![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Tatra T813 Kolos 8x8 Trial Truck version 1 |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Juni-2010 kl. 21:15 |
|
Her midt i den "søde" eksamenstid ( Modellen har været klar siden det tidlige forår, hvor der stadig lå knæhøje snedynger, og den har stået og samlet støv indtil nu, idet der liiiiige skulle skrives projekt og skrives ugeeksamensopgave og passes lignende "hyggelige", nyttige og fornuftige (ikke-LEGO-)gøremål.
Jeg blev inspireret til at bygge modellen på baggrund af de mange videoklip på YouTube, som handler om Truck Trial, og af de mange forsøg på at bygge LEGO-modeller af disse - og som der kan ses mange af på bl.a. Brickshelf.
Truck Trial (1:1) er især hot i de tidligere Øst-lande, samt i Tyskland og i nogle af de øvrige alpelande, men desværre i mindre grad heroppe nordpå. Heroppe må vi nøjes med traktortræk, folkeræs, og lignende.
De seks- og ottehjulede Tatra T813 og T815 klarer sig forrygende godt ved disse TT-stævner; de kravler igennem nærmest alt og op ad alt, og der væltes måske lige et par træer eller lignende undervejs. Det er jo hvad der sker i kampens hede...
Tatra'erne er nærmest umulige at ødelægge - men et ottehjulet "bæst" som T813 kører til gengæld kun et godt stykke under 1 km/l og efterlader et kulsort røgslør efter sig, når det går løs.
Men lyden, når den rigtig anstrenger sig under strabadserne og turboerne fløjter... mmmm det er mums-kræs for øregangene.
I forhold til 1:1 vil en LEGO-model jo altid virke mere eller mindre ubehjælpsom, men anyways, here we go:
Som det ses er "dyret" fjernstyret ved hjælp af diverse Power Functions dele.
Modtagerne "titter" ud gennem "bagruderne", da man jo sandsynligvis mest befinder sig bagved den under kørslen.
4 stk. M-motorer - 1 stk. pr. aksel - driver "dyret" frem (og tilbage), mens der indgår 1 stk. M-motor i styringen af forhjulene.
Alle motorerne er beskyttet af en 2 Ncm skridkobling, hvilket jo desværre reducerer modellens terræn-"fähigkeit" en kende - til gengæld går hverken motoren eller transmissionen i stykker af løjerne.
Jeg har eksperimenteret med forskellige løsninger mht. tandhjul, så på nogle af akslerne er der den nye type differentiale, mens der på andre blot er gennemgående aksel. Ulempen ved den nye type differentiale er, at tandhjulene knapt nok sidder fast på akslerne og derfor let falder af. Så det ender nok ned, at jeg af bar irritation en dag fjerner midterstykket i dem, så tandhjulene kan sidde ordentligt fast på akslerne, ligesom de gjorde på den tidligere type differentiale.
Ledningen til M-motoren i den bageste aksel kan desværre ikke nå helt hen til modtageren, så jeg skal derfor have fat i en Power Functions forlængerledning. Den er godtnok en halv meter lang - en 10 cm forlængerledning ville her være alt rigeligt.
Så selvom de 3 øvrige motorer således skal slæbe rundt på et "lammet bagben", så går det alligevel over stok og sten - sålænge batterierne er friske.
Modellen vil ikke kunne leve op til reglerne for LEGO Trial Trucks'ene, som foreskriver, at der kun må indgå to motorer i fremdrivningen, og at der skal være en Technic stempelmotor, som skal snurre lystigt rundt under kørslen.
Men skidtpyt - jeg har heller ikke tænkt mig overhovedet at skulle køre med den udendørs, endsige deltage i løb med "dyret".
Militært isenkram er som regel noget spartansk indrettet, men det overgås (eller rettere undergås) vist af denne model
![]() Dog er den udstyret med taghorn, ligesom de fleste 1:1 Trial Trucks også er.
Ligesom på forbilledet er der pendulaksler hele vejen rundt.
Det største problem ved LEGO Trial Trucks er og bliver altid hjulophæng, især for de styrende hjul, og der ses omtrent ligeså mange løsninger, som der findes LEGO Trial Trucks - nogle mere hensigtsmæssige end andre.
Et resultat er tit&ofte at delene ikke kan klare mosten - tandhjul flækker, aksler bliver snoet, kardanled bliver vredet i stykker, tapperne på knokkelleddene brækker af, osv. - og hvis de ikke går i stykker, så bliver de slidt op på rekordtid. Og det må jo skyldes dårlig kvalitet. Not!
Selvom jeg har forsøgt at finde frem til en løsning, som er så stærk som mulig og hvor der IKKE er benyttet de "sædvanlige" løsninger med kardanled og snekketræk, så skal modellen med tiden underkastes en revision hvad angår ophæng. Så derfor er den - som overskriften antyder - version 1.
Hvis der skulle laves en LEGO Trial Truck, som var ommertrent umulig at ødelægge, så ville det ideelle være, at lave en undervogn af dele fra Dirt Crusher eller Outdoor Challenger og forsyne den med en overdel af Technic-dele, lavet så let som muligt.
Den ville uden tvivl kunne holde til strabadserne.
Forbilledet for modellen er tjekkiske Stanek Team's flotte røde Tatra T813 Kolos.
Den har uden tvivl været militærgrågrøn engang i tidernes morgen.
I dette røde antræk ser den noget mere "civiliseret" ud.
Og det er vel at mærke især dens tidligste udseende som Trial Truck, der er skelet til her:
Der mangler stadig sidespejle og enkelte andre detaljer på modellen.
Samt diverse decals rundt omkring, blandt andet på fronten - og mon ikke at der også skulle reklameres lidt for det lokale erhvervsliv, i form af Dieselund Maskinstation og Dieselund Totalentreprise ?
![]() Et andet TT-team (i 1:1) - Dexter Team - har blandt andet et køretøj, der ligner en Tatra T815-7, og her reklameres der for en kvægfarm, sikkert af den simple årsag, at Mr. Dexter himself vistnok er kvægfarmer.
Det samme kunne måske også gælde for indehaveren af Dieselund - det er jo godt at have nogle sunde fritidsinteresser og samtidig skabe lidt PR for firmaet
![]() Et par tiloversblevne stumper "granit"-bordplade fra mit nye køkken udgør her et "stenet" indendørs terræn.
At slæbe "dyret" med ud i haven er derimod HELT utænkeligt.
Som det ses udgøres ladbunden af en sort 16 x 32 baseplate. Det er en betydeligt lettere (og billigere) løsning end at bruge en masse dyrebare liftarms og en dynge af de nye 5 x 11 Technic paneler.
Og apropos vægten, så er modellen nærmest en letvægter, sammenlignet med de mange andre LEGO TT'ere "out there", som ofte vejer 3.5 kg og helt op til 5.5 kg.
Til gengæld blev den ganske solid og kan nærmest kastes rundt med.
I chassiset indgår en hel del af de nye geniale Technic liftarms-rammer på kryds og tværs. De er som skabt til at lave et let og solidt chassis med (hvad de sikkert også er!).
I hjulophængene foran indgår blandt andet denne herlige Bionicle-dimsedut:
... som jeg efterhånden har fundet anvendelse for i en hel del af mine MOC's til diverse "underlige" formål, som den sikkert ikke har været tiltænkt oprindeligt, men hvor den viser sig at passe ind eminent!.
Eftersom at der i modellen mestendels indgår dele i de allermest gængse farver for Technic-temaet - rød, sort og lys nygrå - så har det ikke været nødvendigt at save og file for at trylle nødvendige dimsedutter frem - heldigvis!.
Vægten blev 2028 gram - og det er vel at mærke inkl. 6 stk. genopladelige AA-batterier!
Alle grå dele er nygrå.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 15-Juni-2010 kl. 00:55 |
||
![]() |
||
C.Maglekær ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 869 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den er super cool, Carsten.
![]() |
||
![]() |
||
C.Behrens ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 29-April-2008 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 5799 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Se det er for mandfolk det her!
Din, i mine øjne til dato bedste MOC. Har tit selv overvejet at lave noget ligende, da de er temmelig seje. - og så er det sikkert sjovt at lave et club mesterskab i hvem der nu klarer flest forhindringer.
Det glæder mig at se, at du kan lave andet end traktorer, da de kun er halvt så seje som denne her.
Så
![]() ![]() |
||
![]() |
||
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kan godt lide! ![]()
Sjovt, at du er vild med sådan et forurenende monster, når man hører dig hetze de forfærdelige brændeovne, der forurener... ![]() ![]() |
||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
||
![]() |
||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sådan ! Rigtig flot Tetra ..
![]() ![]() |
||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() Tatra'ens (såvel som andre lastbilers) brændstoføkonomi når det går løs, sådan at den nærmer sig 700-800 meter/liter, står desuden i tankevækkende kontrast til et MY-lokomotivs brændstoføkonomi: Når et godstog på +1000 tons er kommet op i fart, så kører MY'en ca. 500 meter/liter. Det er super energieffektiv transport - kun overgået af skibstransport.
Jep, Christoffer, jeg har vist ikke taget SÅ meget skade endnu... eller... tror jeg nok...
![]() Anyways, for mig gør det ingen forskel hvad en model ender med at ligne. Byggeprincipperne er stort set de samme.
Dog byder maskineri som traktorer og entreprenørgrej på flere udfordringer, da de generelt har flere funktioner end biler og lastbiler, hvor det jo kun drejer sig om transport.
Især er det netop muligheden for at lave alverdens forskellige redskaber til traktorerne, der for mig gør netop traktorer ekstra spændende.
Men jeg tør vist godt love, at der (også) kommer flere lastbiler fra Technic-værkstedet fremover - samt entreprenørgrej, biler, og (ta-daaa - big surprise!) naturligvis også landbrugsting&sager.
Blandt andet er der en Ammann gummihjulsvejtromle til Dieselund Totalentreprise på vej, samt en SMS opklappelig græsmarkstromle og en selvkørende marksprøjte på vej til Dieselund Maskinstaton.
Nåmmen, her kan I lige få en gang dieselos med på vejen.
Her køres der vist ikke engang 800 meter/liter, da hjulene mestendels fedter rundt, eftersom at chaufføren har vovet sig ud til et lidt "klistret" sted, hvor der tilmed er lidt "buler" i landskabet:
Mon Al Gore står blandt publikum et sted og hygger sig med en fadbamse over en gang meget lidt CO2-neutral Trial Truck ræs ? Í så fald må han jo håbe, at han ikke bliver genkendt
![]() (Edit: Der kan ses et par YouTube-videoer her, som godt kan fascinere lidt:
Skalna (Tjekkiet) 2003 og Mohelnice 2007 - samt Montelieu 2008 og Osnabrück 2008, hvor forbilledet til min (måske) næste TT-model - Dexter Team nr. 1 (Tatra) - kan ses).
Redigeret af Carsten.Thomsen - 17-Juni-2010 kl. 16:52 |
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En gut ved navn nielsvdv har muligvis fundet lidt inspiration til opbygningen af sikkerhedsburet på sin Tatra 8 x 8 model et-eller-andet sted
![]() Med to batteribokse henover bagakslerne er vægtfordelingen sikkert bedre end på min Tatra T813 Kolos model - så mon ikke at den skal følges op af en Version 2 snart
![]() Så kan styretøjet eventuelt også fornyes. Styretøjet er jo altid LEGO TT'ernes achilleshæl - og min model er ingen undtagelse.
|
||
![]() |
||
Morten.Frandsen ![]() Plade ![]() Medlem siden: 06-August-2010 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 109 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Den er fed. Må man se lidt nærmere på hjulophænget?
|
||
![]() |
||
C.Sommerlund ![]() Klods ![]() Medlem siden: 05-August-2009 Sted: Denmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 186 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
God ide. Jeg har selv 8 hjul fra Off roader 8297 der venter på en undskyldning til at blive brugt.
|
||
Carsten Sommerlund Hansen
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |