Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - En dag i en romersk provins
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En dag i en romersk provins

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 1 Stemmer, Gennemsnit 5.00  Emne Søg Emne Søg  Emne funktioner Emne funktioner
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: En dag i en romersk provins
    Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:14
Senatet i Rom har sendt bud til en af de sydlige provinser, hvor Statholderen Saxus Emeritus regerer. Sagen er ganske alvorlig, idet der er udstedt en kejserlig arrestordre på den lokale papyrusfabrikant Fidibus for majestætsfornærmelse og foragt mod Romerriget.

Det var ikke ualmindeligt i de fjerne egne af riget, at de indfødte jævnligt gav deres foragt for magthaverne i Rom tilkende. Men det der gjorde denne sag til noget særligt var, at Fidibus (som var kejserlig papyrusleverandør) havde fortyndet en sending papyrus med kamel urin.

Saxus Emeritus og to legionærer er ankommet til huset, hvor Fidibus bor med sine fire hustruer og 32 børn. Underetagen (hvor papyrus fremstillingen foregår) er ryddet og huset er mennesketomt.

Alt er ryddet. der er totalt tomt (totalus nullus)

Fidibus har lugtet lunten og allerede sendt 3 af sine hustruer og de 32 børn afsted. Her flygter han på sin yndlings kamel Lego med sin yndlingshustru A4...

Saxus er ret vild med huset og har allerede besluttet at han vil ekspropriere det og bruge det til opbevaring af de mange skatte han frarøver den lokale befolkning.

Saxus er begejstret for det lille tempel, der ligger ved siden af huset. Det er opført til ære for den græske gudinde Iris, der symboliserer regnbuen.

På egnen dyrken man en speciel hvid udgave af blomsten Iris, som er plantet ved indgangen til templet og inde i den lille sal er der opført en statue af en stiliseret iris.

Her ses Saxus på vej nedad tempeltrappen med ro i sindet efter sin samtale med gudinden.

Og det indre:

Nærbillede af den hvide Iris blomst:

Nærbillede af fortovet og gulvet i papyrus fabrikken:

Se, det var en rigtig historie...
Til top
Thomas.Dreyer Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 05-August-2011
Point: 63
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.Dreyer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:20
Super flot MOC - som altid Smile

Er specielt vild med al den mosaik, der er alle vegne.
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5296
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 19:49
De er skøre de romere Wink ... men fed MOC. Og mosaikkerne er jo det første der falder i øjnene, men også gulvet.

Jeg spekulerede lidt over det med kæderne under buerne... Er det noget som har et virkeligt oplæg? .. Eller skal de "bare" illudere forhæng?

Hvis jeg skulle komme med et forslag, så synes jeg det ser fedt ud med de røde tagsten over buerne. Har du overvejet også at lave tagstene oppe på taget røde? .. Det ser liiidt meget tan ud.
Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 20:41
Kæderne synes jeg bare giver et ekstra pif som en slags forhæng.

Taget var en udfordring. Jeg har prøvet alle mulige former og alle mulige farver: Orange, Sand Green, Dark Blue, LBG, Black og Red plus selvfølgelig Tan.

Min første tanke var at tage skulle være rødt og matche buerne nedenunder, men det blev altså FOR rødt! Så jeg endte op med den viste løsning.
Til top
Kim.Sørensen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 05-Januar-2009
Sted: Middelfart - DK
Point: 621
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kim.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 21:06
Ja det ser sku godt ud, kan specielt godt lide "kæderne" mit første indtryk var nemlig et forhæng også..

Det er top dollar Thumbs UpBig smile

Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 21:10
Flott moc Svend ErikThumbs Up Flott historie og mosaik...
Morten Dalermoen
Til top
Chris.Paton Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 02-Juni-2004
Sted: Greenland
Point: 1321
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris.Paton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2012 kl. 21:34
Imponerende! Jeg håbe der skal bygges en hel by! 
Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 04-September-2007
Region: Vestsjælland
Point: 1990
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 02:30
Den er godt nok flot, rgitig mange fine detalje. Og som Chris skriver, så ser vi gerne nogle flere i samme serie.Thumbs Up
Morten Anker

Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-)

Til top
Adrian.Perslow Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 11-September-2010
Point: 4294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Adrian.Perslow Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 03:21

Redigeret af Adrian.Perslow - 11-August-2025 kl. 10:54
Til top
Stefan.Sandbeck Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Oktober-2008
Region: Vestsjælland
Point: 1276
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stefan.Sandbeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 03:33
Jeg er bare vild med alle de Mosaikker Smile
Svend Erik din fantasi fejler ikke noget hverken hvad byggeriet eller historien angårThumbs Up
Stefan Sandbeck

Den ABS afhængige Autolakere
(citat fra Kundby)

TC8
Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 22-Juli-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 2224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 05:24
Super byggeri som sædvanligt og kunne også godt tænke mig at se mere romersk inspireret byggeri Smile

Er dog ikke helt så vild med alle de forskellige farver på væggene af "hovedbygningen" (smag og behag), men kanon detaljer og teknikker Smile

Templet er jeg vild med ! Et enkelt spørgsmål: Nu har jeg siddet og stirret (længe - min chef er begyndt at knurre) og de to søjler på hver side af indgangen kan jeg ikke helt regne ud.
Så vidt jeg kan se så består den af denne:

Men den anden halvdel kan jeg ikke regne ud ??
Kenneth Nielsen
Til top
Mikkel.Anker Se drop down
Knop
Knop

Medlem siden: 02-Marts-2012
Sted: Danmark
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikkel.Anker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 05:56
det er rigtigt godt lavetBig smile
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 06:02
Citat: Kenneth.N Kenneth.N skrev:

Templet er jeg vild med ! Et enkelt spørgsmål: Nu har jeg siddet og stirret (længe - min chef er begyndt at knurre) og de to søjler på hver side af indgangen kan jeg ikke helt regne ud.

Det er den her:
Til top
Jakob.Hestbæk Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Suppleant

Medlem siden: 28-November-2010
Point: 2845
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 06:22
Rigtig flot moc med mange gode idéer og detaljer. Det eneste negative der er, at hovedbygningen efter min mening er alt for spraglet.
Til top
Kenneth.N Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 22-Juli-2009
Region: Lolland-Falster
Point: 2224
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenneth.N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 06:26
Citat: Svend.Erik.Saksun Svend.Erik.Saksun skrev:

Citat: Kenneth.N Kenneth.N skrev:

Det er den her:

Selvfølgelig !! Embarrassed Igen, fantastiske teknikker du har brugt Smile
Kenneth Nielsen
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 06:56
Jeg takker ydmygst for alle de pæne ord Embarrassed

Jeg kan kun sige, at bygningen er blevet til akkurat som jeg sagde i TV2 for nylig:
Jeg starter med en plade, lægger nogle andre plader ovenpå og bygger lidt i højden og river lidt ned igen. Det er ligesom når jeg maler. Jeg starter i et hjørne af lærredet og ved ikke hvad det ender med. Men når jeg synes der er OK, så er det færdigt Big smile

For mig er det at bygge med LEGO klodser en vigtig del af mit kunstneriske virke. At male med olie på lærred dækker ét behov. MOC'ningen nærer mit skulpturelle gen. Og havde jeg været komponist, så have jeg også fået brugt mit kompositoriske gen under opbygningen af mine nocturner (bygninger) - lidt ligesom nodeskrivning.

Kort sagt: Jeg ved ikke hvor jeg starter og jeg ved ikke hvor det ender. Der er ingen plan. Det bygger alene på inspiration Heart - og kærlighed til materialet.

Lidt om byggeriet:

Min idé var at bygge noget orientalsk eller egyptisk eller noget fra antikken. Et sted hvor romere, grækere, egyptere eller måske PoP personer kunne færdes - så stedet blev "en sydlig romersk provins" - og det kan jo være næsten hvor som helst.

Jeg måtte afprøve den blandede facade. Den skal jeg mestre en dag, når jeg går i gang med det ultimative borg byggeri! Og ja, den blev lidt blandet Wink

De røde buer er jeg glade for, men jeg er ikke sikker på at jeg ikke har set dem før i en anden farve og form. Men de virker godt.

Fortovsmosaikken var et must, men igen vidste jeg ikke, hvor det ville ende... Jeg brugte nok en halv dag på diverse eksperimenter i dybde, højde og bredde før jeg kom til et brugbart resultat.

Gulvet inde i papyrusfabriken vidste jeg lige hvordan det skulle se ud. Udfordringen var kun at få det til at gå helt ud til væggene uden mellemrum. Det lykkedes, men jeg måtte dog dele gulvet i to. Hvis jeg skulle have lagt det i ét stykke, så skulle jeg have revet det meste af huset ned igen - og der var jeg kommet for langt frem i byggeriet.

De gyldne kæder lå på mit bord og skreg efter at blive brugt. Så de røg på som forhæng.

De hvide iriser er jeg lidt glade for. Kombinationen af et hvidt skæg og et claw horn er vist helt ny og fungerer godt som en ørkenblomst (synes jeg).

Iris skulpturen inde i templet havde jeg haft liggende i min eksperiment kasse et stykke tid. Den ventede bare på at blive brugt.

Tempeltrappen er nok min favorit. Jeg er glad for kombinationen af trappeformen i siderne brudt af en glat flade op imod den sorte trappe i midten, hvor jeg har brugt 1x2 oste som trappetrin.

N.B.
Det her viser jo blot essensen af vores kære hobby: Byg og vær glad!

Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 07:00
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Det eneste negative der er, at hovedbygningen efter min mening er alt for spraglet.
Det kan vi godt blive enige om, Jakob Smile
Min forklaring i historien ville have været, at indbyggerne brugte blandede bygningsmaterialer herunder sten fra de mange omkringliggende ruiner...Wink

Men det skulle prøves.
Til top
Benjamin.Jakobsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 04-Februar-2012
Region: Østjylland
Point: 2128
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin.Jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 07:30
Super flot byggeri.

Jeg er vild med gulvet inde i bygningen - det er perfekt!

Mosaikken på fortorvet er også super - men hvorfor ikke lægge det ned i niveau med resten?

De to søjler er geniale - dem kunne jeg hurtigt finde på at genbruge. 

Trappen er super.

Og resten er også helt i top. Du får et stort femtal Thumbs Up
Til top
Dæk
Dæk

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 07:52
Citat: Benjamin.Jakobsen Benjamin.Jakobsen skrev:

Mosaikken på fortorvet er også super - men hvorfor ikke lægge det ned i niveau med resten?
Igen må jeg tilstå, at jeg skulle lave for meget om. Faktisk skulle jeg rive hele bygningen ned og starte forfra, hvis fortovet skulle flugte med fundamentet på huset Dead
Så det må vente til næste gang.
Til top
Benjamin.Jakobsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 04-Februar-2012
Region: Østjylland
Point: 2128
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin.Jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 08:05
Jeg tænkte mere på at mosaikken ikke er i niveau med fortorvet
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.080 sekunder.