Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Vridsløselille statsfængsel i Albertslund.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vridsløselille statsfængsel i Albertslund.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vridsløselille statsfængsel i Albertslund.
    Sendt: 08-Marts-2025 kl. 17:24
Olsen Banden skilt by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg har en plan. En genial plan!
-En plan som er lavet i Bluebrick. Planen ser således ud:
Kan I ser hvad det er? 
Øhhh er det rørene til en lokumscisterne?
VRØVL!
Det drejer sig om selveste general-planen for operation LEGO Daisyland.

[url=https://flic.kr/p/2qJxphW][/url] by Christoffer Behrens, on Flickr

For 1,5 år siden præsenterede jeg min MOC af Olsen Bandens hus i Valby. Dette blev starten på en lidt skør ide, som har tumlet i mit hoved i længere tid. - Nemlig at bygge et selvstændigt Olsen Banden layout i LEGO. Dette er derfor den lovede fortsættelsen af "min første film".

Jeg har lavet lidt forskellige bygninger til operation LEGO Daisyland allerede, men er langt fra færdig med det hele. Jeg har valgt at starte med de vigtigste bygninger fra filmene først. Jeg har denne gang fået bygget Vridsløselille statsfængslet i Albertslund.
Jeg besøgte selv fængslet i efteråret 2024 for at se stedet og for at lave lidt foto research på det, inden fængslet snart bliver bygget om til lejligheder mm.  

Løsladt fra fængslet by Christoffer Behrens, on Flickr

Min søn som var med på turen til fængslet blev lidt overrasket over at se at tårnet slet ikke var en del af hovedbygningen med indgangen til fængslet. Han kendte kun bygningen fra filmene og var derfor ikke klar over hvor stort fængslet i grunden er. Tårnet ligger forskudt bagud og er en del af hovedbygningen bagved, som er en kirke, som ligger inde i selve fængslet. Det kan man se på dette luftfoto:

Luftfoto af fængslet. by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg har dog af æstetiske grunde valgt at snyde lidt og integrere selve tårnet i hovedbygningen fordi tårnet ikke må mangle når man ser bygningen forfra. Bygningen så nemlig lidt tam og knap så genkendelig ud, da tårnet manglede, og jeg ville ikke til at bygge de bagved liggende bygninger, for at få det til at ligne bedre. Så kompromiet blev det som man kalder for de frie fortolkningsmuligheder. 

Facaden på fængslet havde i øvrigt ikke længere den beplantning voksende op af muren, som man ser i de første film. Det ser man også i de senere film i serien, at beplantningen er blevet fjernet. Jeg synes selv at det ser pænest ud at have beplantningen med, så derfor valgte jeg at tage det med og få facaden til at ligne de lidt ældre film:

Porten til fængslet. by Christoffer Behrens, on Flickr

Min model af fængslet kom til at se således ud:

Vridsløselille statsfængsel by Christoffer Behrens, on Flickr

Jeg har selvfølgelig taget lidt af vejen foran fængslet med og lavet den genkendelige velkomst scene fra filmene. 

Jeg var desværre nød til at skære lidt af tårnet af på billedet. 
- Hvis man ønsker at se resten af tårnet og selve bygningen, så må man komme til Byggepladens Klodsfest, som i år afholdes i Thisted. Der vil jeg udstille mit Olsen Banden layout, med de bygninger, som jeg nu når at få lavet færdige.
Til efteråret udstiller jeg også noget af mit layout på Danmarks Jernbane museum i Odense. Museet fejrer nemlig i år - 2025 at de har 50 års jubilæum. Men der er også et andet 50 års jubilæum i år, og det er filmen Olsen Banden på Sporet fra 1975. Så i den anledning har museet spurgt mig til om vi kunne lave en lille særudstilling sammen. Det har jeg selvfølgelig sagt ja tak til, og nogle af mine byggerier bliver derfor udstillet der i et halvt år fra sep til juni 2026. 

Til Togklodsens årlige Vintertræf i februar 2025 optog jeg lidt video af mit layout, som jeg har redigeret sammen til denne lille sjove video:

Håber at I kan lide det?

Redigeret af C.Behrens - 08-Marts-2025 kl. 17:46
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Region: Vendsyssel
Point: 5061
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2025 kl. 19:27
Jeg synes kompromiset med tårnet giver fin mening. På trods af at jeg selv er fra Vestegnen, så må jeg desværre erkende at jeg aldrig har været klar over at tårnet lå separat fra indgangspartietEmbarrassed

Tommel op på beplantningen, det giver lige lidt ekstra spil på hvad der kunne være en ret homogen facade.

Er det layout du har lagt øverst i dit indlæg det du planlægger at udstille på Klodsfest? Jeg kan ikke finde Brodersen og Godtfredsens tårn på layoutet, men jeg kan se det er med i din video… Kommer det ikke med eller har jeg ikke nærstuderet layoutet nok? Tænker at det jo er det springende punkt for netop jernbanenBig smile

Og virkelig veludført Carlsberg-skilt iøvrigt…!
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Region: Trekantsområdet
Point: 5810
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2025 kl. 20:34
Hr. Brodersen og Godtfredsens tårn kaldes i daglig tale også for Det gule palæ pga. den gule farve som det har. Det ligger lige i centrum af mit layout på planen. Placeringen er helt bevist lavet der, da filmen På Sporet er en af de bedste Olsen Banden film i manges øjne. Så derfor fortjener bygningen en central placering. 

Layoutet som er vist er mit udkast til det endelige layout som jeg har i sinde at bygge. Som skrevet, så når jeg det som jeg når inden Klodsfesten. Og det som jeg når at bygge, bliver udstillet til Klodsfesten. Så nej det er ikke det layout som kommer til Klodsfesten, men meget af det gør. Jeg tænker at det endelige og færdige layout nok bliver klar til Klodsfest 2027 håber jeg på. Gode ting tager sin tid. 

Fun fact. Sjovt nok, så har jeg også bygget en anden bygning, som også hedder Det gule palæ. -Det er administrationsbygningen til Amalienborg.

Redigeret af C.Behrens - 08-Marts-2025 kl. 20:37
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Region: Vendsyssel
Point: 5061
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Marts-2025 kl. 21:45
Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Fun fact. Sjovt nok, så har jeg også bygget en anden bygning, som også hedder Det gule palæ. -Det er administrationsbygningen til Amalienborg.

Det var netop administrationsbygningen der dukkede op da jeg søgte på det - derfor troede jeg der manglede noget i layoutet. Nu giver det mening!
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Lars.Fink.Hansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Kasserer

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Sted: Danmark
Region: Sønderjylland
Point: 3672
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Fink.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-Marts-2025 kl. 13:10
Fedt layout og video der gør det hele mere levende - gennemført på UG+
Lars Fink Hansen
Til top
Anne.S.Jeppesen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 08-August-2016
Sted: Aalborg
Region: Himmerland
Point: 1150
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anne.S.Jeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-April-2025 kl. 10:36
Glæder mig til at se layoutet, både det delvise og det fulde om nogle år Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.047 sekunder.