Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Muir Hill MH121
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Muir Hill MH121

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Muir Hill MH121
    Sendt: 17-August-2010 kl. 20:12
Dieselund Maskinstations nyeste anskaffelse fra Technic-værkstedet må vist siges at øge mangfoldigheden i den i forvejen brogede maskinpark, idet den består af dette lidt spøjst udseende engelske stykke maskineri:

Jeg ved ikke liiiige hvad fordelen ved den korte akselafstand skulle være, udover en lille venderadius. Ulempen må vel være, at traktoren lettere stejler eller vælter, sammenlignet med de mere gængse / almindeligt udseende traktorer (?).

En Muir Hill burde vel forekomme de fleste bekendt (?), eftersom at Matchbox har lavet modeller af denne spøjse type engang i 1970'erne, både i lille skala (Matchbox #161):

...og i større skala (Matchbox Super King)

Som det kan ses, så lykkedes det netop at klemme en tryklufttank ind foran forakslen.
Motoren er en 4 cylindret rækkemotor, og agterude er der reskabsophæng, som følger "8284-standarden", med dertil hørende PTO, som kan ind- og udkobles, samt trykluftudtag til reskaber.

Hjulene måtte vel, når alt kommer til alt, nok gerne have været lidt større, men som Technic-model gik alting "op" ved at bruge 81.6 mm dæk, frem for 94.8 mm dæk. "Prisen" blev så, at skalaen måske er en anelse mindre end hvad der gælder for mine øvrige traktorer (ca. 1:24, mod "normalt" 1:20 +/- 2).

Den korte akselafstand er muligvis et særligt engelsk kendetegn, idet de firehjulstrukne Ford-traktorer, som County-fabrikken fremstillede nogenlunde samtidigt, havde et lidt lignende udseende.

På taget er der Hands-of-God styring via rotorblinket, redskabsophænget er et 3-punkts ophæng, ligesom på mine øvrige traktorer, og motorhjelmen kan åbnes.
Der mangler nogle Muir Hill decals på motorhjelmen, så traktoren kan få sin "sande identitet".

Der kan læses mere om denne spøjst udseende traktor på bl.a. den officielle Muir Hill hjemmeside, på Puddingsworld og på Facebook.

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 767 gram.

Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2010 kl. 04:55
Da jeg intet aner om traktorer vil jeg da bare sige, at det som i dine øjne er en "spøjst" udseende traktor, i lægmandsøjne er en sød lille sag.

Hvis en traktor kan være "nuser", så er da den der. Tongue

Om din model er det vel især det som du allerede selv har nævnt som er problematisk. Hjulene ser ikke helt rigtige ud. Og hvis jeg skal tilføje yderligere, så synes jeg den virker for kort bagtil. På den rigtige går bagskærmene langt ud bagtil. Dine skærme ser rigtige ud i forhold til hjulene, men da disse virker for små, så ser bagskærmene også for små ud. Den sidste ting er stigen op til førerhuset. Den er alt for kraftigt lavet på din model.

Hvis nu du skrottede din trappe og fandt på noget der var smallere, var det så muligt at rykke bagakslen 1 eller 2 huller længere frem? .. Det løser ikke problemet med de for små hjul, men så får du bedre gengivet den karakteristiske korte akselafstand, og samtidig kommer bagskærmene måske til at se mere rigtige ud.

Jeg synes din model trænger til en lille overhaling før den er lige i øjet, men så er den også fin! Smile

Redigeret af Martin.Bruun - 18-August-2010 kl. 04:56
Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Region: ikke oplyst
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-August-2010 kl. 17:33
Hej Martin Big smile

Kontruktiv kritik er altid meget velkomment Tongue - og tusind tak. Jep, nu kan jeg da godt se, at på 121-modellen befinder bagakslen sig længere fremme (på en 161-model ville placeringen være korrekt).
Bagakslen vil godt kunne flyttes 1L frem, hvilket dog kræver en mindre ombygning af selve rammen, da mellemakslen mellem differentialet og den langsgående aksel i så fald skal sidde i et akselhul, istedet for som nu et pinhul, hvor den kan rotere frit.
Men det er der sikkert en løsning på. Det sværeste bliver imidlertid nok at lave en smallere trappe/stige, som vil kunne holde til ommertrent ligeså mange "tæsk" som den nuværende.
Jeg vil kigge på det ved lejlighed, så udseendet sidder lidt mere i "øjet" Wink

Og apropos udseende: 'Nuttet eller ej' (som Tommy Seebach sang engang... vistnok), så ligner Muir Hill-designet i mine øjne noget, der er inspireret af børnetegninger - måske deraf det "nuttede" udseende LOL

Min (forhåbentlig snart) kommende Ford County vil sikkert blive ligeså kompakt af udseende - og den får samme størrelse hjul.
Bygningen af County-modellen er motiveret af, at jeg sidste sommer fotograferede et temmelig brugt eksemplar i Store Vildmose her i Vendsyssel. Den så en kende brugt ud, så jeg kunne ikke umiddelbart genkende den som værende en Ford County.
Modellen er forhåbentlig klar til indsættelse i driften inden alt-for-længe.

Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel

Region: Midtjylland
Point: 1624
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 03:46
Jeg tænkte umiddelbart på tynde liftarms. Så vil stigen fylde én knop mindre.
Den her er vist lige nøjagtig lang nok:

Men det kræver nok en eller anden form for understøtning længere nede,
så stigen ikke kun sidder fast i toppen. Eventuelt delvist skjult ved at være
i forbindelse med et trin, der så må indeholde ½-bush:

Men der skal vel også være plads til at forhjulene kan dreje.

At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.