Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Scania R480 DLG Foderbus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scania R480 DLG Foderbus

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Scania R480 DLG Foderbus
    Sendt: 17-Maj-2009 kl. 06:35

Grovfoder til kreaturerne på Gårdmand Thomsens egen lille bedrift, samt udsæd m.m. til Dieselund Maskinstation, leveres af DLG's lokale afdeling med denne gule Scania R480-lignende vekselladslastbil.

Som omtalt bl.a. her, så er der også andet end landbrugsmaskineri på vej fra Technic-værkstedet, og dette ubehjælpsomme forsøg udi Technic lastbilbyggeri er en del af det.

Skalaen matcher muligvis ikke traktorerne 100%, men er nok snarere ca. 1:23 - 1:25 eller deromkring, istedet for 1:20.

Men størrelsesmæssigt ser det nogenlunde OK ud ved siden af selv de største af mine traktorer.

Meeeen som det ses, så er hjulene på lastbilen liiiiiige et nummer for små - og lastbilen er da også lavet til 68.8 mm hjul, som passer meget bedre til skalaen.

Der er Hands-of-God-styring fra førerhustaget, samt V8-motor.

Den bageste bagaksel er medstyrende, og da lastbilen i forvejen kan dreje rimeligt skarpt, så er den nem at "køre om hjørner" med.

Selvom der ikke er nogen Pneumatic-funktioner på selve lastbilen, så er den dog udstyret med trykluftpumpe og tilhørende tryklufttank, samt i førerhuset en ventil og dertil trykluftudtag agterude, således at den kan forsyne et påhængskøretøj med trykluft.

Trækgaflen og trykluftudtagene agterude følger "8284-standarden".

Derudover er lastbilen forberedt for Power Functions funktioner, idet der i førerhuset er plads til to omskiftere (som jeg ikke havde flere af), og lysdioder i forlygterne, og endelig udgøres brændstoftanken af en batteriboks.

Lastbilen kan således også levere strøm til et påhængskøretøj med Power Functions.

Forakslen er affjedret, og der er stive bagaksler med balancearme efter samme princip som på mine traktor-bogievogne.

Der er træk på den forreste bagaksel og medstyring på den bageste bagaksel.

Hele lastbilen er daaaaaaajligt solid, således at den (ligesom mine landbrugsmodeller) nærmest kan kastes rundt med.

Den tilhørende påhængsvogn er ligesom lastbilen rimeligt terrængående, og ligeledes daaaajligt solid.

Da der på lastbilen er kardanaksel samt gennemgående aksel til styretøjet er det ikke muligt at lave tippefunktion - men det er der til gengæld på påhængsvognen.

Vekselladene sættes fast ved hjælp af de røde stop-pins, og lastbil og påhængsvogn følger samme standard, sådan at de kan "deles" om vekselladene, idet jeg kun vil lave ét eksemplar af hver type veksellad.

Som det ses, så er det åbne lad nogenlunde færdigt - her mangler kun nogle decals. På det åbne lad kan kun siderne åbnes, idet bagsmækken er fast. 

Til venstre ses hjørnet af et korntæt lad med ruf (som skal laves helt færdigt, når jeg får fat i flere af de daaaajlige nye 5 x 11 Technic paneler).

Desuden skal jeg have lavet en korntank (måske efter samme opskrift som min gyllevogn), samt et gardinlad, hvor presenningen kan rulles op.

Dørene kan åbnes og ligeledes kølergitteret (hvorved der bliver adgang til kølereren).

Og med kølergitteret åbnet og de to stop-aksler taget ud, så kan førerhuset tippes fremad, således at der bliver adgang til V8-motoren.

Førerhuset endte vist med at blive en mellemting mellem den nye R-model:

...og den "gamle" P-model:

Som nævnt skal jeg senere have lavet et gardin-lad, som muligvis kommer til at ligne dette lad...

... og her kunne det måske være fristende at lave en Volvo FH12 8 x 2 lignende køretøj med medstyrende 2. foraksel og medstyrende bageste bagaksel.

Den skal naturligvis følge samme veksellads-standard.

Som det ses mangler der endnu enkelte decals hist og her.

Alle grå dele er nygrå.

Den endelige vægt følger, når lastbil og påhængsvogn er helt færdige.

Der mangler endnu at blive trukket trykluftslange og ledninger, bl.a.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 07:00

Hvad skal man næsten skrive?

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Maj-2009 kl. 10:57

Igen Carsten, SUPER flot. Genial tipper og anhænger.

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 15:38

Endelig fik du dig en ordentlig interesse, gamle dreng...

Den er fed - men det er du vel ikke overrasket over, at jeg synes?

Jeg glæder mig til at se flere lastbiler... Og det ville være et hit, hvis du udstyrede den med samme gaffeltruck som på det nederste billede...
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Maj-2009 kl. 21:15

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Endelig fik du dig en ordentlig interesse, gamle dreng...

Hehe. Som en anden Dr. Jekyll & Mr. Hyde har Gårdmand Thomsen også en skjult side af sin personlighed, i form af Trucker Thomsen  .

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Jeg glæder mig til at se flere lastbiler... Og det ville være et hit, hvis du udstyrede den med samme gaffeltruck som på det nederste billede...

Der er skam også flere lastbiler på vej af forskellige slags (og forhåbentlig mere vellignende end denne) - og gardinladet til DLG-lastbilen bliver muligvis med gaffeltruck som ekstra "tilbehør".
Til top
M.Christensen Se drop down
Knop
Knop

Medlem siden: 30-December-2008
Point: 8
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér M.Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Maj-2009 kl. 16:44
Super projekt. Meget flot og detaljeret model, men du skulle måske overveje at lave forrudens hældning mere lodret som det osse ses på billedet, og på det store hvide monster i min indkørsel
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 20:19

Så har Scania'en været igennem første revision (flere vil følge).

Der er blevet trukket trykluftslange, der er installeret en Power Functions switch i førerhuset (der mangler endnu én, til at tænde og slukke lyset i forlygterne med), og endelig lykkedes det mig at skrabe 6 stk. 32004/32003-hjul sammen í dyre domme på BrickLink  .

Der mangler endnu to hjul til forreste bagaksel, så hvis du har nogle, som du gerne vil sælge, så hører jeg gerne fra dig  .

Disse 68.8 mm hjul passer perfekt som lastbilhjul i denne skala.

32020-hjulene er altså liiiige et nummer for kleine, også til den nye 8258-kranbil.

Så LEGO må meget gerne støve støbeformen af til 32004-fælgene og lave nogle Light Bluish Gray og/eller Metallic Silver eksemplarer  .

Desuden lykkedes det mig at skrabe tilstrækkelig mange gule 5 x 11 Technic paneler sammen, sådan at det korntætte lad med ruf kunne laves færdig. Så mangler ladet kun at blive udstyret med en hjemmesyet presenning (á la presenningen på min kreaturvogn), og agterude en kornblæser (når jeg finder ud af hvordan sådan en fætter ser ud) med tilhørende slange.

Jeg er stadig ikke helt tilfreds med førerhuset, især ikke med kompromisset med A-stolpen, og med tagets stabilitet, så ved næste revision tager jeg måske fat på dét.

Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 07:36
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Så LEGO må meget gerne støve støbeformen af til 32004-fælgene og lave nogle Light Bluish Gray og/eller Metallic Silver eksemplarer  .

Du er IKKE på nogen måde den eneste, der savner dem! Jeg står skal bruge 4 stk. i hvid, men det er nok ønske tænkning

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 14:32
Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Du er IKKE på nogen måde den eneste, der savner dem! Jeg står skal bruge 4 stk. i hvid, men det er nok ønske tænkning

Well, man har vel altid lov til at håbe...

Jeg satser/håber på engang at rende over nogle gulnede/grimme/falmede/ridsede eksemplarer, så jeg kan nænne at male dem sølvfarvede  .

Hvor usandsynligt det end måtte lyde, så er det desværre p.t. nok mere sandsynligt end at LEGO udgav nogle nye, hvad enten de bliver hvide, nygrå, whatever...

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.117 sekunder.