Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - LDD huse til Brickville og omegn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LDD huse til Brickville og omegn

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: LDD huse til Brickville og omegn
    Sendt: 02-April-2008 kl. 19:35

Som omtalt her er LDD da egentlig et herligt program, sån't alt ialt.

Men som nævnt er det egentlig mest beregnet til "stable-klods-byggeri" - og sådan noget kan jo også være meget sjovt en gang imellem.

Min LDD-debut for 1½ dag siden har foreløbigt ført til denne prunkløse Funkis-bygning anno ca. 1940'erne.

Der skulle gerne have været en fancy Funkis-væglampe ved siden af bagdøren, men de nødvendige dimsedutter findes ikke i LDD (endnu).

Bygningen er modulopbygget og passer til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc., med hensyn til pinhuller og muligvis også med hensyn til etagehøjde (har ikke mulighed for at måle).

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og der er naturligvis installeret trapper indendøre.

Her er der et kig ned i de tre etager:

Stueetage

1. sal.

2. sal.

Butikslokalet i stueetagen kunne måske bruges til en fashionabel frisør.

Bygningen ville muligvis se lidt mere "Funkis-agtig" ud i en anden farve - muligvis i en pastel-farve. Eller i Ina-Lime-grøn  , med hvide detaljer.

Som det kan ses så fås ikke alle dimsedutterne i de rigtige farver indenfor det nuværende udvalg.

Desuden mangler butiksvinduerne (som også bruges på altanerne) i sortimentet.

Alle døre og vinduer skulle helst have været lysegrå, og tagudhænget sort.

Gesimserne og de langsgående bånd over og under vinduerne, samt sålbænkene skulle helst have været mørkegrå.

Huset er generelt opbygget med "simplicity" for øje - dvs. ved brug af så få klodser som muligt.

Flere huse vil sikkert følge i den nærmeste fremtid - nogle af dem med nogle flere detaljer og krummelurer på, blandt andet nogle i Palæ-stil, Jugend-stil, Nyklassistisk stil - så godt som det nu lader sig gøre i LEGO-klodser og som evnerne rækker til  .

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-April-2008 kl. 19:40

Inden der opstår eventuelle misforståelser, må jeg hellere lige skynde mig at nævne at:

- Modeltog er faktisk min primære interesse. Her fås der vildt flotte huse til by, industri, land og villakvarterer osv.

- Arkitektur er også en af mine helt store interesser

- Nej, minifig-verdenen er ikke begyndt at interessere mig (stor overraskelse...  ).

- Hvis mine frembringelser eventuelt (og mod forventning...  ) kan bruges til noget, så sender jeg gerne filer til eventuelle interesserede.

...og så tilbage til noget Technic traktor-byggeri igen   (og måske flere huse engang med tiden).

Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-Januar-2006
Region: Østjylland
Point: 2171
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 04:29

Jeg syens det er et flot og enkelt hus, som jeg måske endda ville have klodser til at bygge!

Lars Kristensen
Til top
Anton.Wrisberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 1671
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anton.Wrisberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 08:58

Et flot hus du har fået smækket sammen der

Kan rigtig godt lide det meget "neutrale" look, dvs., at der ikke er så forfærdelig meget tingel tangel...

Og selvom at klodserne ikke er i factory paletten, kan de sikkert godt købes da de så ellers bare stammer fra andre sæt...

Hvordan får du den baggrund på?

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2008 kl. 19:40

Et ældre købstadsbindingsværkshus fra Brickville's glorværdige fortid kunne det også blive til:

Fordi delene ikke kan fås i de rigtige farver, så ligner modellen mere eller mindre en "spættet sæl"  .

Bygningen kunne måske bruges som en hyggelig bager-butik á la Ribe, Haderslev, Tønder eller Den Gamle By.

Den er modulopbygget og passer til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc., med hensyn til pinhuller og muligvis også med hensyn til etagehøjde (har af gode grunde ikke mulighed for at måle).

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og en udvendig trappe og en uoverdækket svalegang giver adgang til overetagen.

Selvom den allerøverste etage ikke er udnyttet (her bor nisserne jo), så er der en taskekvist på gårdsiden og en kvist med sadeltag ud mod vejsiden, til at give dagslys på nissernes loft.

Kvisten på gadesiden har sikkert været brugt til at losse sække med korn og mel m.m. ind gennem, engang i bygningens skumle fortid.

Nu om dage ankommer mel til både store og mindre bagerier pr. tankvogn m. tryklufttømning.

Også til denne bygning mangler butiksvinduerne - de er (stadig) ikke en del af LDD-sortimentet.

Og til svalegangen mangler:

- så dér måtte jeg bruge nogle lidt mindre elegante løsninger  .

Når jeg får adskilt bygningen, så skal jeg nok lægge billeder ud af de to etager set hver for sig - men lige nu er det vist godnat-tid  .

Der er flere bygninger på vej - blandt andet en fashionabel café/restaurant, som er indrettet i et stateligt gammelt byhus.

For inspiration kan København Kommunes meget flotte side om stilarter varmt anbefales.

Citat: Anton.Wrisberg Anton.Wrisberg skrev:

Du kan vælge mellem tre forskellige modes

F5-tasten: build mode

F6-tasten: view mode

F7-tasten: building guide mode

I view-mode (F6) kan du vælge mellem forskellige baggrunde - hav, rum, ørken mm., ved at trykke på globus-knappen.

De dér nye dele til LDD - hvornår mon de dukker op ?.

Til top
Anton.Wrisberg Se drop down
Panel
Panel

Point: 1671
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anton.Wrisberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 07:04
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Citat: Anton.Wrisberg Anton.Wrisberg skrev:

Du kan vælge mellem tre forskellige modes

F5-tasten: build mode

F6-tasten: view mode

F7-tasten: building guide mode

I view-mode (F6) kan du vælge mellem forskellige baggrunde - hav, rum, ørken mm., ved at trykke på globus-knappen.

De dér nye dele til LDD - hvornår mon de dukker op ?.

Så må der bare være kommet nogle nye jeg ikke har set

De nyeklodsers ankomst er ikke dateret, men LEGO varsler med det i deres LDD galleri

Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 6120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 07:15
Thomsen! Man kan sige meget om dig, og det er altsammen positivt.

Konstruktive evner, det har du! Rigtigt fede byhuse
Carsten.

Til top
Lars.Lange Se drop down
Panel
Panel

Point: 1127
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Lange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-April-2008 kl. 19:41
Hva sørensen Thomsen, kan du virkelig også lave "stable-klods-byggeri" ?  Jeg sidder her forgæves og forsøger at spotte liftarms i dine bygninger   Men uanset hvad, så ser det sq helt i orden det dér  Især bindingsværkshuset tiltaler mig.
/Lars Lange

"Growing old is mandatory; growing up is optional!"

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 03:10

Tak for de pæne ord, gutter   

Nåmmen, en konkurrent til Café Corner har valgt at indrette en moderne cafe i et af Brickville's statelige ældre byhuse, og har valgt at kalde den "Two Lions Café".

Stilen kan vel gå for at være klassisistisk blandet med lidt barok (blandt andet "barok"-frontkvisten, som måske virker lidt "tung"?).

Et sådant stil-mix kunne måske kaldes historicisme.

Huset skulle egentlig have været gult, men udvalget i LDD er stadig noget begrænset.

Selvom jeg så måtte vælge Tan, ligner modellen immervæk stadig mere eller mindre en "spættet sæl".

Ved siden af indgangsdøren på gadesiden skulle have været væglamper, men den nødvendige dimsedut findes (endnu) ikke i LDD.

Bygningen er modulopbygget og passer til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc., med hensyn til pinhuller og muligvis også med hensyn til etagehøjde (har af gode grunde stadigvæk ikke mulighed for at måle).

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og trapper indendøre giver adgang til overetagen og loftet.

I sidebygningen på gårdsiden kan indrettes et lille køkken, blandt andet ved hjælp af skuffe-/skabsmoduler.

Også til denne bygning mangler butiksvinduerne - de er (stadig) ikke en del af LDD-sortimentet.

Jeg fremsender som før nævnt gerne LDD-filerne til interesserede.

Det kunne da egentlig være fedt at se husene blive bygget i virkeligheden.

Til top
S.Eisenhardt Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 10-November-2006
Sted: Greenland
Point: 412
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.Eisenhardt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 04:17
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Min LDD-debut for 1½ dag siden har foreløbigt ført til denne prunkløse Funkis-bygning anno ca. 1940'erne.

Jeg forestiller mig hvordan dine natlige mareridt udvikler sig i den nærmeste tid:

Dine mange tusinde liftarme ligger og hygger sig i deres kasser,hvor de glæder sig over alle de spændende modeller,der skal bygges i den nærmeste fremtid.

Så er der pludselig en dims der begynder at hviske noget om KNOP-byggeri,der ganske vist er så hemmeligt,at det kun forgår i det skjulte på computeren.

Liftarmene sætter batterier i din NXT-brik,der har ligget pasiv i lang tid.

Så bygger de i fællesskab en maskine,der kan åbne din computer.

Her får de vished for sagen.

I fælles kor skriger de: Din KNOP-forrædder,hvorefter alle modellerne gør som i LDD: Eksploderer i stumper og stykker,men istedet for at samle sig til det de var før,så vælter de op i din seng og forsøger at kvæle/drukne dig i liftarme.

Du vågner badet i sved,ikke i liftarme.

Morale: Skomager bliv ved din læst

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 18:01
Citat: S.Eisenhardt S.Eisenhardt skrev:

Jeg forestiller mig hvordan dine natlige mareridt udvikler sig i den nærmeste tid:

Dine mange tusinde liftarme ligger og hygger sig i deres kasser,hvor de glæder sig over alle de spændende modeller,der skal bygges i den nærmeste fremtid.

Så er der pludselig en dims der begynder at hviske noget om KNOP-byggeri,der ganske vist er så hemmeligt,at det kun forgår i det skjulte på computeren.

Liftarmene sætter batterier i din NXT-brik,der har ligget pasiv i lang tid.

Så bygger de i fællesskab en maskine,der kan åbne din computer.

Her får de vished for sagen.

I fælles kor skriger de: Din KNOP-forrædder,hvorefter alle modellerne gør som i LDD: Eksploderer i stumper og stykker,men istedet for at samle sig til det de var før,så vælter de op i din seng og forsøger at kvæle/drukne dig i liftarme.

Du vågner badet i sved,ikke i liftarme.

Morale: Skomager bliv ved din læst

>Gys<  Det var da noget af et mareridts-scenario, Svend  .

Nåmmen, nu er det heldigvis sådan, at mine liftarms og jeg er de bedste venner, og at mine liftarms er meget tolerante overfor knopdele  .

Den gyllenedfælder, som p.t. er på bedding, er i hvert fald et bevis på det  

Forholdet er dog ikke altid gensidigt, for knopdelene har det desværre med at falde af, når jeg "kaster" rundt med mine traktorer og propper dem ned i flyttekasserne. Måske er det noget, som knopdelene gør, for at slippe væk fra liftarmene ?.

(Og de dér skomagere lavede jo både sko, støvler, træsko, sandaler, m.m. ved den samme læst  . Akke ja, det var dengang der var skomagere til).

Til top
Per.Langkilde Se drop down
Dæk
Dæk

Point: 5932
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Langkilde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-April-2008 kl. 18:46

Citér I fælles kor skriger de: Din KNOP-forrædder,hvorefter alle modellerne gør som i LDD: Eksploderer i stumper og stykker,men istedet for at samle sig til det de var før,så vælter de op i din seng og forsøger at kvæle/drukne dig i liftarme.

Så kan du lære det Mester Liftarm

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-April-2008 kl. 09:54

Ingen større byer uden grimme kasseformede huse fra 1960'erne.

Så naturligvis tillod fremsynede byplanlæggere i Brickville's fortid at ærværdige gamle huse blev nedrevet, for at man kunne berige eftertiden med disse arkitektoniske perler   .

Stueetage (jeg kunne ikke finde en cykel i LDD, som kunne stå i tørvejr i porten)

1. sal.

Bygningen kan huse en møbelhandel, tandlæge, fitness-center, kontorer, etc. - eller som her en avisredaktion, idet den berømte "Brickley Planet" har valgt at have sit hovedkvarter i denne "smukke" bygning.

Flagene på gadefacaden kan bruges som udhængsskilte, idet de evt. kan forsynes med reklamedecals for Brickley Planet, Tandlæge A. V. Hviin, osv.

Igen-igen ligner bygningen mere eller mindre en "spættet sæl" på grund af det noget begrænsede udvalg af dimsedutter i LDD - men mon ikke at det tydeligt kan ses hvilke dele, der ikke liiiige har de rigtige farver.

Igen-igen er bygningen modulopbygget og passer derfor til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc..

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og "selvmords"-trapper (dvs. uden gelænder) indendøre giver adgang til overetagerne.

Bygningen kan forhøjes så meget man lyster ved at sætte flere etager på, som er magen til 1. sals-etagemodulet.

Jeg fremsender som før nævnt gerne LDD-filerne til eventuelle interesserede.

Det kunne da egentlig være fedt at se husene blive bygget i virkeligheden - selv denne "skønhed".

Til top
Jesper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Point: 2419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-April-2008 kl. 13:16
Det er altså rigtigt lækkert det der Carsten. Jeg har selv haft og har lyst til at
bygge med inspiration fra de nye "huse". Du starter flot ud må man sige.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-April-2008 kl. 19:51

En by med respekt for sig selv skal naturligvis også have en hygsom antik butik til dem, der som jeg elsker at gå på antik-butik-kig.

Butikkens motto er naturligvis:

Skrammel købes - fine antikviteter sælges!

Facaden på gårdsiden er som vanligt for byhuse mindre detaljeret end facaden på gadesiden.

Stueetagen

1. sal

2. sal

Tag med loftrum

Igen-igen er bygningen modulopbygget og passer derfor til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc..

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og trapper indendøre giver adgang til overetagerne og loftet.

Bygningen kan forhøjes så meget man lyster ved at sætte flere etager på, som er magen til 1. sals-etagemodulet.

Dette kan evt se sådan ud:

Igen-igen-igen mangler butiksvinduer til bygningen, og enkelte dimsesutter forefandtes ikke i de rigtige farver i LDD.

Bygningen kunne måske også rumme et antikvariat, en fodklinik, en Asian-shop, en frisør, en køreskole, whatever.

Jeg fremsender som før nævnt gerne LDD-filerne til eventuelle interesserede.

Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Point: 6120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 02:48
Tak skæbne for et tempo! Der sidder en Duracell kanin ovre i hjørnet og græder fordi den ikke kan følge med 

Som sædvanligt er det flotte sager.

Måske du skulle offentliggøre filerne (altså bare uploade dem her), så interesserede kan dechifrere og bygge husene?
Carsten.

Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Dæk
Dæk

Region: Sydvestjylland
Point: 6030
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 05:25
Det er ikke så tosset Carsten! Du skal vist også til at samle standard klodser i den nærmeste fremtid....
Knud Richard Thomsen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-Januar-2006
Region: Østjylland
Point: 2171
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 11:31

Hej Carsten

uden at have kigget i den fremsendte mail vover jeg et spørgsmål.

Er der en klodsliste med, så det kan ses hivlken man skal fidne frem fra gemmerne?

Lars Kristensen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 15:47

Citat: Knud.Thomsen Knud.Thomsen skrev:

Det er ikke så tosset Carsten! Du skal vist også til at samle standard klodser i den nærmeste fremtid....

Tak for rosen, Knud 

Hvis jeg skal samle nogle af dine klodser til et par huse eller tre, så skal du bare sige til 

Måske til et eventuelt Byggehyggemøde ?

(Min egen LEGO-samling består faktisk mest af knop-dele - tro det eller ej  )

Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Hej Carsten

uden at have kigget i den fremsendte mail vover jeg et spørgsmål.

Er der en klodsliste med, så det kan ses hivlken man skal fidne frem fra gemmerne?

Jeg mener at der er en byggevejledningsfunktion i LDD. Og når du checker ud, for at få priserne på LEGO.com, så kan man vistnok se, hvilke dimsedutter, der skal bruges.

Er det nogen, der ved mere om dét end jeg ?. (Min LDD-erfaring er jo kun nogle få dage gammel...).

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 20:55

Så blev næste nummer i (hus-)rækken klar - denne gang en hotellignende bygning i tillempet Jugend-stil.

Hotellet kunne meget passende kaldes Hotel Savoy (se nedenfor).

1. sals modul

Ikke alle dimsedutter forefindes i de rigtige farver, men mon ikke at det kan ses hvilke dimsedutter, det drejer sig om.

Også Hotel Savoy er modulopbygget, og bygningen passer derfor til Café Corner, Green Grocer, Market Street etc..

Huset kan skilles ad etage-vis ligesom de ovennævnte huse, og trapper indendøre giver adgang til overetagerne og loftet.

På loftet er der sådan set ikke meget andet end den lille kvist, og den giver adgang til flagstangen på frontkvisten. Okay, måske er der også en enkelt nisse eller to deroppe, hvem ved.

Som nævnt i denne tråd kunne jeg ikke rigtig finde ud af at dreje taget på sidebygningen ned på plads. Det er nemlig hængslet fast.

Inspirationen til bygningen fandt jeg i Hotel Savoy i København.

(Der kan ses flere billeder på København Kommunes meget flotte side om stilarter  - som varmt kan anbefales som inspirationskilde).

Som altid fremsender jeg gerne LDD-filer til eventuelle interesserede.

(Aner ikke hvordan man lægger filer ud på nettet til download...  ).

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.