Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DSB Litra MZ (III)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSB Litra MZ (III)

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DSB Litra MZ (III)
    Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 18:20

Nuvel, jeg troede egentlig at min første MOC som skulle vises frem som nyt medlem ville blive et eller andet borg-relateret, men stærkt motiveret af andres forsøg og ikke mindst egen fascination endte det med et lokomotiv - mere præcist DSB Litra MZ (III).

MZ’eren er bygget i skala 1:60 (det samme som købesættene) og er 40 knopper langt og 6 knopper bredt.


 
Klistermærkerne er hjemmelavet og maling af forlygterne ligeså - oh rædsel LOL

Hjulsættene er ikke de korrekte 3+3, til gengæld er toget fuldt funktionsdygtigt.
 

 

Selvom designet hurtigt sad hvor det skulle, så var det nærmest umuligt at få plads til PF-komponenterne, da overdelen hælder fra 6 knopper i bredden til 5 knopper (taget), og derved mindre end de 4 knopper indvendigt som batteriboksen og IR-modtageren forudsætter. Batteriboksen er derfor sænket ned i kassen under toget, og IR-modtageren er vendt 45 grader, så øjet og hovedparten sidder imellem de to runde tanke under toget. Begge dele kan stadigvæk tilgås forholdsvis nemt, men efterhånden forstår jeg hvorfor nogle fortrækker 9V frem for PF Dead






Faktisk er MZ’erne mit andet forsøg udi DSB lokomotiver. Det første var selvfølgelig en MY’er, men her må billederne vente indtil jeg har fået fremskaffet min løsning på 'koøjne' langs siderne på lokomotivet Tongue



Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-Februar-2021 kl. 22:16
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 3670
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 18:29
Det er nu et meget flot snittet stykke lokomotiv du har dig der Dennis. Du har fundet en god løsning på hvor PF-komponenterne skal hen.

Jeg kan ikke se at forlygterne er malede. Den skal jeg lige lede lidt længere efter. Hvilke problemer får du hvis du forsøger at lave 3 aksler pr. boogie?
Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 18:38
ClapEn flott start og godt lavet! Jeg kender disse tog mest fra bilder, men syns du har lavet et godt skalatog. Det er også flott du vil vise oss andre i Byggepladen ditt byggeri og venter på ditt neste tog her på forumWink.
 
Alle katogorier av Lego byggeri ønskes velkommen, men som stor Lego tog fan varmer det mitt hjerte med nye tog mocSmile
Morten Dalermoen
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 19:00
Citat: Lasse.Deleuran Lasse.Deleuran skrev:

Hvilke problemer får du hvis du forsøger at lave 3 aksler pr. boogie?

Uha, alt for mange LOL
Skal lokomotivet være motoriseret med 3 aksler pr. boogie, så kræver det minimum en horizontal placeret M-Motor over en af boogierne på meget lidt plads, og så kræver 3 aksler pr. boogie også større boogier og at længden på toget forøges mere end hvad kurverne kan bære uden afsporing (og uden al for megen overhæng). Og ikke mindst en Esben Kolind'sk snilde udi i Technic Wink
Men det er klart noget som er værd at arbejde videre med, og før eller siden er der vel een som finder en ordentlig løsning, ellers må vi bare håbe at LEGO ser visdommen i (igen) at producere en 3-akslers motoriseret tog-boogie...
 


Redigeret af Dennis.Tomsen - 10-Oktober-2011 kl. 19:11
Til top
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 05-Januar-2010
Sted: Denmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 1496
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 19:14
Jeg skulle faktisk lige til at brokke mig i byggepladen-regi og spørge om det kun er mig og Esben der MOC'er tog - og slam - så kom der MZ! Big smile

Det er en rigtig flot motorvogn og herligt at du, modsat LEGO, forsøger at holde virkelighedens forhold. Det bliver mere model end legetøj og dermed et boost til vores hobby.

Et enkelt forbedringsforslag kunne være at tilføje lidt af det krimskrams der sidder rundt omkring på den røde front; håndtag, afsatser og små luger. Det kunne bryde den lidt plane røde flade du har på siden.

Jeg er også selv fascineret af at bygge DSB's matriel fra 80'erne. Glæder mig til at se din MY; den er vi mange der har sloges med og hvis jeg skal være ærlig - så har ingen ramt den rent endnu Shocked.

Også en flot gul MOD bygning i baggrunden.
Lars Mogensen
Formand for Togklodsen.
www.togklodsen.dk
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Oktober-2011 kl. 21:41
Rigtig flot model. Synd du har så langt til et byggemøde i Købehavn. Endnu en model der er værd at kigge på med fingrene  Clap
Men et par gode nærbilleder af sammenkoblingsfiduserne ( holderne til de skrå sider) samt bunden uden hjulophæng kunne måske gøre det. Big smile
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Allan.B.Wheadon Se drop down
Klods
Klods
Avatar

Medlem siden: 17-Februar-2010
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 101
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.B.Wheadon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 09:30
Jeg er dybt imponeret!
Allan Bolt Wheadon

Legoholic
Til top
Thomas.Möser Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 23-Juli-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 394
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Möser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 10:11
247....undskyld mit franske..........men f*** hvor er det flot. Meget godt ramt selvom du kun har brugt 2 akslet boogier. Jeg kunne godt tænke mig at se en litra MO fra din hånd. De fandtes nemlig både med 2 to-akslet boogier og med 1 tre-akslet og 1 to-akslet boogie.
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2555
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 11:41
Det er du sluppet rigtig godt fra - den måtte gerne køre på mine LEGO skinner!

en af de bedste DSB tog jeg har set til tider - at den kun har to aksler, synes jeg ikke gør så meget!
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 12:06
Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:


Et enkelt forbedringsforslag kunne være at tilføje lidt af det krimskrams der sidder rundt omkring på den røde front; håndtag, afsatser og små luger. Det kunne bryde den lidt plane røde flade du har på siden.
 
Tak, det har du faktisk ret i, og selvom krimskramsen næsten ikke kan undgå at blive overdimensioneret i forholdet til virkeligheden, så må det fluks forsøges indarbejdet sammen med en manglende (grå) detalje over trinbrættene Clap


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-Oktober-2011 kl. 18:23
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 12:08
Wau - den er lige i øjet. God gået må man sige.
 
En ide til ko øjerne på din MY kunne være disse fra Santa fe 10020!?
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 12:31
Citat: Jørgen.Pedersen Jørgen.Pedersen skrev:

Men et par gode nærbilleder af sammenkoblingsfiduserne ( holderne til de skrå sider) samt bunden uden hjulophæng kunne måske gøre det. Big smile

Desværre er et ordentlig kamera ikke til rådighed p.t., men så må der lidt forklaring til.
 
Sammenkoblingsfidusen er forholdsvis fleksible og består af 2x Brick Modified 1x1 with Stud on 1 Side, 2x Pneumatic T Piece New Style (T Bar) og 2x Technic Liftarm 1 x 3 Thin, hvor friktionen mellem de to første holder de skrå sider fast og sammen med sidstnævnte forhindre en implosion hvis der trykkes for hårdt på siderne når toget tages op, ikke at det er umuligt hvis der insisteres LOL

Et billede af bunden uden hjulophæng vil ikke vise særligt meget, da det er en indvendig konstruktion af plader foruden fliser under taget som holder de røde kabiner i hver ende fast på resten af togstammen, meget fast endda.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 07-December-2011 kl. 13:32
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 12:36
Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Wau - den er lige i øjet. God gået må man sige.
 
En ide til ko øjerne på din MY kunne være disse fra Santa fe 10020!?

Tak, og det er netop min løsning.
Desværre fås de ikke i sort, men det løser Trans-Clear Panels 2x2 med egne klistermærker, som jeg dog lige skal have designet først.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-Oktober-2011 kl. 17:36
Til top
Rasmus.Ansbjerg Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 09-Februar-2011
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 2571
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Ansbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 14:28
Fantastisk godt arbejde Dennis. Nu har jeg jo set den i real life, ligesom din MY, og jeg kan kun sige at den er mindst lige så god, så glæd jer folkens... :-)

Og tusind tak fordi du deler din LXF fil. Det gør det noget nemmer for os almindelige dødelige at lure nogle detaljer af.... :-)

/Rasmus


Redigeret af Rasmus.Ansbjerg - 11-Oktober-2011 kl. 14:29
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 15:56
Jeg takker også. Må nok se at få et kursus i brugen af dette forum Disapprove
Så det ikke bliver lagt ned hele tiden så de gode ting ikke kommer frem til folket
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 20-November-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Oktober-2011 kl. 17:19
Vild fed MOC Clap
 
Det har været min store drøm længe, at bygge DSB toge.  Dem jeg kan huske fra min barndom/ungdom.  Ved ingenting og tog, men kan da huske de store røde/sorte lokomotiver som du har bygget.  Lige præcis det tog du har bygget har været en drøm længe.  Vil også en dag bygge et IC3 tog eller de gamle s-tog.
 
De røde vinduer, er det dem fra Santa Fee til over 100 kr/stk? Ouch
 
Men endnu engang, fed MOC med mange gode detaljer!
Morten Øberg
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 28-Marts-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 3906
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 02:08
Hej Dennis .
Det var en god ide med den LXF-fil. Håber ikke det gør noget, men jeg har brugt lidt af natten til at skille din model ad. Men den kan jo samles igen. Det er jo trods alt bedre end at tabe den på gulvet for at se indmaden. Wink
Andre der har disse eller lignende filer liggende til deres danske maskiner og vogne. ?    
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Steen.Villumsen Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 07-August-2006
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 1266
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen.Villumsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 03:12
Virkelige flot MOC Dennis, hvis det er din første rækker min fantasi ikke til hvor dine evner kan ende Clap
Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel
Avatar

Medlem siden: 20-November-2007
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 04:54
Lige en ting mere. Hvilken bund er der brugt?
 
Hvis toget er 40 knopper langt, så er det vel ikke en standart 28x6 der er brugt?
Morten Øberg
Til top
Dennis.Tomsen Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5406
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis.Tomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2011 kl. 06:06
Lokomotivet har ingen bundplade som sådan, det er overlappende indvendig plader og siderne som holder sammen på det hele.
 
Når lokomotivet er færdigbygget, så er det pænt solidt, men det er det bestemt ikke under selve byggeriet som kræver tålmodighed og meeeeget rolige hænder.


Redigeret af Dennis.Tomsen - 11-Februar-2021 kl. 22:16
Mit Flickr-galleri med langt bedre og højere opløsning end forum tillader
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.141 sekunder.