Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Redskaber til Technic Traktorer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redskaber til Technic Traktorer

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2010 kl. 15:36
Yderst imponerende, Mr. Liftarm ..
Kunne man være så heldig at få et billede af hvordan du har lavet selve den gule tank ?
Flot arbejde
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2010 kl. 16:10
Og miniballepresseren, er lige så fed .. For et par år siden byggede jeg også en model, New Holland'er .. Den havde også alle funktioner, dog også uden bindingsmekanismen ..
Jeg fik idéen da du skrev om ballevognen første gang, og den blev mit første redskab til min egen lille maskinpark, som dog er væk i dag ..
Men jeg får helt lyst til at starte igen, med alle de super inspirerende modeller ..

Edit: Kan man ogdå tillade sig at bede om et billede fra sidenn ved mekanik rummet på presseren ?

Redigeret af Martin.Nygaard - 06-September-2010 kl. 16:17

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: ikke oplyst
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2010 kl. 19:48

Den første knopfrie blokvogn kom til verden i den umiddelbare eurforiske glæde over de dengang nye 5 x 11 paneler, men nu - nøjagtigt 1 år efter - har Dieselund Maskinstation fået leveret en afløser, som denne gang så vidt muligt har forbillede i virkeligehden:

Det eneste som denne nye blokvogn har til fælles med forgængeren er de fancy Metallic fælge - og at den er lavet af Technic-dimsedutter.
Alt er nyt - foraksel, bogie, undervogn og slisker.
Og vognen blev tilmed daaaajligt solid - mere end forgængeren (som er død&borte nu).

Tilmed blev der plads til et (manuelt) spil foran, og som det kan ses, så kan denne nye blokvogn dreje temmelig skarpt.

Forbilledet er tyske Möslein UE1034 - her er sliskerne udelte, så derfor levede vognen op til en af mine byggefilosofier (om muligt den vigtigste af dem): Keep it simple!

Forbilledet findes i forskellige farver (stående bagved den grå udgave ses f.eks. en rød udgave):

...så Dieselund Maskinstations model af samme blev derfor rød, eftersom at 5 x 11 panelerne ikke findes i Light Bluish Gray (endnu) - og efterom at ingen af de nye Technic-paneler findes i Orange.
(Nu må LEGO meget gerne snart lytte til ønsket fra utallige Technic-fans verden over om at lave bl.a. orange Technic-modeller. Ja tak, ja tak, ja tak... !!!).

Da forbilledets godstykkelser på anslået op til max. 8 mm skulle gengives i 1:20 med liftarms - som også er ca. 8 mm tykke - så blev pladsforholdene agterude for trange til at kunne udstyre modellen med baglygter som på forbilledet.
Så derfor er de flyttet op på sliskerne, sådan som det ses på blokvogne af andre fabrikater:

Sliskerne hæves og sænkes ved hjælp af 2 stk. 32 mm cylindre og er ligesom på forbilledet udstyret med et trekantet konsol, som understøtter dem, når de er sænkede.
Disse konsoller beskytter samtidigt tilslutningsstudserne på 32 mm cylindrene, som ellers kunne blive udsat for lidt af hvert, ved min til tider lidt hårdhændede håndtering af mine Technic-modeller her i Technic-værkstedet Embarrassed .

Blokvognen formår så rigeligt at bære Dieselund Maskinstation's Claas Lexion 420, som uden skærebord vejer små 1685 gram.
Vognens lasteevne er nok noget, der ligner ca. 2 kg., så den vil sagtens kunne laste de foreløbigt tungeste modeller, Case STX'en, Steiger Panther'en og Tatra T813'eren.
Ved ca. 3 kg's belasting begynder nedbøjningen at blive sån't lige rigeligt stor, og ved 4 kg. begynder liftarmene at knage og flexe mere end hvad godt er. Byggematerialet er jo immervæk stadig "kun" plastic...
(Dette er testet - ganske simpelt - ved at stille brevvægten midt på ladet og lade hånden "hvile tungt" på den).

Vognen er 6L kortere end forgængeren, i et forsøg på at matche forbilledets proportioner, så her er der kun plads til mejetærskeren, når den vender modsat kørselsretningen.

Vognen vil dog godt kunne forlænges på midten med i hvert fald 1 række paneler, hvis det skulle være.
Men som den er nu, så er den dog rigeligt stor - også til at kunne laste de nye snittevogne, som snart er på vej, og som volumenmæssigt bliver de foreløbigt største redskaber hos Dieselund Maskinstation.

Til den bageste, nedadskrånende del af ladet kunne en 143.13º liftarm ellers have været yderst nyttig (og uden tvivl også til mange andre formål):

...så den måtte LEGO såmænd meget gerne begynde at lave. Ja tak, ja tak, ja tak... Big smile

Alle dele, som indgår i vognen, er iøvrigt ganske gængse, og der indgår for en gangs skyld ingen modficerede dimsedutter.

Alle grå dele er nygrå - undtagen krogen til spillet.
Blokvognens vægt blev 1070 gram.

(Gosh! - billederne er allerede godkendt af BS. Det tog ikke mange minutter denne gang. Smukt! Thumbs Up ).

Redigeret af Carsten.Thomsen - 03-November-2010 kl. 19:16
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 09:28
Som jeg har truet med flere gange i de forgangne 8 måneder, så er der en ordentlig dynge nye landbrugsting&sager på vej til Dieselund Maskinstation's maskinsamling.
Nu hvor sommerferien er godt igang, så er det vist på tide at få noget af dette maskineri hevet frem i lyset inde fra maskinhusets gemmere.

Denne gang blev det til én af ialt fem nye vogne af forskellig beskaffenhed til Dieselund Maskinstation, nemlig en lettere forkortet udgave af JF-Stoll/JF's 16 tons/15 m3 staldgødningsspreder ST 12000/40:

Modellen har ligget i projektkassen (eller rettere en ud af hele tre flyttekasser med mere eller mindre halvfærdige projekter) i over et år, så nu hvor alle eksaminer er overstået, så skal disse modeller snart til at være færdige, så Dieselund kan byde på endnu flere opgaver rundt omkring hos sognets bedrifter.

Som det ses skulle der gerne have været 5 fag mod modellens 3 fag, men på grund af 5 x 11 panelernes og 3 x 11 panelernes længde ville f.eks. 4 fag gøre den lidt-for-lang og 3 fag gøre den lidt-for-kort.
For at spare lidt på materialerne og alligevel få proportionerne til at passe så nogenlunde, så valgte jeg det sidste - og håber på, at LEGO engang vil lave nogle 5 x 7 paneler og dertil hørende 3 x 7 paneler (de findes jo allerede i "skrå" udgave), så vognen kan få 5 fag.
Men dette bliver måske først engang i år 2139½, hvem ved ?. Technic-temaet er jo som bekendt ikke så forvænt med nye dele, så når der endelig kommer nye Technic-dimsedutter, så er det jo som regel en mindre (eller rettere større!) sensation, som der tales og skrives om inderligt og længe (se blot den hype, der har været om den nye #8110 Unimog og alle dens nye dele - lur mig om ikke den bliver en kæmpe salgssucces Big smile ).

Anyways, uden hjulskærme ser forbilledet sådan ud:

Med spredeaggregatet afmonteret (og vognen grundigt rengjort!) kan vognen også bruges til transport af roer og grøntfoder.

Forfra (og med hjulskærme) ser forbilledet således ud:

På denne lettere afkortede model af JF ST 12000/40 er den forreste vognende/gavl dog plan, og jeg mangler at finde ud af, hvordan der laves noget gitterlignende halløj i gitterrammen foran.
Måske kan noget grovmasket elastisk net-stof bruges, hvis sådan noget findes. Det må undersøges nærmere hos de lokale stof-pushere.

Ligesom på forbilledet er der bundkæde - sådan som det nu engang kan lade sig gøre at lave sådan én ud af LEGO-dele:

Som det ses indgår der i spredeaggregatet den herlige og meget multi-anvendelige Bionicle tand:

Når det går derudad ud over marker og eng, så snurrer de ommertrent lodrette spredevasler lystigt rundt, mens bundkæden bringer velduftende forsyninger frem til spredeaggregatet i et mere adstadigt (og dertil passende) tempo.

Som altid er decals'ene lavet i det herlige og geniale program CorelDRAW - og de er printet ud hos den lokale computer-pusher, hvor mit lille firma har sin firmakonto:

Hele vognen blev daaajligt solid, og som på mine øvrige bogievogne er bogien med balancearme, sådan at vognen er nogenlunde terrængående.

For en gangs skyld indgår der ingen hjemmesnedkererede dele i modellen.

Der er flere nye stykker maskineri på vej meget snart - blandt andet en 12-radet enkeltsåmaskine, et 7(!)-rækket Conspeed skærebord til min Claas Jaguar, en ny kvægtransportvogn (uden knopper), to stk. snittevogne, en ny 4-hjulet 3-vejs tipvogn (ligeledes uden knopper), en vandingsmaskine, samt en ny gyllevogn (ligeledes uden knopper) med slangebom, sortjordsnedfælder og skiveskærsnedfælder.

Alle grå dele er nygrå.
Vognens vægt blev 996 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 09:59
Naaaej, hvor er den sød!
- har virkelighedens maskine også bare e tyndt bælte i midten - er bunden ikke ét stort transportbånd

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Juli-2011 kl. 10:40
Citat: Martin.Technic.Nygaard Martin.Technic.Nygaard skrev:

...har virkelighedens maskine også bare e tyndt bælte i midten - er bunden ikke ét stort transportbånd
Jow, i virkeligheden er bundkæden lavet på den gængse måde, som også ses hos Pöttinger, Landsberg, Krone, m.fl., nemlig med bundkæde i hele vognbundens bredde, lavet af ganske almindelig stålkæde á la ankerkæde, hvor der er påsvejst medbringere.
Men som nævnt er bundkæden på modellen lavet sådan, som det nu engang kan lade sig gøre i LEGO - her fylder bundkæden jo desværre så meget i højden, at vognbunden skulle have en tykkelse på 5-6 L.
Med en enkelt kæde i midten er der plads til kæden under vognbunden mellem hjulene, og så passer proportionerne noget bedre.
Bundkæden er dermed mindre virkelighedstro - men til gengæld funker det Big smile .

Modellens bundkæde er med andre ord lavet lidt på samme måde som på denne klassiske Britains-model:

At bygge LEGO-modeller er jo tit&ofte kompromissets kunst - en af årsagerne er især godstykkelsen på liftarms på 8 mm. Der er jo ikke mange steder på virkelighedens landbrugsmaskineri, hvor så kraftige godstykkelser forekommer.

Hvis jeg engang finder ud af at lave en ligeså velfungerende bundkæde, f.eks. hvis der (mod forventning) engang kommer nye LEGO-dimsedutter, der vil kunne bruges i den forbindelse, så bliver bundkæden naturligvis fluks lavet om, så den bliver mere virkelighedstro.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 16-August-2011 kl. 15:48
Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 26-Maj-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 13:39
Halløj Gårdmand Thomsen.

Sikken en dejlig maskijne du der har fået banket ud i højstyrke plastic profiler.

Martin har en pointe, og jeg har et forslag til hvordan en bundkæde kan se ud, hvis den skal fylde hele bredden.

Den behøver ikke nødvendigvis bygges af bjæker med knopper, men i dette tilfælde vil der komme fliser på alle knopperne, så medbringerne glider på fliserne. Er kun 4 i højden!

Bare et forslaw ;-)
Allan Clausen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 14:49
Godt lavet, Allan - det var noget ala det samme jeg ville have lavet.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 05:07
Tak for de pæne ord, drenge, og tak for kommentarerne  Big smile

Citat: Allan.Clausen Allan.Clausen skrev:

Er kun 4 i højden!
Hej Allan  Big smile

Tuaind tak for forslaget.
Det er imidlertid netop højden, der er problemet.
Som nævnt vil det gå det ud over proportionerne, hvis bunden bliver over 1L høj (se det nederste billede).

Løsningen med de små Technic-kæder afprøvede jeg på en af de allerførste prototyper af denne vogn for et års tid siden, men også denne kæde fylder for meget i højden.

I den forbindelse havde jeg også havde fat i LEGO-kæden med 21 led (eller hvor mange der nu er):

...for at se, om den eventuelt kunne bruges til noget.
Her ville knop-enderne med "Technic-knop" med gennemgående hul jo være geniale til at sætte medbringere fast i/på.
Men dér kommer det jo desværre til at knibe med egnede kædehjul, som endestykkerne kan passere henover, uden at kæden falder af.
Den løsning ville ellers ligne forbilledet ret godt (her en Pöttinger snittevogn):

På sådan en svend er kæden (ligesom på JF ST 12000) nærmest en integreret del af vognbunden og øger ikke tykkelsen af bunden, idet denne løsning holder sig indenfor de mål, der er givet af vangernes højde (hvilket kan ses her):

Set fra undersiden (hvor oliemotordrevene kan ses):

Såfremt forbilledets proportioner skal overholdes nogenlunde, og dermed også vognbundshøjden/tykkelsen, så er alt over 1L for meget:

Med den valgte løsning kan proportionerne som nævnt overholdes, bortset fra midten af vognbunden, hvor kæden under vognbunden løber mellem hjulene i den egentlige vognramme, som er bærende og som afstiver vognkassen.
Som det kan ses på modellen, så ses dette "snyderi" jo ikke, når det kun foregår i midten af vognbunden og ikke i hele dens bredde.

Selvom der er tale om en LEGO-model (og ikke en skalamodel til modeltog), så ville en alt-for-tyk vognbund alligevel være - som René kalder det - en øjebæ, som ville være iøjnefaldende og se for "klumpe-dumpet" ud.
Selvom vognbunden ved en løsning med de små Technic-kæder stadig er 1L tyk, så må afstanden mellem bunden og hjulene øges, så der bliver plads til kæden og medbringere (og nedhæng).
Og fra den bærende ramme under vognen skal det føres konsoller ud til vognsiden, for at bære vognkassen (på samme måde som på forbilledet JF ST 12000), og her skal der være minimum 2L mellem konsollet og vognbunden, for at få plads til kæde og medbringere (og nedhæng) - så også her vil det gå ud over proportionerne.

Men jeg vil da prøve at gøre et forsøg mere, når jeg liiiiiige har fået ryddet byggebordet for de øvrige nye maskiner, der er på vej (dvs. når jeg - forhåbentlig inden alt-for-længe - har fået bygget dem færdig).

Endnu en gang tak for kommentarerne og for forslaget Big smile .

Citat: Carsten.Liftarm Carsten.Liftarm skrev:

På denne lettere afkortede model af JF ST 12000/40 er den forreste vognende/gavl dog plan, og jeg mangler at finde ud af, hvordan der laves noget gitterlignende halløj i gitterrammen foran.
Måske kan noget grovmasket elastisk net-stof bruges, hvis sådan noget findes. Det må undersøges nærmere hos de lokale stof-pushere.
I mellemtiden er forenden bygget en smule om, og hos den lokale Stof2000-biks er der indkøbt noget rødt tyl, som ser ud til at kunne bruges til formålet (0.5 x 2.0 meter til alt ialt 7,- kr - det var da billigbørge Big smile ).
Så det med gitteret vil jeg vende tilbage til meget snart.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 11-September-2011 kl. 10:56
Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Juli-2011 kl. 17:49
Hej igen Carsten.
Jeg tror du får svært ved at få holdt den bund inkl kæde på kun 1L.
Som første alternativ til mit forslag kan du benytte som tandhjul. På mit powerflow bord til min mejetærsker : http://www.byggepladen.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9273&KW=&PID=90023&title=massey-ferguson-9280-delta-hybrid-mejetrsker#90023, har jeg benyttet mig af dette, med to tandhjul ved siden af hinanden, men det skal være den type med mindst omkreds, for at det kan lade sig gøre, og så skal kæden også være lidt slidt.
Du kan også nøjes med et, men så bliver der noget side slup, men det kan jo klares med medbringerne.
Det andet alternativ er at bruge, men det kræver at der bruges, for at tænderne på det lille tandhjul, kan gribe fat i den lille tværstiver i leddet.
Kunne se sådan ud som denne her:
Ulempen ved den sidste at den skal være strammet op, og ikke tåler 15 tons møg som skal mases ud gennem valserne ;-)
Bare endnu et par foreslaw :-)
Allan Clausen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 19:07
Mens tænkeboksen rumsterer og der derved (forhåbentligt!) kan findes frem til en løsning på bundkædeproblematikken, hvad angår ovennævnte JF-Stoll staldgødningsspreder, så kan Dieselund Maskinstations nyeste anskaffelse i mellemtiden lige vises frem her:

Det drejer sig her om en 12-rækket udgave af Kverneland Accord Monopill S enkeltsåmaskine med stiv ramme og transportudstyr.
Og den er som så meget andet landbrugsisenkram rød (stor overraskelse!  Big smile ).

Enkeltsåmaskiner bruges til præcisionssåning af enkeltstående planter i rækkeafgrøder, blandt andet raps, roer, julesalat, majs, samt grøntsager til konsum - dog er såmaskiner, der arbejder med vakuum eller trykluft (pneumatiske såmaskiner) at foretrække ved såning af majs, da kornstørrelsen her varierer noget.

Forbilledet er den mekaniske udgave af Kverneland's Monopill såmaskine (model S) - som netop ikke er pneumatisk, men i stedet har traditionelt cellehjul og slædeskær, og tilmed gummitrykrulle bagest (som egner sig til "tør" jord) frem for fingertrykrulle (som især egner sig til "fedtet"/lerholdig/fugtig jord).

Forbilledet fås i udgaver med 6, 12, 18 eller 24 rækker, dvs. med 3, 6, 9 eller 12 meters arbejdsbredde, og enten med stiv ramme med transportudstyr eller med parallelhydraulisk foldning.

Som det kan ses, så er modellen med stiv ramme og transportudstyr, da denne løsning opfylder én af mine byggefilosofier: Keep it simple!

Fortil udstyres modellen med trækstang, og agterude med transporthjul og lygtebom, sådan at den kan transporteres på lovlig vis ud til "gerningsstederne" ad de snoede sogneveje.

Modellen skal nok mest opfattes som et eksperiment, frem for som en færdig model, eftersom at 'stiv ramme' i denne LEGO-udgave nok snarere burde hedde 'flexy ramme'.
Både når såmaskinen er ophængt i liften og når den er udstyret med transportudstyr og efterspændt traktoren, så bøjer den nemlig sådan liiiige vel meget ned.
Derfor bliver modellen sikkert indenfor den nærmeste fremtid ombygget til en 6-rækket udgave, da en kortere ramme sikkert bedre vil kunne bære kun seks såenheder samt de to støttehjul (altså, ikke transporthjulene, men de støttehjul, som på denne 12-rækkede udgave befinder sig mellem 3. og 4. række, hhv. mellem 9. og 10. række), uden at "flexe".

Og en sådan kortere/smallere version vil også samtidigt kunne få noget trykluftdrevet markørsskiftmekanik á la det 6-rækkede forbillede.
På den nuværende 12-rækkede model er markørerne nemlig uden automatik - den eneste "mekanik" i denne forbindelse er sammenfoldningen, som sker automatisk, blandt andet takket være noget LEGO-kæde.
Når man vipper markørerne ud og ind, så foldes markørarmen nemlig ligeledes ud og ind.

De enkelte såenheder har jeg forsøgt at lave så små som det nu engang kan lade sig gøre i en sådan "liftarms-udgave" af forbilledet.
Idet såenhederne derved skalamæssigt er blevet en kende for store, netop på grund af tynde liftarms' alligevel anselige tykkelse på ca. 4 mm, så er skalaen denne gang nok nærmere 1:15 eller deromkring, frem for de 1:20, som ellers er "standarden" i denne midistørrelse.

Som det ses udgøres beholderen/tanken på den enkelte såenhed af nogle herlige knop-dele, som lige sætter prikken over i'et.
Modellens Monopill-decals er (som altid) lavet ved hjælp af det geniale program CorelDraw - og er printet ud på selvklæbende fotopapir hos en af de lokale computerpushere, hvor mit lille firma tilmed har sin firmakonto.

Der har ikke været brug for hjemmesnedkererede dimsedutter til denne foreløbige model - og det bliver der formodentlig heller ikke til den kommende 6-rækkede udgave.

Alle grå dele er nygrå.
Modellens "tjenestevægt" blev 661 gram (uden hjul), mens transportvægten er 785 gram (incl. hjul).

Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 01:08
Hej Thomsen
Se nu bliver en roekuleklapper som mig jo helt vild i varmen, når du præsenterer sådant et stykke mekanik. Du har ramt den lige i skabet!

Mht rammens stivhed, kunne du jo med fordel udskifte den forreste række med knopbjælker, for at øge stivheden. En flise på toppen ville give samme finish, som dine fine såkasser. Og firkant rammen, som den jo er bygget over i virkeligheden, ville træde i karakter og give den ønskede funktion. Og så kunne det måske endda give mulighed for en 18-rækker, som her på Sydhavs-(S-)øerne er ved at blive den nye standard for roesåmaskiner. 12 rækker er ved at blive for deltidslandmanden, så 6-rækker vil være et skridt tilbage i historien ;-)

Nu kan jeg se at du har valgt S modellen, men kan nævne at SE modellen, som har elektriske motorer på hvert såhjul, kan kobles til traktorens isobus system, som via GPS kan styre hver så kasse, når man når til forageren, så der ikke bliver overlap der. Desuden kan systemet "synkronisere" udsåningen af frøene, så det er muligt at radrense afgrøderne på tværs af kørselsretningen. og så ville markørerne heller ikke være nødvendige længere, da GPS klarer den opgave. Men jeg syntes du har fået lavet markørerne lige præcist som de virker i virkeligheden!

En fin fin model thumbs up :-)

Allan Clausen
Til top
Peter.Aasholm Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-September-2007
Region: Himmerland
Point: 771
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Aasholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 03:26
Får du støtte fra statens kunstfond Thomsen? Fordi det burde du med alt den fine kunst du producererSmile Den er altså lige i øjet.
Og med hensyn til øjet, så kneb jeg en lille tåre da jeg så billedet af den gamle Britains møgspreder. Det vækker sgu barndomsminder!
Peter Aasholm
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-August-2011 kl. 07:13
Tak for de pæne ord, gutter  Big smile

Citat: Peter.Aasholm Peter.Aasholm skrev:

Får du støtte fra statens kunstfond Thomsen?
Hehe, det ville da være en yderst velkommen indtægt for en fattig studerende (hvilket minder mig om, at dette er min sidste ferieuge Confused )

Mht rammens stivhed, kunne du jo med fordel udskifte den forreste række med knopbjælker, for at øge stivheden.
Jeg har i mellemtiden forstærket rammen ved at tilføjet en række liftarms under den egentlige ramme, og det hjalp gevaldigt (men det gjorde såmaskinen en anelse tungere - og den var sådan set rigeligt tung i forvejen).

Nu kan jeg se at du har valgt S modellen...
Jep, og måske bygger jeg den om til en SE-model på et tidspunkt.
Den sparede vægt ved derved at undlade S-modellens markører bliver sikkert brugt på SE-modellens elmotorer, så vægtmæssigt går det sikkert lige op, godt og vel.
Og en moderne maskinstation, der er helt fremme i (træ-)skoene (og/eller gummistøvlerne) bør jo naturligvis satse på det sidste nye ISOBUS-kompatible grej.

Forstærkningen af såmaskinens ramme er ommertrent "usynlig", men kan muligvis anes på de nedenstående billeder:

Selv når såmaskinen er ophængt i ophænget og er løftet op, så er nedbøjningen nu betydeligt mindre.

Det ekstra "lag" af liftarms kan anes under rammen.

Monteret med transportudstyr hidrører det meste af nedbøjningen nu (dvs. stadigvæk) fra trækstangen.

Også her kan de ekstra liftarms under rammen ses.

Vægten blev nu 688 gram (mod før 661 gram).
Og vægten med transportudstyr blev nu 812 gram (mod før 785 gram).

Ved en eventuel næste revision gælder det som nævnt ombygning til SE-model - og måske yderligere forstærkning, forhåbentlig uden yderligere mervægt.
Og så venter der yderligere et par nye stykker landbrugsisenkram til Dieselund Maskinstation inden for de nærmeste par dage, her inden den akademiske sommerferie (som er på næsten 2½ måned  68 ) slutter næste mandag.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 08:58
I den netop overståede jule- og nytårsferie var Technic-værkstedet på overarbejde, og et af resultaterne heraf var en ny knopfri kreaturvogn, som hermed erstatter den hidtidige beknoppede kreaturvogn (som nu er død&borte):

Med denne vogn kan Dieselund Maskinstation tilbyde blandt andet Gårdmand Thomsen at transportere hans kvier rundt i sognet, når de skal på "arbejde" ude på overdrevene, hvor de med deres afgræsning står for en super økologisk naturpleje og derved yder deres bidrag til biologisk mangfoldighed.

Vognen ses her på slæb efter Dieselund Maskinstation's Mercedes MB Trac 700, som i mellemtiden har fået nyt 3-punkts redskabsophæng agterude, hvilket Dieselund Maskinstation's øvrige traktorer også vil få ved lejlighed.

På denne nye kreaturvogn er eneste genbrug fra den hidtidige beknoppede kreaturvogn hjulene, de to pneumatic-cylindre - samt stoftaget, idet det var så heldigt, at målene passede 100%, ved at lade forreste sektion udgøre af sidedøre.
Herved kunne undgås atter engang at skulle i sving med stof, symaskine og tråd, selvom øvelse - som antydet her - jo som bekendt gør mester.
På forbilledet er sidedøre en ekstra option ("ekstraudstyr"), der kan tilkøbes ved bestillingen - dette blev således, på grund af genbrug af stoftaget, en nødvendighed på denne nye vogn.

Forbilledet er den korteste udgave, som ses ovenfor.
Stenderup kreaturvognen fås i 5.10 meter, 6.35 meter og 7.60 meters længde.

Indrømmet, så er sidedørene noget smallere på modellen end på forbilledet, så Gårdmand Thomsen's kvier kan nok kun lempes ud den vej, såfremt de endnu ikke har ædt sig fuldfede i kløver og græs ude på overdrevene.

Sidedørene har forbillede i ovenstående transportvogn fra MI, som til forveksling ligner en Stenderup.

Som noget nyt, i forhold til den beknoppede forgænger, er noget afspærrings-stakajværk agterude, som kan bruges til at guide kvæget på vej under læsning af vognen.

Udfoldet ser dette stakajværk således ud:

Som det kan ses, så "mavelander" vognen, når hjulophænget er helt oppe.
Herved er der kun et lille "dørtrin", som kreaturerne skal træde op over, når de entrerer vognen.

Der er knapt så mange skarpe hjørner og kanter i denne nye knopfri vogn, sammenlignet med den beknoppede forgænger - så myndighederne er formodentligt lidt mere tilfredse denne gang, hvad angår dyrenes velfærd under transporten.

De to cylindre formår mageligt (via vægtstangsprincippet) at hæve og sænke vognen:

...og som nævnt "mavelander" vognen, når hjulophænget er helt oppe:

Af øvrigt udkomme af Technic-værkstedets overarbejde i den netop overståede jule- og nytårsferie var også yderligere nye redskaber til Dieselund Maskinstation - blandt andet en midiballepresser, to snittevogne, gyllevogn med tre forskellige nedfældere, og dertil blev nogle af de allerede eksisterende redskaber revideret lidt, blandt andet de to Kongskilde redskaber, som dog stadig er beknoppede.
Nogle af disse nye redskaber mangler endnu decals, men de vil blive præsenteret i denne tråd, når de er klar til drift - og når tiden tillader det, her midt i eksamenslæsningen.

Kreaturvognens stjert er nok lige lovligt kort, så den bliver med tiden muligvis forlænget lidt.

Alle grå dele er nygrå.
Kreaturvognens vægt blev 839 gram.

Til top
Matias.Bendtsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 02-September-2011
Sted: danmark
Region: Vendsyssel
Point: 654
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 09:06
Som sædvanlig, perfekt hr. ThomsenClap
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

if you stop getting better, you stop being good.
Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 09:50

Redigeret af Asger.Lindeblad - 09-December-2024 kl. 23:31
Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-Januar-2012 kl. 10:28
Citat: Asger.Lindeblad Asger.Lindeblad skrev:

Meget fint herr gårdmand. Men helt knopfri synes den vist ikke at være. Jeg kan da øje et mindre antal 1x1 trans plates.....
som nævnt her er det jo også meget svært at bygge technic uden knopper.Wink
(jeg tror aldrig jeg har gjort det.Embarrassed)

Redigeret af Matias.Bendtsen - 04-Januar-2012 kl. 10:28
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:14
For at være forberedt på det nye års kommende høslæt har Dieselund Maskinstation fået leveret denne Pöttinger Jumbo 6600 lignende snittevogn fra Technic-værkstedet:

Vognen blev klar til drift i juleferien, men har dog været længe undervejs, i godt og vel et års tid, især fordi forenden "drillede" lidt - blandt andet var den lidt for "flexy".
Nuværende løsning er ganske holdbar, men hvis jeg finder frem til en bedre løsning, så kommer vognen "under kniven" igen.
Og det samme gælder også bagklappen - men derom senere.

Mekanikken i sådan en svend ser i grove træk således ud.
Som det kan ses, så følger modellens inddeling af fag ikke helt forbilledets ditto, og længden svarer måske mere til en Jumbo 6000 end en 6600, men sådan må der jo desværre "kompromisses" lidt en gang imellem.

De nye Technic paneler er jo et "gefundenes fressen", også (og måske især!) til sådan en gang lettere voluminøst vognbyggeri som dette.
Og især takket være disse paneler blev vognen rigtig daaaajligt solid.
Som det ses, så mangler stigen og døren, som giver adgang til ladrummet fra venstre vognside.
Ved en eventuel kommende revision må (i det mindste) stigen tilføjes, mens det nok kommer til at knibe med at lave en funktionel dør ind til ladrummet.

Og så var der lige det med bagklappen... suk!
Ovenfor ses, hvordan den burde åbne (og læg mærke til, hvor lidt bundkæden fylder i højden)...

...og sådan åbner bagklappen på modellen.
Indtil jeg kommer på en bedre løsning, så må den forblive sådan - men måske kommer det med ved en kommende revision, hvem ved ?.
Hvad angår bundkæde har jeg valgt et tilsvarende kompromis som ved JF ST 12000 staldgødningssprederen, sådan at bunden ikke blev måske op til 4L-5L tyk.

Foran på sådan et apparat befinder pick-up'en ("græsæderen") sig, og heri sidder knivrækken, som Pöttinger-fabrikkens egen Herrn Hansi von der Bauernland her sænker...

...og drejer ud, sådan at de enkelte knive på overskuelig vis kan tilses og evt. skiftes, tilmed fra en nogenlunde bekvem arbejdsstilling.
Det er sgi da smart, ikke ? Big smile
Som det ses, så er den viste pick-up blevet udstyret med en rensekam (som er et stykke ekstraudstyr, der kan tilkøbes ved bestillingen).
Med rensekammen renser man mellemrummene mellem knivene for græs, inden man går igang med at kigge "bisserne" efter, ganske enkelt ved at dreje det gule håndtag, som ses til venstre for rensekammen.

Technic-værkstedets eget forkølede og "tandløse" forsøg udi denne sindrige finesse ser således ud.
Måske burde modellens "knive" have været røde (?).

På forbillledet er pick-up'en pendulophængt...

...mens modellen dog må klare sig ganske uden.
Dog er der et led-ophæng, som gør, at pick-up'en frit kan bevæge sig lodret op og ned, når den er sænket.
Derved kan pick-up'en følge landskabets "buler", og så får de to små cylindre, der hæver og sænker pick-up'en, ikke så mange tæsk, når det går der udad over stok og sten, eller rettere, når det går derudad ud over de sammenrevne strenge på engen.

I "maskinrummet" foran findes de tre ventiler, der styrer cylindrene for henholdsvis (fra venstre mod højre) bagklappen, trækstang og pick-up.
Endvidere er der også fordelingsgear, som fordeler inputtet ud til henholdsvis (i venstre side) fordelervalserne og (i højre side) bundkæden.
Begge dele kan uafhængigt af hinanden ind- og udkobles, ved hjælp af de gule håndtag på henholdsvis venstre og højre side af trækstangen.
(Her referes til, hvad der er højre og venstre på billedet, ikke på vognen).

Fordelervalserne trækkes (ligesom på forbilledet) af den aksel, der ligger på højre yderside af vognkassen.
I denne aksel indgår blandt andet to styks af det herlige, gode gamle røde kardanled fra Technic'ens allerspædeste barndom.
Jow-jow, old-school Technic er jo ikke sådan at foragte Big smile

Og så har  <ta-da-daa>  Mr. Liftarm med venstre hånds ti tommelfingre og højre hånds femten ditto været igang med at sy et dækken til agterenden, med en dertil indrettet maskine.
Det må absolut være maskinens skyld, at syningerne blev lidt skæve - eller også må det skyldes manglende evner og rutine Embarrassed  Big smile  .
Dækkenet er lavet af en rest af det samme stykke stof, som taget til kreaturvognen blev lavet af, og i samme omgang og af samme rest lykkedes det også at fremtrylle en presenning til det korntætte lad til dlg-foderbussen (som står overfor en større revision snart). Til dette korntætte lad mangler "kun" en kornblæser og noget slangehalløj, så også dette kan være klar til indsats i den kommende høstsæson.
Den hvide elastiksnor er købt i den samme lokale stofforretning, hvor stoffet er købt, og det ligner til forveksling LEGO's egen elastiksnor.

Pöttinger snittevognen er udstyret med samme type bogie som Dieselund Maskinstation's øvrige bogievogne (dog lettere modificeret), sådan at vognen er nogenlunde terræn-fähig...

...også når ensilagestakken i plansiloen skal forceres.
Under den manøvre hæves forenden så meget som muligt, ved hjælp af cylinderen på trækstangen.

Som nævnt her er der mere agrikulturelt isenkram på vej til Dieselund Maskinstation - blandt andet en ligeså velvoksen snittevogn, dog af lidt ældre model, og dertil en midiballepresser og en ny gyllevogn med tre forskellige nedfældere.
Også dette "tilbehør" vil blive præsenteret i denne tråd, når de engang er klar til drift - og når tiden tillader det, her midt i eksamenslæsningen.
På den kommende snittevogn og på ballepresseren mangler der kun decals, og på gyllevognen mangler der at blive trukket "slange" - her har jeg endelig langt om længe fundet en løsning, nemlig 4 mm fintvævet nylon-tovværk, købt i den lokale skibsprovianteringsforretning - dvs. tovværk af den slags, som anvendes på lystbåde og kuttere.
Så måske når gyllevognen at blive klar til det tidlige forår, hvor sognets landmænd skal have tømt deres (over-)fyldte gyllebeholdere.

Alle decals er hjemmegjorte (ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW), og som det ses, så er den gule farve ikke helt let at ramme - eftersom at der i fleste farveprintere benyttes CMYK-farver, og der i CorelDRAW filen er anvendt RGB-farver, så ændres tonerne og farvemætningen en del, når de printes ud.
Så det er vist noget, som der skal eksperimenteres lidt mere med.
Når og og hvis at apparatet udsættes for revision og slig behandling engang, så lægger jeg nye billeder af resultatet af anstrengelserne ud på Brickshelf.

Alle grå dele er nygrå.
Snittevognens vægt blev 1964 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 18-Januar-2012 kl. 05:49
Til top
Tagsten
Tagsten

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 04:30
Jeg gentager: fantastisk, som sædvanlig.Clap
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

Til top
 Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.098 sekunder.