![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Claas Xerion |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Oktober-2008 kl. 17:41 |
|
Tja, Tommy, jeg hader faktisk også at skulle modificere LEGO-dimsedutter. Jeg så meget hellere at de kunne fås i alm. handel&vandel. Originale dimsedutter er naturligvis så langt at foretrække.
Hej Mads Jo, det kunne jeg såmænd godt. Men nu er det sådan, at jeg skal igang med at forbedre/ombygge styringen endnu engang, for nu er der jo kommet nye 5L bærearme og et nyt differentiale, der kun 3L bredt, så nu vil styretøjet kunne laves kompakt uden at skulle save/file i noget Når ombygningen er færdig, vil jeg (lidt) bedre kunne være konstruktionen bekendt |
||
![]() |
||
Tommy.Jensen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 06-Maj-2006 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1106 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg vil godt sige at jeg hader idéen om at save og modificere klodser! Det går helt imod min filosofi. Selv om du siger du kun laver ting der ikke findes. Hvis det ikke findes så må man undvære! Sådan er det
Når jeg lige sætter det så skarpt op, så er det for dernæst at kunne sige: selvfølgelig kan man have en artikel om den slags!
Der skal vel være plads til at høre om, hvordan alle de forskellige medlemmer (mis)bruger deres LEGO. Nuvel, det er i hvert fald min holdning. Det er i øvrigt også en fin model du har lavet. |
||
![]() |
||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
|
Var det muligt at du kunne tage et nær billede af styretøjet + ophæng? |
||
Mads Møller Pedersen
|
||
![]() |
||
Mads.Pedersen ![]() Panel ![]() Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
|
![]() |
||
Mads Møller Pedersen
|
||
![]() |
||
Heine.H.Olsen ![]() Panel ![]() ![]() Medlem siden: 10-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1851 |
|
Jeg kan ikke tale officielt for bladet, men som medlem af redaktionen vil jeg dog sige, at selvom vi ikke har til hensigt at støde nogen, synes jeg dog at puristerne må leve med lidt mere "opfindsomme" indslag. Især fordi du (Carsten) har en klar politik for dine modifikationer, og fordi modifikationerne er ret flot lavet. Så kom endelig med en artikel om modifikationer af klodserne - jeg er temmelig sikker på, at vi med fornøjelse vil bringe den hurtigst muligt |
||
![]() |
||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
|
Hvis der ville være interesse for det kan jeg måske godt skrive lidt om det. Men mit saveri begrænser sig som bekendt til at lave dimsedutter, som ikke findes (endnu), og som overholder LEGO-filosofien (dvs. ikke noget med 1x14 liftarms osv.). Men emnet kunne måske vække anstød hos visse LEGO-purister derude i verden ?
Xerion fås også med fastmonteret førerhus - og på modellen er det nødvendigt på grund af håndtagene til ind- og udkobling af PTO'erne foran og agterude, og på grund af slangerne til de tre Pneumatic-ventiler i førerhuset. Ved vending ville gummihjulet (som sidder lige bagved førerhuset) til styringen desuden også komme i vejen. På en eventuel klods-model uden disse tekniske funktioner ville det sikkert sagtens kunne laves. Men hvis jeg finder en "Technisk" løsning på dette bliver min model naturligvis bygget om. |
||
![]() |
||
|
har du ikke glemt at bygge førehuset sådan så det kan vendes? |
||
Mads Møller Pedersen
|
||
![]() |
||
|
cool som altid. glæder mig til og se de andre claas modeller du har lavet |
||
Mads Møller Pedersen
|
||
![]() |
||
Martin.Bruun ![]() Dæk ![]() ![]() Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 5294 |
|
Altså... Dit maskineri er som altid imponerende. Men sikke du saver Hr. Thomsen.
Måtte det mon være tilladt at opfordre dig til at overveje at forfatte en lille artikel til Byggebladet om dine erfaringer med modifikationer af klodser? .. Du har da sikkert et par tips og tricks. |
||
Martin Bruun
"A man builds with his brain and not with his hands" - Brickelangelo |
||
![]() |
||
|
Jeg var ikke helt tilfreds med den første Claas Xerion, så her i sommerferien fik Dieselund Maskinstation leveret en ny.
Styretøjet på den første Claas Xerion kørte noget trægt. Noget af det skyldtes selve styretøjsdelene, der lige skulle "motioneres" lidt først for at komme til at fungere lidt bedre, og ikke mindst også at vendegearet til krabbestyringen/fireshjulsstyringen gik lidt trægt.
Krabbestyringen på denne nye Claas Xerion er inspireret af krabbestyringen på denne telehandler. Det er forsimplet en hel del - og det fungerer aldeles glimragende.
Krabbestyringen styrer man ved at dreje på gummihjulet (foran tryktanken) - firehjulsstyringen styrer man ved at vride gummihjulet fra side til side. Og det går aldrig ud af justering - når man retter op til midterstilling, så er hjulene også rettet op til midterstilling. Enkelt og genialt - og ikke min egen opfindelse! Jeg har kun forsimplet det
Takket være den nye krabbestyring kunne traktoren laves mere kompakt. Hjulophænget foran og agterude er genbrug fra den første Claas Xerion, dog noget ombyggede. Resten af traktoren er en helt ny konstruktion - og den er daaaajligt solid!
Profilen kom måske lidt tættere på originalen, selvom jeg stadig ikke er 100% tilfreds med modellens udseende. Så den bliver muligvis revideret lidt med tiden.
Førerkabinen er af samme design som førerkabinen på min kommende Claas Jaguar 840 finsnitter og Claas Lexion 420 mejetærsker. Sådan er det også i virkeligheden - Claas har nemlig altid haft for vane at standardisere sine førerkabiner. P.t. anvender Claas den samme VISTA førerkabine på de fleste af deres maskiner (Jaguar, Lexion, Mega, Tucano, Medion, Xerion og Cougar).
På denne "teaser" kan traktoren ses yderst til højre.
Alle mine selvkørende maskiner har nu fået et Dieselund Maskinstation tagskilt på, og dermed også den nye Claas Xerion.
Igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter. Blandt andet 3x4 bent liftarms til frontliften og ratkonsollet i førerkabinen: ... så her måtte saven i sving.
Totalvægten blev 990 gram - og dermed blev den lidt tungere end den første Claas Xerion, selvom den nye Claas Xerion består af færre dele. Alle grå dele er nygrå.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |