![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Gårdmand Thomsen's Maskinsamling |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-September-2016 kl. 07:37 |
Helt enig ja. Tilbage for 3-4 år siden håbede jeg altid på nye kreationer fra ham i "Se min nyeste skabning" hver gang jeg tjekkede forum
![]() |
|
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|
![]() |
|
Allan.Johansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 14-Juli-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 2344 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noget af et tilfælde...
Det er ikke lang tid siden jeg sad og spekulerede på hvad der egentlig blev af Carsten. Man kan mene hvad man vil om at skære i klodserne, men det var nu altså en imponerende maskinpark han havde. |
|
![]() |
|
Bjarne.S.Pedersen ![]() Flise ![]() ![]() Medlem siden: 10-Juni-2016 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 45 |
Ok vi Lederer
Bjarne |
|
Bjarne Schjødt Pedersen
|
|
![]() |
|
Henrik.Ludvigsen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 16-Januar-2012 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 7917 |
Mon ikke I skal kigge længe efter den... Carsten er udmeldt og læser nok ikke med mere - tråden er 4 år gammel......
Mvh, Henrik Redigeret af Henrik.Ludvigsen - 04-September-2016 kl. 21:05 |
|
![]() |
|
Stefan.Sandbeck ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 30-Oktober-2008 Sted: Denmark Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 1276 |
og jeg kunne bruge til en BUKH JUNO
|
|
Stefan Sandbeck
Den ABS afhængige Autolakere(citat fra Kundby) TC8 |
|
![]() |
|
Bjarne.S.Pedersen ![]() Flise ![]() ![]() Medlem siden: 10-Juni-2016 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 45 |
Hej hej
Jeg søger en liste på dele til at bygge en Bukh Jupiter technic traktor. Min kamerat i mere end 40 år har en Bukh Jupiter som han bruger så jeg vil gerne give ham en Lego Bukh til hans skrivebord På forhånd tak. Lego hilsen Bjarne Schjødt Pedersen(1953,er) 7323 Give |
|
Bjarne Schjødt Pedersen
|
|
![]() |
|
Ulrik.Hansen ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7329 |
'Farm Tech Exhibition'
|
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Hehe, jow det er da vist en alvorlig mangel her i Frashawn.
Mon ikke at det kræver en rimeligt veljusteret dieselpumpe, sådan at takten kan holdes ?
![]() (Jeg linkede til en lignende video i denne tråd - så der er åbenbart andre, der har fået samme geniale idé ![]() |
|
![]() |
|
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Lidt off-topic....
Men mangler der ikke en rytmeboks i Frederikshawn? ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jbN-jO11vKg#! |
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Hej Christian
Det er lige nøjagtigt den model, du tænker på - den klassiske Vicon hørive, som sørme stadig produceres, og som vist er ommertrent uforandret siden traktorens spæde barndom.
Jeg lurer også lidt på nogle minifig-hænder til at forbinde 3 mm Rigid Hoses med, i forbindelse med en-eller-anden løsning, hvor skibsrattet (i rød) bruges som nav.
Eller også noget med Light Saber Blades (som du også nævner)
Men det er vist noget, der skal eksperimenteres lidt mere med (når eksamen forhåbentlig er vel overstået
![]() ![]() Gode idéer/forslag er mere end velkomne.
|
|
![]() |
|
Christian.Vils ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 15-Februar-2011 Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 619 |
Flotte modeller som sædvanligt. Hvis den der vicon hørive er den jeg tror det er (en række roterende "sole"), så har vi på et tidspunkt haft en kørende i city skala. Det var et technic rat der var udstyret med minifig hænder hele vejen rundt. Det så nogenlunde ud, men i større skala skal du måske op i noget ala. lightsaber blade istedet?
|
|
Christian Vils
|
|
![]() |
|
Indenfor den nærmeste fremtid (forhåbentligt!) er der mere antikt isenkram på vej til Gårdmand Thomsen's maskinsamling, blandt andet en 2-cylindret damptraktor, som drives af en M-motor og som vil kunne drive stationært maskineri.
Meeen i første omgang blev det til denne simple "Ferguson-vogn", der helt i tråd med veteran-ånden har et lad bygget af old-school knopdele:
Tilsvarende er chassis'et primært lavet af old-school Technic knopbjælker.
Dog er vognens få Techniske funktioner "knopfri" og består af tvangsstyring foran...
...og at den stive aksel agterude kan vippe om længdeaksen, hvilket gør vognen nogenlunde terræn-fähig, når det går derudad over stok og sten.
Alle sidefjæl kan slås ned - eller helt tages af, så vognen også kan bruges som fladvogn.
Og selvom det drejer sig om veteranmateriel, så skal lygteføring m.v. være i orden, så kørslen på sognets offentlige veje kan gå lovligt for sig.
Ud over ovennævnte damptraktor, som er godt på vej, så lurer Gårdmand Thomsen også på at anskaffe sig en klassisk Vicon Sprintmaster hørive til samlingen (når der findes en løsning på, hvordan de lodrette grenhjul kan laves, sådan at de ser tilstrækkeligt spinkle ud - her ville gode forslag være velkomne).
Alle grå dele er nygrå.
Vognens vægt blev 290 gram.
|
|
![]() |
|
Så er Gårdmand Thomsen's Maskinsamling blevet udvidet med denne antikke tøffende sag - som gerne skulle ligne en Advance-Rumely Oil Pull Model S bare en lillebitte smule
![]() Denne gang er der anvendt flere knopdele end det sædvanligvis er tilfældet, her for at kunne lave noget, som kunne ligne en fordampningskøler, brændstoftank, samt karburator og noget af alt det andet stakajværk, som findes på sådan en fætter.
Men trods dette er modellen, som det sikkert fremgår, i bund og grund en herlig omgang liftarmsfræs.
Idet LEGO ikke laver noget, som tilnærmelsesvis kan bruges som baghjul til sådan et apparat, så må man jo ofre et ikke ubetydeligt antal Technic-dimsedutter i sagens tjeneste - og ovenikøbet leve med, at de sidder en smule i spænd, eftersom at pi jo som bekendt er et primtal, hvorved forholdet mellem omkreds og diameter således ikke vil kunne "gå op".
Hvad angår forhjulene kan LEGO's "Viking-hjul" vist lige gå an (og hermed kan Christian se hvad de hjul, som jeg købte af ham på BrickLink og fik leveret i Skærbæk, skulle bruges til).
Forbilledet for modellen er en Model S (til højre), som her ses sammen med en Model L (til venstre):
Forbilledet ses i mange forskellige farver, blandt andet også lysegrå.
På modellen mangler endnu decals, førend den kan få sin sande "identitet".
Forbilledet kan ligesom de fleste af samtidens traktorer trække f.eks. et tærskeværk via remtræk.
Her ses således en Model L i aktion med en (vistnok) kværn af en slags:
Ligesom på forbilledet roterer modellens remskive også rundt, dog kun under kørsel.
Det øvrige udstyr på modellen begænser sig til et fungerende styretøj og at forakslen kan vippe om længdeaksen, hvilket gerne skulle gøre køretøjet nogenlunde terrænfähig.
Køretøjet kunne også udgøre trækkraften for denne lille simple vogn, som med lidt god vilje godt kunne ligne datidens svar på blokvogne beregnet til tunge laster.
Forbilledet ses også udstyret med markise (hvilken uhørt luksus), ligesom datidens damplokomobiler, men denne detalje får i model lov til at vente til en eventuel fremtidig damptraktor.
Selvom førerens komfort således ikke i udpræget grad var det første, man tænkte på dengang, så er traktoren dog udstyret med en ganske uhørt luksus, nemlig i form af et jernsæde.
Hvis man kunne tænke sig at høre den tøffende lyd af sådan en fætter, så kan denne video med en Model L anbefales.
Det er ikke ligefrem nogen hurtigløber, og med en cylinderydelse på noget der ligner højst 1 HK/liter, så har den vist en virkningsgrad, som sikkert vil kunne give Al Gore søvnløse nætter
![]() Alle grå dele på modellen er nygrå.
Traktoren vejer 445 gram.
Vognen vejer lige nøjagtigt 200 gram.
|
|
![]() |
|
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
Hvor nydeligt..
Hvert år er der ved Hjørring Dyreskues veteran show, præcis sådan en traktor, og den ligner godt .. ![]() |
|
|
|
![]() |
|
Nu har en af de gul/grønne traktorer også fundet vej til Gårdmand Thomsens Maskinsamling - og det er i denne omgang i form af denne John Deere Model A lignende tingest.
Der findes forskellige udgaver af Model A, hvor variationen mestendels gælder udstyret, meeeen til forskel fra den ægte vare i 1:1, som jeg har kunnet finde forbilledebilleder af, så er modellen blevet udstyret med behøring lygteføring, samt nummerplade og hvad dertil hører, så kørslen ad landevejen og de snoede sogneveje - med de sikkert ganske svimlede hastigheder, som sådan en fyr kan præstere - også kan gå lovligt for sig.
Måske kunne/burde jeg engang udstyre modellen med denne yyyyyyyyyyndige super deluxe kaleche også, til beskyttelse mod sol og lette byger (hvis sådan nogle ellers findes længere...
![]() Motoren burde have været en 2-cylindret rækkemotor, ligesom på forbilledet, men på modellen var der desværre kun plads til en 1-cylindret motor på tværs, cirka midtskibs, så sådan blev det.
Tilmed måtte motoren placeres en kende længere fremme end på forbilledet, eftersom at skalaforholdet for LEGO tandhjul ikke just er 1:20, hvorfor de således fylder en hel del.
Jeg er dog ikke 100000% tilfreds med modellen, så den undergår muligvis en plastisk(!) operation engang.
Senere får den også behørig John Deere mærkning... som dog liiiige skal laves først, som altid ved hjælp AutoCAD og CorelDRAW.
Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 338 gram.
|
|
![]() |
|
![]() Jeg har som nævnt tidligere i tråden allerede fået fingre i et rødt kardanled via BrickLink.
Jeg kommer sandsynligvis ikke til Skærbæk i år - dog måske som besøgende, men desværre ikke for at udstille.
Hvis du ikke fik set Dieselund Maskinstation i Skærbæk i 2009, så ligger der bl.a. billeder her - og bedre billeder på grehan.dk.
|
|
![]() |
|
Ivan.Graff ![]() Panel ![]() Medlem siden: 03-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1048 |
|
|
![]() |
|
Vores er en 812'er med SIMCA-benzin--motor med sideventiler.
![]() Vi har både, Plov, slåmaskine og kartoffelharve til vores. Dog er den ikke i så god stand, så pt. kører den ikke. Fatter vil snart renovere den. Det kunne være sjovt og vise ham en LEGO model af den. ![]() |
|
|
|
![]() |
|
Hej Martin
![]() Jow da, det kunne faktisk være sjovt at bygge sådan en "bette ven". Den ville passe fint ind i Gårdmand Thomsens veterantraktorsamling. Så kunne den udstyres med en underhængt harve eller en sidemonteret slåmaskine á la slåmaskinen på Lanz Bulldog'en.
Er det en 812'er eller en 820'er I har ?. Jeg kunne jo ligeså godt tage udgangspunkt i den model, I har.
Der er flere veteraner på vej (forhåbentlig) inden længe, blandt andet en John Deere Model A og en Advance-Rumely Oil Pull. De afventer at de sidste manglende dimsedutter (gerne meget snart...) skulle ankomme sammen med diverse andre BrickLink-indkøb.
Dertil diverse "tilbehør" - blandt andet en gammeldaws gårdspladsrive, bagskovl og 4-hjulet vogn med styretøj (en "Ferguson-vogn").
|
|
![]() |
|
Flot flot, Gårdand Thomsen. Fedt med flere veteran traktore ..
![]() Vi har selv en Massey Harris Pony fra tiden før massey harris og ferguson blev slået sammen. Der findes en ny og gammel udgave. den nye er normal, og den gamle er meget mere sjælden. så vidt vi ved er der 3-5 i DK. Vi har en af dem - sådan en skulle du prøve at bygge .. ![]() |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |