Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

LUGBULK
LUGBULK afstemningen er i gang
Oprettet af: Jakob.Bindslet
Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Lokalbanestation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lokalbanestation

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lokalbanestation
    Sendt: 10-Januar-2009 kl. 10:18
Hejsa,

Ved Byggepladens tidligere bylayouts har jeg bemærket en mangel på stationer langs skinnerne... så her kommer et bud på en station som let kan placeres i ethvert layout.

I klodsposerne ved Klodsfest 2008 ragede jeg en masse 1x9 mørkegrå liftarms til mig og de danner fundamentet for stationen. Målet har været at lave en moderne, let station med et "råt" look af stål og glas.

Stationen består af en otte knopper bred perron (næsten tre baseplates lang) med en trappeopgang i den ene ende og en elevator i den anden. Perronen placeres mellem dobbeltsporene et sted hvor jernbanen løber langs en vej, og på vejsiden placeres den tilhørende trappeopgang, elevator samt en "Kort & Godt"-agtig kiosk.

Hvis der i øvrigt er nogen der bemærker at der er brugt et mix mellem de gamle og nye grå og mørkegrå farver, så skyldes det ikke at jeg har fået dem blandet sammen, har svært ved at se forskel på dem eller mangler elementer i den ene eller anden nuance. Næ, det er naturligvis et bevidst valg... al stål og beton har jo heller ikke samme farve i virkeligheden.

Nedenfor beskrivelser og billeder af de forskellige moduler. Alle billeder kan ses på Brickshelf her (efter moderation). Links i beskrivelsen til detaljebilleder.

Perron

Med kun otte knopper at gøre godt med i bredden er det begrænset hvor meget indhold der kan placeres på perronen. Men der er da blevet plads til klippekortautomat, billetmaskine, køreplan, rulleskilte, informationsskærme, overvågningskamera, ure, bænke, skraldespande og lys (kan I finde det hele?), uden at perronen virker overfyldt. Der er tilgengæld ved at være fyldt under taget. Se et nærbillede af sammenføjningerne mellem søjler og tag her.

Trappenedgang

Trappenedgangen for enden af perronen er syv knopper bred så et tog med udhæng over perronhøjde kan passere. På vejsiden er der 4 + 6 = 10 knopper fra skinnerne til vejen (med de nye mørkegrå vejplader som jeg ikke ejer). Dette sætter en begrænsning på hvor dyb opgangen kan være hvis man stadig skal kunne passere forbi på fortovet. Med det nuværende design (6 knopper dyb) er der stadig fire knoppers fortov tilbage.

Elevator

Elevatorerne har været noget af det sjoveste at bygge. Inspiration er hentet fra Metroens underjordiske stationer. På perronen er dørene lukkede og elevatoren på vej ned; ved fortovet er dørene åbne og en person på vej ud. At få det til at ligne en elevator på 6 x 6 knopper var lidt af en udfordring når jeg samtidig ville bruge liftarms som søjler.
På vejsiden skal elevatoren placeres en knop fra skinnerne, så der er tre knoppers fortov tilbage på forsiden.

Kiosk

Kiosken er bygget med udgangspunkt i DSBs Kort og Godt koncept (f.eks. på Flintholm Station) med masser af farvestrålende magasiner i vinduet (en god anledning til at få brugt en masse af de alternative farver), lidt frugt, is og blomster. På bagsiden mod perronen er der reklamer.

Alle moduler

På billedet nedenfor ses stationens moduler. Perronen kan let løftes og placeres på et layout da den er afstivet med Technic bjælker underneden.

Det var vist det. Hvad synes I om den?

Esben
Til top
Frederick.Witt Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 24-Marts-2006
Sted: Danmark
Region: Midtsjælland
Point: 173
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederick.Witt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 10:32

Flot  Enkelt  Technic dele

God gået..

Frederick Brandtberg Witt
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 10:32

Som altid fra dig, Esben - et byggeri i super-weltklasse!!

Godt set, at der manglede stationer, og godt koncept med en "enkel", modulær, nemt placérbar station...

Igen er der mange gode enkle detaljer, som du jo selv har påpeget er en nødvendighed, når man bygger, som du gør... Udfra eksisterende klods-beholdning, og ikke bare køber ind, hvis man mangler noget...

Men en enkelt detalje, som jeg synes var intet mindre end en geni-streg!! De gamle breve brugt som rulle-skiltene fra S-togs-perronerne... Hvor ER det godt set, mand!! De har jo præcis teksten og rute-bogstavet på de pladser... Brilliant!!

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Frederick.Witt Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 24-Marts-2006
Sted: Danmark
Point: 173
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frederick.Witt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 10:39
Kan man løfte taget af butiken.....
Frederick Brandtberg Witt
Til top
Jesper.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: ikke oplyst
Point: 2419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 12:05
Ja, men Esben for pokker - det er svært at være andet en imponeret.
Jeg ville ønske at jeg kunne komme med lidt hård kritik, men det er svært at
finde på noget.
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 16:01

Jeg græder af glæde Esben

Flot lavet

Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Ina.Nilsson Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Januar-2006
Region: Trekantsområdet
Point: 2777
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ina.Nilsson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 16:32
Super fin ide og godt udført...
Ina Hjorth Nilsson

Til top
Joost.Haugmark Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 17-December-2007
Point: 167
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Joost.Haugmark Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Januar-2009 kl. 20:39

Rent blær!

Mere af det

Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-November-2007
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 03:13

Hvordan har du råd til at købe lego, når du er arbejdsløs?

Du kan da umuligt passe et arbejde med alt den tid du bruger på dine modeller?

Endnu engang et super flot stykke arbejde  Glæder mig til at se dit arbejde "irl"

Morten Øberg
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 05:45
Citat: Morten.Øberg Morten.Øberg skrev:

Hvordan har du råd til at købe lego, når du er arbejdsløs?

Du kan da umuligt passe et arbejde med alt den tid du bruger på dine modeller?

he he, faktisk køber jeg sjældent klodser, samlingen består stadig primært af sættene fra min barndom.

Og så bygger jeg meget i perioder, den har fået en skalle hen over jul og nytår, men nu bliver klodserne pakket ned igen så vi kan være ved lejlighedens spisebord. Jeg tager på ferie hele februar så der kommer nok ikke mere fra min side før til marts.

Men de seneste kreationer vil alligevel være at se til Lego World, jeg har fået arrangeret transport.

Esben
Til top
Jan.Aagaard Se drop down
Flise
Flise

Medlem siden: 07-Oktober-2008
Point: 32
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Aagaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 10:56
Rigtig godt tænkt at der også skal være nogle små stationer på banen, simpelt, men alligevel fandens flot ;)

Er specielt glad for din ide med at bruge masser af forskellige farver klodser til vindueudsmykningen i kiosken, det ser smaddergodt ud, og giver lidt liv til en station som måske ellers godt kunne blive lidt mørk om trist (hvilket de fleste virkelige stationer jo også er :P)

/Jan
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 11:05

Det er dæleme en flot station med mange fine detaljer.

Men "Lokalbanestation" !? ... Med afgange til Tokyo og New York !?

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 15:56

Citat: Esben.Kolind Esben.Kolind skrev:

Jeg tager på ferie hele februar så der kommer nok ikke mere fra min side før til marts.

Men de seneste kreationer vil alligevel være at se til Lego World, jeg har fået arrangeret transport.

Esben

Den sidste bemærkning forstår jeg ikke rigtig, Esben

I mine papirer er der ikke tilmeldt modeller af Esben Kolind - hverken til by- og toglayoutet eller individuelt...

Edit: Men det var der i Carsten Straabergs... Sorry.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.051 sekunder.