Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Lanz Bulldog D1706
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lanz Bulldog D1706

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lanz Bulldog D1706
    Sendt: 11-Marts-2009 kl. 16:55

Igen med inspiration fra Svend's glimrende tip i denne tråd (endnu en gang tak, Svend ) har Technic-værkstedet forsynet Gårdmand Thomsen med endnu et stykke gammeldaws landbrugsisenkram til veterantraktorsamlingen.

 

I denne omgang blev det til denne Lanz Bulldog D1706-lignende traktor:

 

Som det ses, så er "vidunderet" udstyret med en sidemonteret slåmaskine (i ovennævnte bog kaldet en mejebjælke   (som er direkte oversat fra det tyske Mähbalke)).

 

Traktoren ses her side om side med Farmall-traktoren (som i mellemtiden er blevet udstyret med et gammelt rødt kardanled, som matcher ganske godt).

 

 

Der er styrtbøjle, som en evt. kommende kaleche vil kunne monteres på, og motoren er en 1 cylindret liggende dieselhakker (på tværs) på hele 17 HK (heraf betegnelsen D = diesel, 17 = motorydelse, 06 = serie 6).

Agterude er der redskabsophæng og PTO, som følger "8284-standarden".

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget ved siden af førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget bagved førersædet.

Remskiven/svinghjulet på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles.

Modsat de fleste af mine øvrige traktorer, så bruges rattet til at styre med  .

 

Side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, så syner veteranen ikke af meget.

Til gengæld blev den - sit antikverede udseende til trods - ganske solid.

 

 

Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter.

Eneste modificerede dimsedut blev i denne omgang 1 stk. Dark Blue 1x9 liftarm, hvor en ridset og brugt Dark Blue 1x11 liftarm måtte "lade livet". Ud af denne blev der således en 1x2 liftarm til overs til evt. kommende projekter.

 

 

I modellen indgår bl.a. disse glimrende dimsedutter:

      

...hvoraf det nye differentiale er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.

 

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 385 gram, incl. slåmaskine.

 

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Per.Langkilde Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 5932
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Langkilde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 18:50

Citat: Gårdmand Thomsen Gårdmand Thomsen skrev:

Alle grå dele er nygrå.

Jeg kan da se nogle der er mørkeblå

 

Nysselig model

Men hvorfor stikker akslerne så langt ud fra baghjulene

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 20:14

Citat: Per19gryn Mogens Sniffer von Langkildebakke<!-- Signature --> Per19gryn Mogens Sniffer von Langkildebakke skrev:

Citat: Gårdmand Thomsen Gårdmand Thomsen skrev:

Alle grå dele er nygrå.

Jeg kan da se nogle der er mørkeblå

Jep, mørkeblå dele er jo heller ikke grå  hehe

 

Citat: Per19gryn Mogens Sniffer von Langkildebakke<!-- Signature --> Per19gryn Mogens Sniffer von Langkildebakke skrev:

Men hvorfor stikker akslerne så langt ud fra baghjulene

Det er fordi jeg ikke ville til at save i 5.5L-akslerne, som hjulene sidder på.

Så derfor kunne det jo meget passende forestille justerbar bagaksel, dvs. hvor der er mulighed for at justere sporvidden. Det er der mulighed for på mange (især ældre) traktorer.

Til top
Jesper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 2419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 06:32
Yderst vellignende model
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Marts-2009 kl. 18:50

Gårdmand Thomsen, kender du til dette museum?

 

I Danmarks Traktormuseums rimelig store samling er der måske også inspiration til historiske traktorer at hente.

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Martin.Alsø Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 07-September-2005
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 461
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Alsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Marts-2009 kl. 08:42

Du kan dit kram !

Jeg er imponeret over du bliver ved !

Flot

 

Martin

Martin Alsø - The Chokomann

Der er ingenting, der er så godt, at det ikke kan laves bedre. GKC
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.195 sekunder.