Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Spørg foreningens medlemmer
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Gå til LEGO i SFO
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gå til LEGO i SFO

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Steen Sandal Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Sandal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gå til LEGO i SFO
    Sendt: 12-September-2025 kl. 10:17
Hej alle lego byggere her på Byggepladen.

Jeg er far til en 7 år søn, som er helt fanatisk med at bygge LEGO, for at stimulere dette så har jeg nu "solgt ideen" om at man kan gå til LEGO lige så vel som man kan gå til fodbold til vores SFO leder her på vores lokale skole.

Aftalen er blevet at jeg skal være den ene af de to voksne der holder styr på 10-12 stk. børn fra 0 og 1. klasse en eftermiddag om ugen. Hun finder en pædagog som vil være med. Vi skal starte efter efterårsferien

Jeg har behov for flg. 

1. Indkøb af ca 20 kg blandet løs LEGO. Jeg forstår at meget sælges på Facebook (ca 30kr/kg), hvor jeg ikke har en profil, så jeg vil høre om der er andre forums?
2. Er der nogle af jer der har lavet/hørt om lignende initiativer, så vil jeg gerne høre om jeres erfaringer. Jeg har lavet en lektions plan for ca 12 lektioner som vi i første omgang kører som et forsøg.

Mvh

Steen
Til top
H.Bidstrup Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 1396
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Bidstrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-September-2025 kl. 19:24
Hvor i landet er det?
Henning Bidstrup

Vindmøller - skal de ikke lave strøm ell. ?????? - jeg tror jeg har et problem

Til top
Palle.Haulrich Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Maj-2013
Sted: Vestsjælland
Region: Vestsjælland
Point: 6585
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Palle.Haulrich Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-September-2025 kl. 05:35
Det er en fed idé! At gå til LEGO…

Som Henning har skrevet, hvor i landet?

Klodsfest ‘18 - Kalundborg
LEGO World - FanZonen ‘20 og ‘22
LEGO Festival of Play - Fangalleriet ‘24
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7437
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-September-2025 kl. 20:44
Når man går til fodbold, plejer man at blive undervist i en eller anden grad – en eller anden form for struktur. Er det også hensigten med dette? Ellers er det mere at mødes og bygge, ligesom at mødes med vennerne og en bold i parken, hvilket er helt fint, men ikke behøver en voksen.
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 10:49
Hej Alle der har responderet. Jeg har arbejdet over weekenden og ikke fået svaret:

Palle og Henning:
Det bliver på gentofte skole (nord for københavn)

Ulrik:
Der bliver ikke som sådan "undervisning" men det bliver styret af en pædagog og så 
Jeg havde en drøm at få en "proff" lego bygger til at komme forbi en eftermiddag og vise tips og tricks, men så langt er jeg ikke kommet endnu. Jeg har lavet 12 små lektioner med opgaver så det ikke bare bliver "byg lego", men vi styrer det lidt. 
Helt generelt så er der nogle få styrende tanker:

Nogle få regler?

• Vi hjælper hinanden?

• Vi “låner” ikke brikker uden at spørge.

• Løser problemer i fælleskab

• Vi går til LEGO ikke fodbold, så der skal ikke løbes rundt eller slås, så holder vi en “krut” pause.

• Snak pænt med og til din makker/de andre

• Vi forsøger at undgå skærm

Hvad ønsker vi at opnå:

• Kreativitet

• Kommunikation

• Samarbejde

• Kritisk tænkning

• Problemløsning

• Følge instruktioner

Her er et eksemple på en dag hvor jeg har delt de 2 timer der er sat af op i 3 moduler:

Lektion 2

Klodsnavne? 

Hvad bruger vi sproget til?

Hvordan laver vi et fælles sprog

Modul 1

Find 5 forskellige klodser og overvej hvilke “navne” de skal have

Tal med din makker om hvilke navne han/hun har fundet

Vi taler om det alle sammen

Modul 2

Byg en Bro

Find 20 klodser og en plade

To mini figurer står på hver sin side af en flod, de mangler en bro, for at få en lege aftale

Vi taler om forskellige bro design, ser billeder

Forskel og ligheder på de broer der bliver bygget

Modul 3 Afslutning/oprydning

Oprydning

Hvad gik godt?

Hvad kan vi gøre anderledes?

Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 10:57
Jeg fik trykket send for hurtigt:
Det bliver med en pædagog og så undertegnede i det omfang jeg kan få fri. 

Min tanke er at de skal lege med CLASSIC LEGO (så det bliver den nye titel på vores tilbud), det er det jeg er vokset op med og jeg mener det giver nogle fantastiske færdigheder at man med relativ få simple klodser kan bygge dyr, huse, biler mm. Når jeg ser min søns moderne lego sæt, så er der mange special klodser som næsten kun har en funktion. Ja en skræm bliver visuel flot når den er formstøbt rund, men man kan også lave en skræm til en bil med CLASSIC LEGO og det vil jeg gerne stimulere. 

Tanken er at man godt kunne lave nogle events hvor man enten får besøg af en større elev eller en LEGO entusiast. 

Dette første spæde initiativ er rettet mod 1. klasse. Det er tanken at opgaver og komplexitet udvides som børnene bliver ældre.  

Håber at det giver noget af den information I har manglet. 

Jeg har stadig brug for ca 20 KG blandet LEGO :-) som jeg nok selv skal vaske. 
Til top
Finn.Rasmussen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 12-Februar-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 474
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Finn.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 14:15
Hej Steen;

Du skriver at du stadig mangler klodser, så et forslag til dig er, kom til klods event i Sorø hallen lørdag d.11 november. uge 41.fra 10.00- 16.00 der vil det være miuligt at købe klodser men et er nok til den pris du nævner men nok til en god pris.

Mvh Finn Rasmussen " Legokokken "

Ps. lok på Klodsevent Sorø 2025.
Finn Rasmussen
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 14:38
Hej Finn. 
Jeg skal bruge klodserne til efterårsferien :-), så 11. nov. er for sent. Måske skal jeg bare få en ven til at kigge på Facebook for mig. 

Mvh

Steen
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Point: 3541
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 15:12
Hej Steen

Finn har skrevet forkert dato, Klods Event i Sorø hallen er d. 11/10, altså i uge 41... oktober
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 15:48
Tak Anders.
Vi er kørt på efterårs ferie den lørdag.

Var lige forbi din Flickr og det er godt nok imponerende. Altså sådan helt på en anden planet for en helt almindelig hygge bygger.... 

Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 15:54
Hej Steen. Tak for fremlægningen. Godt at høre at der er tænkt over noget struktur. I bund og grund er det LEGO team building, men bare for børn :)

Det med at skaffe klodser (LEGO elementer kalder vi dem – brikker er sådan nogle i et puslespil) er nok din største udfordring. Det er jo ikke bare selve mængden, men også hvilke, som du selv er inde på. Vi fans bruger altid specifikke elementer i specifikke farver til det vi laver, og det er ikke så godt et udgangpunkt for børns mere frie leg. Udgangspunktet er grundelementer, som er forskellige størrelser af klodser, plader (tredjedele), fliser, tagklodser og desuden en byggeplade til hvert barn. Desuden evt døre og vinduer som det mest specielle i første omgang. Når du køber brugt til kilo-pris, vil det være meget tilfældigt hvad du får. Måske er der en masse hjul i, som man kun i begrænset omfang kan bruge til bygninger.

Vi fans bruger også helst klodser der ikke er slidt/ridset, da det typisk skal fotograferes, vises frem på nettet eller til udstillinger. Børnehave-LEGO ligner nærmest sten på stranden; afrundede, ridsede og forvaskede. Det kunne også være en selling point til børnenes forældre at elementerne som udgangpunkt fremstod pænt. Det leder mig til det næste: 

Har du overvejet at kontakte LEGO A/S om at støtte projektet? Det er jo sådan noget pædagogisk noget de elsker at blive forbundet med.

God vind med projektet.
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 16:15
Hej Ulrik. 

Jeg har jo været lidt på bar mark, og lærer for hvert indlæg der kommer.  Det der var mit håb var at der var et forum for brugte klodser hvor der er ridser mm. 
Det bliver den kvalitet som jeg kan få til budgettet.  
Har været i kontakt med brugteklodser.dk og de har et tilbud om at man får en mere homogen mængde, men prisen er også meget højere. 
Har haft fat på LEGO, jeg fornemmede at de får den type henvendelser hver dag, så det blev et pænt nej

Jeg var også forbi din Flickr og kan jo se at det er virkelige imponerende projekter du har lavet, den København model
Til top
Henrik.Kunz Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 10-Februar-2013
Region: Vestsjælland
Point: 5537
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Henrik.Kunz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-September-2025 kl. 17:56
Hej Steen. Du kan lige give mig et kald på 28937710. Så kan vi lige tale sammen da jeg måske kan hjælpe                                    Vh. Henrik kunz

Redigeret af Henrik.Kunz - 15-September-2025 kl. 17:56
Henrik Kunz
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-September-2025 kl. 03:42
Citat: Steen Steen skrev:

Jeg var også forbi din Flickr og kan jo se at det er virkelige imponerende projekter du har lavet, den København model
Mange tak Embarrassed

Jeg kom til at tænke på Kirppu Loppesupermarkedet/genbrugs-konceptet, som efterhånden findes en hel del steder i landet. I min filial i Glostrup sælges der engang imellem større og mindre poser med brugt LEGO. Det var måske noget for dig at tjekke ud hvis du har en butik i nærheden.
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-September-2025 kl. 09:16
Hej Alle der ser dette opslag.

Jeg tror der er fundet en løsning med hjælp fra Henrik, så det er bare så godt. Dog tager jeg altid imod gode input og tanker om hvordan man kan engagere børn og unge med LEGO. 

Tanken er som beskrevet at vi har fokus på 2x4 klodsen til at begynde med, dog er jeg også opmærksom på at som målgruppen bliver ældre skal tilbuddet udvides.

Det helt store mål er at vi dækker fra 0.- 10. klasse, jeg kan se at der er forskellige tilbud til større børn (LEGO education mm), så mit forsøg er at lave et tilbud til de små årgange. 
Til top
Anders.Sinding Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 07-April-2015
Sted: Ishøj
Point: 3541
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.Sinding Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-September-2025 kl. 15:16
Lige en tak til Steen for roserne. 

Også herfra god vind med projektet! Thumbs Up
Besøg min Instagram & Flickr her:
https://www.instagram.com/sinding.dk/
https://www.flickr.com/photos/133195951@N07/
Anders Sinding
Til top
Niels.J.Smedegaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 21-April-2018
Region: Sønderjylland
Point: 1224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Niels.J.Smedegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-September-2025 kl. 09:10
Super fedt initiativ Steen.

Blot en kommentar til det med sproget fra dit oplæg til en kursusplan.
Der er et helt sprog for sig selv.

Der er klodser enten 1x2 eller 2x2 plade med kun én knop i midten. LEGO-sproget er internationalt, og der hedder det en "jumper".
Da min søn og jeg på dengang nok 14 for alvor gik i gang med at bygge, og vi gav den et navn, kom den til at hedde "kyklop-klods". Jeg synes langt bedre om det sidste, fordi det både ligger godt i munden, og fordi det er deskriptivt.

Det er dog lettere, når alle bruger de samme begreber, så det er måske (måske ikke?) godt at bruge de engelske betegnelser med børnene, da de bruges alment. Lære de rigtige begreber fra starten.

De vil elske SNOT (Studs not on top) Approve og BURP (Big Ugly Rock Piece)
Mvh
Niels
Lego Abuser Group
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-September-2025 kl. 15:17
Hej Alle.

Tak for fine input, jeg har lige idag fået mit første "Byggebladet" og lærer så mange nye begreber mm. hele tiden. 

Nu er der lagt en plan for "Gå til Classic LEGO" fra den 22. Okt og frem til Jul, så skal jeg opdatere jer alle og forklare hvad vi har lært, samt om vi fortsætter efter Jul.

Har I gode ideer eller input så er jeg lettest at få ved at skrive/ringe til 40433522

Mvh

Steen
Til top
Daniel.Bringmann Se drop down
Knop
Knop

Medlem siden: 13-Januar-2025
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Daniel.Bringmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2025 kl. 20:12
Hejsa
lidt sen til dansen, men...
jeg arbejder på en sfo hvor vi også har lego, der har vi lavet stop motion med børnene og bygget landskaber og byer samt forskellige andre kreationer.
hvis der har været børn der har en lego by eller lign derhjemme har de optaget film af det og vist det frem på sfo'en.
vi har også lego tog og skinner hvilket de også syntes er sjovt og vi bygger stationer, tuneler m.m. og styre ego toget fra en ipad.
derud over har jeg bygget skydevåben med børnene og rendt rundt på sfo'en og sagt BANG til hinanden, det galdt jo om at bygge det sejeste skyde våben så der kunne skydes med laser og have skjold ovs....
helt fint at lære dem temologien ovs men husk at det er legen der er vejen frem og så skal de nok lære det andet fordi der har brug for det :)
men held og lykke med det og super fedt at du gider.
-Daniel
Daniel Bringmann
Til top
Steen Se drop down
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Steen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2025 kl. 23:47
Hej Daniel.

Tak for input, jeg kan love dig at legen er det vigtigste, det er ikke motivationen at de skal andet end bygge og lege med "classic LEGO" i den første periode, så ser vi hvor det ender når vi evaluere efter Jul. Jeg vll gerne gemme "stop motion" / LEGO Mindstorms mm og lige se hvor langt 2x4 kan tage os.

Jeg skal på skolen mandag og se lokalet, så er vi klar til 22/10.

I skal alle få en opdatering som projektet skrider frem.

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.