Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Automatisk jernbaneoverskæring med NXT
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Automatisk jernbaneoverskæring med NXT

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2113
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Automatisk jernbaneoverskæring med NXT
    Sendt: 04-September-2008 kl. 19:06
Hej Byggepladen,

Kort før Klodsfest 2008 kom vi I tanke om at det ville være fedt hvis nogen havde tid og lyst til at bygge jernbaneoverskæringer til vores layout. Det var der desværre ikke, så skinnerne blev bare lagt over vejpladerne. Lidt ærgerligt, det ville have pyntet på et i øvrigt imponerende flot layout.

Siden har jeg leget med tanken om at bygge en automatisk jernbaneoverskæring og nu fandt jeg tiden.

Alle billeder i denne Brickshelf folder

To videoer af jernbaneoverskæringen i funktion på YouTube:

Sådan virker den (link til billeder i beskrivelsen):

• Toget passerer en ultrasonisk sensor. Lamperne begynder at blinke og klokkerne ringer.
  • To sekunder senere begynder bommene at lukke. Bommene trækkes ned af en Mikro Motor skjult i teknikskabet mellem sporene. To stykker sytråd er ført under vejbanen og skinnerne til de to bomme.
  • Toget passerer.
  • Bommene går op når trådene slækkes på grund af modvægtene.
  • To sekunder efter at bommene er nået helt op ophører lamperne med at blinke og klokkerne med at ringe.
Andre bemærkninger:
  • Overskæringen er lavet til Klodsfest standard. Jeg har desværre ingen dark grey ramper eller vejplader. Fortovet er seks knopper bredt og udvides ved ramperne til otte knopper. Overskæringen burde derved kunne passes ind overalt i layoutet, NXT brikken kan passende skjules inde i en bygning (ikke alt for langt væk, det er der lyden kommer ud af!)
  • Mikro motoren er ikke verdens mest pålidelige motor at arbejde med og hele systemet har været svært at kalibrere. I det nuværende NXT program kører motoren 9 sekunder når bommene sænkes, men kun 8 når de hæves.
  • Jeg har endnu ikke prøvet at lade setuppet stå i flere timer. Jeg vil tro at sytråden slides (selvom jeg har forsøgt at undgå skarpe hjørner) og bommene vil langsomt komme ud af takt.
  • Lige nu er alle tider hard-kodet ind i NXT programmet. Med endnu en sensor ville man kunne bestemme togets længde og fart og justere lukketiden derefter.
  • De almindelige modvægte til bommene var ikke stærke nok til at få bommene til at løfte sig (så skulle armen have været længere, og bommen dermed højere). Et par togmagneter koblet på gav det ønskede resultat.
Det var vist det hele. Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer til jernbaneoverskæringen.

Mange hilsner

Esben

Brickshelf folder
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 19:47

Jeg synes at du er sluppet godt fra det... 

Det ser godt ud på videoen - og så må vi håbe at sytråden holder

Stor ros herfra

Til top
Martin.Møller Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 14-November-2007
Point: 56
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 20:46
Citat: <span>Esben.Kolind</span> Esben.Kolind skrev:

Lige nu er alle tider hard-kodet ind i NXT programmet. Med endnu en sensor ville man kunne bestemme togets længde og fart og justere lukketiden derefter.

Hvorfor to sensorer?
Sætter du sensoren tilpas tidligt på sporet kan den vel måle togets længde og derefter styre bommen så det passer!?

Programmet skulle så være noget lign:

Vente på noget passerer UL sensoren.
Så længe noget er foran sensoren tæller vi sekunder.
Når så sensoren er fri ved du hvor længe toget tog om at passere sensoren.

Og så er det jo "bare" at vente til toget rammer bommen, og så holde den lukket lige så længe som det tog at passere sensoren!?

Bare en idé, har desværre intet tog at teste med, men er sikker på det vil virke!

Bruger du nu en color sensor kan det blive rigtig smart!
"Ser" den en rød klods ved den at det er et regional tog der kører langsomt!
Kommer der derimod en feks grøn klods er det et lyn tog, og bom timingen skal være hurtigere!

Hvor får du iøvrigt klokke lyden fra? Er det en Lego sound brick jeg ikke kender?

Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 04:32

Citat: Martin.Møller Martin.Møller skrev:

Hvorfor to sensorer?
Sætter du sensoren tilpas tidligt på sporet kan den vel måle togets længde og derefter styre bommen så det passer!?

Mnjaa, jeg skal kende togets fart for at kunne bestemme hvornår bommene skal begynde at lukke.

Lad os sige at sensoren er blokeret i to sekunder. Det kan både være et langt tog der kører hurtigt eller et kort tog der kører langsomt. Derfor ved jeg ikke hvornår toget vil ankomme til overskæringen.

Citat: Martin.Møller Martin.Møller skrev:

Hvor får du iøvrigt klokke lyden fra? Er det en Lego sound brick jeg ikke kender?

Lyden kommer ud af NXT klodsen. Derfor skal den helst placeres tæt på overskæringen. Selve ringelyden er hentet fra nettet og konverteret til NXT formatet.

Esben

Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: Midtjylland
Point: 1628
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 08:34
Meget smart!

Men jeg er lidt betænkelig med hensyn til sytråden og om timingen holder over en længere periode.
At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:41

Som det første rigtige forsøg, med en togoverskæring med lys og hele pivtøjet, så syntes jeg at det er en lille smule frækt  På den lærke måde .... der er dog lige sytråden  ( men hvad med fiskesnøre, hvis du endelig skal bruge noget uoriginalt  )

Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Per.Jensen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 217
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:45

Der kan sagtens komme en masse forbehold og betænkeligheder, men helt ærligt.... Det styrer da bare for vildt. Det er jo det hele tanken med LEGO egentlig er: Få mere og mere ud af det enkelte element. Kun ved at prøve sig frem, kommer der løsninger, og opstår der nye muligheder.

Det her er da bare for total meget i orden.

Til top
Sten.Lassen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 541
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sten.Lassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:53

Super elegant løsning.

Hvis du kan bruge x77a istedet for sytråd (for at lukke munden på de misundelige kritiker), har jeg 4 stk. ubrugte jeg gerne vil donere.

Send mig din adresse, så kommer de med Postmand Per.

Til top
Knud.Thomsen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: Sydvestjylland
Point: 6030
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Knud.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:57

Ret godt gået!

Især at teknikken fylder så lidt.

Jeg ville bruge 2 sensorer 1 før og 1 efter, lukke/åbne og tog fra begge retninger.

Tråd er bedst når man kan få det til at løbe over ruller ved retningsskift.

Knud Richard Thomsen
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:17
Citat: Sten.Lassen Sten.Lassen skrev:

Hvis du kan bruge x77a istedet for sytråd (for at lukke munden på de misundelige kritiker), har jeg 4 stk. ubrugte jeg gerne vil donere.

Citat: Henrik.Hansen Henrik.Hansen skrev:

.... der er dog lige sytråden  ( men hvad med fiskesnøre, hvis du endelig skal bruge noget uoriginalt  )

Tak for kommentarer til alle. Jeg har faktisk afprøvet fiskesnøre, men det er for stift og sætter sig fast, så det duer ikke. Mht. til sytråden så valgte jeg bare den første og bedste som passede nogenlunde i farven... indtil videre fungerer det ok.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad x77a er for en størrelse :-)

Esben
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:20
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 11:41

Er først lige faldet over denne tråd.

Det er rigtig flot og skønt at se.

Tillykke med kreationen

Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
S.Eisenhardt Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 10-November-2006
Sted: Greenland
Point: 412
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.Eisenhardt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 16:51
Citat: Esben.Kolind Esben.Kolind skrev:

Toget passerer en ultrasonisk sensor.
  • Mikro motoren er ikke verdens mest pålidelige motor at arbejde med og hele systemet har været svært at kalibrere. I det nuværende NXT program kører motoren 9 sekunder når bommene sænkes, men kun 8 når de hæves.

HITECHNIC har netop udsendt en EOPD-sensor,der muligvis er bedre egnet end UL-sensoren:

http://www.hitechnic.com/

Med hensyn til micromotoren,så er det vel tyngdekraften der får den til at køre i længere tid,når bommen sænkes,fordi man ikke har mulighed for at vælge "break" ved stop.

En løsning kunne være at indbygge en rotationssensor fra det gamle mindstorms system,så mekanismen efter motoren kun kører et bestemt antal omdrejninger både ved op og ned.

Til top
H.Kristensen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 05-April-2005
Region: Vestjylland
Point: 146
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Oktober-2008 kl. 05:01
Kæmpe respekt... det styre
H.Kristensen

Hvad er en mand uden klodser???
Til top
Jim.Knudsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 31-Oktober-2004
Point: 254
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jim.Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-November-2008 kl. 06:42

Det er simpelthen for fedt det du har lavet der Esben.

Det er totalt hvad jeg selv har i tankerne til jeg skal have min egen bane sat op igen, så jeg vil nok lade mig inspirere af det meget fine og geniale resultat.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.080 sekunder.