Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Claas Jaguar 840
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Claas Jaguar 840

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Claas Jaguar 840
    Sendt: 14-Januar-2009 kl. 05:29

Så fik Dieselund Maskinstation langt om længe sin selvkørende finsnitter - den har "kun" været undervejs i knapt et år.

Som antydet her, så voldte bagenden lidt problemer, men især også det rækkeuafhængige majsskærebord. Sidstnævnte skal på et tidspunkt på "slankekur", for forhåbentlig vil en forenkling kunne reducere vægten lidt.

Skærebordet hæves og sænkes ved hjælp af to Pneumatic-cylindre, via vægtstangsprincippet, og de kan sagtens løfte små 500 gram - finsnitteren bliver bare lidt for let i bagenden.

Finsnitteren er behørigt udstyret med brandslukker, og i dens indre gemmer sig en V6-motor og en tryklufttank, og trykluftpumpen har jeg forsøgt at skjule så godt som muligt i højre side.

Afgangsrøret hæves og sænkes ved hjælp af en lille trykluftcylinder, og det kan krøje ca. 300 grader - dette gøres ved at dreje på de hvide drejehjul på højre eller venstre side (lige bagved førerhuset), hvorved drejeskiven, som afgangsrøret er monteret på, drejer rundt.

Der er "Hands-Of-God" styring via rotorblinket på taget, eller - når afgangsrøret er i arbejdsstilling - via luftfilteret på motorkassen.

Agterude er der trækgaffel og trykluftudtag - som følger "8284-standard" - så finsnitteren kan trække en frakørselsvogn efter sig ved første træk (ved første træk er der jo ikke plads til at der kan køre en traktor ved siden af finsnitteren).

Der er ialt tre ventiler - to i førerkabinen til at hæve/sænke skærebordet og til luftudtagene agterude, og en på motorkassen til at hæve/sænke afgangsrøret. Sidstnævnte ventil var der desværre ikke plads til i førerkabinen.

I førerkabinen, under førersædet, er der et rødt håndtag til ind- og udkobling af finsnitterens mekanik, dvs. indføringsvalserne foran, Corn Cracker'en og kasteblæseren.

V6-motoren kan (og skal) til gengæld ikke ind- og udkobles.

Der blev desværre ikke plads til knivcylinder i finsnitterens indre - så finsnitteren kan vel knapt nok leve op til sit navn (!).

Her ses finsnitteren med det rækkeuafhængige majsskærebord (RU 600):

Det rækkeuafhængige majsskærebord bruges, som navnet antyder, ved finsnitning af majs til ensilage.

Når det er sænket i arbejdsposition, kører skærebordet på egne hjul, som driver indføringssneglen, indføringstromlerne og indføringsrotorerne.

Som det kan ses, så havde jeg ikke 2x2x2 konusser i Light Bluish Gray (endnu), så derfor er de sorte. Begge valser skulle faktisk allerhelst have været Lime, men delene kan desværre ikke fås i den farve.

Det rækkeuafhængige majsskærebord kan klappes op i transportstilling (manuelt), og det låses ved hjælp af to stop-pins.

Her ses en 890'er med RU 600 rækkeuafhængigt majsskærebord:

Og her ses finsnitteren med Pick-Up (PU 380 HD):

Pick-Up'en bruges ved opsamling og finsnitning af sammenrevet grøntfoder.

Når Pick-Up'en er sænket i arbejdsposition kører den på egne hjul, som driver indføringssneglen.

Pick-Up valsen foran drives af de to støttehjul og udgør en selvstændig ramme, der kan vippe op og ned, når finsnitteren kommer ud i lidt "bulet" terræn.

Som det sikkert kan ses, så mangler der 12 stk. af disse , for at Pick-Up'es indføringssnegl kan være helt færdig.

(Den dims er dersværre den eneste LEGO-dims, der kan laves en ca. Ø3 sneglerotor ud af).

Desuden skal den Lime-farvede 1x4 Tile udskiftes med to stk. 2x2 Lime tiles, når jeg får fat i sådan nogle.

Her ses en nyere 850'er med PU 380 HD Pick-Up:

Som det kan ses her, så findes der flere forskellige typer skæreborde til finsnitteren (plus de "uorginale" skæreborde fra bl.a. Geringhoff):

De andre skæreborde skal jeg også have lavet på et tidspunkt.

Som det sikkert kan ses her, så passer skærebordene på kryds og tværs mellem min skårlægger, min finsnitter og den kommende mejetærsker (der for at kunne være helt færdigbygget "kun" mangler noget "trykluft-mekanik" til kornsneglen).

Således vil mejetærskeren f.eks. sammen med Pick-Up'en kunne opsamle skårlagte frøafgrøder, der skal tærskes.

Igen-igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter, blandt andet:

... samt hvide 1x13 liftarms og Lime 1x9 liftarms.

Så her måtte saven i sving, så nogle ridsede&brugte liftarms kunne "omdannes".

I byggeriet af det rækkeuafhængige majsskærebord er der indgået diverse "underlige" dimsedutter:

(12 stk), samt:      

Især den sidstnævnte dimsedut () er jeg altid på udkig efter flere af (som nævnt i denne tråd).

Finsnitterens bagdæk skal på et tidspunkt udskiftes til de nye 61480-dæk, når jeg engang får fat i sådan nogle.

Finsnitteren vejer 1058 gram.

Det rækkeuafhængige majsskærebord vejer 448 gram.

Pick-Up'en vejer 210 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Peter.Aasholm Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-September-2007
Region: Himmerland
Point: 771
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Aasholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 08:00
Den er for fed!
Peter Aasholm
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 08:26
Denne gang må jeg bøje mig i støvet, Carsten  (hjemmelavede technic-modeller er ellers ikke min livret, men denne her er fantastisk).
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 11:22

Citat: Svend.E.Saksun Svend.E.Saksun skrev:

Denne gang må jeg bøje mig i støvet.

Altså... sjovt du siger "denne gang" ... Jeg har det sådan at medmindre Carsten sætter produktiviteten ned med hensyn til strømmen af fantastiske MOC's, så kommer jeg aldrig op fra støvet.

Endnu en gang en fantastisk MOC Carsten !! ..

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 11:34

Tak, Martin, jeg kan godt se, at mit indlæg ikke var fair overfor Carsten...

Men det er jo kun fordi at de der hullede klodser aldrig har været rigtig LEGO i min optik 

Carstens modeller er der bestemt ikke noget i vejen med!

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 17:17

Fantastisk, Carsten!! Nu VIL vi altså snart se hele samlingen!!

Jeg føler, at jeg begynder at gentage mig selv, når jeg kommenterer dine kunstværker...

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Jesper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 2419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Januar-2009 kl. 20:26
Jeg vil ikke tilføje med noget som allerede er sagt, men kun sige to ting.

1. Sublimt bygget

2. Hvor er det ægerligt at du ikke kommer til LW2009 med hele samlingen i
det måske ledige sponserområde helt for dig selv.
Til top
Lars.Lange Se drop down
Panel
Panel

Point: 1127
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Lange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 18:41
Som sædvanlig bliver man fyldt med imponade over dine kreationer Hr. Liftarm
/Lars Lange

"Growing old is mandatory; growing up is optional!"

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Joost.Haugmark Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 17-December-2007
Point: 167
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Joost.Haugmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 18:47

Hvor er den fin!

Model 2 fra højre kan måske realiseres ved at benytte de bøjede hvide haler/tænder?

Til top
Heine.H.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 10-Oktober-2005
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine.H.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 19:24

Jeg må også stemme i med imponade

En særdeles velhavende/-drevet maskinstation må man sige

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 08:35

For at finsnitteren også kan holdes beskæftiget om vinteren, har Dieselund Maskinstation nu fået leveret en pilehøster fra Technic-værkstedet:

Et sådant apparat bruges til høst og samtidig snitning af energipil til flis, sådan at det er lige til at indfyre i et kraftvarmeværk.

Hvorledes det foregår kan ses her:

Høst af energipil foregår gerne i frostvejr, sådan at marken er farbar, idet pil ofte plantes på ellers "ubrugelige" sumpagtige marker, hvor der derved opnås en sænkning af grundvandsspejlet.

I skærebordet er der to indføringssnegle, to skiveskær og to grenhjul til indføring af stammerne til finsnitterens knive.

Skærebordet kører på egne hjul, som trækker grenhjulene og de roterende knive, som derfor snurrer lystigt rundt, når maskinen kører og skærebordet er sænket.

Grenhjulene er naturligvis synkroniserede, så de ikke støder sammen.

Forbilledets indretning kan ses her:

I mellemtiden er finsnitterens bagdæk blevet udskiftet til de nye 61480-dæk - og i samme omgang blev Pick-Up'en også revideret lidt, dvs. lavet færdig:

Så nu er samlingen af "tilbehør" til finsnitteren oppe på tre stk.:

...hvoraf Pick-Up'en som nævnt også kan bruges sammen med min kommende Claas Lexion 420 mejetærsker.

(Edit: Claas Lexion mejetærskeren kan ses her).

Som det ses, så er de grå valser på det rækkeuafhængige majsskærebord RU600 i mellemtiden blevet udskiftet med hvide. 

Pilehøsteren vejer 210 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Peter.Aasholm Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-September-2007
Region: Himmerland
Point: 771
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Aasholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 14:31

Bravo Carsten. Har jeg fortalt at flere af mine venner her på landet er vilde med dine modeller, specielt denne. Jeg skal nok gøre dem opmærksom på udvidelsen af redskaber.

Selv er jeg også ganske imponeret og jeg vidste ikke at de også kunne bruges som "flishugger". Så lærte jeg også noget idag

Peter Aasholm
Til top
Ib.Vaaben Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 17-Oktober-2010
Sted: danmark
Point: 13
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ib.Vaaben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 05:52
hej carsten
den er da bare for Fed er der flere af den slags¨???
hilen ib
Til top
Ib.Vaaben Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 17-Oktober-2010
Sted: danmark
Point: 13
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ib.Vaaben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 08:40
heey hr. liftarms 
den er da bare for Fed er der flere af den slags¨???
hvad for maskiner har Dieselund Maskinstation ellers af andre fede ting????
min maskinstation har en stor selvkørende gyllevogn med slæbeslanger og sugekran
har Dieselund Maskinstation sådan en ??????
med venlig hilsen ib
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 11:04
Citat: Ib.Vaaben Ib.Vaaben skrev:

Er der flere af den slags?

hvad for maskiner har Dieselund Maskinstation ellers af andre fede ting?

Undskyld jeg lige svarer for Carsten.

Ja - jeg besøgte hans hule i lørdags, og han har vist LIDT flere. (ca. +/- 15 flyttekasser fyldt ..

Klik
hér og gå lidt ned i tråden, så kan du se en tabel, fra 2008. Der er mange, og der er kommet mange til siden.

Du snakker om den selvkørende gyllespreder - LEGO eller en virkelig maskinstation?
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Morten.Frandsen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 06-August-2010
Point: 109
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Frandsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 12:07
Citat: Svend.E.Saksun Svend.E.Saksun skrev:

...de der hullede klodser aldrig har været rigtig LEGO i min optik 

Aaaaarhg - hvad sagde den gamle mand lige?!??!Wink
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 15:24
Så har Dieselund Maskinstation fået sig et nyt skærebord, så Jaguar'en kan tage for sig af retterne (eller rettere: rækkerne) ude i majsrækkerne:

Skærebordet kan således tage 7 rækker i én "mundfuld".
For virkelighedens Claas Conspeed skæreborde gælder dog, at antallet af rækker er 6 eller 8, og endda nu også 12, mens dette 7-rækkede er - indrømmet - et stykke ikke-særligt-virkelighedstro unika til Dieselund Maskinstaion Embarrassed .
Dette skæve og ikke særligt forbilledtro antal rækker skyldes således, at skærebordet derved kunne opbygges på fire stk. 5 x 11 rammer, og at alle dimensioner derved "gik op", så der kunne laves opklap og så rækkeafstanden så nogenlunde rigtig ud.
To af disse rammer ses her, hvor skærebordet er opklappet (dvs. i transportstilling):

Skærebordet opklappes manuelt, og det kører på egne hjul, som trækker indføringssneglene (eller rettere, de dimser, der sammen skal gøre det ud for snegle - der findes nemlig endnu ingen LEGO-dimsedut, der forestiller noget sneglvindingshalløj).

Som det ses, så er der (Bionicle-)indføringskæder på hver side i de enkelte rækker, hvor hver enkelt af disse tilmed kan vippe op, hvis de skulle komme ud i noget "bulet" terræn - og hver af dem kører på sit eget lille hjul.

Som det ses indgår der temmelig mange knop-dele i skærebordet, bl.a. denne nyttige Windscreen-dims, og disse knopdele sætter lige sætter prikken over i'et - men er også med til at gøre skærebordet til det tungeste af dem alle.

Jaguar'en formår netop akkurat at løfte skærebordet fri af jorden, uden at den tipper forover i et næsedyk.
Jaguar'en står overfor en mindre revision ved lejlighed, så bagenden kan tilføres lidt mere vægt, eventuelt ved at blive forlænget lidt - og tilføje hjulskærme over styreakslen, sådan at den derved kan opgraderes til en nyere Claas-model, måske en 850'er, hvem ved.

Forbilledet - i 6-rækket udgave - ses her monteret på en Claas Lexion mejetærsker.
Ligesom i virkeligheden kan Dieselund Maskinstation's nye skærebord også bruges på Claas Lexion 420'eren, ligesom det også gælder for Pick-Up'en og det rækkeuafhængige majsskærebord.

Med denne seneste anskaffelse, så er antallet af tilbehør til Jaguar'en (og dermed også til Lexion'en) nu oppe på fire styks.

Citat: Carsten.Liftarm Carsten.Liftarm skrev:

Som det kan ses her, så findes der flere forskellige typer skæreborde til finsnitteren (plus de "uorginale" skæreborde fra bl.a. Geringhoff):

De andre skæreborde skal jeg også have lavet på et tidspunkt.

De øvrige skæreborde må så følge engang, når tid/lyst/lejlighed er til det.
Indtil nu mangler der således "kun" de to grønthøster-skæreborde til højre i billedet.

For en gangs skyld indgår der ingen "hjemme-smedede" dimsedutter i modellen.
Eneste "hjemmebryg" er decals'ene på siderne, lavet ved hjælp af CorelDRAW.

Dette højst uautoriserede og ikke-så-forbilledetro 7-rækkede majsskærebord vejer ialt 458 gram.
Alle grå dele er nygrå.

Redigeret af Carsten.Thomsen - 06-September-2011 kl. 15:48
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 15:37
Du er da ved at være rimlig godt igennem
- og det er lige godt lavet hver gang

Misunder alle dine "Axle Connector Hub with 3 Axles" !
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Carsten.Svendsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 19-November-2010
Sted: Danmark
Point: 748
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 15:39
Som altid beundrer jeg dine nye kreationer/påfund, og de er altid så veludførte og vellignende at man knap skulle kunne se forskel på originalen og modellen. Clap
Med hensyn til sneglen så har jeg før bare taget et Part No: 78c07  Name: Hose, Ribbed 7mm D.  7L / 5.6cm (dog længere) og snoet rundt om en aksel med en Part No: 33299  Name: Technic, Liftarm 1 x 3 with 2 Axle Holes and Pin / Crank eller Part No: 60483  Name: Technic, Liftarm 1 x 2 Thick with Pin Hole and Axle Hole i enden til at holde den på ret køl
Til midten bruges så bare de nævnte dimser som skal udgøre knivene/tænderne der fører det ind (EDIT: Eller de andre dimser med 4 pinde på som du jo også har brugt (så jeg først nu))

Redigeret af Carsten.Svendsen - 06-September-2011 kl. 15:57
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-September-2011 kl. 18:34
Citat: Martin.Technic.Nygaard Martin.Technic.Nygaard skrev:

Misunder alle dine "Axle Connector Hub with 3 Axles" !
De er såmænd købt på BrickLink, hvor de ellers er knapt så sjældne som Light Bluish Gray #48723, som forlængst er blevet offer for de Samlermanitis Collectus-inficerede LEGO-fans' "kærlighed", til stor skade for os LEGO-fans, som er mere præget af Creationitis Constructus Ouch

Citat: Carsten.Svendsen Carsten.Svendsen skrev:

Med hensyn til sneglen så har jeg før bare taget et Part No: 78c07  Name: Hose, Ribbed 7mm D.  7L / 5.6cm (dog længere) og snoet rundt om en aksel med en Part No: 33299  Name: Technic, Liftarm 1 x 3 with 2 Axle Holes and Pin / Crank eller Part No: 60483  Name: Technic, Liftarm 1 x 2 Thick with Pin Hole and Axle Hole i enden til at holde den på ret køl
Tak for forslaget, Carsten  Big smile
Men dér har jeg forlængst "været", og jeg kasserede hurtigt de resultater, der kom ud af forsøgene dengang.
Stigningen på sneglen bliver nemlig alt for lille, og det hele ser lidt "klumpe-dumpet" ud - for med en 8 mm Ribbed Rose prøver man jo i 1:20 at eftergøre en sneglevinding, hvor godstykkelsen i 1:1 ligeledes er 8 mm, eller deromkring.
Jeg har også prøvet med nogle soft hoses og med soft ribbed hoses i en tilsvarende løsning, men her bliver stigningen desværre også for lille, mens godstykkelsen dog til gengæld bliver noget mindre.
Hvis jeg kommer i tanker om en bedre løsning end den med Axle Connector Hub with 3 Axles så bliver "sneglene" fluks skiftet ud.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.