Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Farmall model M
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farmall model M

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Farmall model M
    Sendt: 10-Februar-2009 kl. 15:06

Inspireret af Svend's glimrende tip i denne tråd (tak, Svend  - bøgerne blev udsolgt lynhurtigt her i Frashawn), så er Gårdmand Thomsen gået igang med at samle gammeldaws landbrugsisenkram til gårde.

Så hvem ved, måske kunne der komme et bette traktormuseum ud af anstrengelserne engang ?

I første omgang er det blevet til denne Farmall-lignende traktor:

Som det ses, så udgør den originale hørive fra 8284-traktoren på mange måder et glimrende match til denne veteran.

Agterude er der redskabsophæng og PTO, som følger "8284-standarden".

PTO'en ind- og udkobles ved hjælp af håndtaget foran førersædet, og redskabsophænget hæves og sænkes ved at dreje på håndtaget ved venstre bagskærm.

Remskiven på højre side snurrer lystigt rundt, når traktoren kører, og den kan ikke ind- og udkobles.

Modsat de fleste af mine øvrige traktorer, så bruges rattet til at styre med  .

Side om side med min efterhånden noget ombyggede 8284-traktor, så syner veteranen ikke af meget.

Til gengæld blev den - sit spinkle udseende til trods - ganske solid.

Det nygrå kardanled i ratstammen skal med tiden udskiftes til et af de gamle røde kardanled, så farven matcher

Er der nogen, der har sådan ét, som de vil sælge eller bytte med et-eller-andet ?

(Edit: Jeg har nu fået fingrene i ét via BrickLink - og det pynter).

Jeg har forsøgt at eftergøre forbilledet, en Farmall model M, efter bedste evne og med de forhåndenværende dimsedutter - her kan man jo heldigvis få de fleste Technic-dimsedutter i denne farve.

(Billedet viser en MD-model, dvs. dieseludgaven af M-modellen).

Om ikke andet så passer farven vist så nogenlunde  .

Men what, øvelse gør mester, som man siger   - så måske bliver modellen forbedret/ombygget engang med tiden.

I modellen indgår bl.a. disse glimrende dimsedutter:

...hvoraf det nye differentiale er genialt og muliggør en mere kompakt indbygning end #6573-differentialet.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 325 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Christian.Selnø Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 24-April-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 303
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.Selnø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 06:15
Hej Carsten

Super flot model. Det er en god detalje med, at det du på spænder bagtil også fungerer når traktoren kører.

Christian Selnø
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.