Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Redskaber til Technic Traktorer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Redskaber til Technic Traktorer

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:28

Foråret er over os, og så skal landmændene have tømt de overfyldte gyllebeholdere, sådan at afgrøderne kan få sig et tilskud af både mikro- og makronæringsstoffer og andet guf.

Til det formål har Dieselund Maskinstation opgraderet maskinparken med anskaffelsen af et i sandhed velduftende og dertil indrettet køretøj, nemlig en gyllenedfælder med bogie og med bomme med slæbeslanger.

Den ses her på slæb efter min Schlüter-traktor.

Schlüter-traktoren har i mellemtiden fået ny front samt en ny bagaksel, sådan at den kunne udstyres med Twin-hjul. I det tidlige forår kan nogle marker jo være lettere plørede, og så er det naturligvis en fordel at kunne stå ordentligt fast, når der er sådan et tungt køretøj på slæb.

Bygningen af gyllenedfælderen har stået på i et lille halvt års tid, idet jeg som nævnt i denne tråd manglede en idé til hvordan en Ø16 x 32 tank kunne laves, sådan at den ikke blev alt-for-tung.

Og løsningen blev et 16-kantet skelet lavet af Technic-dimsedutter, beklædt med plader.

Gyllenedfælderen er udstyret med bogie med balancearme, sådan at den er nogenlunde terrængående.

Jeg havde oprindeligt lavet den med medstyrende bageste aksel, og det funkede skam også som det skulle - undtagen når man bakkede. Øv-øv.

Spredebommen er affjedret som det sig hør og bør, og den er udstyret med 32 slæbeslanger (det "normale" antal slæbeslanger på gyllenedfældere er som regel 32 eller 40), hvor der er 14 slæbeslanger på hver bom og 4 slæbeslanger agterude (men ingen i køresporet).

Spredebommen er lavet af ZNAP-Grids, som er glimragende til mange formål, og den har et "vingefang" på 110 cm.

Undertegnede var for nærig til at ofre de ialt ca. 18 meter Pneumatic-slange, der skulle bruges til spredebommen, så både fantasien og byens butikker er blevet endevendt for at finde noget substitut, der var til at betale.

Og nærmest ved et tilfælde opdagede jeg at tørresnor fra G. Funder A/S (kan købes i Bygma - 20 meter til 39.95 kr.) sørme så ud til at kunne bruges. I modsætning til Made in China tørresnoren fra Jem&Fix, er den fra G. Funder blød og bøjelig.

Jeg håber at slangeenderne med tiden retter sig ud - ellers kan en hårtørrer, varmt vand eller evt. et stykke 4 mm Krymp-O-Flex sikkert gøre underværker.

Med tiden skal jeg have lavet en skivenedfælder til den, og måske også en sortjordsnedfælder.

Forbilledet skulle gerne have været en UM25000 (fra Uggerby Maskinfabrik her i Vendsyssel - man er vel lidt lokalpatriot), men modellen endte vist med at ligne en mellemting mellem en Kimadan og en AP.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten incl. spredebom blev 1692 gram.

Link til hele mappen her.

Link til hele landbrugsredskabsmappen her.

Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel

Region: Midtjylland
Point: 1624
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 04:42
Flot og vellignende model! Og jeg taler af erfaring:

Sådan en kørte vi faktisk efter igår og det lugtede ikke godt. Men det værste var nok de hasaderede overhalinger som vores medtrafikanter foretog!
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Undertegnede var for nærig til at ofre de ialt ca. 18 meter Pneumatic-slange, der skulle bruges til spredebommen, så både fantasien og byens butikker er blevet endevendt for at finde noget substitut, der var til at betale.

Jeg håber at slangeenderne med tiden retter sig ud - ellers kan en hårtørrer, varmt vand eller evt. et stykke 4 mm Krymp-O-Flex sikkert gøre underværker.

Hvad er den indvendige diameter på tørresnoren? Har du taget snoren ud?

At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 07:16

Meget flot Carsten.

Hvor er det godt, at der ikke er en eller anden IT-nørd, der har opfundet lugt på PC'en......

Vores 'ven' i Holland har jo også røde pneumaticslanger, men jo ikke så billigt som 'udhulet' tøjsnor fra Bygma.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 12:43

Citat: C.Rasmussen C.Rasmussen skrev:

Hvad er den indvendige diameter på tørresnoren?

Strømpen (dvs. plastic'en) har nøjagtigt samme mål som LEGO-pneumatic-slange. Jeg lavede et eksperiment med en stump, der blev til overs - her trak jeg snoren ud med en tang, og vióla, så har man sig et herligt stykke rød Pneumatic-slange, som passer 100%.

Det er dog knapt så flexy og lidt mere "plastic-agtigt" end originale slanger, men what... de er jo omtrent "gratis", da jeg laver dem ud af affalds-stumperne.

Citat: C.Rasmussen C.Rasmussen skrev:

Har du taget snoren ud?

Jeg har ikke trukket snoren ud på de stumper, der sidder på spredebommen. Faktisk er det takket være snoren, at de kan sidde fast i fordelerhovedet, for her er ca. 1 cm af midten blevet afisoleret, så "slangen" kan bøjes rundt.

Det er nemmere at forklare ved hjælp af billeder hvordan jeg har gjort dette, så jeg poster lige nogle billeder ved lejlighed.

Citat: Asger.Lindeblad Asger.Lindeblad skrev:

Hvor er det godt, at der ikke er en eller anden IT-nørd, der har opfundet lugt på PC'en......

Det kommer sikkert nok en dag, Asger.

(Nu skal du ikke give dem gode idéer...  ).

Citat: Asger.Lindeblad Asger.Lindeblad skrev:

Vores 'ven' i Holland har jo også røde pneumaticslanger, men jo ikke så billigt som 'udhulet' tøjsnor fra Bygma.

Jeg har også købt slanger af ham hollænder-gutten (sammen med Jesper Thuesen), men jeg synes egentlig ikke at det er specielt billigt. Så jeg leder med lys&lygte efter alternative leverandører.

Slangerne måtte desuden gerne have været råhvide/lysegrå eller sorte, men der var kun rød og kridhvid tørresnor at vælge imellem.

Jeg lurede også på en rulle med 20 meter rund og meget blød telefonledning fra Jem&Fix - den var lysegrå og lignede faktisk rigtig godt og var sat ned til 52 kr. Så det kan være at jeg skifter tørresnorene ud engang

Citat: Per.Langkilde Per.Langkilde skrev:

Du opfinder hele tiden nye ord Carsten

spaderulleharve - kærreplov - Stenstrengslægger

Eller eksistere de virkeligt

Morten Korch brugte da kun en hestetrukken plov og harve.

Nu har jeg så lavet et køretøj, som de fleste sikkert ved hvad er  (se nedenunder).

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 13:00

Dieselund Maskinstation har også fået sig en blokvogn til transport af diverse stykker agrikulturelt isenkram over større afstande.

Jeg har forsøgt at få den til at ligne en 3-akslet Kel-Berg sån't så nogenlunde.

(Og den skulle jo naturligvis være rød... ).

Agterude er den udstyret med en bogie med balancearme, sådan at den er nogenlunde terrængående.

Måske bygger jeg på et tidspunkt en lastbil eller en JCB Fastrac, som kan fungere som trækkraft.

(Edit: Min JCB Fastrac traktor kan ses her).

Indtil da kan en Mercedes MB Trac 1300 måske også gå an. Nogle af Mercedes traktorerne kunne faktisk køre ret stærkt, da de jo i bund og grund er opbygget af Unimog-dele. Gearkassens øverste gear blev blot låst på de modeller, der skulle køre som alm. traktorer, mens de hurtigere modeller skulle indregistreres som lastbiler.

Min Mercedes-model har desuden i mellemtiden fået nye bagskærme og nye dørtrin.

Blokvognen kan mageligt bære min nye Claas Lexion 420 mejetærsker, som har været undervejs længe, men som stadig ikke er helt færdig. Alligevel vejer den allerede små 2 kg. Modsat LEGO 8274, så har min mejetærsker et "indre liv" med V6-motor, indføringselevator, tærskecylinder, accelerator, halmgafler, halmryster, undersold og agterude en halmsnitter, som altsammen snurrer lystigt, når den kører. Alt undtagen motoren kan kobles ind og ud. Skærebordet hæves og sænkes ved hjælp af Pneumatic.

Jeg vender tilbage til den senere, når den er blevet klar til indsats hos Dieselund Maskinstation - forhåbentlig inden høstsæsonen starter omkring juli/august  .

(Edit: Lexion'en kan ses her).

Ligesom resten af blokvognen er læssesliskerne daaaajligt solide.

De skulle egentlig helst have været drevet af noget Pneumatic, men jeg har endnu ikke helt kunne greje, hvordan jeg kunne lave en enkel og stabil løsning på dette.

De er todelte, og den inderste del drejer ca. 110 grader rundt, og den yderste halvdel 180 grader. Og det hele skulle helst drives af én cylinder og noget mekanik (helst ingen snoretræk). Så jeg grubler stadig over hvordan dette kan laves.

Modellen er desuden i bund og grund en liftarms-model, selvom der også indgår enkelte knop-bjælker. De er blot brugt som en slags "liftarms med knopper på", som Tiles'ene kunne sættes fast på.

Desuden var det lidt af en udfordring at lave en liftarmsmodel, som er et lige antal knopper bred (24 knopper), meeeen det gik endda.

Forbilledet kan ses her, under læsning af en selvkørende finsnitter (sådan én skal jeg også have bygget meget snart).

(Edit: Jaguar'en kan ses her).

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 1120 gram.

Lasteevnen er nok sådan nogenlunde knapt 3 kg.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2008 kl. 11:51

Her i min sommerferie er Dieselund Maskinstation blevet beriget med endnu et redskab til maskinparken, nemlig en halvbugseret kombisåmaskine med tilhørende jordpakker.

Såmaskinesættet ses her sammen med min nye Claas Xerion.

Jordpakkeren har en fjederophængt planérplanke forrest, som kan vippe op, hvis den støder på forhindringer.

Jordpakkeren er også forsynet med "beslag", som kan vippes ned, sådan at den også kan monteres i traktorens bageste redskabsophæng (det er jo ikke alle traktorer, der er forsynet med frontlift), og i forlængelse af pakkeren kan såmaskinen så monteres, på samme måde som i traktorens eget redskabsophæng.

Såmaskinen har faktisk været færdig siden efteråret 2007, men først idag fik jeg (endelig) syet en presenning til såkassen. Det kostede et par timer af min sommerferie, men det var nu egentlig meget sjovt at prøve.

Den er lavet af en nylon-lignende stofrest, som jeg har købt i en genbrugsbutik, så den har alt i alt ikke kostet mange basseører at lave.

Jeg havde faktisk ikke prøvet at sy siden Folkeskolen for 24 år siden, men det gik vistnok endda (sådan nogenlunde, i hvert fald).

Hvis jeg eventuelt får lidt mere øvelse udi denne slags kreative udfoldelser vil jeg sy en bedre presenning, som forhåbentlig er lidt mere lige i sømmene.

Presenningen ses her trukket til side, sådan at såkassen kan fyldes med udsæd, evt. ved hjælp af telehandleren (som snart skal revideres, så den får krabbestyring og forhåbentlig kommer til at ligne forbilledet lidt bedre).

Bagest er der en langfingerharve/strigle, som kan vippes op og låses i transportstilling.

Nedenunder ses hele såmaskinsættet i transportstilling, hvor jordpakker, markører og striglen er hævet til transportstilling.

Selvom såmaskinen hæves knapt så meget i virkeligheden, så er princippet i hvert fald nogenlunde det samme. Den bageste hjulpakkevalse bærer nemlig maskinen under transport.

Såmaskinen består af 5 sektioner, hver med en to-rækket såenhed med tilhørende forreste pakkehjul. Hver såenhed har fortandet skiveskær til nedfældning af handelsgødning (forrest), glat skiveskær til såning (midterst), og de bageste glatte skiveskær tildækker med jord.

De enkelte sektioner kan vippe op, hvis de støder på forhindringer.

Forrest på rammen er monteret skivemarkører, som er forsynet med "elastiktræk", så de forbliver oppe i transportstilling, når de ikke bruges. Elastikkerne er dog ikke er stærkere end at markørerne også kan fældes ned og forblive nede. På grund af "elastiktrækket" vipper markørerne let op igen, når de får et lille skub opad.

Forbilledet er en Kongskilde Demeter Multiseed 3000 kombisåmaskine, som er beregnet til direkte såning og som i én og samme arbejdsgang kan nedfælde handelsgødning sammen med udsæden, som derved får en "madpakke" at starte op på.

Som det ses ovenfor er forbilledet forsynet med markører med en harvetand, men den fås også med skivemarkører - og med automatisk markørskift.

Desuden er mange af virkelighedens såmaskiner også forsynet med en to-eller trerækket harve foran (da såmaskinen jo som nævnt er beregnet til direkte såning), men dette arrangement blev desværre for tungt i model, så harven er her udeladt. Så Dieselund Maskinstations såmaskine er derfor "kun" til såning i såbede.

Decals har jeg selv lavet ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW.

Alle grå dele er nygrå (undtagen disc'ene på jordpakkeren).

Såmaskinen vejer 1104 gram.

Jordpakkeren vejer 144 gram.

Til top
Peter.Aasholm Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-September-2007
Region: Himmerland
Point: 771
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Aasholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2008 kl. 13:02

Carsten, det der er jo på grænsen til det sygelige....

Den er simpelthen perfekt!

Peter Aasholm
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2008 kl. 15:47

nice maskine som altid

jeg synes den ser tungere end 1104 gram

Mads Møller Pedersen
Til top
Asger.Lindeblad Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Midtsjælland
Point: 1774
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Lindeblad Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-August-2008 kl. 17:09

Hold da k... Carsten!

Hvorfor bruger du ikke lidt tid på at lave nogle vellignende og detaljerede modeller af nogle landbrugsredskaber

Det er jo ikke Technic byggeri - det er kunst

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 05:53

Med leverancen af en tømmervogn kan Dieselund Maskinstation nu også tilbyde kørsel for skovbrug.

Den ses her på slæb efter min "nye" McCormick MTX 120.

Kranen er lidt af et "sammenskudsgilde", idet den har forbillede i kranen på 8436, grabben har forbillede i grabben på 8443, og støttefødderne har forbillede i støttefødderne på 8455.

Kranen kan foldes sammen foran, og yderst på kranarmen er der en krøjekrans, som drives af en lille Pneumatic-cylinder, hvorved grabben kan dreje ca. 100 grader.

Hele kranen kan krøje ca. 270 grader, og dette gøres ved at dreje på håndsvinget ved kranfundamentet.

Det ene luftudtag på McCormick'en leverer her luft til demo af kranen.

Der er ialt fem Pneumatic-ventiler til styring af kranens ialt fire cylindre og støtteføddernes to cylindre, og der blev brugt ca. 3-4 meter slange. Så det var alt ialt ikke nogen helt billig model at lave.

Vognen er udstyret med en bogie med balancearme, i samme stil som mine øvrige bogievogne, og den er derfor nogenlunde terrængående.

Forbilledet er en model VARIO 121 fra finske FARMI.

På nogle af FARMI's modeller er to af hjulene drevet af traktorens PTO, hvilket øger fremkommeligheden i vanskeligt terræn.

Der kan ses en video af dette på FARMI's hjemmeside.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev ialt 826 gram.

Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-August-2008 kl. 10:58
Hej Carsten, en rigtig flot skov vogn du har bygget der .

Har du forresten set denne video med

Claas Xerion 3300

Den er bare for lækker .
Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-August-2008 kl. 17:54

Så har Dieselund Maskinstation igen været på en indkøbstur til Technic-værkstedet - og denne gang blev det til endnu en maskine fra Kongskilde, nemlig en halvbugseret Kongskilde Stonebear 4000 stensamler.

Forbilledet kan ses her:

Som navnet antyder bruges apparatet til hurtig, nem&bekvem indsamling af sten og hårde jordknolde som en del af forberedelsen af et såbed.

Harvning og pløjning har det jo med at kratte den slags op fra dybet, og de må jo hellere fjernes inden mejetærskeren, finsnitteren, snittevognen eller grønthøsteren spiser dem engang ved høsttid. Og det kan mekanikken i den slags maskiner jo godt tage lidt skade af.

Når stentanken er fuld, tippes de indsamlede herligheder af ved markskellet eller over i en vogn.

Tippemekanismen kunne ikke blive helt ligesom på forbilledet, da slaglængden i 48 mm stemplerne ikke er tilstrækkelig. Men det har jeg forsøgt at kompensere for med noget liftarms-mekanik. Og det funker, men er måske noget mindre elegant.

Maskineriet trækkes af traktorens PTO ligesom på forbilledet.

De to opklappelige rotorer roterer modsat kørselsretningen, mens indføringsrotoren derimod følger kørselsretningen.

De to rotorer se her opklappet.

I opklappet stilling skal traktorens PTO være udkoblet, fordi det bliver blokeret af kardanleddene i rotorernes PTO-aksler.

Hævning af stensamleren til transportstilling hhv. sænkning til arbejdsstilling sker ganske enkelt ved at hæve/sænke traktorens redskabsophæng.

Modellen har været længe undervejs og havde en lidt hård "fødsel", da det især voldte besvær at lave selve stenkassen.

Og jeg er ikke helt tilfreds med udseendet, så stensamleren bliver sikkert revideret lidt med tiden.

Der kan læses mere om forbilledet på Kongskildes hjemmeside.

4000-nummeret i betegnelsen er stensamlerens arbejdsbredde i millimeter.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 610 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 15:40

Så fik Dieselund Maskinstation's Mercedes MB Trac 700 i dag "sin" kreaturvogn som sin faste følgesvend.

Nu kan Gårdmand Thomsen få sendt sine kvier eller kødkvæg ud i landskabet, så de kan komme i "arbejde" med lidt naturpleje på overdrevene.

Vognen kan hæves og sænkes ved hjælp af Pneumatic, sådan at kvæget ikke skal skræve henover et alt-for-højt "dørtrin".

Man skal jo være god ved dyrene - dog vil de mange skarpe kanter og de manglende hjulkasser nok ikke blive godkendt af myndighederne  

Hjulophænget består af langsgående svingarme og blev ligesom resten af vognen rimeligt solidt.

Cylindrene formår så rigeligt at løfte vognen, da hæve/sænke funktionen fungerer lidt á la vægtstangsprincippet, hvilket her øger cylindrenes løftekraft.

Som det kan ses, så er enkelte dele ikke i de rigtige farver (endnu) - så de bliver udskiftet, når de rigtige dele engang kommer "i hus".

>Host<  jeg er faktisk ganske stolt af selv at have syet taget  - det forklarer nok skævhederne i syningerne hist og her  .

Selvom der godtnok er en farlig masse knopper på siden af vognen, så er den i bund og grund en herlig omgang liftarmsfræs.

Forbilledet er en Stenderup - som sørme produceres i Stenderup og forhandles af Stenderup, som ligger i Stenderup 

De fås i forskellige længder, 5.10 meter, 6.35 meter og 7.60 meter, og bl.a. også med døre i siderne.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev ialt 822 gram.

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-September-2008 kl. 16:33
Den er da faktisk ganske NUTTET
Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-November-2008 kl. 17:42

Så har Dieselund Maskinstation igen fået en ny leverance fra Technic værkstedet.

Denne gang blev det til JF-Stoll's nye triple-slåmaskine, bestående af GXT12005 + frontslåmaskinen GD3205.

