![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Redskaber til Technic Traktorer |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Forfatter | |
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så blev det tid til endnu en vogn, nemlig en bagtipvogn med hævekonsol og bogie. Den ses her på slæb efter min nye Renault TZ traktor.
Bagklappen åbner samtidigt med at ladet tipper. Modsat 3-vejs tipvognen har denne vogn kun én funktion, nemlig slet og ret anvendelse som tipvogn. Dieselund Maskinstation får sikkert stor glæde af den alligevel
Bogien gør vognen rimeligt terrængående. Bogien er indrettet således at selve bogierammen kan vippe om tværaksen og bogiens to aksler kan vippe om længdeaksen. De to aksler er forbundet med balancearme, så vognen ikke "lægger sig ned på siden". Lidt svært at forklare - men det virker. Samme bogieopbygning er også brugt på staldgødningssprederen (som der følger billeder af senere).
Ang. forbillede har jeg skelet lidt til en 10 tons TIM 100/125 og en MI-tip LBC 120 BTH.
...og de er sørme også røde
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten er 810 gram.
|
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Her i min sommerferie er det blevet tid til endnu et stykke tilbehørs-isenkram til Technic traktorerne, nemlig en 4-hjulet 3-vejs tipvogn. Den har forbillede i især en Eberhart Mengele MZDK 10000 og ses her på slæb efter min nye Case IH CS94 (den vender jeg tilbage til på et senere tidspunkt - når jeg får taget nogle billeder af den og mine andre nye traktorer, blandt andet en MB Trac 1300 med 4WD).
Vognen er fjerde udgave (mindst) og har nok voldt omtrent ligeså meget hovedbrud at lave som en traktor, for enkelthed og robusthed har også her været i højsædet - og så skulle den helst være så billig som muligt at lave.
Ladet løftes af kun én Pneumatic cylinder. Den bærer nemlig ikke vægten af ladet, men bevæger kun nogle liftarms, dvs. at løftemekanikken fungerer efter vægtstangsprincippet - og det er bomstærkt. Cylinderen er "flydende" ophængt i sin egen ramme, så den kan vippe i alle retninger, hvilket er nødvendigt ved 3-vejs tip.
Case-traktoren leverer her trykluft til demo af 3-vejs tippet, der fungerer omtrent ligesom forbilledet:
Bagakslen kan vippe om længdeaksen (ligesom forakslen på 8284), i tilfælde af at vognen skulle komme ud i lidt ujævnt terræn. Sidefjældene kan nemt afmonteres, så vognen kan bruges som fladvogn. Den har trækgaffel agterude, så den f.eks. kan bruges sammen med halmvognen til hjemtransport af hø- og halmballer.
Udover nye traktorer og diverse andre landbrugskøretøjer følger også snart nye redskaber, f.eks. bagtipvogn med hævekonsol, en staldgødningsspreder med bundkæder (kan også bruges som frakørselsvogn), ny tallerkenharve, og senere også en såmaskine, en ballepresser, en snittevogn og en stensamler. Og jep, de bliver røde
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten er 704 gram.
|
|
![]() |
|
Jim.Knudsen ![]() Klods ![]() Medlem siden: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 254 |
Det er jeg helt med på Carsten, derfor jeg spurgte til det. Glæder mig til at se maskinparken efterhånden som den udvides. |
|
![]() |
|
Tallerkenharven nærmer sig grænsen. Skal der f.eks. en otte- eller tiradet vendeplov på, skal der nok helst vægtklodser på foran (hvis det ellers er nok). For at få vægt nok foran er virkelighedens traktorer ofte udstyret med læsseskovl foran, med tunge sten eller lignende i, under pløjningen. |
|
![]() |
|
Jim.Knudsen ![]() Klods ![]() Medlem siden: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 254 |
Apropros tyngdekraft og moment. Hvordan passer tingene sammen i vægtforhold? Er traktoren tung nok fortil til at bære de store redskaber? Eller kræves der ekstra kontravægt på næsen?
|
|
![]() |
|
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Ja, det er altså virkelig ringe designet... I det hele taget er den røde landbrugs-ting ikke særlig god, synes jeg... Det er kun tyngdekraften, der holder den nede, når den skal køre rundt - der er ikke nogen låsemekanisme eller noget... Dvs, at når man kører, så bliver den tvunget op af momentet, og hopper ud af "hak"... |
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Henrik.Hansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 01-April-2005 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 2020 |
det ser rigtig godt ud carsten
![]() |
|
Henrik Hansen
" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! " Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Græsriven er den originale fra #8284-sættet. Stængerne i de roterende river er #4095 med 2 stk. #6632 (som ikke sidder specielt godt fast - overvejer ændringer). |
|
![]() |
|
Lars.Kristensen ![]() Liftarm ![]() Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2163 |
Rigtig fine redskaber. Er det de små ishockey spillermål du har brugt dele fra til høvenderen? |
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
C.Bennedsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 05-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: Vestjylland Status: Offline Point: 3766 |
WOW glæder mig til at se mere... |
|
Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend Core team - LEGO Festival of Play |
|
![]() |
|
Som omtalt i denne tråd så kribler det i fingrene med at komme igang med at lave agri-kulturelle kreationer, som kan matche #8284, som jeg langt om længe har fået fat i.
I første omgang er det blevet til en lille tallerkenharve med opklap og en lille tromle.
Der er flere ting på vej, blandt andet en bugseret harve med jordpakker, og senere en selvkørende skårlægger (selvom den vel egentlig ikke kan kaldes tilbehør). |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |