Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - 8284-varianter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

8284-varianter

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 8284-varianter
    Sendt: 25-Juli-2007 kl. 05:09

8284 er et rigtig godt udgangspunkt for diverse ombygninger/variationer, og i "nye klæder" kunne den vel godt gå for at være f.eks. en Case IH CS94 eller en New Holland Ford 8670.

Fælgene bagpå New Holland'en har fået en omgang hvid Humbrol-maling - LEGO laver dem (foreløbigt) kun i grå og sort.

Tag-løsningen på NH-traktoren er ikke helt optimal mht. udseende, så det bliver nok lavet om på et tidspunkt.

"Kernen" i modellerne er igen 8284, men med større og mindre ændringer af front, førerhus og hjulskærme. Foraksel kan være flyttet fremad eller motoren flyttet bagud, osv. 

Alle mine traktorer af "8284-model", dvs. også min efterhånden noget ombyggede 8284-model, er udstyret med en anden bagaksel end originalen.

Den er både simplere og betydeligt mere solid end originalen.

Bagakslen kan ses på dette billede:

Forhåbentlig snart følger der flere billeder af 8284-varianter, blandt andet en Fendt Favorit 515C, Renault TZ, McCormick MTX m.fl.

De mangler diverse smådimsedutter, for at kunne blive bygget helt færdig.

Alle traktorerne har (naturligvis) pneumatisk redskabsophæng og lufttank, samt luftudtag agterude til redskaber, samt PTO (kraftudtag) med ind- og udkobling.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 09:59

Her følger endnu en 8284-variant, nemlig min Renault TZ traktor.

Den blev kort omtalt i denne tråd, og billederne af den kan ses her, når Brickshelf engang godkender dem.

De bageste fælge er malet med Humbrol Hobby maling (Hvid nr. 130)

"Kernen" i modellen er igen efter 8284-opskrift, med større eller mindre ændringer.

Førerhusets A-stolper var et (sikkert mindre velset) kompromis, idet kontruktionen kun er mulig ved at udnytte Technic akslernes fleksibilitet. Fyha  .

Men det virker og det er enkelt - men det bliver muligvis ændret senere til noget mere "lovligt".

Som mine øvrige traktorer har den pneumatisk redskabsophæng og lufttank, samt luftudtag agterude til redskaber, samt PTO (kraftudtag) med ind- og udkobling, og en helt anden - og stærkere - bagakselkonstruktion end originalen (kan ses på Case-traktoren ovenfor).

Forbilledet er vel en mellemting mellem en Renault 103-55 og en Renault 155-54.

Sidstnævnte er nok det nærmeste forbillede.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 767 gram.

Link til hele mappen her.

I nærmeste fremtid følger (formodentlig) flere 8284-varianter.

P.t. afventer en McCormick, en Fendt Favorit og en John Deere de manglende dimsedutter.

Til top
Lars.Lange Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 1127
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Lange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 17:33
Endnu en flot kreation Carsten.
Jeg syntes det er en eddersmart måde du har "skjult" pneaumatic pumpen på   Jeg vidste bare ikke at de var lavet i den farve 

Vi (Hector og jeg) glæder os til at se dine næste modeller, og flotte klistermærker forøvrigt
/Lars Lange

"Growing old is mandatory; growing up is optional!"

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-August-2007 kl. 17:56

Tark-tark.

Citat: Lars og Hector Lars og Hector skrev:

Jeg syntes det er en eddersmart måde du har "skjult" pneaumatic pumpen på   Jeg vidste bare ikke at de var lavet i den farve 

De sorte pumper blev desværre kun lavet til 8455 rendegraveren.

De er desværre ikke på lager længere hos LEGO, så jeg fik pludselig lidt travlt med at skrabe alle de sorte pumper sammen fra BL, som var til at betale.

Det aktiverede sørme udbud/efterspørgselsmekanismen, med det resultat at de to tilbageværende sælgere nok ved hvad de skal have for deres!

Og havde de slet ikke kunne fås i sort, så havde jeg nok uden skrupler malet nogle gule pumper sorte - dem fås der en millionmillard af.

Citat: Lars og Hector Lars og Hector skrev:

...og flotte klistermærker forøvrigt  

Tark-tark - og tusind tak for hjælpen med "trykningen", Lars  . Decals'ene sætter lige prikken over i'et, synes jeg.

Der vil også kunne ses decals på en del af de kommende agrikulturelle kreationer, blandt andet Claas Xerion'en og Claas Lexion mejetærskeren.

Til top
Lars.Lange Se drop down
Panel
Panel

Point: 1127
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Lange Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12-August-2007 kl. 10:36
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

kommende agrikulturelle kreationer, blandt andet Claas Xerion'en og Claas Lexion mejetærskeren.
Dvs. der findes landbrugsmaskiner som du ikke har bygget ?   Med mit ringe kendskab til lanbrugsmaskiner, så har du efterhånden præsenteret adskellige maskiner som jeg ikke engang vidste fandtes

Det ender med at du må få bygget en velvoksen bondegård til alle de maskiner.
/Lars Lange

"Growing old is mandatory; growing up is optional!"

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-August-2007 kl. 08:10

Citat: Lars.Hector Lars.Hector skrev:

Dvs. der findes landbrugsmaskiner som du ikke har bygget ?

Ork ja. Der findes et sand mylder af dem, med nogle herlige frække navne - selvkørende roeoptagere med slagleaftopper og slædeskær eller Oppel-hjul, selvkørende finsnitter med rækkeuafhængigt majsskærebord, bugseret kartoffelhypper med fortandede tallerkenskær og strigler, m.m.m.

Nogle af dem bygger jeg sikkert som model, når jeg får tid/lejlighed.

Citat: Lars.Hector Lars.Hector skrev:

Det ender med at du må få bygget en velvoksen bondegård til alle de maskiner.

Faktisk fandt jeg for nyligt i en genbrugsbiks en velvoksen og nydelig lade lavet i træ, til hele 30 kr. Den passede nogenlunde til Technic traktorerne, så jeg tænke at den ville være fin som baggrund på billederne af traktorerne.

Men jeg købte den dog ikke, for den skal jo nok helst være af LEGO. Så sådan én bygger jeg ved lejlighed. Den kan måske bruges til de billeder, jeg overvejer at tage til min (sikkert) kommende hjemmeside.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-September-2007 kl. 06:16

Næste traktor i rækken af 8284-varianter er denne Dark Turquoise Fendt Favorit 515C.

Den blev færdig i sommerferien, men først nu kan der uploades billeder på BS.

Ligesom min 4WD systemtraktor er den forsynet med hjemmemalede røde fælge (malet med Roco/MOLAK RAL3000).

Motoren er kun 4-cylindret, hvorimod forbilledet har en 6-cylindret turboladet dieselhakker med den fedeste lastbil-lyd!

Ligesom på mine øvrige traktorer af "8284-model" er bagakslen af egen konstruktion, og den er enkel og robust.

Indrømmet, så er der på modellen indtil flere hjemmelavede liftarms, fordi de ikke findes i den rigtige farve, f.eks. 1x11 og 1x2 liftarms i Dark Turquoise (lavet af nogle brugte Dark Turquoise 1x15 liftarms).

Enkelte detaljer på modellen bliver måske ændret lidt med tiden, bl.a. fronten af førerhuset, som jeg ikke er helt tilfreds med.

Som på min efterhånden noget ombyggede 8284 er der pneumatisk redskabsophæng og tryklufttank.

Forbilledet er efter min ringe mening en rigtig rå "mandfolke-traktor". De nyere modeller med deres bløde former virker på en eller anden måde lidt mere "feminine" (hvis man ellers kan sige sådan om en traktor!).

Fendt har ligesom de grøn/gule (=John Deere) - og andre traktorer - inkarnerede fans.

Og deres slogan lyder: Wer Fendt fährt führt.

Alle grå dele er nygrå.

Modellens totalvægt blev 783 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Januar-2008 kl. 15:11

Så blev det tid til endnu en 8284-variant, nemlig den føromtalte Schlüter-traktor.

"Kernen" i modellen er igen 8284, så hvor forbilledet er udstyret med en 6-cylindret MAN turboladet dieselhakker, må modellen derfor nøjes med 4 cylindre.

Redskabsophænget er pneumatisk drevet, og der er styring via blinket på taget.

Schlüters ingeniører gik muligvis (forhåbentlig!) mere op i de tekniske kvaliteter end i de designmæssige kvaliteter  .

Dog har en Schlüter-traktor på en-eller-anden måde sin egen charme.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 773 gram.

Til top
Per.Langkilde Se drop down
Dæk
Dæk

Point: 5932
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per.Langkilde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27-Januar-2008 kl. 15:23

Endnu et mesterværk fra maskinstationen

Men jeg er s.. ved at blive forvirret over alle de modeller.

Jeg høre jo til dem der tror mælken kommer fra en hane i supermarkedet og ikke forbinder en bøf med en ko  (Sådan da)

Må jeg forsigtigt foreslå at du kaster dig over en anden type landbrugsmaskineri  Der må s.. da være noget andet der ude på bøh landet?
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Januar-2008 kl. 15:32

Så blev den føromtalte John Deere 3650 klar til at blive indsat i driften hos Dieselund Maskinstation.

Billederne af den kan ses her, når Brickshelf engang har godkendt dem.

Jeg er muligvis ikke helt tilfreds med udseendet (endnu), så det er muligt at det bliver "finjusteret" lidt med tiden. Især fronten er jeg ikke helt tilfreds med.

Modellen er pyntet med "lånte fjer", idet baghjulenes malede fælge er fra min John Deere 6920S - som ikke er helt færdig endnu - og "skorstenen" er fra min Renault-traktor.

Jeg mangler nemlig vildt&voldsomt&desperat sorte pneumatic-pumper til formålet (blandt mange andre dimsedutter), jvf. denne tråd.

"Kernen" i modellen er igen efter 8284-opskrift - men kun til dels.

I forhold til 8284 er rammen bagtil afkortet 2L, og både ind/udkobling og tandhjulene til "Hands-of-God"-styringen måtte flyttes, for at sædet kunne flyttes længere bagud. Forenden er forlænget 3L.

Udover styretøjet foran og liften agterude, så er modellen konstruktionsmæssigt meget forskellig fra 8284.

Ikke alle dimsedutterne kunne fås i de rigtige farver, så derfor måtte 5 stk. grønne 1 x 15 liftarms (ridsede og godt brugte) saves/files til, så jeg derved fik 2 stk. 1x13, 2 stk. 1x9, 2 stk. 1x7, 2 stk. 1x5 og 2 stk. 1x2 (som "restprodukt") liftarms.

Derudover manglede jeg (igen-igen) 1 x 7 Liftarm Bent 3 x 4 liftarms (2 stk.)

... så her måtte to ridsede og temmelig brugte sorte 1 x 9 Liftarm Bent 3 x 7 saves til.

Og igen-igen manglede jeg 3 x 4 Liftarm L (2 stk.)...

... så også her måtte et par ridsede liftarms saves til.

Rattet skulle helst have været sort, så det bliver nok udskiftet, så snart jeg får fingrene i sådan ét.

Endnu mangler der de hjemmelavede John Deere decals, som er klar til print, og som jeg har tegnet i AutoCAD og CorelDRAW.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 784 gram

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Januar-2008 kl. 16:58

rigtig flot traktor thomsen.

havde faktisk i tankerne at lave en john derre af en eller anden art.

har aldrig set en Schlüter traktor før.

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 18:52

Her i sommerferien blev min New Holland traktor bygget en hel del om, sådan at den forhåbentlig ligner forbilledet lidt bedre.

Både fronten og førerhuset undergik lidt forvandling, og resultatet kan ses her (billede 008 til 013).

Som det kan ses her er New Holland'en nu blevet trækkraft for Sandormen.

Totalvægten blev nu 810 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 06:28

Min McCormick MTX120 har været færdig i knapt et års tid - og her følger (endelig) nogle billeder af "dyret".

Jeg er ikke helt tilfreds med udseendet, så modellen bliver sandsynligvis ændret lidt hist og her med tiden.

Som decals'ene på mine øvrige modeller, så har jeg selv "designet" decals'ene ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW.

Alle grå dele er nygrå.

Totalvægten blev 798 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 02:47

Dieselund Maskinstation's John Deere 3650 har nu fået en ny bagaksel, så der kunne monteres Twin-dæk.

Samtidig blev den forsynet med hjemmelavede John Deere decals.

Fælgene kan desværre ikke fås i gul, så derfor måtte malepenslen (igen) i sving.

Totalvægten er nu 1050 gram.

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 05:32

Her i efterårsferien har Dieselund Maskinstation fået leveret en FIAT Agri DT med Twin-hjul.

Modellen har været undervejs længe, fordi især fronten voldte lidt besvær.

Som de øvrige traktorer efter "8284-opskrift" er motoren en 4-cylindret rækkemotor.

Der er styring via rotorblinket på taget, og redskabsophænget er drevet af Pneumatic.

Derudover er der også "aircondition" på taget og tryklufttank under "bugen", lige bagved forakslen.

Med Twin-hjul på fylder traktoren lidt på de snoede sogneveje, men hjulene er naturligvis en fordel i pløret føre.

Forbilledet er en DT 980 eller 1180, eller deromkring, for modelrækken i 80'er serien og i den nyere modelrække (f.eks. DT90-90) er nærmest uendelig.

Baghjulenes fælge kan desværre ikke fås i hvid, så derfor måtte malepenslen (igen) i sving.

Totalvægten er 1053 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 05:36

Fin model

Men findes der ikke nogle nyere modeller som er rød/brun?

Mads Møller Pedersen
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 21:25

Geometrien set fra siden (specielt omkring døren og bagruden) er imponerende godt ramt!!

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 22:31

Så blev det tid til endnu en variation over et tema.

Her i de sene nattetimer på min nattevagt kunne der lige blive tid til at uploade billeder af denne nye model.

Denne gang drejer det sig om en Steyr 8170 Turbo - som dog endnu ikke er en "rigtig" Steyr, før den har fået sine Steyr-decals

De Steyr-decals, som jeg havde tegnet og fået printet ud, var desværre en kende for store, så traktoren må vente lidt endnu med at få sin sande identitet.

Alligevel er den fuldt ud klar til at blive sat i drift ved Dieselund Maskinstation, hvor der nok skal være en opgave eller to til den.

De hvidmalede baghjul er lånt fra min Renault TZ traktor. Jeg må hurtigst muligt se at få malet nogle flere fælge, så der også er nogle til min nye Lamborghini-traktor, som der kommer billeder af snart.

Funktionaliteten er den samme som på de øvrige traktorer efter "8284-opskrift", så eneste ekstra feature i denne omgang er vel, at motorhjelmen kan åbnes.

Forbilledet er fra midten af 1980'erne og er Made in Austria.

Forbilledets østrigske herkomst kunne man måske have gættet sig til, ud fra førerens nydelige tyrolerhat  .

Om han også er iført Lederhosen og har Sauerkraut mit Bratwürsten eller Sauerkraut mit geräucherten Gänsebrustwürfel und Riesling med som madpakke er dog lidt vanskeligt at bedømme ud fra billedet.

Alle grå dele er nygrå.

Vægten blev 830 gram.

Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 10:47
Ligesom dine andre maskiner Carsten, super flot. Også har jeg lige et spørgsmål, hvornår løber du tør for traktorer at bygge?
Til top
S.Eisenhardt Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 10-November-2006
Sted: Greenland
Point: 412
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.Eisenhardt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2009 kl. 10:52

Citat: Rasmus.Damgaard Rasmus.Damgaard skrev:

Ligesom dine andre maskiner Carsten, super flot. Også har jeg lige et spørgsmål, hvornår løber du tør for traktorer at bygge?

Han har en bog med fotos af 500 traktorer,såååå

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.219 sekunder.