Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Vertigo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vertigo

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vertigo
    Sendt: 16-August-2009 kl. 10:33
Hej,

Min seneste model er en NXT udgave af Tivolis nye forlystelse Vertigo. I forlystelsen kan publikum selv programmere turen ved hjælp af et joystick og flyvemaskinen kan rotere frit om alle tre akser.

Alle billeder (efter moderation)
Egne referencebilleder af Vertigo og omgivelserne i Tivoli
Om Vertigo på Tivolis hjemmeside

Videoer på YouTube:

1. In action
2. In action med håndholdt kamera
3. In action med kig til teknikken

Under huden er modellen solidt bygget af liftarms og de to arme trækkes af NXT motorer placeret under tårnet. I selve tårnet løber to aksler samt en ledning til PF motoren som styrer flyvemaskinernes rotation. De to maskiner kan altså ikke rotere uafhængigt. Det hele styres af et program på NXT klodsen.

Flyvemaskinerne i modellen kan ikke krænge modsat forlægget i Tivoli.

Forpladsen (mosaik, beplantning, billetskur, trappe) er bygget med området Orienten i Tivoli som forbillede. Se referencemappen for flere billeder fra Orienten.

Forsiden af motorhuset er bygget efter Vertigo, mens bagsiden er ren fantasi.

Det hele fylder en enkelt 32 x 32 baseplate, dog skal der være plads til armbevægelser både foran og bag forlystelsen!

Hvad synes I om den?

Esben
Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: Midtjylland
Point: 1628
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 11:07
Wauw! 

Det er vist godt at tårnet er lavet af liftarms. På videoen ser det ud til at vippe lidt frem og tilbage. Men armene er så vidt jeg kan se heller ikke balanceret lige som forbilledet?
At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 6120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 12:18
Den er vi da nogen her, der synes meget godt om 

Men hold da den larmer!
Carsten.

Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 04-September-2007
Region: Vestsjælland
Point: 1990
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 15:14

Den er godkendt Esben, den er bare lige i skabet.  

En gang i mellem, kunne man godt tænke sig at man kunne spalte sig op med dig, så man kunne "låne" nogle af dine evner.....

Men som Caesten skriver, den larmer F....... meget

Morten Anker

Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-)

Til top
Ina.Nilsson Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Januar-2006
Region: Trekantsområdet
Point: 2777
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ina.Nilsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 15:21
Sådan Esben... Den er godt nok nice...
Ina Hjorth Nilsson

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Region: ikke oplyst
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 15:36
Genialt lavet Esben. Får vi den at se til Skærbæk?
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 18:15
Hej,

Tak for kommentarerne.

Citat: C.Rasmussen C.Rasmussen skrev:

Det er vist godt at tårnet er lavet af liftarms. På videoen ser det ud til at vippe lidt frem og tilbage. Men armene er så vidt jeg kan se heller ikke balanceret lige som forbilledet?

Ja, tårnet svajer, det er svært at undgå i den skala med de kræfter der er involveret. Jeg eksperimenterede med at afbalancere armene, men der skulle en vægtklods til og ud over at gøre hele armen tungere ville det også ødelægge udseendet. Så det blev til et par lyseblå pseudo-modvægte i stedet. Det fungerer udmærket.

Citat: C.Straaberg C.Straaberg skrev:

Men hold da den larmer!

Mine NXT motorer larmer en hel del selv uden belastning. Men med masser af snakkende mennesker til en udstilling bliver det snildt overdøvet.

Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

Får vi den at se til Skærbæk?

Tjaa... jeg tror ikke jeg kommer til Skærbæk, men måske jeg kan sende Vertigo og et par andre modeller derover med et par andre københavnere. Det vil jeg lige se til.

Esben
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-Januar-2006
Region: Østjylland
Point: 2171
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-August-2009 kl. 18:33
Jeg synes den ligner forbilledet rigtig godt - med de begrænsinger LEGO naturligt vil give!
Lars Kristensen
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 05:58

Den ser rigtig godt ud, Esben.

Den behøver du ikke at skamme dig over. Jeg er i hvert fald imponeret...

Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: Sydvestjylland
Point: 6030
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 07:04

Det ser rigtig godt ud Esben!

Knud Richard Thomsen
Til top
ChristianGrønne Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 17-Oktober-2008
Point: 467
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChristianGrønne Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 08:50

Først Star Flyer og nu denne her hvad bliver den næste mon.

Den gamle rutsjebane måske?

Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 11:21
Hvordan styrer du PF motoren, hvis det er NXT'en der står for det?
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 14:35
Citat: Gert.Hansen Gert.Hansen skrev:

Hvordan styrer du PF motoren, hvis det er NXT'en der står for det?

Glimrende spørgsmål! PF ledningen sidder som bekendt fast i motoren (hvem har fundet på det elendige design?), men man kan få et kort kabel med en PF-klods i den ene ende og en klassisk 9V-klods i den anden. Ingen af disse ledninger er imidlertid lange (eller smalle og fleksible) nok til at nå fra motorhuset og helt ned til grunden igennem det smalle tårn. Derfor gør jeg brug af en god gammeldags (og tynd) 9V ledning som så via endnu et omformerkabel (!) i jordniveau endelig bliver til et NXT stik.

Dette giver anledning til noget af at ledningshelvede i den ene ende af motorhuset, hvor ca. en halv meter ledning og 4 (fire) "strømklodser" af forskellig art er proppet ind. Se billedet nedenfor.

Der er ingen problemer i at koble PF motorer (eller endnu ældre 9V motorer som eksempelvis på min model af Himmelskibet) til NXT klodsen.

Esben

Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 15:53
Er der så nogen væsentlig forskel i ydelsen på en PF motor sammenlignet med en NXT motor?
Til top
Frederik.Normann Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 14-Maj-2009
Region: Østjylland
Point: 424
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederik.Normann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 16:53
Det må jeg sige det er bare flot     kan godt lide du har lavet en rigtig flot udsmykning til modellen
Venligst
Frederik Ankjær Normann

ankjrdesign.com

Deltager i LEGO Master 2021!
Til top
Sus.Warming Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 25-Oktober-2007
Point: 524
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sus.Warming Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 19:04

Ja alt det tekniske med NXT'en har jeg slet ikke forstand på, men det gør ikke min respekt mindre.

Både m.h.t. byggeteknik, detaljerigdom og evne til at "se" de gode motiver/modelforlæg kan du bare noget særligt som altid gør det spændende at se hvad du nu har fundet på.

Har en bekendt som er pressemand i Tivoli. Han vil elske at se den. Må jeg vise?

Varme hilsener

Sus

Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-August-2009 kl. 19:34
Citat: Gert.Hansen Gert.Hansen skrev:

Er der så nogen væsentlig forskel i ydelsen på en PF motor sammenlignet med en NXT motor?

Det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke lavet nogen tests af ydeevne i forbindelse med bygning af modellen. Den er bygget med de motorer jeg nu engang har

Citat: Sus.Warming Sus.Warming skrev:

Har en bekendt som er pressemand i Tivoli. Han vil elske at se den. Må jeg vise?

Selvfølgelig, "Se min nyeste skabning" er jo et offentligt forum, så det er bare at sende ham et link.

Esben
Til top
Jan.Aagaard Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 07-Oktober-2008
Point: 32
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Aagaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2009 kl. 12:00
Fantisk, intet mindre :D
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-August-2009 kl. 10:10
Den er fanme for sej, Esben.... Det er klasse arbejde, det der 
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23-August-2009 kl. 13:35
Min model af Vertigo er nu blevet omtalt i Tivolis interne ugebrev med link til denne tråd.

Esben
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.063 sekunder.