Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Dieselund Totalentreprise
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dieselund Totalentreprise

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dieselund Totalentreprise
    Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 21:58

Well, så bevæger Dieselund Maskinstation sig ind i en lidt anden branche med sit nye koncept, Dieselund Totalentreprise K/S.

(K/S betyder her ikke Kommanditselskab, men naturligvis Klodsselskab).

Som navnet måske antyder, så er det planen at kunne tilbyde lidt af hvert indenfor entreprenørarbejde, både bygge- og anlægsarbejde, samt arbejder indenfor vejbygning, nedgravning af dræn, nedbrydning og meget andet.

Og til disse formål skal der jo blandt andet bruges noget dertil indrettet isenkram.

I første omgang skulle en rendegraver nok kunne gøre nytte i sådan et nystartet entreprenørfirma.

Hvad med f.eks. en Hydrema 906D/908D eller 926D/928D lignende tingest ?

En Hydrema er ikke den billigste rendegraver på markedet - til gengæld er det den bedste! Også kaldet rendegravernes Rolls Royce. Den er Made in Støvring og er langtidsholdbar, hvilket bevises af antallet af gamle C-modeller og endnu tidligere modeller, som stadig er i daglig brug rundt omkring.

Ligesom forbilledet blev modellen rigtig daaaaaaaaajligt solid, og modellen kan nærmest kastes rundt med.

På sådan en model er det jo nærmest Pneumatic når det er bedst - her kan Power Functions og aktuatorer ikke være med   .

I modellen indgår der bl.a. 10 stk. 48 mm cylindre, 7 ventiler og 1 stk. lufttank - så den var ikke helt billig at bygge...

Skalaen matcher Technic traktorerne nogenlunde, dvs. ca. 1:20.

Som på forbilledet er læssearmen naturligvis udstyret med Hydremas Z-kinematik. Dermed bliver det ikke så tungt for løftecylindrene at løfte læssearmen, da tippecylindrene derved er monteret længere nede på læssearmen - faktisk lige under dennes drejecentrum.

Forbilledets gravearm kan fås med sideforskydning. På modellen var der dog ikke plads til denne ekstra funktion, meeeeen rækkevidden sideværts kan vist lige gå an alligevel.

Førersædet kan ligesom på forbilledet vendes bagud, og er ligeledes udstyret med nakkestøtte og med "joysticks" i armlænene.

Ligesom forbilledet er modellen knækstyret, og knækleddet kan ligeledes "flexe", så køretøjet er nogenlunde terrængående.

Der er Hands-of-God styring via blinket på taget.

Hydrema rendegraveren var med på udstillingen i Skærbæk i den forgangne weekend, sammen med biler og traktorer og andet Technisk grej her fra det Nørre Jydske  . (Og jeg kan hilse og sige, at den faktisk er rigtig sjov at lege med... brummm... rrrrnnnn...  ).

Udover vendbart førersæde er førerkabinen også udstyret med en Hydrema "kørecomputer" og knap-panel på højre B-stolpe.

Som det sikkert kan ses, så måtte saven i sving, for at trylle en nødvendig dims frem, som er en af mine ønskedimsedutter:

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev gedigne 1175 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 04-September-2007
Region: Vestsjælland
Point: 1984
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 03:49
Der er kun en ting at sige Gårdmand Thomsen, dyb dyb respekt, man kan kun   i sandet for dine fede modeller. De er så lig de virkelige modeller.. Kun  herfra......
Morten Anker

Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-)

Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 05:32
Flot rendegraver hr Thomsen,
virkelig natur tro.

Men !
du har misset en enkelt ting eller 2, du har glemt at
både front og bag skovl normalt kan afmonteres
ved hjælp af lynkoblinger sådan at
man kan sætte f'eks kan sætte palle gafler på foran
og montere en oliehammer eller andet bag på.

Men det kan du se hvordan jeg har gjort det på min udgave, lige så snart
jeg har lagt de nye billeder af min Hydrema op mocpages.

Ellers har du ramt forbilledet rigtig rigtig godt,
ser frem til flere entrepenør maskiner fra dig.

Keep up the good work !
Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 21:08

Citat: Dan.Olsen Dan.Olsen skrev:

du har misset en enkelt ting eller 2, du har glemt at både front og bag skovl normalt kan afmonteres
ved hjælp af lynkoblinger sådan at
man kan sætte f'eks kan sætte palle gafler på foran
og montere en oliehammer eller andet bag på

Ja, ups. Det må komme med ved en kommende revision.

Kun frontskovlen er monteret ved hjælp af stop-pins - og det var netop med den bagtanke at lave gafler til læssearmen engang.

Jeg vil prøve at lave tilsvarende system på gravearmen også - så kan man skifte mellem f.eks. bred eller smal skovl, eller f.eks. en materialekrog eller oliehammer, som du nævner.

Glæder mig til at se billeder af dine modeller.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Oktober-2009 kl. 23:44

En god solid dumper af håndterlig størrelse kan sikkert også gøre nytte hos det nystartede Dieselund Totalentreprise.

Og med en model af Hydrema 912D super-kvalivare knækstyret dumper fra Støvring, så bliver det nok ikke meget bedre

Modsat mange af sine tre-akslede storebrødre må Hydrema 912D køre på almindelig offentlig vej, også fuldt lastet.

Som ekstraudstyr fås Multitip-funktion, hvor der under ladet er en stor drejekrans, hvorved ladet kan læsse af f.eks. på den ene side af dumperen.

På modellen roteres ladet ved at dreje på gummihjulet agterude.

Som omtalt her er ladet det herlige Polycarbonat-lad #52045 - det er let, det er stærkt, og det kan (stadig) fås til en OK pris på BrickLink, og ikke mindst så formår én 48 mm cylinder så rigeligt at tippe det, selv uden brug af vægtstangsprincippet.

Som på Hydrema-rendegraveren er motoren en 4 cylindret rækkemotor.

Knækstyringen, for- og bagaksel, samt førerhuset incl. førersæde og "køre-computer" er magen til rendegraverens ditto.

Også her måtte saven i sving for at trylle en nødvendig dims frem, som er en af mine ønskedimsedutter:

Ligesom rendegraveren er dumperen også i skala ca. 1:20.

Og ligesom på rendegraveren burde hjulene måske være en tand større - håber at LEGO engang vil lave #44772-fælgen i andre farver end grå og sort, f.eks. gul, hvid, rød og Lime-farvet.

Ligesom rendegraveren blev dumperen daaaaaajligt solid.

Der er Hands-of-God styring via blinket på taget, og ligesom på forbilledet (i hvert fald nogle af dem) er der beskyttelsesgitter for bagruden.

En anden option ved Hydrema 912D er beskyttelsespladen på ladet - som modellen her er "født" med, da der er brugt det føromtalte Polycarbonat-lad #52045.

Der er flere entreprenørmaskiner på bedding i Technic værkstedet, blandt andet en kompaktor og en gummihjulstromle.

Dog kommer det måske til at trække lidt ud med færdiggørelsen, eftersom at jeg (forhåbentlig) snart skal igang med at sætte nyt (brugt) køkken op her i jordhulen.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 982 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Peder.Hindsig Se drop down
Knop
Knop

Medlem siden: 05-August-2009
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peder.Hindsig Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Oktober-2009 kl. 16:03

Hej Carsten.

Det ser rigtig godt ud og utrolig tæt på de rigtige maskiner. Men kunne det ikke lade sig gøre at indbygge Hydrema's geniale sideforskydning??

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2009 kl. 19:45

Citat: Peder.Hindsig Peder.Hindsig skrev:

Men kunne det ikke lade sig gøre at indbygge Hydrema's geniale sideforskydning??

Som nævnt er der desværre ikke plads. Det kunne ellers være sjovt at indbygge sideforskydning også.

Endnu en gang velkommen til Byggepladen. Jeg glæder mig til at se dine kommende liftarmsmodeller  

Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 07:29
Hva' er den af Carsten. Jeg synes at kunne ane adskillige knob -klodser i din kreation - pu ha! 
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 18:26

Citat: Asger.Lindeblad Asger.Lindeblad skrev:

Hva' er den af Carsten. Jeg synes at kunne ane adskillige knob -klodser i din kreation - pu ha! 

Av-av. Ikke slå.

Well, faktisk holder jeg inderst inde rigtig meget af knop-ting (men selvfølgelig ikke så meget som af Technic-ting...  ). De kan tit&ofte lige være prikken over i'et på en Technic-kreation.

Men det er så til gengæld edder-%&*<! og #^£¤!!!-irriterende, at de har det med at falde af hele tiden.

Meeeeen, til trods for dét så vil de også fremover være at finde i MOC'erierne i større eller mindre antal - blandt andet også i de kommende entreprenørmodeller.

Som før nævnt er der blandt andet en gummihjulstromle og en kompaktor, samt dertil en valsetromle, asfaltudlægger, tjæretraktor med kost, skurvogn og andre hyggelige sager på vej.

Og så er jeg blevet inviteret på sightseeing hos NCC i Hjørring, når asfaltsæsonen er slut og de skal igang med at adskille maskinerne for vedligeholdelse og reparation, og ikke mindst rengøring. Så skal der tages nogle billeder af mekanikken i sådan nogle landevejens arbejdende svende  .

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 20:26

Som lovet ovenfor er der flere køretøjer på vej til Dieselund Totalentreprise K/S (som jeg i mellemtiden endnu ikke har fundet på et bedre navn til).

Og ligeledes som nævnt ovenfor, så holder jeg skam rigtig meget af knop-ting og stable-klods-byggeri - og faktisk består cirka halvdelen af min LEGO-samling af beknoppet LEGO, hvilket muligvis overrasker nogen (?) Embarrassed

Anyways, ovenpå denne afsløring følger så endnu en afsløring - nemlig af et stykke stable-klods-byggeri, bestående af denne 4-hjulede skurvogn.
Den er dog ikke er af allersidste nye model, men er dog fuldt ud tilstrækkelig til Dieselund Totalentreprise's behov:

Til skurvogne hører jo en helt særlig skurvognskultur (som der vistnok er en sociolog, der har studeret nærmere engang) blandt andet med kalendre med billeder af nogle meget nydelige og meget letpåklædte fruentimmere, løgnehistorier en masse, samt en lettere løssluppen prutte- og bøvseadfærd, som vist kun os mænd finder behag i og synes er evigt morsom LOL

Dette indblik i denne skurvognskultur er dog ikke os almindelige dødelige forundt, når vi oplever skurvognen være på farten (eller mangel på samme!) ude i trafikken, på grund af tilskoddede vinduer... eller også er hensigten her, at ruderne, som til forskel fra bilruder ikke er laminerede og dermed ikke er "splintfri", skal beskyttes mod trykbølger og stenslag, hvem ved Smile

Nåmmen, denne transport mellem "gerningsstederne" står eksempelvis gummihjulstromler eller tjæretraktorer for - og denne slags køretøjer er netop også på vej til Dieselund Totalentreprise.

På steder hvor elopvarmning ikke er mulig kan der i stedet opvarmes ved flaskegas, og disse gasflasker er stuvet af vejen i den underhængte kasse, hvor der også er plads til diverse løsøre, bl.a. kæder, el-kabler og værktøj.

Da de mange log-klodser, som skulle bruges til vognkassen, er gammelbrune, så er alle de grå dele ligeledes i gammelgrå - og inspireret heraf udgøres de få Techniske dele, der indgår i undervognen, ligeledes af Old School Technic bjælker.
Tilmed er drejeskamlen foran ligeledes opbygget på rigtig Old School manér med knopbjælker og andre herlige knop-ting.
Men det funker jo - og ligeledes liftarms-bagakslen, der kan vippe om længdeaksen, og som derved gør køretøjet nogenlunde terrænfähig, når det i adstadigt tempo går over stok og sten på de til tider noget ujævne byggepladser.

Da skurvognen (endnu) er uden indretning, er der dog ikke så meget af den føromtalte skurvognskultur at finde dér.
Men det kommer nok med tiden, ved en kommende revision - og dér kan skurvognen også få diverse decals og sidemarkeringslygter, m.m.

Alle grå dele er som nævnt gammelgrå.
Vægten blev foreløbig 1440 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 08-August-2011 kl. 05:04
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse

Medlem siden: 17-December-2010
Sted: Danmark
Region: Nordvestjylland
Point: 1576
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 05:36
Fedt med sådan et entreprise emperium.....

Glæder mig til at se når der udvides til mine drift..... eventuelt "open pit mining"

Og dette "svin" skal konstrueres efter samme skala ;)

Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-Maj-2006
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 06:57
Citat: Tomas.Lørup Tomas.Lørup skrev:

Glæder mig til at se når der udvides til mine drift..... eventuelt "open pit mining"

Og dette "svin" skal konstrueres efter samme skala ;)

Helt off topic, så er sådan en fætter allerede bygget - dog "kun" i minifig-skala:

Men ja - det kunne da være sjovt at se den i en lidt større udgave.

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator

"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-August-2011 kl. 15:16
Trods det (foreløbige) navn kommer Dieselund Totalentreprise nok ikke til at beskæftige sig med al slags gravning (og dermed heller ikke med minedrift).
Og det med at dyrke de ekstremt store maskiner som LEGO-model, hvor LEGO-delene styrkemæssigt er spændt til bristepunktet, vil jeg desuden pænt overlade til andre Embarrassed - der ses allerede rigeligt mange eksempler på den slags i forvejen, f.eks. på Brickshelf.
Så når det kommer til gitterkonstruktioner og tilhørende kabelhalløj vil Dieselund Totalentreprise nøjes med en mindre mobilkran og noget maskineri til nedramning, og eventuelt en dertil indrettet gravemaskine til nedgravning af kabler og drænrør - altsammen i skala ca. 1:20.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 13:59
Nyeste anskaffelse til Dieselund Totalentreprise K/S (som stadig er i sin vorden), er denne midi-størrelse udgave af den nye #8110 Mercedes-Benz Unimog U400 (dvs. skala ca. 1:20 mod originalens ca. 1:13).

U400 er jo mildest talt ikke ligefrem den kjønneste Unimog, som verden har set, men ikke desto mindre er det sikkert et vældig effektivt køretøj, som nok skal gøre nytte hos Dieselund Totalentreprise.
I bund og grund er det jo et arbejdskøretøj, der her er tale om, og så må æstetikken jo nogle gange komme i anden række (eller tredie, fjerde...).

Med sine terrængående egenskaber kan Unimog'en sikkert vise sig ganske nyttig for Dieselund Totalentreprise i forbindelse med nedgravning af drænrør på mudrede marker (eller på vendelbomål: [uw' i bla:art] Big smile ).
Og takket være tipladet kan køretøjet (under hensyntagen til en Unimog's begrænsede lasteevne) tilmed bringe mindre mængder ting&sager med sig derud gennem pløret.
Der er Hands-of-God styring via rotorblinket på taget, og ligesom på originalen kan førerhuset tippes.

Unimog'en er primært tiltænkt en rolle som trækdyr foran f.eks. en kommende tavlevogn á la den ovenstående (som også kan medbringe andet afmærknings- og signalmateriel), og/eller foran en eventuelt kommende Atlas-Copco kompressor- og generatorvogn.

I køretøjets indre blev der lige plads til at klemme en 3-cylindret motor ind - lidt er vel bedre end ingenting Big smile .
Som det ses er der tre Pneumatic-ventiler - 1 stk. til tipladet (grå håndtag), 1 stk. til forreste luftudtag (gul håndtag), og 1 stk. til bageste luftudtag (rødt håndtag).
Som det ses blev der ikke plads til Power Functions i denne noget mindre skala, så derfor står en "rugbrødsmotor"drevet håndpumpe for luftforsyningen.
Til gengæld blev der plads til en lufttank (hvilket der faktisk også er plads til på originalen - det vil jeg vende tilbage til senere).

Til hjulophængene har jeg brugt det nye geniale kugleled (incl. tilhørende skål) fra #8110, og dertil samme princip med Panhard-stang, etc., så derfor skulle terrænegenskaberne gerne svare så nogenlunde til originalen #8110.
Dertil kommer, at frihøjden er noget større end på virkelighedens U400 - dog er der på modellen kun baghjulstræk, eftersom at akslen til styretøjet er ført gennem det forreste kugleled.

Denne "krympede" 1:20-udgave af #8110 ses her side om side med originalen...

...og her sammen med Falck Unimog'en, som siden den kom til verden i 2009 godtnok er blevet revideret et par gange, men som alligevel står overfor en større revision snart, hvilket sikkert vil kunne udmunde i en helt ny knop-fri model, hvem ved.

Ligesom der gælder for mine øvrige modeller, så er denne Unimog ikke at betragte som en endelig udgave.
Så ved kommende revisioner skal front og agterende nok bygges lidt om, sådan at der kan på- og afmonteres diverse redskaber, f.eks. en rabatklipper eller en sneplov + tilhørende salt/grusspreder.

Unimog'en skulle allerhelst have haft orange førerhus, men da disse paneler (#87080 og #87086) endnu ikke findes i denne smukke farve, så må den nøjes med et gult førerhus.
Tilsvarende har jeg endnu ikke nok Light Bluish Gray 5 x 11 paneler til overs, for ellers skulle ladet have haft denne farve - det må således vente til, at jeg får fingrene i flere af slagsen.
Bortset fra førerhus og lad, så har jeg tiltræbt at følge originalens farveskema, hvad angår de øvrige dimsedutter.
De mange farver er naturligvis for at gøre det lettere for lille Fridtjof (og måske navnligt for hans far, når han efter et par glas rødvin juleaften bliver sat til at bygge julegaven til lille Fridtjof  Big smile ) at bygge med Technic - som jo er det top-mest komplekse LEGO-produkt - men selvom f.eks. chaissis'et på den originale #8110 derved kan se lidt "spraglet" ud, så det supergodt derved, at så kommer der Technic-dimsedutter i omløb på "verdensmarkedet" i andre farver end bare de gængse sort, rød og mørk og lys Bley.

Igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen-igen (og 17½ x igen)... manglede jeg denne 1x6 bent 4-3 liftarm:

... her dog kun 2 stk. i sort.
Så desværre måtte nogle brugte og ridsede sorte 1x9 bent 7-3 liftarms saves til Cry

Alt ialt blev modellen rigtig daaaaaaajlig solid, og eftersom at den er udstyret med trækgaffel og luftudtag agterude efter "8284-standard", så kan den også trække afsted med nogle af traktorredskaberne, f.eks. blokvognen, tipvognen eller kroghejsvognen (som også står foran en større revision snart).
Luftudtagene agterude bliver desuden ændret til at være denne type, så snart jeg får fingrene i flere af den slags.

Ligesom på forbilledet (#8110) er alle grå dele nygrå.
Vægten blev 1120 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 25-August-2011 kl. 16:51
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 14:12
Nøj, man - hvor er den sød - Virkelig godt ramt, Gårdmand Thomsen
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Carsten.Svendsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 19-November-2010
Point: 748
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 14:36
Ja det må jeg nok sige. Den har du ramt lige i øjet - hvis man dog udelader farven, men det siger du også selv Smile
Jeg tænkte - kunne du ikke prøve at vise en af de der gamle ridsede modificerede liftarme?
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2011 kl. 15:45
Citat: Carsten.Antonov.Svendsen Carsten.Antonov.Svendsen skrev:

Jeg tænkte - kunne du ikke prøve at vise en af de der gamle ridsede modificerede liftarme?
Jow-jow da Big smile
På denne UniMOC er de således blevet brugt til forskærmen:

Og så må LEGO i øvrigt gerne snart sætte denne uundværlige dimsedut i produktion.
Selvom det mest går ud over brugte liftarms, købt på BrickLink, og hvor hunden eller Lille Fridtjof måske har gnasket lystigt i den ene ende, som derfor saves af, så ville det alligevel være allerskjønnest, hvis jeg ikke længere behøves at maltraktere flere uskyldige liftarms med min efterhånden noget brugte og dertil indrettede nedstryger... Big smile
(Nogle af mine øvrige ønske-dimsedutter kan ses her - og flere her).

Redigeret af Carsten.Thomsen - 26-August-2011 kl. 14:58
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-August-2011 kl. 23:20
Med denne Ammann AP 240H-lignende tingest ruller det nu så vældig lystigt derudad for Dieselund Totalentreprise:  Big smile

Da en gummihjulstromles fornemste opgave blot er at rulle lystigt frem og tilbage, så er det derfor lidt småt med finurlige Techniske funktioner, så de begrænser sig derfor til en 3-cylindret motor, samt dertil et fungerende styretøj, med Hands-of-God styring via rotorblinket på taget, og en motorhjelm, der kan åbnes. That's all.
Til gengæld er det meste af "bugen" ganske hul, så her kunne der eventuelt indbygges noget Power Functions fjernstyringshalløj, hvis såfremt ifald at man skulle få de lyster engang.

Agterenden af sådan en Ammann AP 240H ligner ommertrent forenden, og eftersom at transmissionen er hydrostatisk, så kører den lige godt når det går fremad såvel som baglæns.

På billederne af forbilledet i aktion kan det tydeligt ses, at "forhjul" og "baghjul" er sideværts forskudt for hinanden.
Dette gælder naturligvis også på modellen og kan især ses, når man ser den fra en af enderne, her forfra:

Og fra agterenden:

Som det ses lykkedes det at klemme en trækaksel ind mellem baghjulene, hvoraf de to til venstre på billedet driver den 3-cylindrede motor, mens de to til højre blot kører "friløb".
Derved kan der spares et differentiale - keep it simple!.

Modellen har været lidt længe undervejs, idet den har ligget som et "designstudie" i en af mine flyttekasser med halvfærdige projekter i halvandet år, eller deromkring.
Nu hvor den akademiske sommerferie (på ialt 2½ måned) allerede lakker mod enden, så kom "entreprenørånden" over mig, og så skulle modellen eddertromlemig til at være færdig.
Derved blev der lidt bedre plads i projektkassen, for til hver model, der er undervejs, kan der ligge indtil flere halve og hele "designstudier", som naturligvis bliver "slagtet", når modellen står færdig.
Når først det kommende semester (som starter i denne uge) tromler derudad, så bliver det desværre muligvis lidt småt med tid til flere Technic-MOC'erier.
Der ligger ellers flere entreprenørting&sager i projektkassen og venter på tid (og/eller manglende dele eller blot den rigtige idé), blandt andet en vejhøvl, en kompaktor og en valsetromle.

Agterude er der (ligesom foran) en højtsiddende trækgaffel, men dertil også en laveresiddende trækgaffel, som nogenlunde følger "8284-standarden" - så derfor vil gummihjulstromlen kunne age afsted med f.eks. en mandskabsvogn eller en kompressor- og generatorvogn efter sig, på turene mellem "gerningsstederne".

Denne figur viser lidt af hvad der gemmer sig indeni sådan en svend: 

Et sted under "bugen" skulle der befinde sig en tank, der ude på "gerningsstedet" kan fyldes med vand, for at give ekstra tyngde, og fladetrykket kan tilmed justeres, idet dæktrykket kan reguleres fra førerpladsen.
Den slags finesser er dog ikke mulige på modellen - til gengæld svarer styretøjsprincippet så nogenlunde til forbilledet, og ligeledes svarer farven på det nederste stykke af "vognkassen" meget godt til LEGO's meget smukke Dark Turquoise, som desværre ikke er "på programmet" længere Cry 

Som det ses består modellen af en herlig gang liftarmsfræs, og den blev tilmed daaaaajligt solid.
I modellen indgår der for en gangs skyld ingen modificerede liftarms - eneste "hjemmesløjd" er to stk. 13L Technic aksler, mens resten er ganske almindelige gængse Technic-dimsedutter og dertil enkelte knop-ting, som lige sætter prikken over i'et Big smile .

Alle grå dele er nygrå.
Vægten blev 928 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 01-September-2011 kl. 17:04
Til top
Tomas.Lørup Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse

Medlem siden: 17-December-2010
Region: Nordvestjylland
Point: 1576
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tomas.Lørup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-August-2011 kl. 03:51
Super flot MOC..... alle de detajler og den hastighed du smider dem ud med...... keep em coming
Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-September-2011 kl. 21:00

Med denne nyanskaffelse kan Dieselund Totalentreprise nu give vejene en gang høvl - eller hvad (eller hvem) der nu lige måtte trænge til det:

Hvad angår forbillede er der skelet til både de lidt ældre Volvo-modeller:

...og især de lidt nyere:

...og dertil er der, indrømmet, nok lige hakket en tå og klippet en hæl hist og her, sådan at tingene kunne "lade sig gøre" på en LEGO Technic-udgave i 1:20, især hvad angår kølegitteret på siderne og på enden af motorkassen.
Visse ting kunne måske derfor godt ligne en kende bedre, så derfor er modellen at betragte som et foreløbigt resultat, som sikkert vil blive underkastet revisoner engang med tiden.

Som det ses er både knækstyringen og styretøjet eftergjort á la forbilledet.
De to styringer styres ved hjælp af de to små sorte tandhjul på taget - det forreste styrer styretøjet, og det bageste styrer knækstyringen.
Vejhøvlen kan således også krabbestyre (eller på engelsk: Dog Walk eller Crab Steering).

I knækstyringen indgår der (af styrkemæssige årsager) to stk. Technic drejeskiver i en "sandwich".
Imidlertid er der lige lovligt meget slør i sådan en drejeskive, også selvom der er to, så ved en kommende revision vil jeg lave en knækstyring á la mine øvrige knækstyrede maskiner, dog uden den sædvanlige gummiliftarm, og så skulle vejhøvlen gerne hænge lidt mindre på midten, end tilfældet er ved den nuværende løsning.

Styretøjet kan flexe, lidt på samme måde som vist på denne ældre udgave af forbilledet...

...som her ses i færd med at give en grøftekant en gang høvl.
Dog kan forhjulene ikke skråtstilles som vist - det må eventuelt komme med ved en kommende revision.

Ved hjælp af langsgående svingarme kan baghjulene ligeledes flexe, hvis kjøretøjet skulle forvilde sig ud i noget "bulet" terræn (som sikkert af samme årsag skal "glattes ud").
Svingarmene er i princippet ommertrent magen til svingarmene på min Valmet 1502 og DTU T860 og er dermed daaaajligt solide.

Agterude er monteret noget harvelignende halløj til at lave noget ravage i de øverste jordlag med.
Som det ses er denne Bionicle-dims aldeles glimrende til slige formål.
Den hæves og sænkes ved hjælp af to mini-cylindre:

Alt ialt er der fire ventiler i førerhuset - med de to forreste hæves og sænkes de to cylindre til dozerbladet (individuelt, så dozerbladet også kan skråtstilles), den bageste ventil i højre side gælder luftudtagene foran, mens den bageste ventil i venstre side styrer hævning/sænkning af ovennævnte kratteapparat agterude.

I bagenden skjuler sig en håndpumpe (hvis top skal forestille luftfilter) og en lufttank...

...og under motorhjelmen skjuler sig en 6-cylindret rækkemotor (samme antal cylindre som på forbilledet):

Hvis der kunne fås Pneumatic-cylindre med længere slaglængde, så ville det sikkert være muligt at gøre dozerbladet mere bevægeligt, sådan at det også f.eks. kunne stå lodret, ligesom på forbilledet:

På modellen indstilles dozerbladets skråvinkel ved at dreje på de sorte tandhjul under drejeskiven, som dozerbladet drejer om.
Dozerbladet er desuden ophængt i gummiliftarms, sådan at det kan give efter, såfremt det skulle støde ind i forhindringer undervejs i arbejdet.

Ballastvægten foran kan udskiftes, idet den kun er monteret med fire gule stoppins, og med tiden skal der laves noget tilbehør til "dyret", så som en frontmonteret sneplov...

...og måske kan det laves sådan, at vejhøvlen kan bruge samme sneplov som Dieselund Maskinstation's traktorer (denne sneplov er iøvrigt blevet revideret lidt i mellemtiden).

Desuden kunne dette frontmonterede kratteapparat på denne ældre model sikkert også vise sig vældig nyttigt:

For en gangs skyld indgår der ingen hjemmesnedkererede dimsedutter.
Dog mangler "dyret" at blive forsynet med nogle hjemmelavede Volvo-decals, som jeg har lavet ved hjælp af CorelDRAW, og disse skal printes ud ved lejlighed hos den lokale computer-pusher, sådan at modellen kan få sin sande "identitet".

Som det ses består modellen af 100% liftarmsfræs - bortset fra enkelte knop-dele, som lige sætter prikken over i'et - og modellen blev i det hele taget daaaaajligt solid.
Selvom modellen har stået færdig i 14 dage eller deromkring, så kan jeg se, at jeg i skyndingen glemte at forsyne den med rotorblink.
Det må komme med ved en kommende revision, sammen med de øvrige førnævnte rettelser og ændringer.

Alle grå dele er nygrå.
Totalvægten blev 1430 gram.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 30-Oktober-2011 kl. 09:40
Til top
 Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.109 sekunder.