![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Claas Lexion 420 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Maj-2009 kl. 15:28 |
||||
Så fik Dieselund Maskinstation laaaaaaaaaangt om længe sin mejetærsker - den har "kun" været undervejs i knapt to (!) år (er blandt andet omtalt her).
Mejetærskeren er behørigt udstyret med brandslukker, og i dens indre gemmer sig en V6-motor og en tryklufttank, og trykluftpumpen har jeg forsøgt at skjule så godt som muligt i højre side. Desuden er der indføringselevator, accelerator, tærskecylinder og dertil tærskebro, samt undersold, halmrystere og agterude en halmsnitter. Alt dette "indre liv" drives af drivakslen (dvs. forakslen) og snurrer og ryster så vældig lystigt, når maskinen kører - og det kan ind- og udkobles ved hjælp af de røde håndtag ved siden af førersædet. V6-motoren kan (og skal) til gengæld ikke ind- og udkobles.
Korntanken er uden forhøjning, for det kunne jeg ikke finde ud af at lave. Med en forhøjning udvides korntankens kapacitet, ganske enkelt ved at skotterne klappes op - og så de stadig er korntætte. Hvis jeg finder en løsning på det, så bliver mejetærskeren naturligvis udstyret med forhøjning.
Modellen er den fjerde udgave, og af hensyn til proportionerne (og fordi den længste liftarm, 1x15, igen satte en begrænsing) så er den desværre 2L kortere end den 3. prototype (som nu er død&borte - men som kan ses her). 3. prototype havde svingende halmgafler over halmrysterne, men det er der desværre ikke plads til i denne "endelige" udgave. Men hvis det lykkes at "skohorne" nogle halmgafler ind alligevel, så skal modellen naturligvis udstyres med sådan nogle.
De svingende halmgafler (og de andre roterende og pendulerende herligheder i sådan en svend) kan ses i denne lille animation: Der er Hands-of-God styring via de to rotorblink, og skærebordet hæves og sænkes ved hjælp af to trykluftcylindre, via vægtstangsprincippet.
Kornsneglen hæves og sænkes også ved hjælp af trykluft, og "trappen" op til førerhuset kan drejes ind og ud, ligesom i virkeligheden.
Som det sikkert kan ses, så passer den størrelsesmæssigt til Technic traktorerne (dvs. ca. skala 1:20) - modsat LEGO's egen "krympede" #8274. Agterude er der trækgaffel og trykluftudtag, som følger "8284-standarden", sådan at mejetærskeren kan trække en skærebordsvogn, når turen går ad de snoede sogneveje til og fra marken. Der er ialt tre ventiler - to i førerkabinen til at hæve/sænke skærebordet og til trykluftudtagene agterude, og en ventil indeni mejetærskerens indre til at hæve/sænke kornsneglen. Sidstnævnte ventil var der desværre ikke plads til i førerkabinen. En stige, der kan skydes op/ned, giver adgang til motoren - og til luftfilteret, som består af 3 stk. 6 x 6 Webbed Dishes).
Skærebordet kører på egne hjul, der trækker indføringssneglen og kamvinden, som derfor snurrer lystigt rundt, når maskinen kører (og skærebordet er sænket). Som nævnt her og her, så passer skærebordene på kryds og tværs mellem min skårlægger, min finsnitter og min mejetærsker. Således kan mejetærskeren f.eks. sammen med Pick-Up'en opsamle skårlagte frøafgrøder, der skal tærskes.
Her ses en 420'er med et skærebord svarende til modellen (som dog er en C-model):
Og en 420'er i aktion på marken med et opklappeligt skærebord:
Skærebordsvognen er yderst simpel:
...så det gælder naturligvis også for modellen:
Igen-igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter i forbindelse med byggeriet, blandt andet en hvid...
... samt Lime og hvide 1x13 liftarms, en hvid 1x2 liftarm, samt Lime 1x9 liftarms. Så her måtte saven i sving, så nogle ridsede&brugte liftarms kunne "omdannes".
I byggeriet af maskineriet er der indgået diverse "underlige" dimsedutter, blandt andet: Hvor jeg som nævnt i denne tråd altid er på udkig efter flere af den sidstnævnte dimsedut ( Dækkene på styreakslen (dvs. bagakslen) er de nye 61480-dæk.
Der mangler at blive trukket trykluftslange (jeg har nemlig ikke mere på lager). Til den tid vil jeg uploade nye billeder, så kornsneglens funktion kan demonstreres. Slangen på kornsneglens afgangsrør er en stump af en meget tynd cykelslange af den slags, der bruges til racercykler. Alligevel er det lidt vel stift i det, så når jeg finder på en bedre løsning dér, så bliver den skiftet ud. (Måske kan et stykke Krymp-o-Flex bruges). Der mangler desuden et par decals hist og her - de kommer på hurtigst muligt.
Mejetærskeren vejer indtil videre 1685 gram. Skærebordet vejer 399 gram. Pick-Up'en vejer 210 gram. Skærebordsvognen vejer 163 gram. Alle grå dele er nygrå.
|
|||||
![]() |
|||||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
det er bare "Top dollar" det der
|
|||||
Mads Møller Pedersen
|
|||||
![]() |
|||||
Rasmus.Damgaard ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 31-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1635 |
||||
Wow, det ser virkelig godt ud Carsten!
|||||
![]() |
|||||
Martin.Alsø ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 07-September-2005 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 461 |
||||
Du er for vild - Det er bare så meget i orden.
Flot - 5 Stjerner fra mig ***** |
|||||
Martin Alsø - The Chokomann
Der er ingenting, der er så godt, at det ikke kan laves bedre. GKC |
|||||
![]() |
|||||
Michael.Poulsen ![]() Tagsten ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 300 |
||||
Den er SÅ gennemført....!!!
|
|||||
Hilsen Michael Poulsen
|
|||||
![]() |
|||||
Jesper.Thuesen ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 29-Maj-2006 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 5515 |
||||
Du er - og bliver - den bedste landbrugs-maskine-LEGO Technic-designer/bygger ever seen!!!
Den er simpelthen så gennemført!! - og du får en dreng, der er vokset op på landet til at knibe en tåre af og til, med dine kreationer - men denne er dog den lækreste (OK - hvis DU bruger to år på den, så må den også være gennemtænkt
- den får
|
|||||
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator "People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!" Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894) |
|||||
![]() |
|||||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
||||
den er virkelig gennemført. men det eneste jeg kunne være bedre er bagenden. jeg synes den er lidt for luftig |
|||||
Mads Møller Pedersen
|
|||||
![]() |
|||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
||||
Sad lige og googlede lidt efter de nye 2011 Technic-modeller, men uden at finde noget.
|
|||||
![]() |
|||||
C.Maglekær ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 869 |
||||
Carsten, du burde kontakte ham der vil eje en.
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
||||
Her er et af dem:
Es geht weiter mit 5 Technic-Sets im Januar und einem Technic-Set im März.
Januar: 8069 Baggerlader 49,99€ 8068 Rettungshubschrauber 29,99€ 8067 Mobiler Mini-Kran 19,99 8065 Mini Kipplaster 9,99€ 8066 Geländewagen 14,99€ Link til hele oversigten over nyheder "Frühjahr 2011":
|
|||||
![]() |
|||||
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
||||
Så lige i en anden tråd, Carsten, at du selv havde været på 1000steine...
Her er så et andet link:
|
|||||
![]() |
|||||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
||||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|||||
![]() |
|||||
||||
God idé, Christian.
Så må vi se, om han vil betale hvad sådan en hjemmesnedkereret svend koster
![]() Handlen skal jo helst gå gennem mit lille enmands-firma, når det sådan skal gå rigtigt til - og det bliver tingene jo desværre ikke billigere af.
![]()
Ja, godmorgen/eftermiddag/aften, Svend E - der havde jeg såmænd også været forbi i går
![]() Jeg ledte med andre ord efter nogle billeder ude på nettet - men som nævnt uden at finde noget.
Men måske burde jeg hellere tjekke WikiLeaks ud ved lejlighed
![]()
Jepper, så lad os hellere dele rygterne med hinanden dér
![]() |
|||||
![]() |
|||||
Morten.Frandsen ![]() Plade ![]() Medlem siden: 06-August-2010 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 109 |
||||
Fed tærsker. Jeg ville gerne have set lidt af indmaden.
Nå - nu behøver jeg jo ikke at bygge sådan en, når der er lavet en, der er stort set spot on.
|
|||||
![]() |
|||||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
||||
Ja, ham Carsten kommer før alle os andre .. Jeg har slet ingen idéer omkring hvad jeg skal bygge .. Det hele er bygget i forvejen .. ![]() |
|||||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |