![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Trebuchet "Blide" |
Besvar
|
Side 12> |
| Forfatter | |||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Medlem siden: 05-Januar-2009 Sted: Middelfart - DK Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 621 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Trebuchet "Blide"Sendt: 25-Juli-2013 kl. 08:00 |
||||
|
Hej Folkens.
Efter 8 uger blev "crown knight" hærens store belejrings maskine færdigbygget af gæve ingeniører. Men det tog kun mig 8 timer at bygge den inklusive lidt planlægning, og er stadigvæk ikke færdig med selve "pungen" hvor projektilet blev placeret i.. har prøvet lidt af hvert som pung, men der er ikke nok sving i til at projektilet kan blive skudt af.. ![]() ![]() ![]() ![]() Håber i synes om min første Belejrings Maskine ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Knud.A.Albrechtsen
Liftarm
Medlem siden: 02-November-2012 Sted: Danmark Region: Midtjylland Status: Offline Point: 2691 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Juli-2013 kl. 08:08 |
||||
|
super flot.
prøv at lave modvægten hul og fyld den med noget tungere. Det vil give den noget mere sving. |
|||||
|
Knud Ahrnell Albrechtsen
http://www.snakebyte.dk/lego |
|||||
![]() |
|||||
Svend.Sørensen
Klods
Medlem siden: 02-Marts-2012 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 218 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Juli-2013 kl. 08:42 |
||||
|
Super fed blide. Kan du evt. tage et nær billede af udløser mekanismen?
Du kunne evt. bygge hele din kontra vægt op af plates, da de til sammen vil veje meget mere end bricks. 1 x 2x4 brick(2,32):1x2,32 = 2,32 gram 12 x 1x2 plates(0,36): 12x0,36 = 4,32 gram Blot en ide, Derover kan du også bruge forskellig farver grå plates. Kan måske give et bedre udtryk over all. ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Jacob.Sparre
Klods
Medlem siden: 07-Maj-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 225 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 25-Juli-2013 kl. 08:51 |
||||
En anden mulighed er nogle af de gamle 2x6x2 vægtklodser. De vejer vist en del mere end det samme volumen plader. |
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Medlem siden: 05-Januar-2009 Sted: Middelfart - DK Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 621 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 26-Juli-2013 kl. 07:42 |
||||
Takker ![]() Faktisk er den hul inden i, jeg fandt en gammel kæde og puttede den i, som egenligt giver den et godt sving, men ser ud til at problemet lige nu er "posen" som ikke vil åbne sig ordenligt, for at sende projektilet afsted..
Mange tak ![]() Og jo kan godt tage et nærbillede af udløsermekanismen.. Hmm ja, når du siger kontravægt så er det den store "grå" boks der hænger på den ? skal bare lige være sikker på at vi taler samme sprog nemlig hehe. Men plates er da ikke tungere en solide bricks ? jeg mener de er da tykkere er de ikk ?![]() Ah ja det vil jeg da lige prøve mht. forskellige grå plates, ved faktisk ikke hvad man brugte dengang til at lave modvægten, på billeder ligner det tømmer der er blevet brugt og så fyldt op med sten eller noget.
Hmm har du evt. et link til dem? kan ikke lige sætte billede på dem ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Peter.Lind
Liftarm
Medlem siden: 28-November-2012 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4516 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:42 |
||||
Vægtklodserne er disse her: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=73090b - de indgik i de fleste flydende både i 1990'erne (både uden køl) og er også brugt som modvægt i et par kraner. De er fyldt med jern og vejer 53 gram - til forskel fra en klods i samme størrelse, der vejer knap 4 gram. Du kan se et billede her: https://docs.google.com/file/d/0B_xdPR-86u9NVTVvLWIwTkVzTzA/edit?usp=sharing - hvor jeg viser at den er magnetisk.
|
|||||
|
Peter Lind
|
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 27-Juli-2013 kl. 07:19 |
||||
Ahh ok, dem har jeg ikke nogen af desvære |
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 27-Juli-2013 kl. 07:24 |
||||
Her er der et "closeup" af udløser mekanismen + spillet som trækker svingarmen ned: ![]() Og her ses det hele i funktion: ![]() Jeg har været ved at opgrader svingarmen lidt og sat en brun mast i, som virkede lidt bedere i stedet for de runde 2x2 brown bricks som resten af svingarmen er lavet af.. ![]() Redigeret af Kim.Sørensen - 27-Juli-2013 kl. 07:27 |
|||||
![]() |
|||||
Kenneth.N
Liftarm
Medlem siden: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 2224 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 27-Juli-2013 kl. 08:08 |
||||
|
Super blide, men jeg kan meget bedre lide den efter du har sat masten ind i stedet for
|
|||||
|
Kenneth Nielsen
|
|||||
![]() |
|||||
Michael.B.Poulsen
Klods
Medlem siden: 05-August-2011 Sted: Randers Region: Østjylland Status: Online Point: 129 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 27-Juli-2013 kl. 09:46 |
||||
|
Super flot blide
Jeg var en tur i Middelaldercentret på Lolland Falster i sidste uge og efter at have set deres blider i action, fik jeg helt lyst til at bygge en blide i Lego selv. Så jeg tillader mig lige at lure et par fifs af
|
|||||
|
Michael B. Poulsen
|
|||||
![]() |
|||||
Jesper.Lindbæk
Panel
Medlem siden: 17-Januar-2011 Sted: Danmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 939 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 27-Juli-2013 kl. 16:45 |
||||
|
Jeg har svært ved at se hvordan hvordan pungen/posen er bygget mht at få den til at åbne sig. Har du et nærbillede? Jeg har en ide du måske kan bruge men skal lige have en detalje eller to på plads
|
|||||
|
Jesper Westlund Lindbæk
Oderint dum metuant I don't suffer insanity, I enjoy every minute of it! |
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Juli-2013 kl. 17:43 |
||||
Mange takker ![]() Hehe ja, det kan jeg faktisk også godt, og så tror jeg også at det er bedrer i sidste ende... ![]()
Mange takker ![]() Jamen du skal da være velkommen, og tøv ikke med at vise den her.. kan være du har lavet den lidt anderledes så den kommer til at se endnu bedrer ud ![]()
Har ikke et nær billede endnu. Men tager et i morgen og putter ind så du kan se, men kan sige så meget at det er bare et "String Net 10x10 square" hvor der i den ene side er ført en "String" igennem på 0.5m mener jeg det er, som så er ført over i den modsatte side at nettet så begge ender er sat fast i toppen at masten med nogle technic dele, og så den "buede" ende bliver ført op i mastens 2 "kroge".. lyder måke lidt forvirende men som sagt frembringer jeg lige et "close up" billede...Redigeret af Kim.Sørensen - 29-Juli-2013 kl. 17:44 |
|||||
![]() |
|||||
Christian.Selnø
Tagsten
Medlem siden: 24-April-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 303 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Juli-2013 kl. 19:17 |
||||
|
Den super cool ud.
|
|||||
|
Christian Selnø
|
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 06:32 |
||||
Takker ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Kim.Sørensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 06:35 |
||||
Her har du et nærbillede: ![]() Jeg har forsøgt flere gange at få den til at åbne sig, men forgæves, har en lille ide om at der skal bruges noget mere stift til posen, så den har lettere ved at åbne sig når den svinger rundt, men ved godt nok likke lige hvordan og hvorledes osv.. Redigeret af Kim.Sørensen - 30-Juli-2013 kl. 06:35 |
|||||
![]() |
|||||
Jesper.Lindbæk
Panel
Medlem siden: 17-Januar-2011 Sted: Danmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 939 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 13:32 |
||||
|
Jeg tror en
kan bruges.
Det er blot lidt svært at beskrive hvordan den skal monteres
Jeg prøver. Krogen på 88072 skal holde den del af posen der skal slippe. Krogen skal pege fremad når svingarmen er i lodret/topposition- Så bør vægten af det der skal kastes tvinge posen væk fra krogen og komme ud at flyve.
Jeg håber min forklaring giver mening. Det er helt klart i mit hoved
|
|||||
|
Jesper Westlund Lindbæk
Oderint dum metuant I don't suffer insanity, I enjoy every minute of it! |
|||||
![]() |
|||||
Torben.Rønnebæk
Panel
Medlem siden: 27-Februar-2013 Region: Sydsjælland Status: Offline Point: 1691 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 16:43 |
||||
|
Hej Kim
Nu er jeg ikke inde i den tids krigsmaskiner som sådan og syntes at bilden ser noget stor ud i forhold til minifigurerne. Er målstoksforholdene i overensstemmelse derimellem og mellem model og gamle optegnelser? Spørger af rent nysgerrighed. Legohilsner |
|||||
|
Torben Rønnebæk
Team KF16 |
|||||
![]() |
|||||
Peter.Lind
Liftarm
Medlem siden: 28-November-2012 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4516 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 17:42 |
||||
Jeg blander mig lige lidt ![]() Her er et billede af to blider fra Château de Castelnaud - rekonstruktioner, men i oprindelig størrelse, og fuldt fungerende: Som du kan se, er de MEGET store, så jeg synes ikke at Kims LEGO-udgave er ret langt fra - i forhold til minifigurernes størrelse. |
|||||
|
Peter Lind
|
|||||
![]() |
|||||
Kenneth.N
Liftarm
Medlem siden: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 2224 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2013 kl. 18:01 |
||||
|
Jep, størrelsesmæssigt er den ok synes jeg.
Har set dem i Nykøbing Falster affyre beton kugler op til flere gange. De er fede
|
|||||
|
Kenneth Nielsen
|
|||||
![]() |
|||||
Torben.Rønnebæk
Panel
Medlem siden: 27-Februar-2013 Region: Sydsjælland Status: Offline Point: 1691 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 31-Juli-2013 kl. 01:20 |
||||
|
Det er helt vildt. Tak for info.
|
|||||
|
Torben Rønnebæk
Team KF16 |
|||||
![]() |
|||||
Besvar
|
Side 12> |
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |