Byggepladen Websted Genveje:
Hjemmesiden
Om foreningen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Oldtimer personvogn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oldtimer personvogn

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Oldtimer personvogn
    Sendt: 17-August-2021 kl. 17:26
Som nævnt i et tidligere indlæg i dette forum arbejder jeg på at designe og bygge et helt lille tog fra de Jysk-Fynske Statsbaners tid (nærmere betegnet fra 1880'erne). Første byggeri var en rejsegodsvogn, og turen er nu kommet til en personvogn.

På den tid benyttede man kupevogne uden midtergang - dvs. hver kupe havde separat indgang fra siden, og billetteringen foregik ved, at togføreren under kørslen gik på et løbebræt på ydersiden af vognen. Ud for hver kupe bankede han på ruden, hvorefter passagererne åbnede vinduet i døren og fik klippet deres billetter. Personvognene lignede i øvrigt hestekareter, så ydervæggene buede indad for neden.

Den byggede model er litra BK 714, der er bygget til de Jysk-Fynske statsbaner af Scandia i Randers så tidligt som i 1868. Der er tale om en serie på 15 vogne, og at valget faldt på netop nummer 714, skyldes at dette eksemplar er bevaret på Jernbanemuseet. Det præcise udrangeringstidspunkt er på jernbanen.dk angivet som "før 1928". De øvrige i serien synes at være udrangeret i løbet af 1920'erne. Den bevarede vogn kan ses på https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1893&litra=BK&typenr=1

Vognen er en kupevogn med én andenklasses kupe og fire tredjeklasses kupeer. Vognen har alle de tidligste personvognes karakteristika med indadbøjede ydervægge forneden og billetering  via løbebrædder på siden.

Og så til billederne. Hvis man sammenligner med den bevarede vogn på Jernbanemuseet vil man se, at denne har flere sidevinduer end på min model. Det skyldes en senere ombygning, hvor man åbenbart har besluttet, at også passagerer på tredje klasse skulle have sidevinduer at kigge ud af. Min model er den oprindelige version, hvor kun de fine folk på anden klasse kunne nyde en sådan luksus.

Side 1

Næste billede viser gavlen og modsatte side, hvor togføreren er nået frem til den fine kupe med sin billettaske. De fem små dæksler på taget blev i øvrigt brugt til at fylde olie på lamperne i de fem kupeer, så passagererne havde lidt lys at orientere sig ved om aftenen.

Gavl

Alle litreringer (herunder de gyldne rammer om vinduerne) er lavet ved hjælp af en Brother label writer med guldskrift på transparent baggrund. Tak til C. Behrens for det tip! Også tak til Nikolai for at lære mig tricket med at benytte minifig rulleskøjter som dørhåndtag.

Første prøvesamling af modellen fandt i øvrigt sted ved foreningens byggemødei Tåstrup i juni måned, så nogle få medlemmer har allerede set vognen i virkeligheden.


Redigeret af Anders.R.Kristensen - 17-August-2021 kl. 17:30
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm


Medlem siden: 10-Januar-2006
Sted: Denmark
Region: Østjylland
Status: Offline
Point: 2112
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2021 kl. 20:07
Rigtig god baggrundsbeskrivelse, og vognen ser også godt ud, men lidt held kan man lige læse der står 714 øverst på bagenden. Er vinduerne printet med guldkant, eller har du møjsomligt skåret den ud og sat på glas?
Lars Kristensen
Til top
H.Mikkelsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 2114
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Mikkelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2021 kl. 08:15
superflot byggeri og god baggrundshistorie. Kan du lægge et par billeder op hvor du viser opbygningen af siden?
Mange hilsner Henning M.

We need more Space
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk
Avatar

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5416
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2021 kl. 10:05
Super flot passagervogn Anders.
Kan se og læse at du har brugt min ide. Det er blevet rigtig flot med den guldramme rundt om vinduet. Selv har jeg kun lavet det i hvid, ligesom på de gamle LEGO togvinduer, men det ser da knald godt ud med den guldkalv. Det må jeg også prøve ved lejlighed.

Ellers en rigtig flot vogn med mange dejlige detaljer. Thumbs Up
Til top
Knud.A.Albrechtsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 02-November-2012
Sted: Danmark
Region: Midtjylland
Status: Offline
Point: 2608
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.A.Albrechtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2021 kl. 14:19
Hvor er der flot lavet Thumbs Up
Bliver spændende at se de næste vogne

Knud Ahrnell Albrechtsen

http://www.snakebyte.dk/lego
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2021 kl. 12:20
Tak for de pæne ord!

Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Er vinduerne printet med guldkant, eller har du møjsomligt skåret den ud og sat på glas?

Guldkanten er lavet ved, at jeg på min label writer har printet gyldne rektangler, der præcist passer til siden af en trans-brown 1x2 klods. Der er printet på transparent tape. Hele den resulterende sticker er så sat på klodsen, så guldkanten flugter med siderne. Til sidst skæres det overskydende tape af med en skalpel. Resultatet er, at hele siden af klodsen er dækket af stickeren, men man ser kun guldkanten, da resten er transparent.  

Citat: H.Mikkelsen H.Mikkelsen skrev:

Kan du lægge et par billeder op hvor du viser opbygningen af siden?

Der er SNOT'et i stort set alle retninger. Nederste halvdel af siden er vist her:



Øverste halvdel af siderne er konstueret som vist på dette billede:



For at opnå stabilitet er de to sider forbundet af tværgående plader. Den viste enhed består af fire dele, hvoraf de to "endestykker" er identiske og bygges ud fra hjørnestolperne fra hver sin side. Hjørnestolpen er en 1x1x1 2/3 klods med knopper på den ene side. Det er vist ret oplagt, hvordan endestykkerne er lavet, men de to mellem-moduler følger her:





Jeg kan se, at jeg i den digitale version har klart glas i vinduerne. I den fysiske model har jeg brugt trans-brown, som jeg synes giver en god virkning.






Redigeret af Anders.R.Kristensen - 19-August-2021 kl. 12:24
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
Anders.R.Kristensen Se drop down
Tagsten
Tagsten


Medlem siden: 25-Januar-2021
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 506
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Anders.R.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2021 kl. 15:21
Så er vognen også prøvekørt på et stort udstillingsanlæg ved modelbanetræffet på Teknisk Museum. Her passerer den Lars' flotte slot!



Skulle nogen påpege, at det pågældende lokomotiv aldrig har trukket denne vogn i virkelighedem, har de fuldstændigt ret Embarrassed
Anders Ringgaard Kristensen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.074 sekunder.