Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - PF Togkran med DSB MT motorvogn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PF Togkran med DSB MT motorvogn

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Sted: Denmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: PF Togkran med DSB MT motorvogn
    Sendt: 25-September-2011 kl. 11:15
Alle dem der siger at LEGO TECHNIC og liftarms ikke kan benyttes til et by- eller tog-layout må nu se sig modbevist. Her kommer nemlig en fuld funktionel PF togkran i minifig-størrelse:

Lige siden jeg som knægt fik denne LEGO kranvogn (7814) har jeg ønsket mig at den var fjernstyret.

Der skulle et par revolutioner til i udvalget af LEGO klodser, men efter at vi har fået liftarms og LEGO Power Functions var tiden klar til et forsøg. Kranen har 3 automatiserede funktioner: kan dreje om sin egen aksel og bevæge både kranen samt krogen op og ned. Lokomotivets motor sidder på den sidste af 4 funktioner. Der er mulighed for at udkoble drejeskiven så kranen kan køre rundt på banen ved at følge fladvognen (beklager den dårlige video kvalitet).

Al teknikken er gemt bag paneler. Kranen hviler på en togvogn udelukkende af liftarms med forlængerkabler skjult i bunden. Der er to manuelle stabilisatorer der kan skubes ud:

Fjernstyring og batterier er gemt i en godsvogn:

Motorvognen er en DSB MT:

Forbilledet er denne kran fra DB:

Selve løsningen er inspireret fra dens Märklin modstykke.

Lidt flere billeder:

Hvad synes i om kranen?

Til top
Thomas.Due.Larsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 03-Juni-2011
Region: ikke oplyst
Point: 139
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Due.Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 11:50
Hey nu har jeg ikke den store forstand på tog/by lego. Men min første tanke var at liftarmen så lidt for stor ud iforhold toget og mændene. Men efter at ha set forbilledet vil jeg sige at den er ramt spot on Wink

Så det ser skide godt ud.

//Over and out agger_18
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Region: Hovedstadsområdet
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 12:00
Nysseligt arbejdeThumbs Up
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
K.Gabriel Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 24-Juli-2008
Point: 950
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K.Gabriel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 12:49
Wow. Virkelig naturtro. Også flot tog og godsvogn.
K.Gabriel
Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 13:09
Den er skisme lækker :-)
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-Januar-2006
Region: Østjylland
Point: 2171
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 13:12
Jeg synes den er kanonflot (ja hele sættet).
Laver du en byggevejledning?
Lars Kristensen
Til top
Ivan.Graff Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Marts-2009
Point: 1048
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ivan.Graff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 14:46
Hold da BiiiP det er et lækkert sæt ClapThumbs Up og som Lars skriver;;;; hvornår kommer byggevejledningen Big smile
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 14:51
Øjeblik.....skal lige samle kæben op fra gulvet.... Dead
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Bestyrelsesmedlem

Medlem siden: 17-December-2010
Sted: Danmark
Region: Nordvestjylland
Point: 1584
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-September-2011 kl. 17:11
Super Flot.... gode ideer og super udnyttelse af "den skjulte plads" :)
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Kim.Hansen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 30-December-2005
Region: Bornholm
Point: 700
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 03:47
Hvor der er vilje er der LEGO

Genialt Clap
"By the POWER of LEGO!"
Til top
C.Sommerlund Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 05-August-2009
Region: Vendsyssel
Point: 192
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Sommerlund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 05:17
F_ck den er fed.
Carsten Sommerlund Hansen

Til top
NielsOttoHansen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 23-Oktober-2008
Region: Midtjylland
Point: 151
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsOttoHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-September-2011 kl. 15:27
Super flot  kran , Clap  og jeg er "lidt lun "på din DSB motorvogn. -virkelig lækkert togsæt .Thumbs Up
Til top
Adrian.Perslow Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 11-September-2010
Point: 4294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Adrian.Perslow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 03:21

Redigeret af Adrian.Perslow - 21-Januar-2018 kl. 22:58
Adrian Perslow
Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 13:32
Virkelig fed kran LarsClap Naturtro, funksjonell og virkelig godt lavet.
Morten Dalermoen
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Region: Trekantsområdet
Status: Online
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 18:04
Den er godt nok fed. -Lige efter min smag.
Diesel lokken er du også sluppet helt godt fra. Meget vel lignende.  Thumbs Up
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-September-2011 kl. 18:57
Takker Embarrassed!

Med hensyn til byggevejledning, så har jeg smidt lidt flere billeder op på BrickShelf som kan ses når de er blevet godkendt af samme:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=484894

Spørg efter hvad i ikke ser, så skal jeg svinge kameraet. Ellers kan jeg tilbyde at tage bæstet med til et byggemøde så i kan "kikke med hænderne".

Ellers kan jeg nævne at kranen har 3 standard PF motorer indbygget og de er alle gearet med Worm Screw til 8 tænder. Internt sidder det hele sammen med Technic Thin Liftarms og Connectors. Sæt 8043 gav mig næsten alle de dele jeg skulle bruge til kranen.

Motorvognen har en SNOT custom vognbund på 7 klodser bred, der er bygget på hovedet med små panelstykker til at skjule bogie pladen.

Godsvognen er praktisk talt bygget af to godsvogne fra sæt 4563

Til top
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 16:41
Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:

Ellers kan jeg tilbyde at tage bæstet med til et byggemøde så i kan "kikke med hænderne".

Hvor og hvornår kommer du til byggemøde, siger du? Wink
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-September-2011 kl. 19:21
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Hvor og hvornår kommer du til byggemøde, siger du? Wink

Ville Oktober i Taastrup du? Shocked
Til top
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-September-2011 kl. 18:36
Jeg skriver det lige ind i kalenderen med det samme... Tongue
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-September-2011 kl. 00:45
Møder også op den dag.. Kunne godt bruge lidt flere billeder af motorvogn og kran adskilt i hoveddele og nedefra.

Redigeret af Jørgen.Pedersen - 03-Oktober-2011 kl. 17:34
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.117 sekunder.