Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Manitou MLT telehandler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Manitou MLT telehandler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Manitou MLT telehandler
    Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 09:21

Så har Dieselund Maskinstation fået et nyt stykke isenkram til maskinparken, nemlig et køretøj, som med lidt god vilje måske kunne gå for at ligne en telehandler fra Manitou MLT MANIScoPic serien.

Billederne kan ses her, når BS engang godkender dem.

Den er udstyret med en 4 cylindret motor, 4-hjulsstyring, pneumatic og lufttank.

De to pneumaticcylindre (en stor til armen og en lille til at vippe redskaberne) styres via de to ventiler i førerkabinen.

Armen løftes via vægtstangsprincippet, så én cylinder er rigeligt, da den derved ikke er vægtbærende (der var desuden heller ikke plads til to parallelle cylindre, desværre. Ellers havde jeg indbygget to).

Telehandleren vil senere blive udstyret med trykluftudtag agterude til en evt. tipvogn.

Jeg skal lige have fundet ud af, hvor en tredie ventil kan anbringes sådan nogenlunde elegant.

Der er træk på baghjulene og der er styring via rotorblinket på taget.

Modellen har været undervejs i et halvt års tid og har ligget og rodet rundt i min projektkasse (som er en flyttekasse) i form af enkeltdele, så som førerhus, forreste og bageste styretøj.

Men først her i efterårsferien "faldt brikkerne på plads", så delene kunne sættes sammen til et helt køretøj.

Den nuværende model er tredie prototype, og der er enkelte ting, som jeg ikke er helt tilfreds med, blandt andet fronten (ved forreste styretøj), så modellen bliver muligvis udsat for diverse revisioner med tiden.

Desuden kan armen ikke skydes ud, hvilket nok ikke gør modellen værdig til betegnelsen telehandler (!). Men det kan muligvis komme med i en senere revision eller som en helt ny model.

Og når armen skal sænkes, så foregår det ligesom på mobilkranen 8421 ved at lukke luften ud af cylinderens trykside. Armen sænker sig knapt så brat som på 8421, men da telehandleren har lufttank, resulterer det blot i, at al luften lukkes ud af systemet. Og der er ikke plads til den nødvendige slange mellem ventil og cylinder, da ventilen sidder tæt op ad sædet i førerkabinen.

Så det er endnu et punkt, der skal forbedres ved en evt. senere revision - muligvis lidt på bekostning af udseendet.

Armen kan udstyres med forskellige redskaber, bl.a. pallegafler, halmspyd og alm. læsseskovl m. tip.

Senere følger en møggreb/ensilagegrab, en kranarm/krankrog, en materialehåndteringskrog, en kurv og måske en balletang og muuuuuuligvis et drejeled.

Byggeriet har som altid været med "simplicity" for øje, for at gøre byggeriet så billigt som muligt og for så vidt som overhovedet muligt at forsøge at leve op LEGO's byggestil.

Modellen er en gang 100% liftarmsfræs, og den er rimeligt robust, så den nærmest kan kastes rundt med - og ikke mindst så den kan holde til at blive opbevaret i en flyttekasse, sammen med andre landbrugsisenkramsmodeller.

Telehandlere bruges meget i større landbrug og af maskinstationer.

Til frakørsel af halmballer er den genial, især til læsning, idet den er konstrueret til reverserende drift, ligesom gummihjulslæssere ("gummiged"), mens man med en alm. traktor med frontlæsser slider en del på gearkasse mv. ved al den frem- og tilbagekørsel under læsningen.

Telehandleren kan tilmed selv trække halmvognen hjem fra marken, og den er rimeligt terrængående.

Så ligesom ved forbilledet kan min halmvogn naturligvis tilkobles telehandleren.

Skalaen skulle gerne så nogenlunde matche 8284 Technic traktoren & co.

Igen-igen kunne jeg godt have brugt en 3x5 zigzag liftarm, en 2L stop bush og en 3x4 L-liftarm.

Totalvægten (uden redskaber) blev 784 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Kenneth.Oksen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 15-Oktober-2007
Point: 85
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.Oksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 08:52
fede maskiner du får lavet. har du tænkt på at lave en frontmonteret vendeplov til samlingen eller en bugseret vendeplov? passer alle dine maskiner sådan rimeligt i størrelsesforhold med hinanden? alle de maskiner i køretøjsmappen er ddet også dine kreationer?
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Oktober-2007 kl. 13:20

Hej Kenneth og endnu en gang velkommen i "klubben"

En frontmonteret vendeplov bliver nok for tung til Xerion'ens frontmonterede lift, meeeen jeg har da planer om at bygge en stor halvbugseret vendeplov (kærreplov).

(Edit: Kærreploven kan ses her).

Til Xerion'ens frontlift har jeg foreløbigt kun en rotorslåmaskine.

Alle landbrugskøretøjerne er i samme skala (undtagen 8274 mejetærskeren, der er alt for lille - derfor er jeg igang med at bygge en Claas Lexion 420, som passer skalamæssigt. Edit: Den kan ses her), og da redskabsophængene (bageste lift) er ens på alle traktorerne, kan de bruge de samme redskaber.

Ford'en er foreløbigt den eneste, der ikke har trykluft, så det er den eneste, der "afviger" lidt fra standarden. Men dens redskabsophæng er magen til de øvrige, selvom det hæves og sænkes mekanisk - den kan derfor bruge f.eks. høriven fra den originale 8284.

Jeg bygger i øjeblikket på en veteran-damptraktor med markise og det hele, og den får i sagens natur heller ikke trykluft, men dog redskabsophæng og PTO (kraftudtag) som de øvrige traktorer.

Desuden bygger jeg som nævnt også på en Claas mejetærsker, som størrelsesmæssigt matcher Technic-traktorerne, og som har både indføringselevator, tærskecylinder, halmryster og V6-motor.

Alle køretøjerne i min mappe er mine egne kreationer eller modificerede LEGO Technic-modeller.

Jeg har gennem tiden skrevet et par ord om de fleste af dem under Se Min Nye Skabning.

Hvis du har idéer eller forslag til nye Technic-modeller, eller forslag til ændringer el. lign., så lad blot høre fra dig.

Til top
C.Rasmussen Se drop down
Panel
Panel

Region: Midtjylland
Point: 1624
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Oktober-2007 kl. 02:36

Igen en rigtigt flot model!

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Jeg bygger i øjeblikket på en veteran-damptraktor med markise og det hele, og den får i sagens natur heller ikke trykluft, men dog redskabsophæng og PTO (kraftudtag) som de øvrige traktorer.
Er det nu helt rigtigt? Gik der ikke rimeligt lang tid inden Massey eller Ferguson eller hvem-var-det-nu-det-var opfandt 3-punkts ophænget?

At skabe er at leve...

Christian Lindblad Rasmussen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Oktober-2007 kl. 15:15

Citat: C.Rasmussen C.Rasmussen skrev:

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Er det nu helt rigtigt? Gik der ikke rimeligt lang tid inden Massey eller Ferguson eller hvem-var-det-nu-det-var opfandt 3-punkts ophænget?

Jow, damptraktorerne havde vist en eller anden form for "ophæng" med kæder (?).

Nogle af de allerførste damptraktorer trak så vidt jeg har kunnet finde ud af blot bugserede redskaber, lidt ligesom hestene og okserne.

Meeeen en Technic-model af en damptraktor skulle jo gerne kunne leges lidt med  - LEGO kæderne har nok lidt begrænset holdbarhed i forbindelse med dét formål, meeeen de bliver dog brugt til styretøjet på damptraktoren.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 11:34
Citat: Carsten.Liftarm Carsten.Liftarm skrev:

Faldt tilfældigvis over denne Claas Scorpion telehandler på Brickshelf:

...hvor der måske er skelet lidt til andre kreationer et-eller-andet andet sted på Brickshelf Wink

Dette minder mig om, at det måske var på tide at bygge en ny telehandler til Dieselund Maskinstation - eftersom at den over 3 år gamle Manitou nu er død&borte.
Måske skulle den nye være en Terex eller en Claas Scopion, hvem ved ?.

Om ikke andet, så kan armen på denne Claas Scorpion skydes ud, sådan at modellen med rette kan betegnes telehandler:

...og det kunne sikkert nok inspirere undertegnede lidt.
Og se, det er jo også én af de ting, som vi har Brickshelf til  Big smile

Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 11:44
Du må igang, så jeg kan ringe efter accistance, når min kommende Manitou MT 1440 får nok at se til
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Status: Online
Point: 8419
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 11:53
Citat: Gårdmand Thomsen Gårdmand Thomsen skrev:

Dette minder mig om, at det måske var på tide at bygge en ny telehandler til Dieselund Maskinstation - eftersom at den over 3 år gamle Manitou nu er død&borte.
Terex er noget billigt skidt - Manitou, JCB og Claas ved man hvad er! 
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 15:04

Citat: Martin.Technic.Nygaard Martin.Technic.Nygaard skrev:

Du må igang, så jeg kan ringe efter accistance, når min kommende Manitou MT 1440 får nok at se til

Det er hermed en aftale Thumbs Up

Kollegialt samarbejde mellem konkurrenter er vejen frem - dog er Pjaltenborg Agri Tech og Dieselund Maskinstation vistnok enerådende her i Vendsyssel, på hhv. Vestkysten og Østkysten, så det er vist så som så med konkurrence...
Og iøvrigt god bedring - forhåbentligt kan du snart kan komme igang med MOC'eriet igen .

Citat: Peter.Wingcastle Peter.Wingcastle skrev:

Citat: Gårdmand Thomsen Gårdmand Thomsen skrev:

Dette minder mig om, at det måske var på tide at bygge en ny telehandler til Dieselund Maskinstation - eftersom at den over 3 år gamle Manitou nu er død&borte.
Terex er noget billigt skidt - Manitou, JCB og Claas ved man hvad er!

Såre sandt - men Dieselund Maskinstation kunne måske falde for fristelsen til billige anskaffelser, så man kan nok ikke vide sig for sikker. Dog bliver der nok ikke tale om en kineser-model, eller dét, der er værre Confused Smile  - så meget ligger dog fast.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.172 sekunder.