![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
RigiTrac SKH120 med frontlæsser |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-April-2010 kl. 20:33 |
|
Well, hermed endnu et halvt færdigt byggeprojekt, som blev støvet til under mit nyligt overståede køkkennedbrydnings- og opbygningsarbejde, og som derfor måtte fornyes, sådan at de beskidte dimsedutter kunne komme til storvask. Og så kunne jeg jo ligeså godt bygge modellen færdig i samme omgang. Så derved har Dieselund Maskinstation kunnet få sig en ægte schweizisk "bjergged" til den i forvejen brogede samling af landbrugsisenkram, nemlig i form af en RigiTrac SKH120 med frontlæsser.
Forbilledet kom på (landbrugs-)markedet i 2004, efter 12 års udviklingsarbejde. Technic-modellen har til gengæld "kun" været ca et halvt år undervejs...
Det særlige ved RigiTrac'en er den todelte ramme med et stort solidt drejeled imellem. Dette er på modellen eftergjort på samme vis, og til det formål var det naturligvis oplagt at bruge en Technic drejeskive i nyeste udgave. I og med at der derved ikke er en stiv foraksel, der kan vippe om længdeaksen, ligesom det er tilfældet på mange af mine øvrige traktorer, så kunne der derved skohornes en frontlæsser ind på plads foran.
Der er firehjulsstyring med krabbestyring, og det styres via rotorblinket på taget. Der "krabbestyres" ved at dreje på rotorblinket, og "firehjulsstyres" ved at vride rotorblinket fra side til side.
Agterude er der som på mine øvrige traktorer et 3-punktsophæng med PTO, samt luftudtag til redskaber, og det følger altsammen "8284-standarden". Foran er der frontlift, dog uden PTO, og den drives via vægtstangsprincippet af 2 stk. 32 mm cylindre. Der er rigeligt plads til frontliften, selv når frontlæssren er sænket, dog skal frontliften ikke være i topstilling.
Skovlen er monteret på frontlæsseren ved hjælp af tre stop-pins, så der kan i stedet for skovl sættes f.eks. pallegafler eller halmspyd på, når jeg engang får strikket sådan nogle sammen. Eller måske endda med tiden en balletang eller en ensilagegrab, hvem ved. Disse vil dog begge kræve en ekstra cylinder + tilhørende ventil og slange. Alt ialt er der indtil videre brugt 6 stk. 48 mm cylindre, 2 stk. 32 mm cylindre, 5 stk. ventiler, 1 stk. sort pumpe, samt 1 stk. lufttank og ca. 3-4 meter slange til modellen. Så det var alt ialt ikke nogen helt billig model at bygge...
I førerhuset skulle der findes plads til de ialt 5 ventiler, så placeringen blev måske ikke superlogisk - men også her følges "8284-standarden" så nogenlunde; ventilen til højre for førersædet er til at hæve/sænke liften agterude, og håndtaget til venstre for førersædet er til luftudtaget agterude.
Som navnet antyder, så yder motoren 120 hypheste, og transmissionen er trinløs. Som det ses så er RigiTrac'en eminent til at kravle rundt i de schweiziske alper med, især takket være sit lave tyngdepunkt. Med sådanne terrængående egenskaber, så kan RigiTrac'en måske gøre min Valmet 1502 rangen stridig som trækkraft for skovvognen.
På modellen kan motorhjelmen desuden åbnes, og fronten vippes op. Jeg håber at de nye geniale paneler #17 og #18 engang laves i Lime, for de skal bruges som sider på motorkassen. Lige nu og her måtte jeg bruge nogle af den gamle type paneler, hvorved motorhjelmen desværre bliver 1L for høj i enden nærmest førerhuset, hvilket giver motorhjelmen en ikke-helt-korrekt facon.
Til førerhuset manglede jeg hvide 1 x 13 liftarms, så her måtte 3 stk. ridsede og brugte 1 x 15 liftarms "ofres". Desuden manglede jeg igen-igen denne dimsedut; ...så her måtte 2 stk. ridsede og brugte Dark Bluish Gray 3 x 5 liftarms lade livet. I styretøjerne for og agter indgår desuden ialt 8 stk, Steering Arms 6.5 x 2, som desværre måtte afkortes til 3.5 x 2, ligesom det også var tilfældet på min Claas Xerion. De kommer derved til at minde om disse, blot med kugleskål istedet for kugle.
Desuden mangler der decals - de skal liíiige tegnes i AutoCAD og CorelDRAW først
Modellen blev daaaaaaaaaajligt solid, og totalvægten blev alt ialt 1124 gram. Alle grå dele er nygrå.
|
||
![]() |
||
Peter.Vingborg ![]() Dæk ![]() ![]() Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8419 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mesterværk - en gang til!
|
||
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
||
![]() |
||
Dan.Olsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 03-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 766 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flot model Hr Gårmand Thomsen !
![]() ![]() ![]() |
||
Dan Olsen I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
|
||
![]() |
||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sådan skal det gøres ..
![]() Det er endnu engang fantastisk .. Hvis jeg skal komme med noget der kan gøres bedre er det tinet op til førehuset - jeg ved bare ikke lige hvordan de så ellers skal laves .. ![]() |
||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||
![]() |
||
Ivan.Graff ![]() Panel ![]() Medlem siden: 03-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1048 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flot eksemplar igen Carsten, Jeg tror jeg skal i lærer ved dig et par uger eller mere, så kan jeg måske få noget fra hånden
![]() ![]() |
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg havde faktisk overvejet at sætte en klump klodser på. Men en "Technic-løsning" er alt andet lige lettere at integrere i en Technic-model, og den nuværende løsning kan holde til at man løfter traktoren ved at tage fat i "liftarms-klumpen". Det skal også siges, at "liftarms-klumpen" er hul, så den består kun af de liftarms, der umiddelbart kan ses. Dog vil jeg prøve at lave en lidt mere elegant og mindre liftarmsforbrugende løsning
I er som altid velkomne til at kigge forbi på Dieselund Maskinstation, hvis jeres vej en dag fører jer til smukke og solbeskinnede Vendsyssel - måske i den tilstundende sommerferie ?. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |