Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Gårdmand Thomsen's Maskinsamling
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gårdmand Thomsen's Maskinsamling

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gårdmand Thomsen's Maskinsamling
    Sendt: 12-August-2010 kl. 16:20
Da det meste af markarbejdet på Gårdmand Thomsen's lille bedrift efterhånden er overladt til Dieselund Maskinstation, så investeres lidt disponibel tid (og penge) i opbygningen af en samling af veteranmaskineri af agrokulturelt tilsnit, i første omgang veterantraktorer, men senere måske også diverse løsøre, såsom stationære motorer, gammeldaws transportable malkningsanlæg eller lignende.
Vi får se, hvad det bliver til.
Navnet på maskinsamlingen (og måske kommende veteranmuseum incipit) er ikke videre opfindsomt - måske har nogen et bedre forslag ?

Anyways, i denne tråd vil disse stykker antikt maskineri kunne ses - og for de allerede anskaffede køretøjers vedkommende genses - idet præsentationen af dem hermed samles i denne tråd.
I første omgang et gensyn i kronologisk rækkefølge med de første museale anskaffelser:

Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:44
Giv den gas Thomsen Big smileClap
Allan Clausen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:45
(Edit: Første traktor i tråden er ikke en del af maskinsamlingen, selvom en sådan +40 år gammel Bukh Jupiter vel egentlig godt kunne betegnes som veteran.
Bukh'en kunne ses i denne tråd den 10. februar 2009)

Så blev den længe ventede Bukh Jupiter endelig klar til drift på Gårdmand Thomsens lille farm:

Som det fremgår af tagskiltet er det en af Dieselund Maskinstations aflagte traktorer, som nu kan nyde sit otium i mere rolige omgivelser hos Gårdmand Thomsen.

Med sine "kun" 70 HK var det begrænset med opgaver til den på maskinstationen - til gengæld er den glimrende som "trækdyr" foran Gårdmand Thomsens vandtankvogn, som den her ses foran.

I forhold til de første billeder af traktoren, så er førerhuset i mellemtiden ændret lidt.

Agterude er der trykluftdrevet redskabsophæng og dertil PTO, og det følger naturligvis "8284-standarden".
PTO'et kan ind- og udkobles, og endvidere er der lufttank.
Der er styring via rotorblinket på taget, og som på forbilledet er motoren en 4 cylindret rækkemotor.
Modellen blev daaaajligt solid - og dermed rimeligt "børnesikker", ifølge Erik Vels Bentsen

Der kan læses lidt om Bukh Jupiter (og de andre Bukh-modeller) på Bukh-traktorer.dk.
Bukh-traktorerne blev bygget i Kalundborg i 1956-1968, og de sidste modeller, der blev bygget, var "de gule", dvs. Bukh Juno, Bukh Jupiter og Bukh Hercules. Men de nåede kun at være på markedet i knapt et par år, inden traktorproduktionen blev indstillet i 1968.

Ligesom på min Claas Xerion og Massey Ferguson 675 og mange flere, har der været brug for en 3x5 zig-zag liftarm - her til at stabilisere agterenden med.

Håber at LEGO vil lave noget lignende engang - eller en Bionicle-dimsedut, som kan saves til.

Desuden manglede jeg tynde 1x2 liftarms i gul, så derfor er der desværre Tan-farvede ditto på modellen.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 661 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 12-August-2010 kl. 17:15
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:52

Inspireret af Svend's glimrende tip i denne tråd (tak, Svend  - bøgerne blev udsolgt lynhurtigt her i Frashawn), så er Gårdmand Thomsen gået igang med at samle gammeldaws landbrugsisenkram til gårde.

Så hvem ved, måske kunne der komme et bette traktormuseum ud af anstrengelserne engang ?

I første omgang er det blevet til denne Farmall-lignende traktor:
(Edit: Som kunne ses i denne tråd den 10. februar 2009)

Som det ses, så udgør den originale hørive fra 8284-traktoren på mange måder et glimrende match til denne veteran.

Agterude er der redskabsophæng og PTO, som følger "8284-standarden".

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget foran førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget ved venstre bagskærm.
Remskiven på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles.
Modsat de fleste af mine øvrige traktorer, så bruges rattet til at styre med  .

Side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, så syner veteranen ikke af meget.
Til gengæld blev den - sit spinkle udseende til trods - ganske solid.

Det nygrå kardanled i ratstammen skal med tiden udskiftes til et af de gamle røde kardanled, så farven matcher
Er der nogen, der har sådan ét, som de vil sælge eller bytte med et-eller-andet ?  
(Edit: Jeg har nu fået fingrene i ét via BrickLink - og det pynter).

Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet, en Farmall model M, efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter - her kan man jo heldigvis få de fleste Technic-dimsedutter i denne farve.

(Billedet viser en MD-model, dvs. dieseludgaven af M-modellen).

Om ikke andet så passer farven vist så nogenlunde  

Men what, øvelse gør mester, som man siger   - så måske bliver modellen forbedret/ombygget engang med tiden.

I modellen indgår bl.a. disse glimrende dimsedutter:

...hvoraf det nye differentiale er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 325 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 12-August-2010 kl. 17:07
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:58

Igen med inspiration fra Svend's glimrende tip i denne tråd (endnu en gang tak, Svend ) har Technic-værkstedet forsynet Gårdmand Thomsen med endnu et stykke gammeldaws landbrugsisenkram til veterantraktorsamlingen.

I denne omgang blev det til denne Lanz Bulldog D1706-lignende traktor:
(Edit: Som kunne ses i denne tråd den 11. marts 2009)

Som det ses, så er "vidunderet" udstyret med en sidemonteret slåmaskine (i ovennævnte bog kaldet en mejebjælke   (som er direkte oversat fra det tyske Mähbalke)).

Traktoren ses her side om side med Farmall-traktoren (som i mellemtiden er blevet udstyret med et gammelt rødt kardanled, som matcher ganske godt).

Der er styrtbøjle, som en evt. kommende kaleche vil kunne monteres på, og motoren er en 1 cylindret liggende dieselhakker (på tværs) på hele 17 HK (heraf betegnelsen D = diesel, 17 = motorydelse, 06 = serie 6).

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget ved siden af førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget bagved førersædet.

Remskiven/svinghjulet på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles.

Side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, så syner veteranen ikke af meget.
Til gengæld blev den - sit antikverede udseende til trods - ganske solid.

Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter.

Eneste modificerede dimsedut blev i denne omgang 1 stk. Dark Blue 1x9 liftarm, hvor en ridset og brugt Dark Blue 1x11 liftarm måtte "lade livet". Ud af denne blev der således en 1x2 liftarm til overs til evt. kommende projekter.

...hvoraf det nye differentiale er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 385 gram, incl. slåmaskine.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 12-August-2010 kl. 17:06
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 17:05

Så har Technic-værkstedet forsynet Gårdmand Thomsen med endnu et stykke landbrugsisenkram til veterantraktorsamlingen.

I denne omgang blev det til denne Massey Ferguson 35 lignende traktor:
(Edit: Som kunne ses i denne tråd den 26. marts 2009)

Modellen har været undervejs i et års tid og har voldt megen hovedbrud. Jeg er heller ikke helt tilfreds med denne (mindst) 8. udgave, så det kan være, at den med tiden bliver revideret lidt.

Jeg byggede i samme omgang to eksemplarer, hvoraf jeg forærede den ene (den med den nye type forhjul) til min LEGO-interesserede fætter ved hans 40 års fødselsdag igår. Han har nemlig solgt sin flot istandsatte Massey Ferguson 26 og blev meget glad for at få en LEGO-model i stedet for - den fylder knapt så meget derhjemme som 1:1 udgaven.

Af hensyn til pladsen måtte modellen nøjes med en 2-cylindret motor, selvom "minimum" i de gamle Ferguson'er var en 3-cylindret diesel.

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget ved siden af førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget ved højre bagskærm.

Også på denne model bruges rattet til at styre med, i modsætning til de fleste af mine øvrige traktorer  .

Modellen ses her side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, som i mellemtiden er blevet udstyret med en frontlift.

I modellen indgår for en gangs skyld ingen modificerede dimsedutter.

Til gengæld indgår bl.a. disse glimrende dimsedutter:

...hvoraf det nye differentiale som før nævnt er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 310 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 20:47
Det (forhåbentlig) næste stykke maskineri til Gårdmand Thomsen's Maskinsamling er denne Ford 4000, som på sine gamle dage bruges til forefaldende mindre opgaver hos Dieselund Maskinstation - som Gårdmand Thomsen håber at kunne fravriste dette aldrende klenodie indenfor den nærmeste fremtid til en acceptabel pris Big smile .

Nogle af disse mindre opgaver kunne bestå i udkørsel af udsæd med f.eks. en 4-hjulet vogn eller f.eks. at bugsere rundt med Dieselund Maskinstations nye Hud-Son transportbånd fra gård til gård.

Denne "nye" Ford 4000 afløser derved den "gamle" Ford 5000 (fra 2007), som var en af mine allerførste agrikulturelle liftarmsmodeller og som vistnok lignede forbilledet mindre godt, når alt kommer alt - og som derfor er død&borte nu.

Der er intet genbrug fra den "gamle" Ford 5000, bortset fra baghjulene og den sorte 1x4 Tile med Ford-decal på (kan ses på fronten over kølergitteret).

Motoren er en 3-cylindret rækkemotor, og der er redskabsophæng agterude, som følger "8284-standarden", samt dertil PTO.
Redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndhjulet ved siden af førersædet, og PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af dr røde håndtag ved siden af rattet.

Veteran eller ej, så handles velholdte eksemplarer stadig hos diverse maskinhandlere den dag idag til gode priser.
Til f.eks. brakslåning, snerydning, kørsel med vogn, etc. på et mindre landbrug kan en af disse gamle slidere jo stadig gøre stor nytte.

Der mangler stadig Ford 4000 decals på siderne af motorkassen - dog er fronten (som nævnt ovenfor) allerede behørigt mærket med fabrikat.
Måske burde Dieselund Maskinstation overveje at montere blinklys på "dyret", så føreren ikke behøves at række armen ud ved sving - og ikke mindst baglygter også, så kørslen på de snoede sogneveje kan gå lovligt for sig.

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 395 gram.

Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 10:51
Flot flot, Gårdand Thomsen. Fedt med flere veteran traktore ..

Vi har selv en Massey Harris Pony fra tiden før massey harris og ferguson blev slået sammen. Der findes en ny og gammel udgave. den nye er normal, og den gamle er meget mere sjælden. så vidt vi ved er der 3-5 i DK. Vi har en af dem - sådan en skulle du prøve at bygge ..
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 15:34
Hej Martin  Big smile

Jow da, det kunne faktisk være sjovt at bygge sådan en "bette ven". Den ville passe fint ind i Gårdmand Thomsens veterantraktorsamling. Så kunne den udstyres med en underhængt harve eller en sidemonteret slåmaskine á la slåmaskinen på Lanz Bulldog'en.
Er det en 812'er eller en 820'er I har ?. Jeg kunne jo ligeså godt tage udgangspunkt i den model, I har.

Der er flere veteraner på vej (forhåbentlig) inden længe, blandt andet en John Deere Model A og en Advance-Rumely Oil Pull. De afventer at de sidste manglende dimsedutter (gerne meget snart...) skulle ankomme sammen med diverse andre BrickLink-indkøb.
Dertil diverse "tilbehør" - blandt andet en gammeldaws gårdspladsrive, bagskovl og 4-hjulet vogn med styretøj (en "Ferguson-vogn").

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2010 kl. 09:07
Vores er en 812'er med SIMCA-benzin--motor med sideventiler.
Vi har både, Plov, slåmaskine og kartoffelharve til vores. Dog er den ikke i så god stand, så pt. kører den ikke. Fatter vil snart renovere den.

Det kunne være sjovt og vise ham en LEGO model af den.

Til top
Ivan.Graff Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Marts-2009
Point: 1048
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ivan.Graff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 13:12
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Inspireret af Svend's glimrende tip i denne tråd (tak, Svend  - bøgerne blev udsolgt lynhurtigt her i Frashawn), så er Gårdmand Thomsen gået igang med at samle gammeldaws landbrugsisenkram til gårde.

Så hvem ved, måske kunne der komme et bette traktormuseum ud af anstrengelserne engang ?

I første omgang er det blevet til denne Farmall-lignende traktor:
(Edit: Som kunne ses i denne tråd den 10. februar 2009)

Som det ses, så udgør den originale hørive fra 8284-traktoren på mange måder et glimrende match til denne veteran.

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget foran førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget ved venstre bagskærm.
Remskiven på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles.

Til gengæld blev den - sit spinkle udseende til trods - ganske solid.

Det nygrå kardanled i ratstammen skal med tiden udskiftes til et af de gamle røde kardanled, så farven matcher
Er der nogen, der har sådan ét, som de vil sælge eller bytte med et-eller-andet ?  
(Edit: Jeg har nu fået fingrene i ét via BrickLink - og det pynter).

Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet, en Farmall model M, efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter - her kan man jo heldigvis få de fleste Technic-dimsedutter i denne farve.

(Billedet viser en MD-model, dvs. dieseludgaven af M-modellen).

Om ikke andet så passer farven vist så nogenlunde  

Men what, øvelse gør mester, som man siger   - så måske bliver modellen forbedret/ombygget engang med tiden.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 325 gram.

Dette Røde kardanled har jeg et stk af den kan d sq få hvis jeg kan få en adresse vil jeg sende den eller kan du vente til skærbæk træf kan jeg tage den med. Og så vil jeg lige sige alle dine MOC's er fan... flotte.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 15:48
Citat: Ivan.Graff Ivan.Graff skrev:

Dette Røde kardanled har jeg et stk af den kan d sq få hvis jeg kan få en adresse vil jeg sende den eller kan du vente til skærbæk træf kan jeg tage den med.
Hej Ivan og tusind tak for at du vil hjælpe  Tongue
Jeg har som nævnt tidligere i tråden allerede fået fingre i et rødt kardanled via BrickLink.
Jeg kommer sandsynligvis ikke til Skærbæk i år - dog måske som besøgende, men desværre ikke for at udstille.
Hvis du ikke fik set Dieselund Maskinstation i Skærbæk i 2009, så ligger der bl.a. billeder her - og bedre billeder på grehan.dk.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 01:58
Nu har en af de gul/grønne traktorer også fundet vej til Gårdmand Thomsens Maskinsamling - og det er i denne omgang i form af denne John Deere Model A lignende tingest.

Der findes forskellige udgaver af Model A, hvor variationen mestendels gælder udstyret, meeeen til forskel fra den ægte vare i 1:1, som jeg har kunnet finde forbilledebilleder af, så er modellen blevet udstyret med behøring lygteføring, samt nummerplade og hvad dertil hører, så kørslen ad landevejen og de snoede sogneveje - med de sikkert ganske svimlede hastigheder, som sådan en fyr kan præstere - også kan gå lovligt for sig.

Måske kunne/burde jeg engang udstyre modellen med denne yyyyyyyyyyndige super deluxe kaleche også, til beskyttelse mod sol og lette byger (hvis sådan nogle ellers findes længere... Confused ):

Motoren burde have været en 2-cylindret rækkemotor, ligesom på forbilledet, men på modellen var der desværre kun plads til en 1-cylindret motor på tværs, cirka midtskibs, så sådan blev det.
Tilmed måtte motoren placeres en kende længere fremme end på forbilledet, eftersom at skalaforholdet for LEGO tandhjul ikke just er 1:20, hvorfor de således fylder en hel del.

Jeg er dog ikke 100000% tilfreds med modellen, så den undergår muligvis en plastisk(!) operation engang.
Senere får den også behørig John Deere mærkning... som dog liiiige skal laves først, som altid ved hjælp AutoCAD og CorelDRAW.

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 338 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 03:51
Hvor nydeligt..
Hvert år er der ved Hjørring Dyreskues veteran show, præcis sådan en traktor, og den ligner godt ..

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 22:15
Så er Gårdmand Thomsen's Maskinsamling blevet udvidet med denne antikke tøffende sag - som gerne skulle ligne en Advance-Rumely Oil Pull Model S bare en lillebitte smule Embarrassed.

Denne gang er der anvendt flere knopdele end det sædvanligvis er tilfældet, her for at kunne lave noget, som kunne ligne en fordampningskøler, brændstoftank, samt karburator og noget af alt det andet stakajværk, som findes på sådan en fætter.
Men trods dette er modellen, som det sikkert fremgår, i bund og grund en herlig omgang liftarmsfræs.

Idet LEGO ikke laver noget, som tilnærmelsesvis kan bruges som baghjul til sådan et apparat, så må man jo ofre et ikke ubetydeligt antal Technic-dimsedutter i sagens tjeneste - og ovenikøbet leve med, at de sidder en smule i spænd, eftersom at pi jo som bekendt er et primtal, hvorved forholdet mellem omkreds og diameter således ikke vil kunne "gå op".
Hvad angår forhjulene kan LEGO's "Viking-hjul" vist lige gå an (og hermed kan Christian se hvad de hjul, som jeg købte af ham på BrickLink og fik leveret i Skærbæk, skulle bruges til).

Forbilledet for modellen er en Model S (til højre), som her ses sammen med en Model L (til venstre):

Forbilledet ses i mange forskellige farver, blandt andet også lysegrå.
På modellen mangler endnu decals, førend den kan få sin sande "identitet".

Forbilledet kan ligesom de fleste af samtidens traktorer trække f.eks. et tærskeværk via remtræk.
Her ses således en Model L i aktion med en (vistnok) kværn af en slags:

Ligesom på forbilledet roterer modellens remskive også rundt, dog kun under kørsel.
Det øvrige udstyr på modellen begænser sig til et fungerende styretøj og at forakslen kan vippe om længdeaksen, hvilket gerne skulle gøre køretøjet nogenlunde terrænfähig.

Køretøjet kunne også udgøre trækkraften for denne lille simple vogn, som med lidt god vilje godt kunne ligne datidens svar på blokvogne beregnet til tunge laster.

Forbilledet ses også udstyret med markise (hvilken uhørt luksus), ligesom datidens damplokomobiler, men denne detalje får i model lov til at vente til en eventuel fremtidig damptraktor.
Selvom førerens komfort således ikke i udpræget grad var det første, man tænkte på dengang, så er traktoren dog udstyret med en ganske uhørt luksus, nemlig i form af et jernsæde.

Hvis man kunne tænke sig at høre den tøffende lyd af sådan en fætter, så kan denne video med en Model L anbefales.
Det er ikke ligefrem nogen hurtigløber, og med en cylinderydelse på noget der ligner højst 1 HK/liter, så har den vist en virkningsgrad, som sikkert vil kunne give Al Gore søvnløse nætter LOL .

Alle grå dele på modellen er nygrå.
Traktoren vejer 445 gram.
Vognen vejer lige nøjagtigt 200 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 08:21
Indenfor den nærmeste fremtid (forhåbentligt!) er der mere antikt isenkram på vej til Gårdmand Thomsen's maskinsamling, blandt andet en 2-cylindret damptraktor, som drives af en M-motor og som vil kunne drive stationært maskineri.

Meeen i første omgang blev det til denne simple "Ferguson-vogn", der helt i tråd med veteran-ånden har et lad bygget af old-school knopdele:

Tilsvarende er chassis'et primært lavet af old-school Technic knopbjælker.

Dog er vognens få Techniske funktioner "knopfri" og består af tvangsstyring foran...

...og at den stive aksel agterude kan vippe om længdeaksen, hvilket gør vognen nogenlunde terræn-fähig, når det går derudad over stok og sten.

Alle sidefjæl kan slås ned - eller helt tages af, så vognen også kan bruges som fladvogn.

Og selvom det drejer sig om veteranmateriel, så skal lygteføring m.v. være i orden, så kørslen på sognets offentlige veje kan gå lovligt for sig.

Ud over ovennævnte damptraktor, som er godt på vej, så lurer Gårdmand Thomsen også på at anskaffe sig en klassisk Vicon Sprintmaster hørive til samlingen (når der findes en løsning på, hvordan de lodrette grenhjul kan laves, sådan at de ser tilstrækkeligt spinkle ud - her ville gode forslag være velkomne).

Alle grå dele er nygrå.
Vognens vægt blev 290 gram.

Til top
Christian.Vils Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 15-Februar-2011
Region: Vendsyssel
Point: 619
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.Vils Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 10:37
Flotte modeller som sædvanligt. Hvis den der vicon hørive er den jeg tror det er (en række roterende "sole"), så har vi på et tidspunkt haft en kørende i city skala. Det var et technic rat der var udstyret med minifig hænder hele vejen rundt. Det så nogenlunde ud, men i større skala skal du måske op i noget ala. lightsaber blade istedet?
Christian Vils
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Januar-2012 kl. 19:10
Citat: Christian.Vils Christian.Vils skrev:

Hvis den der vicon hørive er den jeg tror det er (en række roterende "sole"), så har vi på et tidspunkt haft en kørende i city skala. Det var et technic rat der var udstyret med minifig hænder hele vejen rundt. Det så nogenlunde ud, men i større skala skal du måske op i noget ala. lightsaber blade istedet?
Hej Christian

Det er lige nøjagtigt den model, du tænker på - den klassiske Vicon hørive, som sørme stadig produceres, og som vist er ommertrent uforandret siden traktorens spæde barndom.
Jeg lurer også lidt på nogle minifig-hænder til at forbinde 3 mm Rigid Hoses med, i forbindelse med en-eller-anden løsning, hvor skibsrattet (i rød) bruges som nav.
Eller også noget med Light Saber Blades (som du også nævner)
Men det er vist noget, der skal eksperimenteres lidt mere med (når eksamen forhåbentlig er vel overstået Embarrassed Confused ).
Gode idéer/forslag er mere end velkomne.
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2012 kl. 13:54
Lidt off-topic....

Men mangler der ikke en rytmeboks i Frederikshawn? Wink LOL

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jbN-jO11vKg#!

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Januar-2012 kl. 14:48
Citat: René.Hofstarr René.Hofstarr skrev:

Lidt off-topic....

Men mangler der ikke en rytmeboks i Frederikshawn? Wink LOL

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jbN-jO11vKg#!

Hehe, jow det er da vist en alvorlig mangel her i Frashawn.
Mon ikke at det kræver en rimeligt veljusteret dieselpumpe, sådan at takten kan holdes ? Big smile
(Jeg linkede til en lignende video i denne tråd - så der er åbenbart andre, der har fået samme geniale idé  Big smile ).
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.102 sekunder.