Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Claas Xerion
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Claas Xerion

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Claas Xerion
    Sendt: 22-Juli-2008 kl. 04:49

Jeg var ikke helt tilfreds med den første Claas Xerion, så her i sommerferien fik Dieselund Maskinstation leveret en ny.

Styretøjet på den første Claas Xerion kørte noget trægt.

Noget af det skyldtes selve styretøjsdelene, der lige skulle "motioneres" lidt først for at komme til at fungere lidt bedre, og ikke mindst også at vendegearet til krabbestyringen/fireshjulsstyringen gik lidt trægt.

Krabbestyringen på denne nye Claas Xerion er inspireret af krabbestyringen på denne telehandler.

Det er forsimplet en hel del - og det fungerer aldeles glimragende.

Krabbestyringen styrer man ved at dreje på gummihjulet (foran tryktanken) - firehjulsstyringen styrer man ved at vride gummihjulet fra side til side.

Og det går aldrig ud af justering - når man retter op til midterstilling, så er hjulene også rettet op til midterstilling.

Enkelt og genialt - og ikke min egen opfindelse!  Jeg har kun forsimplet det  .

Takket være den nye krabbestyring kunne traktoren laves mere kompakt.

Hjulophænget foran og agterude er genbrug fra den første Claas Xerion, dog noget ombyggede.

Resten af traktoren er en helt ny konstruktion - og den er daaaajligt solid!

Profilen kom måske lidt tættere på originalen, selvom jeg stadig ikke er 100% tilfreds med modellens udseende.

Så den bliver muligvis revideret lidt med tiden.

Førerkabinen er af samme design som førerkabinen på min kommende Claas Jaguar 840 finsnitter og Claas Lexion 420 mejetærsker.

Sådan er det også i virkeligheden - Claas har nemlig altid haft for vane at standardisere sine førerkabiner.

P.t. anvender Claas den samme VISTA førerkabine på de fleste af deres maskiner (Jaguar, Lexion, Mega, Tucano, Medion, Xerion og Cougar).

På denne "teaser" kan traktoren ses yderst til højre.

Alle mine selvkørende maskiner har nu fået et Dieselund Maskinstation tagskilt på, og dermed også den nye Claas Xerion.

Igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter.

Blandt andet 3x4 bent liftarms til frontliften og ratkonsollet i førerkabinen:

... så her måtte saven i sving.

Totalvægten blev 990 gram - og dermed blev den lidt tungere end den første Claas Xerion, selvom den nye Claas Xerion består af færre dele.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2008 kl. 06:09
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter.

... så her måtte saven i sving.

Altså... Dit maskineri er som altid imponerende. Men sikke du saver Hr. Thomsen.

Måtte det mon være tilladt at opfordre dig til at overveje at forfatte en lille artikel til Byggebladet om dine erfaringer med modifikationer af klodser? .. Du har da sikkert et par tips og tricks.  

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Juli-2008 kl. 07:30

cool

som altid.

glæder mig til og se de andre claas modeller du har lavet

Mads Møller Pedersen
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 05:52

har du ikke glemt at bygge førehuset sådan så det kan vendes?

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 07:43

Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Men sikke du saver Hr. Thomsen.

Måtte det mon være tilladt at opfordre dig til at overveje at forfatte en lille artikel til Byggebladet om dine erfaringer med modifikationer af klodser? .. Du har da sikkert et par tips og tricks.  

Hvis der ville være interesse for det kan jeg måske godt skrive lidt om det.

Men mit saveri begrænser sig som bekendt til at lave dimsedutter, som ikke findes (endnu), og som overholder LEGO-filosofien (dvs. ikke noget med 1x14 liftarms osv.).

Men emnet kunne måske vække anstød hos visse LEGO-purister derude i verden ?

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

Xerion fås også med fastmonteret førerhus - og på modellen er det nødvendigt på grund af håndtagene til ind- og udkobling af PTO'erne foran og agterude, og på grund af slangerne til de tre Pneumatic-ventiler i førerhuset.

Ved vending ville gummihjulet (som sidder lige bagved førerhuset) til styringen desuden også komme i vejen.

På en eventuel klods-model uden disse tekniske funktioner ville det sikkert sagtens kunne laves. Men hvis jeg finder en "Technisk" løsning på dette bliver min model naturligvis bygget om.

Til top
Heine.H.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 10-Oktober-2005
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine.H.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 19:18

Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Men sikke du saver Hr. Thomsen.

Hvis der ville være interesse for det kan jeg måske godt skrive lidt om det.

Men mit saveri begrænser sig som bekendt til at lave dimsedutter, som ikke findes (endnu), og som overholder LEGO-filosofien (dvs. ikke noget med 1x14 liftarms osv.).

Men emnet kunne måske vække anstød hos visse LEGO-purister derude i verden ?

Jeg kan ikke tale officielt for bladet, men som medlem af redaktionen vil jeg dog sige, at selvom vi ikke har til hensigt at støde nogen, synes jeg dog at puristerne må leve med lidt mere "opfindsomme" indslag. Især fordi du (Carsten) har en klar politik for dine modifikationer, og fordi modifikationerne er ret flot lavet.

Så kom endelig med en artikel om modifikationer af klodserne - jeg er temmelig sikker på, at vi med fornøjelse vil bringe den hurtigst muligt

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 14:42

Xerion fås også med fastmonteret førerhus - og på modellen er det nødvendigt på grund af håndtagene til ind- og udkobling af PTO'erne foran og agterude, og på grund af slangerne til de tre Pneumatic-ventiler i førerhuset.

Ved vending ville gummihjulet (som sidder lige bagved førerhuset) til styringen desuden også komme i vejen.

pneumatic ventilerne er ikke det store problem og gummihjulet må kunne laves noget smartere med noget pneumatic og desuden må PTO´en også kunne laves med pneumatic
Mads Møller Pedersen
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-Oktober-2008 kl. 17:02

Var det muligt at du kunne tage et nær billede af styretøjet + ophæng?

Mads Møller Pedersen
Til top
Tommy.Jensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 06-Maj-2006
Point: 1106
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tommy.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Oktober-2008 kl. 07:37

Jeg vil godt sige at jeg hader idéen om at save og modificere klodser! Det går helt imod min filosofi. Selv om du siger du kun laver ting der ikke findes. Hvis det ikke findes så må man undvære! Sådan er det

Når jeg lige sætter det så skarpt op, så er det for dernæst at kunne sige: selvfølgelig kan man have en artikel om den slags!

Der skal vel være plads til at høre om, hvordan alle de forskellige medlemmer (mis)bruger deres LEGO. Nuvel, det er i hvert fald min holdning.

Det er i øvrigt også en fin model du har lavet.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 17:41

Tja, Tommy, jeg hader faktisk også at skulle modificere LEGO-dimsedutter.

Jeg så meget hellere at de kunne fås i alm. handel&vandel.

Originale dimsedutter er naturligvis så langt at foretrække.

Var det muligt at du kunne tage et nær billede af styretøjet + ophæng?

Hej Mads

Jo, det kunne jeg såmænd godt.

Men nu er det sådan, at jeg skal igang med at forbedre/ombygge styringen endnu engang, for nu er der jo kommet nye 5L bærearme og et nyt differentiale, der kun 3L bredt, så nu vil styretøjet kunne laves kompakt uden at skulle save/file i noget  . Jubiii!

Når ombygningen er færdig, vil jeg (lidt) bedre kunne være konstruktionen bekendt 

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.