Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Redskaber til Technic Traktorer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redskaber til Technic Traktorer

Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-Maj-2009 kl. 15:06

Wow, du kan da det der teknik var.

Det må jeg sige. Flot bygget.

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 13:13

Enkelt og funktionelt

også er det jo også en lokal "opfindelse", Agerskov kun ligger 20 km fra mig.

Er det bare mig eller har du fået læseferie?

Mads Møller Pedersen
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Maj-2009 kl. 13:05

Til at jævne sine græsmarker med, så kreaturerne ikke skal vade alt for meget rundt i muldvarpeskud og græstuer, har Gårdmand Thomsens lille bedrift fået leveret en lille simpel græsmarkstromle fra Technic-værkstedet.

Se, det er jo højteknologi, når det er bedst...

Ved jævnlig tromling af græsmarken opretholdes jordens kapillærvirkning desuden også.

Typen kaldes af gode grunde ofte for Agerskov-tromlen - men fremstilles idag af Byggebjerg Beton.

For ikke at fylde for meget, så parkeres denne type tromle ofte således.

Jeg håbede at der fandtes nogle Znap-dele, som der kunne bygges en simpel ramme af, men det endte med at blive til ren liftarmsfræs.

Som altid indgår der 1 x 2 gummi-liftarms i tilkoblingen.

Alle grå dele er nygrå.

Samlet vægt blev 267 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele redskabsmappen her.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-April-2009 kl. 16:38
Citat: Carsten.Liftarm Carsten.Liftarm skrev:

Det ene eksemplar af de ovennævnte to JF-Stoll triple-slåmaskiner til JF-Stoll var med i JF-Stoll's personaleblad i december 2008 - og er også med i en lille artikel på www.jf-stoll.com:

I artiklen reklameres der for www.byggepladen.dk 

Samme artikel på engelsk.

Så spøger JF-Stoll modellen igen - denne gang i Norge's land

JF trippelslåmaskin som Lego modell

Det er jo kjempe greit!

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Februar-2009 kl. 17:16

Så har Dieselund Maskinstation allerede været på indkøb i Technic værkstedet igen.

Denne gang blev det til en BIGAB 7-10 lignende kroghejsvogn med tilhørende lad:

Kroghejsvogne ses ofte hos entreprenører, men hos Dieselund Maskinstation skal den nok komme til nytte i forbindelse med transport af bl.a. materiel og containere med udsæd eller afgrøder.

To trykluftcylindre står via liftarmsmekanik for vognens hæve/sænke-funktion.

Min Renault-traktor leverer her luft til en demonstration:

Sænke:

Hæve:

Ligesom forbilledet har vognen udover hæve/sænke-funktion også en tippe-funktion:

Der omstilles mellem hæve/sænke-funktion og tippe-funktion ved hjælp af de gule stop-pins, som kan ses på det øverste billede og på billedet nedenunder:

Øverste stop-pins ude + nederste stop-pins inde = hæve/sænke-funktion

Øverste stop-pins inde + nederste stop-pins ude = tippe-funktion

Bogien er opbygget på samme måde som på mine øvrige bogievogne, dvs. med balancearme, og den blev ligesom resten af vognen daaaajligt solid.

Forrest er der støtteben til parkering, og som altid indgår der 1x2 gummiliftarms i tilkoblingen.

En Pneumatic-cylinder med en noget længere slaglængde kunne have gjort modellen noget mere virkelighedstro (og nej, den gamle 64 mm cylinder kan desværre ikke bruges...).

Forbilledets funktioner er vist her:

Der kan læses om forbilledet på AS Fors MW's hjemmeside.

Ladet er yderst simpelt, og det kan ses her:

Når jeg får fat i flere af de nye daaaaajlige 5x11 Technic-paneler, så skal der laves en korntæt container. Så bliver det spændende at se, om kroghejsvognen kan løfte det.

Der indgår heller ingen "hjemmesløjd" i denne model, i form af "tilpassede" dimsedutter.

Alle grå dele er nygrå - undtagen ladets 16x32 baseplate (den fås indtil videre kun i gammelgrå).

Totalvægten blev 414 gram.

Dertil kommer ladet, som vejer 99 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Februar-2009 kl. 16:27

Så har Dieselund Maskinstation fået sig en halvbugseret Kuhn FC 353 GC kombihøster med fingercrimper (som også blev omtalt her).

Kombihøsteren anvendes til skårlægning (og samtidig skårbehandling) af grøntafgrøder, som efter tørring enten skal presses eller også finsnittes og ensileres.

Maskinen bruges også til skårlægning af frøafgrøder (f.eks. rajgræs), der efter tørring skal tærskes (ved hjælp af en mejetærsker). Her skal afgrøden naturligvis ikke skårbehandles, så derfor udkobles crimpervalsen (dette er dog ikke muligt på modellen).

Kuhn FC 353 GC fås også med båndudstyr til sammenlægning af skår, men Dieselund Maskinstation klarer sig fint uden. For ved istedet at "nøjes" med at indstille skårskærmene rigtigt, så kan man tilnærmelsesvis lægge to skår sammen, sådan at de ligger som to tætliggende strenge, og finsnitteren eller mejetærskeren kan således samle begge strenge op i samme "mundfuld" (hvis ellers finsnitterens/mejetærskerens pick-up er bred nok).

Modellen har skivebjælke med 6 skiveskær, samt crimpervalse med fritsvingende crimperfingre, og agterude er der indstillelige skårskærme.

Skiveskærene og crimpervalsen snurrer lystigt rundt, når slåmaskindelen er sænket - denne hæves og sænkes ved hjælp af to små Pneumatic-cylindre.

I sænket position (arbejdsstilling) kan slåmaskindelen frit bevæge sig op og ned, så den kan følge ujævnhederne i terrænet. De to små Pneuamtic-cylindre skånes samtidig mod stød og slag.

Slåmaskindelen kører på to små hjul, hvoraf det ene trækker skiveskærene og det andet trækker crimpervalsen.

Når slåmaskinen hæves, kobles begge funktioner derved ud. Derved undgås at skulle bruge traktorens PTO eller kombihøsterens kørehjul til at drive disse funktioner.

Ved hjælp af en af de "nye" aktuatorer indstilles kombihøsteren til at være centreret eller at køre enten på den ene eller den anden side af traktoren.

Forrest er der støtteben til brug ved parkering, og i tilkoblingen indgår som altid 1x2 gummiliftarms.

Trods sit lidt "luftige" udseende, så blev modellen daaaajligt solid.

Der mangler endnu decals, og dertil en skårdug agterude. Sådan en skårdug må jeg have syet ved lejlighed. Først skal jeg lige finde ud af hvordan den overhovedet kan sættes fast på modellen.

Kombihøsteren ses her på slæb efter min nye John Deere 2140:

I transportstilling centreres kombihøsteren, slåmaskinen hæves og skårskærmene slås ind:

Billedet, der inspirerede mig, er fra min "bibel", nemlig den føromtalte og meget flotte bog Markens Maskiner af Svend Aage Hvam (Landbrugsforlaget 2004):

Forbilledet ses her forfra, hvor det er igang med at tygge sig igennem nogle friske "grøntsager":

Der kan læses lidt om forbilledet på Kuhn's hjemmeside.

For en gangs skyld indgår der ingen "hjemmesløjd" i modellen, i form af "tilpassede" dimsedutter.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 497 gram.

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 15:07

Nøjjj....

Glæder mig til og se din pöttinger snittevogn.

og din Marksprøjte, også selv om jeg er økolog

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2009 kl. 17:54

Tak for de pæne ord

Jeg var faktisk også rigtig glad for resultatet - og jeg byggede jo som bekendt også et eksemplar til mig selv, dvs. til Dieselund Maskinstation.

Jeg håber at jeg i den nærmeste fremtid vil kunne præsentere flere nye redskaber - blandt andet:

- en Welger AP630 småballepresser til min Lydersen/HE-VA/Mullerup/Egebjerg-lignende ballevogn, som kan ses i denne tråd

- en SMS opklappelig græstromle

- Pöttinger Jumbo eller Combi snittevogn

- Kongskilde Demeter Drill Jet D4608

- Danfoil Marksprøjte

- JF Staldgødningsspreder

- New Holland 4820S Midiballepresser

- Fasterholt FM76 vandingsmaskine

- Kverneland tallerkenharve med opklap

- Fransgaard græsrive

- m.m.

Citat: Dan.Olsen Dan.Olsen skrev:

...en rigtig JF maskine fra dengang det var JF !

JF
Mejetærsker

Se det ER kram fra en glemt tid.

Jep, det er helt bestemt fine sager

Jeg skal dog først have fundet ud af at lave en MF26, som passer til Technic traktorerne mht. størrelse og funktioner - og så kunne det jo være at jeg burde overveje at bygge sådan en JF mejetærsker til den.

Tak for forslaget

Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-November-2007
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Januar-2009 kl. 14:46

Stort tillykke

Rigtig flotte modeller  

Lækkert med "bestillingsarbejde" Men det er jo også guf du laver

Morten Øberg
Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Januar-2009 kl. 10:38
Hej Carsten !

som jeg har nævnt tidligere er dine modeller
utrolig flotte og funktions dygtige, men der mangler en ting i
din flotte samling . Nemlig en rigtig JF maskine fra dengang det var JF !

JF
Mejetærsker

Se det ER kram fra en glemt tid .
Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-Januar-2009 kl. 09:05

Det ene eksemplar af de ovennævnte to JF-Stoll triple-slåmaskiner til JF-Stoll var med i JF-Stoll's personaleblad i december 2008 - og er også med i en lille artikel på www.jf-stoll.com:

I artiklen reklameres der for www.byggepladen.dk 

Samme artikel på engelsk.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 14:12

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Hvordan kom det her i stand?

Well, det kan jo være en fordel at være medlem af Byggepladen

Og tak til Kim og Lasse for at have videreformidlet opgaven.

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

Er jeg den eneste som har set den "live"?

Sikkert nok - udover JF-Stoll og eventuelle Byggepladen-medlemmer som har besøgt Agromek (udover dig og mig) og de øvrige Agromek-gæster.

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

får vi nogle af de billeder du tog  på agromek og se, til f.eks. ideer?

Det bliver måske nok først når billederne er blevet "omsat" til modeller.

Meeeen inden da kunne jeg måske uploade dem på www.majhost.com (?). De er muligvis ikke så interessante, for i de fleste tilfælde er billederne, som er i de mange brochurer jeg fik gaflet rundt omkring, betydeligt bedre.

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 15:51

Er jeg den eneste som har set den "live"?

får vi nogle af de billeder du tog  på agromek og se, til f.eks. ideer?

Mads Møller Pedersen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 15:04

Hvor er det verdensklasse, Carsten!!

Tillykke med verdenspremieren...

Hvordan kom det her i stand?

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 13:56

JF-Stoll triple-slåmaskinen kunne som nævnt ses på JF-Stoll's stand (Hal N, Stand 1013) ved Agromek 2008 den 25. - 29. november 2008:

Her ses et par billeder fra afleveringen af JF-Stoll's to eksemplarer på fabrikken i Sønderborg:

På det nederste billede ses JF-Stoll's markedsføringsansvarlige (tv.) og ingeniøren, der har konstrueret triple-sættet.

Modellerne skulle jo lige testes - og de bestod testen  

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-November-2008 kl. 03:38
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Så ses vi dér ?.

Mulighvis, at jeg kommer. er du der hele ugen?

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 17:42

Så har Dieselund Maskinstation igen fået en ny leverance fra Technic værkstedet.

Denne gang blev det til JF-Stoll's nye triple-slåmaskine, bestående af GXT12005 + frontslåmaskinen GD3205.

Forbilledet har været prøvekørt hos en maskinstation i et stykke tid, til alles store tilfredshed.

Men maskinen er først kommet ud i almindelig handel&vandel for ikke så længe siden, og den bliver derfor præsenteret som en nyhed på dette års Agromek 2008, som begynder imorgen og slutter på lørdag den 29. november.

På JF-Stoll's stand (Herning Messecenter, Hal N, stand 1013) på Agromek 2008 kan der sørme også ses to LEGO Technic modeller af det udstillede triple-sæt, og de er pudsigt nok nøjagtigt magen til mit eget eksemplar - dog er de to traktorer her lettere ombyggede 8284'ere med frontlift (til frontslåmaskinen).

Modellerne har omtrent samme funktioner som forbilledet:

Modellen af GXT12005 har auto-styring, to aktuatorer til at hæve og sænke slåmaskinerne med, armene slås ud og ind synkront, og knivene på knivbjælkerne samt crimper-valsen kører rundt, når der køres fremad.

På modellen af GD3205 er slåmaskinen næsten magen til dem på GXT12005, og ligesom på forbilledet er den ophængt i et parallellogram-fjederophæng, sådan at hvis den støder på en forhindring, f.eks. en sten, så vipper den op og glider blot henover stenen.

Modellen har været færdig siden i sommers, men jeg har valgt først at vise mit eget eksemplar frem nu, hvor JF-Stoll's to eksemplarer af modellen så vidt vides "afsløres" på Agromek 2008 i denne uge.

Så ses vi dér ?.

Der skal bruges ialt 54 stk pr. triple-sæt af denne dejlige dimsedut (til crimper-valserne):

...og der skulle bygges ialt tre eksemplarer - to eksemplarer til JF-Stoll og ét til mig selv.

Meeeen det var et større arbejde at skrabe 3 x 54 stk. sammen, så nu er LEGO's lager "tørlagt", og BrickLink er omtrent støvsuget.

Så hvis nogen vil sælge nogle af disse dimser (i Light Bluish Gray), så kan jeg til enhver tid bruge flere - jeg bruger dem i alle mulige forskellige landbrugsredskaber (og i andre Technic-modeller).

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev for GXT12005 772 gram.

Vægten blev for GD3205 182 gram.

Link til hele landbrugsredskabsmappen her.

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 16:33
Den er da faktisk ganske NUTTET
Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 15:40

Så fik Dieselund Maskinstation's Mercedes MB Trac 700 i dag "sin" kreaturvogn som sin faste følgesvend.

Nu kan Gårdmand Thomsen få sendt sine kvier eller kødkvæg ud i landskabet, så de kan komme i "arbejde" med lidt naturpleje på overdrevene.

Vognen kan hæves og sænkes ved hjælp af Pneumatic, sådan at kvæget ikke skal skræve henover et alt-for-højt "dørtrin".

Man skal jo være god ved dyrene - dog vil de mange skarpe kanter og de manglende hjulkasser nok ikke blive godkendt af myndighederne  

Hjulophænget består af langsgående svingarme og blev ligesom resten af vognen rimeligt solidt.

Cylindrene formår så rigeligt at løfte vognen, da hæve/sænke funktionen fungerer lidt á la vægtstangsprincippet, hvilket her øger cylindrenes løftekraft.

Som det kan ses, så er enkelte dele ikke i de rigtige farver (endnu) - så de bliver udskiftet, når de rigtige dele engang kommer "i hus".

>Host<  jeg er faktisk ganske stolt af selv at have syet taget  - det forklarer nok skævhederne i syningerne hist og her  .

Selvom der godtnok er en farlig masse knopper på siden af vognen, så er den i bund og grund en herlig omgang liftarmsfræs.

Forbilledet er en Stenderup - som sørme produceres i Stenderup og forhandles af Stenderup, som ligger i Stenderup 

De fås i forskellige længder, 5.10 meter, 6.35 meter og 7.60 meter, og bl.a. også med døre i siderne.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev ialt 822 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 17:54

Så har Dieselund Maskinstation igen været på en indkøbstur til Technic-værkstedet - og denne gang blev det til endnu en maskine fra Kongskilde, nemlig en halvbugseret Kongskilde Stonebear 4000 stensamler.

Forbilledet kan ses her:

Som navnet antyder bruges apparatet til hurtig, nem&bekvem indsamling af sten og hårde jordknolde som en del af forberedelsen af et såbed.

Harvning og pløjning har det jo med at kratte den slags op fra dybet, og de må jo hellere fjernes inden mejetærskeren, finsnitteren, snittevognen eller grønthøsteren spiser dem engang ved høsttid. Og det kan mekanikken i den slags maskiner jo godt tage lidt skade af.

Når stentanken er fuld, tippes de indsamlede herligheder af ved markskellet eller over i en vogn.

Tippemekanismen kunne ikke blive helt ligesom på forbilledet, da slaglængden i 48 mm stemplerne ikke er tilstrækkelig. Men det har jeg forsøgt at kompensere for med noget liftarms-mekanik. Og det funker, men er måske noget mindre elegant.

Maskineriet trækkes af traktorens PTO ligesom på forbilledet.

De to opklappelige rotorer roterer modsat kørselsretningen, mens indføringsrotoren derimod følger kørselsretningen.

De to rotorer se her opklappet.

I opklappet stilling skal traktorens PTO være udkoblet, fordi det bliver blokeret af kardanleddene i rotorernes PTO-aksler.

Hævning af stensamleren til transportstilling hhv. sænkning til arbejdsstilling sker ganske enkelt ved at hæve/sænke traktorens redskabsophæng.

Modellen har været længe undervejs og havde en lidt hård "fødsel", da det især voldte besvær at lave selve stenkassen.

Og jeg er ikke helt tilfreds med udseendet, så stensamleren bliver sikkert revideret lidt med tiden.

Der kan læses mere om forbilledet på Kongskildes hjemmeside.

4000-nummeret i betegnelsen er stensamlerens arbejdsbredde i millimeter.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 610 gram.

Til top
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.