![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Claas Xerion |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-September-2007 kl. 14:56 |
Hej Kim
Som nævnt i denne tråd har Erik Vels Bentsen og jeg talt lidt om at holde et byggemøde et sted her nordpå i landet, måske hos Erik i Rønde på Djursland. Så kunne jeg tage nogle af mine traktorer med og evt. hjælpe jer med at bygge nogle Technic-MOCs ?. Du kunne måske tage en dynge Technic-dele med - så kunne jeg f.eks. hjælpe dig med at bygge en kopi af Xerion'en, eller andre af mine traktorer og/eller redskaber ?. (Husk saven/nedstrygeren - Xerion'en indeholder dele, som LEGO ikke har "opfundet" endnu
(Apropos traktorer, så har annoncører via Ads by Google nu fundet vej til Brickshelf med reklamer for brugte traktorer i str. 1:1 |
|
![]() |
|
Kim.Andersen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Himmerland Status: Offline Point: 1431 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Carsten
Jeg kunne godt tænke mig at se lidt nærbilleder af selve styretøjet, og hjulophænget. Er det noget du vil dele med os? |
|
Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver." |
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er friktionen mellem kuglen på navene og kugleskålen på ophængsarmene, som gør at styretøjet kører trægt. Det knirker ligefrem. Men det skal sikkert bare slides til (?). "Liftarms-styretøjet" på min Mercedes 1300 kører let og ubesværet - og den har samme størrelse hjul. |
|
![]() |
|
F.Thomsen ![]() Klods ![]() ![]() Medlem siden: 04-August-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Carsten
Du skriver, at styringen er træg. Ja det er da klart med de kæmpehjul der skal i drev der. Måske skulle du overveje servostyring.
Ellers har jeg ingen ideer til forbedringer, for modellen er jo helt fantastisk. |
|
![]() |
|
Heine.H.Olsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 10-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1851 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er feeeeed
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så blev den længe bebudede Claas Xerion endelig færdig. Første udgave havde styretøj for og agter efter omtrent samme model som styretøjerne på min 4WD systemtraktor og Mercedes 1300. Men når dette styretøj bliver brugt som bagaksel, kommer hjulene desværre til at skræve alt for meget på grund af vægten af redskaberne. Som det kan ses i øverste højre hjørne på dette billede blev den færdigbyggede første udgave (som i forvejen havde 4 eller 5 prototype-forgængere) derfor skilt ad igen og ombygget, så den nu har styretøj for og agter, som er lavet af styretøjsdele fra 8653. Disse styretøjsdele kører imidlertid noget trægt, men de skal måske bare slides til (?) (Medstyrende baghjul)
Som det kan ses på billederne kan styretøjet ved hjælp af et reversgear omstilles, så traktoren enten kører "dog-walk" eller så baghjulene er medstyrende. Tandhjulene i reversgearet består af ene "knob-wheels" (8 stk.).
På forbilledet kan bageste styretøj låses til ligeud-kørsel (det bruges ved højere hastigheder), men jeg har indtil videre ikke kunnet regne ud hvordan jeg skulle lave det på modellen. Den rigtige idé dukker måske op på et tidspunkt, sådan at denne funktion kan komme med i næste revision. Omskifteren til reversgearet er den røde 1x2 liftarm ved siden af førersædet. Der er styring via rotorblinket på taget. ("Dog-walk")
Foran er der pneumatisk redskabsophæng, som dog kun er til lettere redskaber, som f.eks. rotorslåmaskinen, da den "kun" drives af to små pneumatic-cylindre - dog efter vægtstangsprincippet, hvilket alligevel giver en rimelig løftekapacitet. Der er PTO (kraftudtag) både for og agter, men der er kun trykluftudtag i agterenden. Redskabsophænget foran er naturligvis efter "8284-standard", og ligesom PTO'en agterude kan forendens PTO ud- og indkobles. Det gøres med den røde 1x2 liftarm ved siden af ratstammen.
Ligesom på visse af forbillederne er taget forsynet med en lysbjælke, som dog helst skulle have været trans-orange.
Ligesom på min Massey Ferguson har der været brug for en 3x5 zig-zag liftarm - her til at stabilisere midterdelen med. Håber at LEGO vil lave noget lignende engang - eller en Bionicle-dimsedut, som kan saves til. Og til frontliften kunne 3x4 bent liftarms have været yderst nyttige: Og apropos save, så er der brugt hjemmelavede 3x4 L liftarms to forskellige steder på traktoren. Og endelig, så måtte otte sorte 6.5L hjulophængsbærearme kortes ned til 4.5L vha. lidt saven og fileri. Så gik "styretøjspuslespillet" pludselig op
Modellens totalvægt blev 961 gram - en kende mere end Mercedes'en. Så heller ikke Xerion'en stejler ved at skulle løfte f.eks. vendeploven. Alle grå dele er nygrå.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |