Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Massey Ferguson 4900
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Massey Ferguson 4900

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Massey Ferguson 4900
    Sendt: 24-Januar-2008 kl. 10:34

Dieselund Maskinstation har igen fået leveret et nyt køretøj til maskinparken, denne gang en Massey Ferguson 4900 Quad traktor med knækstyring.

Billederne kan ses her, når de engang er godkendt af BS.

Forbilledet er udstyret med en V8 dieselhakker med 375 HK, men modellen må desværre nøjes med en 4 cylindret rækkemotor pga. pladsforholdene.

Den har firehjulstræk, PTO agterude og trykluftdrevet redskabsophæng, og den er daaajligt solid.

Det er min første traktor, hvorpå der er plads til Power Puller hjul.

Fælgene er fra 8674, hvor de kun er malet sølvfarvede på den ene side - gid at de kunne fås umalede (dvs. i "ren" Light Bluish Gray)

Dækkene er fra en nul-serie / præproduktion (dvs. en prototype), som det er lykkes mig af få fingrene i. De er superbløde, i forhold til serieproduktionen, da de har et andet dækmønster end serieproduktionen.

Som det kan ses, så egner Power Puller hjulene sig glimrende til Twin-hjul på Technic traktorerne.

Twin-hjul er hjul, der er noget bredere end normalt. Det er en fordel på marker, hvor der nemt opstår strukturskader (pga. jordbundsforholdene) og ved markarbejde i foråret og efteråret, hvor der kan være noget pløret, idet marktrykket naturligvis bliver lavere, jo bredere dæk køretøjet er udstyret med.

Tvillingehjul er blot to almindelige traktorhjul, der er boltet sammen med beslag. Her skal dækkene på de yderste hjul have mindre diameter end de inderste. Nogen bruger deres rad-hjul (sprøjte-hjul) til formålet.

Radhjul er smallere end almindelige traktorhjul og bruges ved kørsel mellem rade, f.eks. kartoffelkamme, under kartoffellægning, hypning og strigling, sprøjtning, mv. og ved kørsel i sprøjtesporene på kornmarker.

Længden på min model svarer nok bedst til en Massey Ferguson 1800, men udseendemæssigt minder den generelt nok mest om en 4900.

Farmerservice.dk råder p.t. over 16 knækstyrede MF'ere plus diverse maskiner til markarbejde. De køber traktorerne som brugte og sætter dem selv i stand på deres eget værksted. En af dem kan ses på markarbejde nedenfor.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 938 gram - og hele 1280 gram med Power Puller hjul.

Link til mappen her.

Link til hele redskabsmappen her.

Til top
Dan.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Januar-2008
Point: 766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dan.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 15:22
Hej Carsten !

Endnu en flot model du har bygget der !

Jeg undrer mig blot over hvor mange stumper du
har liggende ?

Siden at du bare kan blive ved med at bygge nye ting !
Dan Olsen   I reject your reality and substitute my own "Adam Savage. Mythbusters"
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 16:12

rigtig fed traktor.

men kunne man ikke lave noget med pneumatisk knækstyring

Mads Møller Pedersen
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-Maj-2006
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 16:21

Citat: Dan.Olsen Dan.Olsen skrev:

har liggende ?

Jeg tror, at Carsten jævnligt spæder op .

Spøg til side:

Jeg synes den er grim - men utroligt vellignende

Du fylder mig fortsat med imponade (for at bruge en af dine egne forlagte vendinger)- men jeg er jo langtfra den eneste. 

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator

"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Heine.H.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 10-Oktober-2005
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine.H.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 17:48

Jeg synes nu ikke at forbilledet er grimt. Den er bare stor, voldsom og brutal - og den slags køretøjer er nu engang designet til praktiske formål, fremfor lir og blær.

Din model rammer faktisk rigtig godt. Hvis du nu lavede snuden lidt længere (den er lidt kort på din model), kunne der også blive plads til lidt flere cylindre

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 18:02

Glæder mig til Dieselund Maskinstation bliver udstyret med en John Deere 9400.

Den er ikke et grimt skrummel at se på - nok nærmere en designmæssig nydelse.....

I år 2000 var den verdens største serieproducerede traktor.

Billeder hentet her: http://usediron.point2.com/Xhtml/Equipment/Details/P2/Agricu lture-Tractor/JOHN-DEERE/9400/293225/Photos.html

Den er siden blevet overgået af: 9630'eren i hvert fald hvad hestekræfter angår.... 

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Januar-2008 kl. 18:37

Citat: Mads.Pedersen Mads.Pedersen skrev:

men kunne man ikke lave noget med pneumatisk knækstyring

Det er desværre for langsomt, fjedrende og upræcist, så det holder jeg mig fra.

I IRL bruger man jo hydraulik, fordi olie jo er omtrent imkompressibelt.

Jeg glemte at nævne at denne dejlige Bionicle-dimsedut er "kerne-delen" i knækstyringen...

... og at den som nævnt her desværre måtte saves lidt til, for at kunne være der. Der stritter desværre nogle underlige dimser frem fra midten af den på både over- og underside. Så frem med saven...   .

Citat: Jesper.Thuesen Jesper.Thuesen skrev:

Citat: Dan.Olsen Dan.Olsen skrev:

har liggende ?

Jeg tror, at Carsten jævnligt spæder op .

Jep. MOC er jo som bekendt en metode til at konstatere en kronisk mangel på LEGO-dimser i sin samling - især når man ikke skiller sine MOC's ad igen  .

Citat: Heine.O Heine.O skrev:

Hvis du nu lavede snuden lidt længere (den er lidt kort på din model), kunne der også blive plads til lidt flere cylindre

Ja, det ville nok se mere passende ud. Men "snudelængden" er desværre begrænset af længden på de længste liftarms (1 x 15).

Skal snuden være længere, så skal der laves en samling midtpå et sted (og den skal være solid!).

Bare 2L mere ville ellers give plads til en V8-brumbasse.

Jeg fandt godtnok en løsning på det problem på min Blue Power Farm Stock Power Puller, så jeg er p.t. gået i tænkeboks og finder forhåbentlig en løsning. Jeg skal nok poste nye billeder til den tid.

Citat: Peter.Vingborg Peter.Vingborg skrev:

Glæder mig til Dieselund Maskinstation bliver udstyret med en John Deere 9400.

Jeg har godtnok også luret lidt på JD9400 i den bog, der hedder "Traktorgiganternes Verden".

Men der skal bruges nogle meget store hjul til den - og mon ikke at den mest hører til på den amerikanske prærie (?).

Til gengæld følger snart en "klassisk" John Deere (3650) med den buede forrude. Der er også en JD 6920S på vej, og den er omtrent færdig - meeeen jeg er ikke helt tilfreds med den.

Nåmmen, i forhold til en IH 3788 er de knækstyrede MF'ere ligefrem de rene skjønheder at se på!

Som omtalt her, så følger der også snart en Schlüter-traktor - og den er godtnok heller ikke for køn, men har på en-eller-anden måde sin egen charme.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Maj-2008 kl. 03:38

Så lykkedes det at skohorne en V8-motor ind i forenden af min MF 4900, uden at det blev nødvendigt at lave en samling mellem to liftarms.

Fronten måtte bygges totalt om og blev derved 2L længere.

Meeeen den måtte egentlig gerne blive yderligere 2L længere, men her sætter 1x15-liftarmene igen grænsen.

Der (og i et par andre af mine MOC's) kunne det have været skjønt med en 1x17 liftarm.

Motorhjelmen kan stadig åbnes, selvom skorstenen nu er kommet på rette plads.

I samme omgang blev bagenden ændret lidt, og traktoren fik samtidig lygter agterude. De er på "stilke" ligesom på forbilledet.

Den beholder sine Twin-dæk nu, for den ser egentlig bedst ud med dem på, synes jeg, frem for "traktorhjulene".

Fælgene er fra 8674 - de er nemlig Light Bluish Gray og er kun spaymalede (sølvfarvede) på "ydersiden". Dækkene er fra 8466.

Med disse Power Puller hjul på er totalvægten nu 1322 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til mappen her.

Link til hele redskabsmappen her.

Til top
Kenneth.Oksen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 15-Oktober-2007
Point: 85
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Oksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 17:07
fed model du har lavet carsten men som jesper skrev er den ikke køn men vellignende. de powerpuller hjul du har sat på, er de større end dem på 8455 backhoe loader? jeg er nemlig på udkig efter nogle store hjul til en gummiged jeg har planer om at bygge på et tidspunkt
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26-Maj-2008 kl. 18:56

Citat: Kenneth.Oksen Kenneth.Oksen skrev:

de powerpuller hjul du har sat på, er de større end dem på 8455 backhoe loader? jeg er nemlig på udkig efter nogle store hjul til en gummiged jeg har planer om at bygge på et tidspunkt

En søgning i BrickLink's katalog kan måske give et par svar på det:

- Baghjulene på 8455 er af samme type som forhjulene på 8284.

- Bagfælgene på 8284 har samme yderdiameter som Power Puller fælgene. Eneste forskel er her bredden.

- Yderdiameteren på bagdækkene på 8284 er Ø94.8, mens den på Power Puller dækkene er ca. Ø110.

Hvis du vil lave en gummiged i samme skala som 8455, så findes den allerede, i form af 8439/8459/8464 - og den er feeeeeeeeed!

Til top
Kenneth.Oksen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 15-Oktober-2007
Point: 85
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Oksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Maj-2008 kl. 15:29

gummigeden er 8439 er rigtig fed jeg har et eksemplar stående som jeg ikke har kunne nænne at skille af, endnu

jeg havde mere tænkt mig en i skala som 8285 tow trucken. jeg tror jeg skal have fat i to traktorer for at få nogle støøre hjul. det bedsted ville være dem fra power pulleren men jeg tror ik de er til at komme i nærheden af for penge men skal have det undersøgt.

jeg ved godt det er den forkerte tråd at skrive i, men din gyllevogn er rigtig feeeed. genial måde at lave den runde tank på. 

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 18:42

Citat: Kenneth.Oksen Kenneth.Oksen skrev:

jeg havde mere tænkt mig en i skala som 8285 tow trucken

Så passer skalaen på 8439/8459/8464 og 8455 ifølge mit skæve øjemål da allerede aldeles glimragende  .

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.078 sekunder.