Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Redskaber til Technic Traktorer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redskaber til Technic Traktorer

Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Kim.Andersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Region: Himmerland
Status: Offline
Point: 1431
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 08:08

Hmm, er det mig der ser forkert?

Cylinderne på billedet er trækket sammen, men "høvlen" er ikke nede ved jorden. Burde den ikke være det, og hævet når cylinderen er skudt ud?

Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver."
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: ikke oplyst
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 08:19
Citat: Kim.Andersen Kim.Andersen skrev:

Hmm, er det mig der ser forkert?

Cylinderne på billedet er trækket sammen, men "høvlen" er ikke nede ved jorden. Burde den ikke være det, og hævet når cylinderen er skudt ud?

Well, det er heller ikke så let at vurdere ud fra et billede.

Men vejhøvlen "mavelander" skam på "jorden", når hjulene er trukket op - de svæver faktisk et par millimeter over "jorden".

I transportstilling er hjulene naturligvis sænket, hvilket kan ses her:

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 08:31

Kunne hellere ikke forstå, hvis du havde bygget den rigtigt..

Super!

Kim Andersen
Til top
M.Christensen Se drop down
Knop
Knop

Medlem siden: 30-December-2008
Point: 8
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 08:56
Tror Kim er delvis farveblind... de sorte liftarme er åbenbart usynlige
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2009 kl. 13:48

Citat: M.Christensen M.Christensen skrev:

Tror Kim er delvis farveblind... de sorte liftarme er åbenbart usynlige

Kun ved grøn & rød.

Men nu du siger det, kan jeg godt se det. Jeg havde set det som skygger..

Kim Andersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 00:15

Da jeg først fik fat i nogle af de nye herlige 5 x 11 Technic paneler i rød umiddelbart inden udstillingen i Skærbæk, så kunne jeg ikke nå at forny de modeller, hvor der i sin tid var brugt tiles og andre knop-dimser til "beklædning".

Men med panelerne i "hus", så svinger jeg i den kommende tid slagterkniven over de beknoppede redskaber én efter én og erstatter dem med tilsvarende knopfrie.

Den første i rækken er blokvognen, som også i sin tid blev omtalt her.

Kun forakslen er genbrug - resten af vognen er nykonstrueret.

Til forskel fra den beknoppede forgænger er læsseslidskerne trykluftdrevet på denne (næsten) knopfrie udgave.

Udover fancy metallic-fælge så er vognen udstyret med en bogie med balancearme, af samme type som på mine øvrige bogievogne, så derfor er den nogenlunde terrængående.

Vognen kan sagtens bære f.eks. Claas mejetærskeren eller Claas finsnitteren, meeeen da byggematerialet jo er plastic, så fjedrer det jo naturligvis lidt.

At finde billeder af et passende forbillede var ikke så ligetil - måske mest fordi modellen for en gangs skyld mere eller mindre er en "fantasi-model", som er lavet efter devisen "hvad-der-umiddelbart-kan-lade-sig-gøre-her-og-nu", frem for "hvad-der-ligner". Så også denne model undergår måske engang med tiden en større eller mindre revision, så den måske bedre ligner en Humbaur, Nooteboom, DAPA eller Goldhofer.

Jeg har dog valgt at udstyre vognen med KEL-BERG stænkklapper.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 1075 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele redskabsmappen her.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-December-2009 kl. 20:03

Dog ikke nogen ny MOC - meeen den 1. version af min liftophængte 4-radede vendeplov...

...og den 2. version af min 4-radede vendeplov...

... har fået ny aktualitet, idet claas1 på fornem vis har "strikket" videre på disse og er nået frem til dette resultat:

Det skal dog lige siges, at siden 2007, hvor billederne af mine vendeplove blev taget, har alle mine traktorer fået 3-punkts ophæng (undtagen på eventulle frontlifte) - og at jeg snart skal igang med at bygge de liftophængte redskaber om til 3-punkts ophæng.

Dette blev også foreslået på MOCPages, og så må jeg jo hellere se at få det gjort...
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-December-2009 kl. 08:57
Ginialt, Carsten !
Super fed detalje, det med at du kan justere fugebreden ..

Fortsæt det gode arbejde .. !
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Juli-2010 kl. 20:35
Her i sommerferien har Dieselund Maskinstation fået leveret en hel del nyt isenkram til den daglige drift.
Et af disse stykker isenkram er en ny vendeplov, til afløsning af de to vendeplove, som er omtalt ovenfor.

Vendehovedet er blevet revideret lidt, i forhold til den 2. version, mens resten af denne 3. version er en ny konstruktion.
Denne gang lykkedes det således at forsyne ploven med rulleskær og landhjul - mens det stadig kniber med at regne ud, hvordan den kan forsynes med forskær og furekniv (i stedet for rulleskær), og eventuelt ristmuldplader istedet for glatte muldplader.

Vinklen på plovlegemerne kan justeres, og som noget nyt ligeledes furebredden.
Plovlegemer/muldplader udgøres også her af Technic paneler af den gamle glatte type, idet de passer bedre til dette formål end de nye geniale Technic paneler.
Vinklen på fangarmen til jordpakkeren kan varieres ved at flytte 5L liftarmen med de to gule stoppins i.
Jordpakkeren er genbrug - skiverne er blot udskiftet med nogle i "Kverneland-farver".

Med lidt god vilje kan forbillledet vel godt siges at være Kverneland Variomat, primært dem af ES/LS-model.

Alle grå dele er nygrå.

Plovens vægt blev 226 gram
Jordpakkerens vægt blev 196 gram

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 23:12
Så blev der i denne sene natte(vagts-)time tid til at vise Dieselund Maskinstations seneste anskaffelse.
Denne gang er det en foderhæk fra VJ Stål, til udlejning til f.eks. Gårdmand Thomsens lille bedrift.

I vinterhalvåret er det måske lidt småt med græs ude på overdrevene, så for kvierne er et kosttilskud i form af en rundballe af hø fra årets slæt sikkert yderst velkomment.
Til brug for kvæg ville en foderhæk af kirkestolstypen dog være det bedste valg, så Dieselund Maskinstation må vist hellere se at anskaffe en sådan næste gang.

Ovenfor ses typen med faldgitter. Der findes et væld af udformninger, som er afhængig af anvendelsesområdet (får, kalve, køer/kvier, heste, hjorte, etc.).

Foderhækken transporteres ud til "gerningsstedet" i traktorens trepunktsophæng, og for at dette kan foregå så lovligt som muligt, når turen går derudad via de snoede sogneveje, så kan Dieselund Maskinstations nye foderhæk udstyres med en aftagelig lygtebom.

Forbilledet for modellen ses nedenfor:

Vel ankommet til destinationen fyldes foderhækken med en gang fiberholdigt guf...

... og til det formål har min Rigitrac fået sig et stykke ekstra tilbehør, i form af et halmspyd ommertrent magen til halmspyddet på min Manitou teleskoplæsser (som snart undergår en større revision, blandt andet så læssearmen kan bruge samme tilbehør som min Rigitrac. Det samme gælder min Hydrema rendegraver):

Lågen kan åbne ca. 250 grader og kan låses ved hjælp af den røde 2x4 liftarm.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 254 gram (incl. aftagelig lygtebom).

Redigeret af Carsten.Thomsen - 12-August-2010 kl. 05:03
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 21:53
Dieselund Maskinstation har til udlejningsbrug anskaffet sig dette Hud-Son C20C transportbånd.
Så nu er det en snild sag at læsse småballerne ind på høloftet i f.eks. Gårdmand Thomsens lille bedrift, når Dieselund Maskinstation høster hans marker. 

Transportbåndet ses her på slæb efter min nye Ford 4000, der som nævnt her snildt kan stå for transporten af dette nye stykke isenkram rundt mellem gårdene.

Højden indstilles ved hjælp af en lineær aktuator, og transportørkæden drives ved hjælp af en M-motor.

Transportørkæden er sammensat af ialt 27 bælteled og 135 kædeled - ialt 105 cm kæde - og med dagens BrickLink-priser på slige sager, så er en sådan kæde vist ikke helt billig at lave... Confused
Opbygningen er iøvrigt ganske robust og tilstræbt så enkel som muligt, for om ikke andet således at spare hvor der spares kunne...

Agterude er maskineriet forsynet med en lygtebom, sådan at transporten ad de snoede sogneveje kan gå lovligt til.

Forbilledet er amerikanske Hud-Son C20C - som godtnok mestendels er tiltænkt skovbrug.

Siderne er monteret ved hjælp af denne ganske snilde hængsel-dims:
  plus et pladehængsel: 
De øvrige dimsedutter, som indgår i modellen, er ganske gængse knop- og Technic-"hyldevarer".

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 363 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 09:53
Alle de 3 sidste kreationer, er virkelig gennemførte, Carsten. Håber hver gang jeg ser "Aktive emner", at der er nyt fra Dieselund Maskinstation.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 16:41
Citat: Martin.Nygaard Martin.Nygaard skrev:

Håber hver gang jeg ser "Aktive emner", at der er nyt fra Dieselund Maskinstation.
Der skulle også gerne være mere på vej meget snart Big smile
Blandt andet en Welger AP630 småballepresser med en Lydersen/HE-VA/Mullerup/Egebjerg-lignende ballevogn (som kunne ses i denne tråd), en SMS græsmarkstromle med pneumatisk opklap, og en Lindus 2500L bugseret marksprøjte med vippebogie og hvor spredebommen hæves/sænkes med Pneumatic - Dieselund Maskinstation arbejder jo (desværre) også for andre jordbrug end de økologiske Embarrassed Big smile . Dog kan en marksprøjte også bruges til andet og mere end de aldeles uøkologiske fungicider, pesticider, herbicider og andet miljø-"guf".
Dertil også et par nye traktorer og en selvkørende marksprøjte.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 10:04
Uhm - lyder godt ..

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 22:32
Dieselund Maskinstation kan nu tilbyde tromling af græsmarker (dog ikke hos Gårdmand Thomsen, idet han har sin egen højteknologiske betontromle) med denne muligvis lidt mere højteknologiske halvbugserede græsmarkstromle, som har den tjekkiske SMS LV 520 som forbillede.

Redskaberne fra SMS forhandles i Danmark af blandt andre Stenderup (som blandt andet fremstiller og sælger Stenderup transportvogne, som omtalt her) .

Tromlen ses her på slæb efter min nye Muir Hill MH121, der som nævnt her står overfor en snarlig revision.
De to yderste tromleled kan klappes op og kørehjulene sænkes for landevejstransport (på billedet er de hævet, så de svæver et stykke over "jorden").

Tromleleddene hæves og sænkes ved hjælp af ialt 4 stk. 32 mm cylindre, så alene af den grund var det ikke en helt billig model at lave... Confused
I opklappet tilstand kan tromleleddene låses ved hjælp af stop-pins, så de forbliver opklappet, når tromlen er parkeret og derved er frakoblet trykluftforsyningen.
Selve tromlerne er lavet af 68.8 mm slick-dæk og sorte 6 x 6 Dishes.
Idet tromlen er halvbugseret, så tilkobles den traktoren ved hjælp af trepunktsophænget, og til det formål er den udstyret med et nyt og ganske enkelt og holdbart trepunktsophæng, som kan ses på billedet nedenfor.

Dette trepunktophæng bliver fremover standarden for de halvbugserede redskaber som er uden kraftoverføringsaksel.

Nedenfor ses forbilledet i opklappet tilstand:

Til forskel fra forbilledet ovenfor, så er modellen ikke udstyret med en planérplanke foran.
Dette stykke ekstraudstyr tilføjer jeg muligvis ved førstkommende revision, sådan at græstuer og muldvarpeskud kan udjævnes i samme arbejdsgang Big smile .

Alle grå dele er nygrå.
Tromlens vægt blev alt ialt 546 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 25-August-2010 kl. 03:43
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2010 kl. 07:47
Den er smuk den tromle... Et par enkelte stickers med bolchestriberne og en trekant ville fuldende billedet.
Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2010 kl. 09:09
Fine ting du har fået bygget der, Carsten. Det eneste jeg kan sætte én finger på, så er det hjulene på transportbåndet. De virker til at være for brede i for hold til resten modellens simple konstruktion. Et par Model Team tror jeg passer bedre, evt. med en Technic Disc i.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 05:38
Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

Et par Model Team tror jeg passer bedre, evt. med en Technic Disc i.
Hej Christian
Jep, de hjul passer nemlig meget bedre, og dem ville jeg også gerne have brugt helt fra starten af.
Men på den forudgående prototype kunne der desværre kun bruges hjul, som sidder fast på en krydsaksel, og det hjulophæng glemte jeg at "reducere" på den endelige udgave.

Med andre ord (eller rettere, med billeder) så prototypen således ud:

...hvor jeg havde genbrugt hjulophænget på den endelige udgave (sådan som det ses på billederne af transportbåndet):

...men det kunne jo reduceres til:

...således at der istedet kan bruges en 3L Pin, og dermed også 43 mm Model Team hjul.
Så dette er således gjort nu - og tak for at du gjorde opmærksom på det, Christian Big smile .

Der er snart flere redskaber på vej. Hvis alt går vel, så uploader jeg billeder af dem indenfor de næste par dage.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 26-August-2010 kl. 16:01
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 07:50
Nåmmen, den akademiske sommerferie lakker snart mod enden - den har såmænd også "kun" varet små 8 uger (æv-bæv!   Wink ), og det er jo desværre aaaalt for kort tid!
Her på falderebet kan der lige blive tid til at præsentere Dieselund Maskinstation's nyanskaffelse, som vist netop når at komme i brug ved dette års høst.
Denne gang er det nemlig en Welger AP630 miniballepresser-lignende tingest med tilhørende HE-VA/Lydersen-lignende ballevogn.

Miniballepresseren har ligget i "projekt-kassen" (som er en flyttekasse med mere eller mindre færdige modeller eller blot dele hertil) i et par år, hvor den har været mere eller mindre "syltet".
Nu hvor de herlige nye paneler er kommet, så blev der pludselig nye byggemuligheder, som gav mulighed for at bygge ballepresseren færdig, hvilket førte til nuværende resultat (dermed ikke sagt, at den ikke med tiden bliver revideret).

Forbilledet er som nævnt en Welger AP630:

Ligesom på forbilledet bliver ballepresserens "indre liv", her kun i form af halmgafler og stempel, trukket af PTO-akslen, mens Pick Up'en på modellen bliver trukket af det hjul, den kører på.
Pick Up'en hæves og sænkes ved hjælp af en 32 mm cylinder, hvorved den derved samtidig ind- og udkobles, så at sige.
Jeg har udeladt at eftergøre bindeapparater - disse stykker finmekanik vil alligevel ikke kunne bringes til at "fungere" - og ville også gøre ballepresseren optisk lidt "for stor" at se på.
Halmgaflerne optager i forvejen det meste af pladsen og kan også knapt nok laves mindre end tilfældet er - i hvert fald hvis det skal være fungerende halmgafler.

Det ser sjovt ud, når halmgaflerne tager fat på deres dont, for de ser så flittige og arbejdsomme ud, når deres "albuer" kører op og ned gennem åbningen LOL
Dertil kommer, at stemplet suser frem og tilbage - dog lidt langsommere - og altsammen kører superlet og trækkes som nævnt af PTO-akslen, som på grund af bevægelserne mellem traktor og ballepresser er udstyret med en hjemmesnedkereret aksialkompensator á la den, der sidder på min Scania R480 DLG Foderbus (som også står overfor en mindre revision snart).

Der kan åbnes ind til mekanikken ligesom på forbilledet.
Som det ses blev der trods alt plads til målehjulet, som måler ballelængden og styrer bindeapparaterne.

"Bagenden" er ligeledes lidt afkortet, sammenlignet med forbilledet, og igen er det for at prøve at overholde størrelsesforholdet/proportionerne.
En Welger AP630 er jo betydeligt mindre end f.eks. en midiballepresser, så modellen skulle også gerne være synligt mindre end den New Holland midiballepresser, som også snart er på vej (og som muligvis ender med at blive en New Holland Bigballepresser).
Som nævnt her vil en LEGO-model jo altid virke mere eller mindre ubehjælpsom, i forhold til virkeligheden, for ofte skal noget, som i 1:1 har en godstykkelse på 1.5 mm, gengives i f.eks. 1:20 med liftarms, som er ca. 8 mm tykke, eller tynde liftarms, som er ca. 4 mm tykke.

Den tilhørende HE-VA/Lydersen-lignende ballevogn var allerede klar for to år siden.
Der kunne ses billeder af den her dengang - og desuden kunne den ses i Skærbæk sidste år.
Ovenfor er den tilkoblet den midterste ekstra hitch-krog, så vogntoget ikke fylder så meget i bredden, når turen går ud til "gerningsstedet" ad de smalle snoede sogneveje.
Vogntoget er på slæb efter min nye lyseblå Eicher 2100 traktor, som jeg vil vende tilbage til senere i denne tråd.

Ved at trække i den gule 1 x 5 liftarm springer bagklappen op, og halmballerne væltes ud i en dynge til senere opsamling (der som oftest foregår ved håndkraft).

Nedenfor ses forbilledet. Som det ses, så er sådan en svend asymmetisk, mens modellen er noget mere symmetrisk.
Men om ikke andet, så er farven vel så nogenlunde som forbilledet... LOL

På modellen af halmvognen er det sådan, at når den er tilkoblet ballepresseren, så hviler forenden på de forreste små hjul, idet trækstangen frit kan vippe og og ned, men hvis den er tilkoblet en traktor eller ballepresserens midterste ekstra hitch-krog for bugsering, så bliver trækstangen låst (ved hjælp af den gule 3L stop-pin), sådan at forenden hviler på traktorens trækgaffel og så de forreste små hjul svæver et stykke over "jorden".

Alle grå dele er nygrå.

Miniballepresseren vejer 522 gram.
Ballevognen vejer 387 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 07-September-2010 kl. 03:52
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2010 kl. 15:24

Til (såkaldt) plantepleje hos de ikke-økologiske kunder har Dieselund Maskinstation netop anskaffet dette nye stykke maskineri til spredning af diverse kemikalier og andet miljø-guf i vores allesammens Moder Natur, nemlig en Lindus 2500 marksprøjte:

Forbilledet for denne "Miljøets Velgører" så jeg i Sønder Tranders - som ligger umiddelbart syd for Aalborg Universitet, hvor jeg har min daglige gang. Det var i maj måned i år - strålende solskinsvejr, tidligt fri og ingen hast med at komme hjem, så afsted det gik på sightseeing-tur på en af de blå Aalborg-bycykler.

I udkanten af denne landlige idyl lå den sidste gård i landsbyen, som endnu ikke var ombygget til eksklusiv bolig eller børnehave, idet en maskinstation stadig huserede dér - med herlige rodedynger i hjørnerne, noget agrikulturelt maskineri rundt omkring - og med noget så urbant som en bybusforbindelse direkte til Aalborg C nærmest lige udenfor døren!
Byen breder sig mere og mere i sydøstlig retning, så overraskelsen over at finde så landlig idyl dér - og som stadig var i fuld funktion - var stor.
Anyways, dér stod der en Ford 8210 i tomgang, med en dryppende Lindus 2500 på krogen. Og til forskel fra f.eks. en Hardi Commander, så lignede den sørme noget, der ville kunne omsættes til en Technic-model.
Og med en tilladelse fra de undrende medarbejdere på maskinstationen, så fik hr. Liftarm et par billeder i "kassen":

På ovenstående billeder af modellen er spredebommen ikke løftet, så derfor peger spredebommens "vinger" opad, hvor de på forbilledet er løftet og dermed vandrette.
Modellens "vingefang" blev 1670 mm. Måske var det på tide med en standardisering af arbejdsbredden for Dieselund Maskinstation's maskineri.
Sprøjten ses her på slæb efter min nye lyseblå Eicher 2100 traktor, som jeg vil vende tilbage til senere i denne tråd.

På billedet af forbilledet ovenfor forekommer rentvandstanken (den store tank) lettere gullig pga. rust, og på andre eksemplarer (f.eks. på billedet nedenfor) kan sprøjtemiddeltanken på "ryggen" af rentvandstanken forekomme noget gulnet af sollys, eftersom at den tilsyneladende er lavet af kunststof (ligesom tankene på Hardi og Danfoil marksprøjter).

Så lidt derfor - men måske allermest fordi de nødvendige paneler endnu ikke kan fås i hvid - så er modellen udstyret med en gul tank - og matchende gule fælge
Hvad angår al slange-"spaghettien", især foran rentvandstanken, så er modellen - indrømmet - noget forsimplet i forhold til forbilledet.
På modellen mangler desuden tanken/dunken med rent vand til at vaske hænder i, sådan som loven ellers foreskriver nu om dage. Fyha, skamme! Embarrassed

Ligesom forbilledet er modellen udstyret med langsgående svingarme, sådan at den er nogenlunde terrænfähig, også dér hvor der forekommer større buler i landskabet. 

Spredebommen er ophængt i et parallellogram, og 1 stk. 48 mm cylinder formår mageligt at løfte den.
Pumpen foran bliver ændret, når jeg engang finder ud af at lave en pumpeattrap af "Lindus-model" - jeg har efterfølgende taget nogle nærbilleder af denne type pumpe på en Lindus marksprøjte, som jeg så ved Hjørring Maskincenter for nyligt. Denne marksprøjte var af en noget mindre model, men pumpen var dog magen til.

Selvom jeg under byggearbejdet har bestræbt mig på "simplicity" hele vejen igennem, så vil bommene sikkert kunne laves mere simple - hvis jeg engang får en brugbar idé dertil. Indtil da tegner bommene sig da også for en stor del af den samlede vægt.
Chassiset er derimod relativt spinkelt lavet, idet tanken på modellen er medbærende.
Alt ialt vil ændringer og mindre revisioner med andre ord følge engang med tiden - især hvis de nødvendige paneler til rentvandstanken udkommer i hvid.

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev hele 888 gram

Redigeret af Carsten.Thomsen - 07-September-2010 kl. 03:45
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 34567>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.242 sekunder.