Forbilledet har været prøvekørt hos en maskinstation i et stykke tid, til alles store tilfredshed.

Men maskinen er først kommet ud i almindelig handel&vandel for ikke så længe siden, og den bliver derfor præsenteret som en nyhed på dette års Agromek 2008, som begynder imorgen og slutter på lørdag den 29. november.

På JF-Stoll's stand (Herning Messecenter, Hal N, stand 1013) på Agromek 2008 kan der sørme også ses to LEGO Technic modeller af det udstillede triple-sæt, og de er pudsigt nok nøjagtigt magen til mit eget eksemplar - dog er de to traktorer her lettere ombyggede 8284'ere med frontlift (til frontslåmaskinen).

Modellerne har omtrent samme funktioner som forbilledet:

Modellen af GXT12005 har auto-styring, to aktuatorer til at hæve og sænke slåmaskinerne med, armene slås ud og ind synkront, og knivene på knivbjælkerne samt crimper-valsen kører rundt, når der køres fremad.

På modellen af GD3205 er slåmaskinen næsten magen til dem på GXT12005, og ligesom på forbilledet er den ophængt i et parallellogram-fjederophæng, sådan at hvis den støder på en forhindring, f.eks. en sten, så vipper den op og glider blot henover stenen.

Modellen har været færdig siden i sommers, men jeg har valgt først at vise mit eget eksemplar frem nu, hvor JF-Stoll's to eksemplarer af modellen så vidt vides "afsløres" på Agromek 2008 i denne uge.

Så ses vi dér ?.

Der skal bruges ialt 54 stk pr. triple-sæt af denne dejlige dimsedut (til crimper-valserne):

...og der skulle bygges ialt tre eksemplarer - to eksemplarer til JF-Stoll og ét til mig selv.

Meeeen det var et større arbejde at skrabe 3 x 54 stk. sammen, så nu er LEGO's lager "tørlagt", og BrickLink er omtrent støvsuget.

Så hvis nogen vil sælge nogle af disse dimser (i Light Bluish Gray), så kan jeg til enhver tid bruge flere - jeg bruger dem i alle mulige forskellige landbrugsredskaber (og i andre Technic-modeller).

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev for GXT12005 772 gram.

Vægten blev for GD3205 182 gram.

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-November-2008 kl. 03:38
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Så ses vi dér ?.

Mulighvis, at jeg kommer. er du der hele ugen?

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 13:56

JF-Stoll triple-slåmaskinen kunne som nævnt ses på JF-Stoll's stand (Hal N, Stand 1013) ved Agromek 2008 den 25. - 29. november 2008:

Her ses et par billeder fra afleveringen af JF-Stoll's to eksemplarer på fabrikken i Sønderborg:

På det nederste billede ses JF-Stoll's markedsføringsansvarlige (tv.) og ingeniøren, der har konstrueret triple-sættet.

Modellerne skulle jo lige testes - og de bestod testen  

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 15:04

Hvor er det verdensklasse, Carsten!!

Tillykke med verdenspremieren...

Hvordan kom det her i stand?

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-December-2008 kl. 15:51

Er jeg den eneste som har set den "live"?

får vi nogle af de billeder du tog  på agromek og se, til f.eks. ideer?

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 14:12

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Hvordan kom det her i stand?

Well, det kan jo være en fordel at være medlem af Byggepladen

Og tak til Kim og Lasse for at have videreformidlet opgaven.

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

Er jeg den eneste som har set den "live"?

Sikkert nok - udover JF-Stoll og eventuelle Byggepladen-medlemmer som har besøgt Agromek (udover dig og mig) og de øvrige Agromek-gæster.

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

får vi nogle af de billeder du tog  på agromek og se, til f.eks. ideer?

Det bliver måske nok først når billederne er blevet "omsat" til modeller.

Meeeen inden da kunne jeg måske uploade dem på www.majhost.com (?). De er muligvis ikke så interessante, for i de fleste tilfælde er billederne, som er i de mange brochurer jeg fik gaflet rundt omkring, betydeligt bedre.

Til top
 Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.129 sekunder.