![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
JCB Fastrac 3185 |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-September-2008 kl. 16:12 |
|
Andy Parkhouse's model er lige en kende større end min JCB 3185 - men den kunne da sikkert inspirere til at lave en af de større Fastrac-modeller. Han er p.t. igang med at bygge en Claas Xerion - måske med lidt inspiration fra min nye Claas Xerion
Det er et eller andet Epson-produkt (kan ikke lige huske navnet) Du kan finde mere info om Epson-produkter på Epson's hjemmeside, og du kan finde nogle links til forskellige fabrikater i denne tråd. |
||
![]() |
||
Asger.Lindeblad ![]() Panel ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 1774 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Endnu en MOC fra Carsten, der 'trækker' vand FLOT manner. Hvad bruger du til til at printe dine decals på? |
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
|
Som før nævnt er JCB'en fast trækhyphest for blokvognen, som den her (langt om længe) er blevet forenet med:
Dieselund Maskinstation's Claas Jaguar 840 selvkørende finsnitter er på billedet på vej til Technic-værkstedet for at blive lavet færdig. Som det ses mangler der lidt arbejde med bagenden, og til det tilhørende rækkeuafhængige majsskærebord mangler der lidt gode idéer. Jeg håber at finsnitteren bliver færdig indenfor den nærmeste fremtid - nu nærmer det sig jo årets sidste slæt mange steder (Edit: Jaguar'en kan ses her).
I den mellemliggende tid er fronten blevet bygget lidt om (dvs. køleren og motorhjelmen), de Tan-farvede dele på førerhuset er (endelig) blevet udskiftet med gule, og så har modellen også fået behørig JCB-mærkning...
...som jeg har lavet ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW. Jeg kunne ikke finde FASTRAC-skrifttypen blandt de 500+ fonte, som jeg har installeret, så derfor er disse bogstaver tegnet i AutoCAD og derefter farvelagt i CorelDRAW.
Ved næste revision af modellen skal skortstenen "lægges ned" på skrå, sådan at den er monteret ligesom på forbilledet. Kommer tid, kommer råd... . |
||
![]() |
||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
|
som altid en flot model
men hvis du skal revidere den engang var der måske noget hjælp her og hente |
||
Mads Møller Pedersen
|
||
![]() |
||
Martin.Bruun ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 5294 |
|
Så bliver det ikke mere sportsligt indenfor traktorverdenen eller hva?
Men som altid en fed model, som ligner forbilledet. |
||
Martin Bruun
"A man builds with his brain and not with his hands" - Brickelangelo |
||
![]() |
||
|
Her i weekenden fik Dieselund Maskinstation leveret endnu en traktor til samlingen, nemlig en JCB Fastrac 3185. Som omtalt her manglede der en "hurtig" traktor som trækkraft for bl.a. blokvognen.
En JCB Fastrac er vel nærmest en mellemting mellem en Unimog-agtig lastbil og en traktor, og udover affjedret foraksel, hydraulisk gearskift (Smoothshift) og gode bremser udmærker den sig ved at kunne køre op til 80 km/t.
Modellen er ikke helt færdig - der mangler 5 stk. gule 3x3 liftarms, og der mangler også at blive trukket trykluftslanger. Desuden mangler der at blive påsat decals - dem har jeg dog allerede klar (lavet ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW). Ved en senere revision kunne jeg måske godt finde på at lave affjedret foraksel, lidt á la forbilledet, og jeg kunne måske også finde på at lave 4-hjulstræk.
Som det ses nedenfor kan motorhjelm og døre åbnes. Forbilledet har et "full-size" passagersæde til venstre for førersædet - min model må dog nøjes med førersæde.
Det lykkedes lige nøjagtigt at klemme en tryklufttank ind under "bugen", bagved forakslen.
Motoren er en 4-cylindret rækkemotor, og der er styring via rotorblinket på taget. PTO'et agterude kan ind-og udkobles.
Modellen overholder "8284-standard" mht. redskabsophæng og træk agterude, men har derudover ikke meget med 8284 at gøre, udover styretøjet. Og også denne model er daaajligt solid, så den nærmest kan kastes rundt med.
Som det kan ses matcher farven ikke 100%. Den "nye" Bright Light Orange ser til gengæld ud til at matche rigtig godt - men ikke alle dimsedutterne kan fås i den farve (endnu). Man kunne måske håbe på flere Bionicle-sæt med Technic-dimsedutter i denne flotte farve, til glæde for os Technic-freaks Lidt apropos, så indeholder modellen (for en gangs skyld) ingen modificerede dimsedutter.
De nyeste JCB modeller har 4-hjulsstyring (med krabbestyring). Ved at vælge model 3185 (som blev bygget fra 1998 til 2002) kunne jeg nøjes med styretøj foran
Alle grå dele er nygrå. Vægten er indtil videre 824 gram.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |