![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Selvkørende Technic skårlægger |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-Juli-2007 kl. 05:49 |
Servernedbruddet "spiste" desværre en hel del tråde her på sitet, og Dieselund Maskinstations Claas Maxi Swather lignende skårlægger røg også af i svinget dengang.
Men her er der så nogle nye billeder af "dyret", hvor den bl.a. har fået behørig Claas-mærkning.
De røde bogstaver ser desværre lidt lilla ud pga. blitzen, men de er altså røde.
Indføringsvinden er i mellemtiden ombygget til rød (i dyre domme), og de sorte 1x5 Technic plader på bagakslen er udskiftet med nogle i gammellysegrå (de fås ikke i nygrå - endnu).
Jeg har desværre ikke kunnet finde den rigtige Claas-skrifttype, men den nuværende skrifttype ligner en lille smule.
Som nævnt i den forsvundne tråd om "dyret", så har den en 4-cylindret motor, bagakslen kan vippe om længdeaksen, der er styring via rotorblinket på taget, og skærebordet hæves og sænkes pneumatisk. Inde i "maskinrummet" umiddelbart bagved førerhuset sidder nemlig en pneumatic-cylinder, der via liftarms (også her efter vægtstangsprincippet) og to 16L Technic links hæver og sænker skærebordet. Skærebordet kunne let ombygges til at kunne afmonteres, men med nuværende bredde kan den vist godt gå an ude i trafikken. Agterude er skårlæggeren nu forsynet med trækgaffel (hvis højde svarer til den øverste trækgaffel på mine Technic traktorer), så den evt. kan trække en vogn til skærebordet.
|
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har endnu ikke fået fingrene i den nye 8274 mejetærsker, men ved hjælp af mine egne dimsedutter og instruktionerne som kan findes via Brickley's Words, byggede jeg "dyret" (på nær modellens ikke særligt vellignende skærebord). Det var for at se om der kunne "lures" nogle byggefif af til inspiration til min egen kommende og noget mere skalakorrekte mejetærsker. Det kunne der desværre ikke, men jeg tog da lige et par billeder af resultatet. Så her kan "dværgen" ses sammen med min skårlægger.
Min egen mejetærsker, som er undervejs, bliver endda noget større end skårlæggeren - ikke mindre! Indtil videre har jeg bygget skærebord, indføringselevator, tærskebro, accelerator og motor - og heraf fremgår det vist at den får et "indre liv", modsat 8274.
8274-mejetærskeren skal dog indlemmes i samlingen på et tidspunkt, men ikke for at bygge den, men især for at få fingrene i de nye lime-farvede 32009-liftarms - og i hjulene, som nok kan være nyttige i forbindelse med landbrugsmaskineribyggeprojekter. |
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |