![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Lanz Bulldog D1706 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Marts-2009 kl. 16:55 |
||
Igen med inspiration fra Svend's glimrende tip i denne tråd (endnu en gang tak, Svend
I denne omgang blev det til denne Lanz Bulldog D1706-lignende traktor:
Som det ses, så er "vidunderet" udstyret med en sidemonteret slåmaskine (i ovennævnte bog kaldet en mejebjælke
Traktoren ses her side om side med Farmall-traktoren (som i mellemtiden er blevet udstyret med et gammelt rødt kardanled, som matcher ganske godt).
Der er styrtbøjle, som en evt. kommende kaleche vil kunne monteres på, og motoren er en 1 cylindret liggende dieselhakker (på tværs) på hele 17 HK (heraf betegnelsen D = diesel, 17 = motorydelse, 06 = serie 6). Agterude er der redskabsophæng og PTO, som følger "8284-standarden". PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget ved siden af førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget bagved førersædet. Remskiven/svinghjulet på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles. Modsat de fleste af mine øvrige traktorer, så bruges rattet til at styre med
Side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, så syner veteranen ikke af meget. Til gengæld blev den - sit antikverede udseende til trods - ganske solid.
Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter. Eneste modificerede dimsedut blev i denne omgang 1 stk. Dark Blue 1x9 liftarm, hvor en ridset og brugt Dark Blue 1x11 liftarm måtte "lade livet". Ud af denne blev der således en 1x2 liftarm til overs til evt. kommende projekter.
I modellen indgår bl.a. disse glimrende dimsedutter: ...hvoraf det nye differentiale er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten blev 385 gram, incl. slåmaskine.
|
|||
![]() |
|||
Per.Langkilde ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 5932 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jeg kan da se nogle der er mørkeblå
Nysselig model Men hvorfor stikker akslerne så langt ud fra baghjulene |
|||
![]() |
|||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||
Jep, mørkeblå dele er jo heller ikke grå hehe
Det er fordi jeg ikke ville til at save i 5.5L-akslerne, som hjulene sidder på. Så derfor kunne det jo meget passende forestille justerbar bagaksel, dvs. hvor der er mulighed for at justere sporvidden. Det er der mulighed for på mange (især ældre) traktorer. |
|||
![]() |
|||
Jesper.Hansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 2419 |
||
Yderst vellignende model
![]() |
|||
![]() |
|||
Peter.Vingborg ![]() Dæk ![]() ![]() Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8419 |
||
Gårdmand Thomsen, kender du til dette museum?
I Danmarks Traktormuseums rimelig store samling er der måske også inspiration til historiske traktorer at hente. |
|||
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
|||
![]() |
|||
Martin.Alsø ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 07-September-2005 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 461 |
||
Du kan dit kram ! Jeg er imponeret over du bliver ved ! Flot
Martin |
|||
Martin Alsø - The Chokomann
Der er ingenting, der er så godt, at det ikke kan laves bedre. GKC |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |