![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Redskaber til Technic Traktorer |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Forfatter | ||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mens tænkeboksen rumsterer og der derved (forhåbentligt!) kan findes frem til en løsning på bundkædeproblematikken, hvad angår ovennævnte JF-Stoll staldgødningsspreder, så kan Dieselund Maskinstations nyeste anskaffelse i mellemtiden lige vises frem her:
Det drejer sig her om en 12-rækket udgave af Kverneland Accord Monopill S enkeltsåmaskine med stiv ramme og transportudstyr.
Og den er som så meget andet landbrugsisenkram rød (stor overraskelse!
![]() Enkeltsåmaskiner bruges til præcisionssåning af enkeltstående planter i rækkeafgrøder, blandt andet raps, roer, julesalat, majs, samt grøntsager til konsum - dog er såmaskiner, der arbejder med vakuum eller trykluft (pneumatiske såmaskiner) at foretrække ved såning af majs, da kornstørrelsen her varierer noget.
Forbilledet er den mekaniske udgave af Kverneland's Monopill såmaskine (model S) - som netop ikke er pneumatisk, men i stedet har traditionelt cellehjul og slædeskær, og tilmed gummitrykrulle bagest (som egner sig til "tør" jord) frem for fingertrykrulle (som især egner sig til "fedtet"/lerholdig/fugtig jord).
Forbilledet fås i udgaver med 6, 12, 18 eller 24 rækker, dvs. med 3, 6, 9 eller 12 meters arbejdsbredde, og enten med stiv ramme med transportudstyr eller med parallelhydraulisk foldning.
Som det kan ses, så er modellen med stiv ramme og transportudstyr, da denne løsning opfylder én af mine byggefilosofier: Keep it simple!
Fortil udstyres modellen med trækstang, og agterude med transporthjul og lygtebom, sådan at den kan transporteres på lovlig vis ud til "gerningsstederne" ad de snoede sogneveje.
Modellen skal nok mest opfattes som et eksperiment, frem for som en færdig model, eftersom at 'stiv ramme' i denne LEGO-udgave nok snarere burde hedde 'flexy ramme'.
Både når såmaskinen er ophængt i liften og når den er udstyret med transportudstyr og efterspændt traktoren, så bøjer den nemlig sådan liiiige vel meget ned.
Derfor bliver modellen sikkert indenfor den nærmeste fremtid ombygget til en 6-rækket udgave, da en kortere ramme sikkert bedre vil kunne bære kun seks såenheder samt de to støttehjul (altså, ikke transporthjulene, men de støttehjul, som på denne 12-rækkede udgave befinder sig mellem 3. og 4. række, hhv. mellem 9. og 10. række), uden at "flexe".
Og en sådan kortere/smallere version vil også samtidigt kunne få noget trykluftdrevet markørsskiftmekanik á la det 6-rækkede forbillede. På den nuværende 12-rækkede model er markørerne nemlig uden automatik - den eneste "mekanik" i denne forbindelse er sammenfoldningen, som sker automatisk, blandt andet takket være noget LEGO-kæde.
Når man vipper markørerne ud og ind, så foldes markørarmen nemlig ligeledes ud og ind.
De enkelte såenheder har jeg forsøgt at lave så små som det nu engang kan lade sig gøre i en sådan "liftarms-udgave" af forbilledet.
Idet såenhederne derved skalamæssigt er blevet en kende for store, netop på grund af tynde liftarms' alligevel anselige tykkelse på ca. 4 mm, så er skalaen denne gang nok nærmere 1:15 eller deromkring, frem for de 1:20, som ellers er "standarden" i denne midistørrelse.
Som det ses udgøres beholderen/tanken på den enkelte såenhed af nogle herlige knop-dele, som lige sætter prikken over i'et.
Modellens Monopill-decals er (som altid) lavet ved hjælp af det geniale program CorelDraw - og er printet ud på selvklæbende fotopapir hos en af de lokale computerpushere, hvor mit lille firma tilmed har sin firmakonto.
Der har ikke været brug for hjemmesnedkererede dimsedutter til denne foreløbige model - og det bliver der formodentlig heller ikke til den kommende 6-rækkede udgave.
Alle grå dele er nygrå.
Modellens "tjenestevægt" blev 661 gram (uden hjul), mens transportvægten er 785 gram (incl. hjul).
|
||
![]() |
||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
|
Hej igen Carsten.
Jeg tror du får svært ved at få holdt den bund inkl kæde på kun 1L. Som første alternativ til mit forslag kan du benytte ![]() Du kan også nøjes med et, men så bliver der noget side slup, men det kan jo klares med medbringerne. Det andet alternativ er at bruge ![]() ![]() Kunne se sådan ud som denne her: ![]() ![]() Ulempen ved den sidste at den skal være strammet op, og ikke tåler 15 tons møg som skal mases ud gennem valserne ;-) Bare endnu et par foreslaw :-) |
||
Allan Clausen
|
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
|
Tak for de pæne ord, drenge, og tak for kommentarerne
![]()
Hej Allan
![]() Tuaind tak for forslaget.
Det er imidlertid netop højden, der er problemet.
Som nævnt vil det gå det ud over proportionerne, hvis bunden bliver over 1L høj (se det nederste billede).
Løsningen med de små Technic-kæder afprøvede jeg på en af de allerførste prototyper af denne vogn for et års tid siden, men også denne kæde fylder for meget i højden.
I den forbindelse havde jeg også havde fat i LEGO-kæden med 21 led (eller hvor mange der nu er):
...for at se, om den eventuelt kunne bruges til noget.
Her ville knop-enderne med "Technic-knop" med gennemgående hul jo være geniale til at sætte medbringere fast i/på.
Men dér kommer det jo desværre til at knibe med egnede kædehjul, som endestykkerne kan passere henover, uden at kæden falder af.
Den løsning ville ellers ligne forbilledet ret godt (her en Pöttinger snittevogn):
På sådan en svend er kæden (ligesom på JF ST 12000) nærmest en integreret del af vognbunden og øger ikke tykkelsen af bunden, idet denne løsning holder sig indenfor de mål, der er givet af vangernes højde (hvilket kan ses her):
Set fra undersiden (hvor oliemotordrevene kan ses):
Såfremt forbilledets proportioner skal overholdes nogenlunde, og dermed også vognbundshøjden/tykkelsen, så er alt over 1L for meget:
Med den valgte løsning kan proportionerne som nævnt overholdes, bortset fra midten af vognbunden, hvor kæden under vognbunden løber mellem hjulene i den egentlige vognramme, som er bærende og som afstiver vognkassen.
Som det kan ses på modellen, så ses dette "snyderi" jo ikke, når det kun foregår i midten af vognbunden og ikke i hele dens bredde.
Selvom der er tale om en LEGO-model (og ikke en skalamodel til modeltog), så ville en alt-for-tyk vognbund alligevel være - som René kalder det - en øjebæ, som ville være iøjnefaldende og se for "klumpe-dumpet" ud.
Selvom vognbunden ved en løsning med de små Technic-kæder stadig er 1L tyk, så må afstanden mellem bunden og hjulene øges, så der bliver plads til kæden og medbringere (og nedhæng).
Og fra den bærende ramme under vognen skal det føres konsoller ud til vognsiden, for at bære vognkassen (på samme måde som på forbilledet JF ST 12000), og her skal der være minimum 2L mellem konsollet og vognbunden, for at få plads til kæde og medbringere (og nedhæng) - så også her vil det gå ud over proportionerne.
Men jeg vil da prøve at gøre et forsøg mere, når jeg liiiiiige har fået ryddet byggebordet for de øvrige nye maskiner, der er på vej (dvs. når jeg - forhåbentlig inden alt-for-længe - har fået bygget dem færdig).
Endnu en gang tak for kommentarerne og for forslaget
![]()
I mellemtiden er forenden bygget en smule om, og hos den lokale Stof2000-biks er der indkøbt noget rødt tyl, som ser ud til at kunne bruges til formålet (0.5 x 2.0 meter til alt ialt 7,- kr - det var da billigbørge
![]() Så det med gitteret vil jeg vende tilbage til meget snart.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 11-September-2011 kl. 10:56 |
||
![]() |
||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
|
Godt lavet, Allan - det var noget ala det samme jeg ville have lavet.
![]() |
||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||
![]() |
||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
|
Halløj Gårdmand Thomsen.
Sikken en dejlig maskijne du der har fået banket ud i højstyrke plastic profiler. Martin har en pointe, og jeg har et forslag til hvordan en bundkæde kan se ud, hvis den skal fylde hele bredden. ![]() ![]() Den behøver ikke nødvendigvis bygges af bjæker med knopper, men i dette tilfælde vil der komme fliser på alle knopperne, så medbringerne glider på fliserne. Er kun 4 i højden! Bare et forslaw ;-)
|
||
Allan Clausen
|
||
![]() |
||
|
Men som nævnt er bundkæden på modellen lavet sådan, som det nu engang kan lade sig gøre i LEGO - her fylder bundkæden jo desværre så meget i højden, at vognbunden skulle have en tykkelse på 5-6 L.
Med en enkelt kæde i midten er der plads til kæden under vognbunden mellem hjulene, og så passer proportionerne noget bedre.
Bundkæden er dermed mindre virkelighedstro - men til gengæld funker det
![]() Modellens bundkæde er med andre ord lavet lidt på samme måde som på denne klassiske Britains-model:
![]() At bygge LEGO-modeller er jo tit&ofte kompromissets kunst - en af årsagerne er især godstykkelsen på liftarms på 8 mm. Der er jo ikke mange steder på virkelighedens landbrugsmaskineri, hvor så kraftige godstykkelser forekommer.
Hvis jeg engang finder ud af at lave en ligeså velfungerende bundkæde, f.eks. hvis der (mod forventning) engang kommer nye LEGO-dimsedutter, der vil kunne bruges i den forbindelse, så bliver bundkæden naturligvis fluks lavet om, så den bliver mere virkelighedstro. Redigeret af Carsten.Thomsen - 16-August-2011 kl. 15:48 |
||
![]() |
||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
|
Naaaej, hvor er den sød!
![]() - har virkelighedens maskine også bare e tyndt bælte i midten - er bunden ikke ét stort transportbånd ![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Som jeg har truet med flere gange i de forgangne 8 måneder, så er der en ordentlig dynge nye landbrugsting&sager på vej til Dieselund Maskinstation's maskinsamling.
Nu hvor sommerferien er godt igang, så er det vist på tide at få noget af dette maskineri hevet frem i lyset inde fra maskinhusets gemmere.
Denne gang blev det til én af ialt fem nye vogne af forskellig beskaffenhed til Dieselund Maskinstation, nemlig en lettere forkortet udgave af JF-Stoll/JF's 16 tons/15 m3 staldgødningsspreder ST 12000/40:
Modellen har ligget i projektkassen (eller rettere en ud af hele tre flyttekasser med mere eller mindre halvfærdige projekter) i over et år, så nu hvor alle eksaminer er overstået, så skal disse modeller snart til at være færdige, så Dieselund kan byde på endnu flere opgaver rundt omkring hos sognets bedrifter.
Som det ses skulle der gerne have været 5 fag mod modellens 3 fag, men på grund af 5 x 11 panelernes og 3 x 11 panelernes længde ville f.eks. 4 fag gøre den lidt-for-lang og 3 fag gøre den lidt-for-kort.
For at spare lidt på materialerne og alligevel få proportionerne til at passe så nogenlunde, så valgte jeg det sidste - og håber på, at LEGO engang vil lave nogle 5 x 7 paneler og dertil hørende 3 x 7 paneler (de findes jo allerede i "skrå" udgave), så vognen kan få 5 fag.
Men dette bliver måske først engang i år 2139½, hvem ved ?. Technic-temaet er jo som bekendt ikke så forvænt med nye dele, så når der endelig kommer nye Technic-dimsedutter, så er det jo som regel en mindre (eller rettere større!) sensation, som der tales og skrives om inderligt og længe (se blot den hype, der har været om den nye #8110 Unimog og alle dens nye dele - lur mig om ikke den bliver en kæmpe salgssucces
![]() Anyways, uden hjulskærme ser forbilledet sådan ud:
Med spredeaggregatet afmonteret (og vognen grundigt rengjort!) kan vognen også bruges til transport af roer og grøntfoder.
Forfra (og med hjulskærme) ser forbilledet således ud:
På denne lettere afkortede model af JF ST 12000/40 er den forreste vognende/gavl dog plan, og jeg mangler at finde ud af, hvordan der laves noget gitterlignende halløj i gitterrammen foran.
Måske kan noget grovmasket elastisk net-stof bruges, hvis sådan noget findes. Det må undersøges nærmere hos de lokale stof-pushere.
Ligesom på forbilledet er der bundkæde - sådan som det nu engang kan lade sig gøre at lave sådan én ud af LEGO-dele:
Som det ses indgår der i spredeaggregatet den herlige og meget multi-anvendelige Bionicle tand:
Når det går derudad ud over marker og eng, så snurrer de ommertrent lodrette spredevasler lystigt rundt, mens bundkæden bringer velduftende forsyninger frem til spredeaggregatet i et mere adstadigt (og dertil passende) tempo.
Som altid er decals'ene lavet i det herlige og geniale program CorelDRAW - og de er printet ud hos den lokale computer-pusher, hvor mit lille firma har sin firmakonto:
Hele vognen blev daaajligt solid, og som på mine øvrige bogievogne er bogien med balancearme, sådan at vognen er nogenlunde terrængående.
For en gangs skyld indgår der ingen hjemmesnedkererede dele i modellen.
Der er flere nye stykker maskineri på vej meget snart - blandt andet en 12-radet enkeltsåmaskine, et 7(!)-rækket Conspeed skærebord til min Claas Jaguar, en ny kvægtransportvogn (uden knopper), to stk. snittevogne, en ny 4-hjulet 3-vejs tipvogn (ligeledes uden knopper), en vandingsmaskine, samt en ny gyllevogn (ligeledes uden knopper) med slangebom, sortjordsnedfælder og skiveskærsnedfælder.
Alle grå dele er nygrå.
Vognens vægt blev 996 gram.
|
||
![]() |
||
|
Den første knopfrie blokvogn kom til verden i den umiddelbare eurforiske glæde over de dengang nye 5 x 11 paneler, men nu - nøjagtigt 1 år efter - har Dieselund Maskinstation fået leveret en afløser, som denne gang så vidt muligt har forbillede i virkeligehden: Det eneste som denne nye blokvogn har til fælles med forgængeren er de fancy Metallic fælge - og at den er lavet af Technic-dimsedutter.
Alt er nyt - foraksel, bogie, undervogn og slisker.
Og vognen blev tilmed daaaajligt solid - mere end forgængeren (som er død&borte nu).
Tilmed blev der plads til et (manuelt) spil foran, og som det kan ses, så kan denne nye blokvogn dreje temmelig skarpt.
Forbilledet er tyske Möslein UE1034 - her er sliskerne udelte, så derfor levede vognen op til en af mine byggefilosofier (om muligt den vigtigste af dem): Keep it simple!
Forbilledet findes i forskellige farver (stående bagved den grå udgave ses f.eks. en rød udgave):
...så Dieselund Maskinstations model af samme blev derfor rød, eftersom at 5 x 11 panelerne ikke findes i Light Bluish Gray (endnu) - og efterom at ingen af de nye Technic-paneler findes i Orange.
(Nu må LEGO meget gerne snart lytte til ønsket fra utallige Technic-fans verden over om at lave bl.a. orange Technic-modeller. Ja tak, ja tak, ja tak... !!!).
Da forbilledets godstykkelser på anslået op til max. 8 mm skulle gengives i 1:20 med liftarms - som også er ca. 8 mm tykke - så blev pladsforholdene agterude for trange til at kunne udstyre modellen med baglygter som på forbilledet.
Så derfor er de flyttet op på sliskerne, sådan som det ses på blokvogne af andre fabrikater:
Sliskerne hæves og sænkes ved hjælp af 2 stk. 32 mm cylindre og er ligesom på forbilledet udstyret med et trekantet konsol, som understøtter dem, når de er sænkede.
Disse konsoller beskytter samtidigt tilslutningsstudserne på 32 mm cylindrene, som ellers kunne blive udsat for lidt af hvert, ved min til tider lidt hårdhændede håndtering af mine Technic-modeller her i Technic-værkstedet
![]() Blokvognen formår så rigeligt at bære Dieselund Maskinstation's Claas Lexion 420, som uden skærebord vejer små 1685 gram.
Vognens lasteevne er nok noget, der ligner ca. 2 kg., så den vil sagtens kunne laste de foreløbigt tungeste modeller, Case STX'en, Steiger Panther'en og Tatra T813'eren.
Ved ca. 3 kg's belasting begynder nedbøjningen at blive sån't lige rigeligt stor, og ved 4 kg. begynder liftarmene at knage og flexe mere end hvad godt er. Byggematerialet er jo immervæk stadig "kun" plastic...
(Dette er testet - ganske simpelt - ved at stille brevvægten midt på ladet og lade hånden "hvile tungt" på den).
Vognen er 6L kortere end forgængeren, i et forsøg på at matche forbilledets proportioner, så her er der kun plads til mejetærskeren, når den vender modsat kørselsretningen.
Vognen vil dog godt kunne forlænges på midten med i hvert fald 1 række paneler, hvis det skulle være.
Men som den er nu, så er den dog rigeligt stor - også til at kunne laste de nye snittevogne, som snart er på vej, og som volumenmæssigt bliver de foreløbigt største redskaber hos Dieselund Maskinstation.
Til den bageste, nedadskrånende del af ladet kunne en 143.13º liftarm ellers have været yderst nyttig (og uden tvivl også til mange andre formål):
...så den måtte LEGO såmænd meget gerne begynde at lave. Ja tak, ja tak, ja tak...
![]() Alle dele, som indgår i vognen, er iøvrigt ganske gængse, og der indgår for en gangs skyld ingen modficerede dimsedutter.
Alle grå dele er nygrå - undtagen krogen til spillet.
Blokvognens vægt blev 1070 gram.
(Gosh! - billederne er allerede godkendt af BS. Det tog ikke mange minutter denne gang. Smukt! ![]() Redigeret af Carsten.Thomsen - 03-November-2010 kl. 19:16 |
||
![]() |
||
|
Og miniballepresseren, er lige så fed .. For et par år siden byggede jeg også en model, New Holland'er .. Den havde også alle funktioner, dog også uden bindingsmekanismen ..
Jeg fik idéen da du skrev om ballevognen første gang, og den blev mit første redskab til min egen lille maskinpark, som dog er væk i dag .. ![]() Men jeg får helt lyst til at starte igen, med alle de super inspirerende modeller .. ![]() Edit: Kan man ogdå tillade sig at bede om et billede fra sidenn ved mekanik rummet på presseren ? ![]() Redigeret af Martin.Nygaard - 06-September-2010 kl. 16:17 |
||
|
||
![]() |
||
|
Yderst imponerende, Mr. Liftarm ..
![]() Kunne man være så heldig at få et billede af hvordan du har lavet selve den gule tank ? ![]() Flot arbejde ![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
Til (såkaldt) plantepleje hos de ikke-økologiske kunder har Dieselund Maskinstation netop anskaffet dette nye stykke maskineri til spredning af diverse kemikalier og andet miljø-guf i vores allesammens Moder Natur, nemlig en Lindus 2500 marksprøjte: Forbilledet for denne "Miljøets Velgører" så jeg i Sønder Tranders - som ligger umiddelbart syd for Aalborg Universitet, hvor jeg har min daglige gang. Det var i maj måned i år - strålende solskinsvejr, tidligt fri og ingen hast med at komme hjem, så afsted det gik på sightseeing-tur på en af de blå Aalborg-bycykler. I udkanten af denne landlige idyl lå den sidste gård i landsbyen, som endnu ikke var ombygget til eksklusiv bolig eller børnehave, idet en maskinstation stadig huserede dér - med herlige rodedynger i hjørnerne, noget agrikulturelt maskineri rundt omkring - og med noget så urbant som en bybusforbindelse direkte til Aalborg C nærmest lige udenfor døren!
Byen breder sig mere og mere i sydøstlig retning, så overraskelsen over at finde så landlig idyl dér - og som stadig var i fuld funktion - var stor.
Anyways, dér stod der en Ford 8210 i tomgang, med en dryppende Lindus 2500 på krogen. Og til forskel fra f.eks. en Hardi Commander, så lignede den sørme noget, der ville kunne omsættes til en Technic-model.
Og med en tilladelse fra de undrende medarbejdere på maskinstationen, så fik hr. Liftarm et par billeder i "kassen":
På ovenstående billeder af modellen er spredebommen ikke løftet, så derfor peger spredebommens "vinger" opad, hvor de på forbilledet er løftet og dermed vandrette.
Modellens "vingefang" blev 1670 mm. Måske var det på tide med en standardisering af arbejdsbredden for Dieselund Maskinstation's maskineri.
Sprøjten ses her på slæb efter min nye lyseblå Eicher 2100 traktor, som jeg vil vende tilbage til senere i denne tråd.
På billedet af forbilledet ovenfor forekommer rentvandstanken (den store tank) lettere gullig pga. rust, og på andre eksemplarer (f.eks. på billedet nedenfor) kan sprøjtemiddeltanken på "ryggen" af rentvandstanken forekomme noget gulnet af sollys, eftersom at den tilsyneladende er lavet af kunststof (ligesom tankene på Hardi og Danfoil marksprøjter).
Så lidt derfor - men måske allermest fordi de nødvendige paneler endnu ikke kan fås i hvid - så er modellen udstyret med en gul tank - og matchende gule fælge
Hvad angår al slange-"spaghettien", især foran rentvandstanken, så er modellen - indrømmet - noget forsimplet i forhold til forbilledet.
På modellen mangler desuden tanken/dunken med rent vand til at vaske hænder i, sådan som loven ellers foreskriver nu om dage. Fyha, skamme!
![]() Spredebommen er ophængt i et parallellogram, og 1 stk. 48 mm cylinder formår mageligt at løfte den.
Pumpen foran bliver ændret, når jeg engang finder ud af at lave en pumpeattrap af "Lindus-model" - jeg har efterfølgende taget nogle nærbilleder af denne type pumpe på en Lindus marksprøjte, som jeg så ved Hjørring Maskincenter for nyligt. Denne marksprøjte var af en noget mindre model, men pumpen var dog magen til.
Selvom jeg under byggearbejdet har bestræbt mig på "simplicity" hele vejen igennem, så vil bommene sikkert kunne laves mere simple - hvis jeg engang får en brugbar idé dertil. Indtil da tegner bommene sig da også for en stor del af den samlede vægt.
Chassiset er derimod relativt spinkelt lavet, idet tanken på modellen er medbærende.
Alt ialt vil ændringer og mindre revisioner med andre ord følge engang med tiden - især hvis de nødvendige paneler til rentvandstanken udkommer i hvid.
Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev hele 888 gram
Redigeret af Carsten.Thomsen - 07-September-2010 kl. 03:45 |
||
![]() |
||
|
Nåmmen, den akademiske sommerferie lakker snart mod enden - den har såmænd også "kun" varet små 8 uger (æv-bæv!
![]() ![]() Her på falderebet kan der lige blive tid til at præsentere Dieselund Maskinstation's nyanskaffelse, som vist netop når at komme i brug ved dette års høst.
Denne gang er det nemlig en Welger AP630 miniballepresser-lignende tingest med tilhørende HE-VA/Lydersen-lignende ballevogn.
Miniballepresseren har ligget i "projekt-kassen" (som er en flyttekasse med mere eller mindre færdige modeller eller blot dele hertil) i et par år, hvor den har været mere eller mindre "syltet".
Nu hvor de herlige nye paneler er kommet, så blev der pludselig nye byggemuligheder, som gav mulighed for at bygge ballepresseren færdig, hvilket førte til nuværende resultat (dermed ikke sagt, at den ikke med tiden bliver revideret).
Forbilledet er som nævnt en Welger AP630:
Pick Up'en hæves og sænkes ved hjælp af en 32 mm cylinder, hvorved den derved samtidig ind- og udkobles, så at sige.
Jeg har udeladt at eftergøre bindeapparater - disse stykker finmekanik vil alligevel ikke kunne bringes til at "fungere" - og ville også gøre ballepresseren optisk lidt "for stor" at se på.
Halmgaflerne optager i forvejen det meste af pladsen og kan også knapt nok laves mindre end tilfældet er - i hvert fald hvis det skal være fungerende halmgafler.
Det ser sjovt ud, når halmgaflerne tager fat på deres dont, for de ser så flittige og arbejdsomme ud, når deres "albuer" kører op og ned gennem åbningen
![]() Dertil kommer, at stemplet suser frem og tilbage - dog lidt langsommere - og altsammen kører superlet og trækkes som nævnt af PTO-akslen, som på grund af bevægelserne mellem traktor og ballepresser er udstyret med en hjemmesnedkereret aksialkompensator á la den, der sidder på min Scania R480 DLG Foderbus (som også står overfor en mindre revision snart). Der kan åbnes ind til mekanikken ligesom på forbilledet.
Som det ses blev der trods alt plads til målehjulet, som måler ballelængden og styrer bindeapparaterne.
"Bagenden" er ligeledes lidt afkortet, sammenlignet med forbilledet, og igen er det for at prøve at overholde størrelsesforholdet/proportionerne.
En Welger AP630 er jo betydeligt mindre end f.eks. en midiballepresser, så modellen skulle også gerne være synligt mindre end den New Holland midiballepresser, som også snart er på vej (og som muligvis ender med at blive en New Holland Bigballepresser).
Som nævnt her vil en LEGO-model jo altid virke mere eller mindre ubehjælpsom, i forhold til virkeligheden, for ofte skal noget, som i 1:1 har en godstykkelse på 1.5 mm, gengives i f.eks. 1:20 med liftarms, som er ca. 8 mm tykke, eller tynde liftarms, som er ca. 4 mm tykke.
Den tilhørende HE-VA/Lydersen-lignende ballevogn var allerede klar for to år siden.
Ovenfor er den tilkoblet den midterste ekstra hitch-krog, så vogntoget ikke fylder så meget i bredden, når turen går ud til "gerningsstedet" ad de smalle snoede sogneveje.
Vogntoget er på slæb efter min nye lyseblå Eicher 2100 traktor, som jeg vil vende tilbage til senere i denne tråd.
Ved at trække i den gule 1 x 5 liftarm springer bagklappen op, og halmballerne væltes ud i en dynge til senere opsamling (der som oftest foregår ved håndkraft).
Nedenfor ses forbilledet. Som det ses, så er sådan en svend asymmetisk, mens modellen er noget mere symmetrisk.
Men om ikke andet, så er farven vel så nogenlunde som forbilledet...
![]() På modellen af halmvognen er det sådan, at når den er tilkoblet ballepresseren, så hviler forenden på de forreste små hjul, idet trækstangen frit kan vippe og og ned, men hvis den er tilkoblet en traktor eller ballepresserens midterste ekstra hitch-krog for bugsering, så bliver trækstangen låst (ved hjælp af den gule 3L stop-pin), sådan at forenden hviler på traktorens trækgaffel og så de forreste små hjul svæver et stykke over "jorden".
Alle grå dele er nygrå.
Miniballepresseren vejer 522 gram.
Ballevognen vejer 387 gram.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 07-September-2010 kl. 03:52 |
||
![]() |
||
|
Jep, de hjul passer nemlig meget bedre, og dem ville jeg også gerne have brugt helt fra starten af.
Men på den forudgående prototype kunne der desværre kun bruges hjul, som sidder fast på en krydsaksel, og det hjulophæng glemte jeg at "reducere" på den endelige udgave.
Med andre ord (eller rettere, med billeder) så prototypen således ud:
...hvor jeg havde genbrugt hjulophænget på den endelige udgave (sådan som det ses på billederne af transportbåndet):
...men det kunne jo reduceres til:
...således at der istedet kan bruges en 3L Pin, og dermed også 43 mm Model Team hjul.
Så dette er således gjort nu - og tak for at du gjorde opmærksom på det, Christian
![]() Der er snart flere redskaber på vej. Hvis alt går vel, så uploader jeg billeder af dem indenfor de næste par dage.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 26-August-2010 kl. 16:01 |
||
![]() |
||
C.Maglekær ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 869 |
|
Fine ting du har fået bygget der, Carsten. Det eneste jeg kan sætte én finger på, så er det hjulene på transportbåndet. De virker til at være for brede i for hold til resten modellens simple konstruktion. Et par Model Team tror jeg passer bedre, evt. med en Technic Disc i.
![]() |
||
![]() |
||
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
|
Den er smuk den tromle... Et par enkelte stickers med bolchestriberne og en trekant ville fuldende billedet.
|
||
![]() |
||
|
Dieselund Maskinstation kan nu tilbyde tromling af græsmarker (dog ikke hos Gårdmand Thomsen, idet han har sin egen højteknologiske betontromle) med denne muligvis lidt mere højteknologiske halvbugserede græsmarkstromle, som har den tjekkiske SMS LV 520 som forbillede.
Redskaberne fra SMS forhandles i Danmark af blandt andre Stenderup (som blandt andet fremstiller og sælger Stenderup transportvogne, som omtalt her) .
Tromlen ses her på slæb efter min nye Muir Hill MH121, der som nævnt her står overfor en snarlig revision.
De to yderste tromleled kan klappes op og kørehjulene sænkes for landevejstransport (på billedet er de hævet, så de svæver et stykke over "jorden").
Tromleleddene hæves og sænkes ved hjælp af ialt 4 stk. 32 mm cylindre, så alene af den grund var det ikke en helt billig model at lave...
![]() I opklappet tilstand kan tromleleddene låses ved hjælp af stop-pins, så de forbliver opklappet, når tromlen er parkeret og derved er frakoblet trykluftforsyningen.
Selve tromlerne er lavet af 68.8 mm slick-dæk og sorte 6 x 6 Dishes.
Idet tromlen er halvbugseret, så tilkobles den traktoren ved hjælp af trepunktsophænget, og til det formål er den udstyret med et nyt og ganske enkelt og holdbart trepunktsophæng, som kan ses på billedet nedenfor.
Dette trepunktophæng bliver fremover standarden for de halvbugserede redskaber som er uden kraftoverføringsaksel.
Nedenfor ses forbilledet i opklappet tilstand:
Til forskel fra forbilledet ovenfor, så er modellen ikke udstyret med en planérplanke foran.
Dette stykke ekstraudstyr tilføjer jeg muligvis ved førstkommende revision, sådan at græstuer og muldvarpeskud kan udjævnes i samme arbejdsgang
![]() Alle grå dele er nygrå.
Tromlens vægt blev alt ialt 546 gram.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 25-August-2010 kl. 03:43 |
||
![]() |
||
|
Uhm - lyder godt ..
![]() |
||
|
||
![]() |
||
|
![]() Blandt andet en Welger AP630 småballepresser med en Lydersen/HE-VA/Mullerup/Egebjerg-lignende ballevogn (som kunne ses i denne tråd), en SMS græsmarkstromle med pneumatisk opklap, og en Lindus 2500L bugseret marksprøjte med vippebogie og hvor spredebommen hæves/sænkes med Pneumatic - Dieselund Maskinstation arbejder jo (desværre) også for andre jordbrug end de økologiske
![]() ![]() Dertil også et par nye traktorer og en selvkørende marksprøjte.
|
||
![]() |
||
|
Alle de 3 sidste kreationer, er virkelig gennemførte, Carsten. Håber hver gang jeg ser "Aktive emner", at der er nyt fra Dieselund Maskinstation.
![]() |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |