Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Damplokomotiv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Damplokomotiv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Sted: Denmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Damplokomotiv
    Sendt: 29-Januar-2012 kl. 08:46
Det var ikke uden ærefrygt at jeg kastede mig over et damplokomotiv, fordi søger man på BrickShelf,  kan man finde mange ualmindeligt flotte udgaver af disse gamle dampspyende kæmper. Jeg synes dog alligevel, at jeg har kunnet bidrage med nye løsninger, blandt andet Technic Paneler til skodder og runde hjørner til kedelen.

Jeg har ikke forsøgt at modellere et specifikt lokomotiv men er dog kraftigt inspireret at Deutche Bundesbahn BR01.

Som LEGO nostalgiker kan man ikke bygge et damplokomotiv uden et af de gamle talklodser med guld tryk på, fra LEGO togserien anno 1960-79.

En ting der typiske ærgrer mig ved damplokomotiver bygget i LEGO, er den hyppige anvendelse af 45 grader skrå klodser til kedelen. En kedel på et damplokomotiv er altså ikke ottekantet! Ved at snotte runde hjørner opnår jeg en næsten hel rund kedel.

Hjulsættet hviler på løftearme, der giver en let konstruktion, og benytter fleks-kabler til at forbinde hjul til cylinderne; en konstruktion der virker! – men ingenlunde forbedrer køreegenskaberne.

Ved at benytte en bogie-konstruktion til hjulsættet (modsat Emerald Nightmares nok mere korrekte løsning, hvor de store hjul er fæstnet til chassiset), kan jeg holde chassiset nogenlunde inden for den (meget urealistiske!) skarpe LEGO kurve.

Et passagertog skal have nogle passagervogne:

Taget kan tages af og der er fuld interiør:

Lidt flere billeder:

Førerkabinen med betjening:

Fyrbøder kan se ud af foruden:

Hvad siger i til damplokomotivet?
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Sydvestjylland
Point: 3768
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 08:58
Som du kan se er vi målløse.
Til top
Jeppe.Schmidt Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Februar-2011
Region: Sydsjælland
Point: 755
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jeppe.Schmidt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 09:05
Simpelthen bare kanon flot! Jeg er ingenlunde togfanatiker, men med dit damplokomotiv har du da i hvert fald vækket min interesse. Super flot og velgennemført MOC fyldt med opfindsomhed. Brugen af grabber til den runde tagkonstruktion er et rigtig godt påhit.
Jeppe Schmidt
Til top
K.Gabriel Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 24-Juli-2008
Region: Hovedstadsområdet
Point: 950
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K.Gabriel Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 09:06
Rigtig flot lokomotiv. Og vognene er lige i øjet.
K.Gabriel
Til top
Morten.Skov Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 04-September-2007
Region: Vestsjælland
Point: 1990
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 09:44
Jeg som er vild med toge, kan kun sige...............251
Med det tog er du kongen.....
Morten Anker

Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-)

Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 10:14
Ligner til forveksling min Märklin model af BR01.
Rigtig godt gået 241 
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Region: Trekantsområdet
Point: 5826
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 10:19
Det er godt nok et imponerende tog du har lavet. Utrolig flot.
Technik panelerne er en elegant løsning.
Til top
Anders.B.Thuesen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 16-Januar-2012
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Point: 174
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders.B.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 10:57
Det er smukt!
Især din løsning til kedlen virker meget orverbevisende, men der er tydeligvis kælet for detaljerner alle steder. Meget meget imponerende.
Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 11:03
>PLOK<

...lyden af kæben der ramte bordet!
Til top
Casper.Hansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Suppleant

Medlem siden: 16-Januar-2012
Point: 3040
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 13:13
Et rigtigt flot damp lokomotiv du har fået samlet dig der. 70707070707070
Især brugen af [URL=http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=5118-1]Flex System[/URL] er meget spændende og ser rigtigt godt ud.

Jeg håber at jeg kan komme til at se det ved klodsfesten i Roskilde.
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer
Helt ærligt, Hvor klodset må man være?
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2578
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 13:54
Det er inte mindre end genialt. Blandingen af Technic elementer og almindelige klodser i dine kreationer giver ofte det sidste "touch". Det er rigtig godt gået, Lars!

Redigeret af Martin.Nygaard - 29-Januar-2012 kl. 13:54
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Erik.D.Petersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 27-Oktober-2011
Point: 1136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik.D.Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 14:42
Hvis målet var, at præstere et tog på højt niveau, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at det lykkedes! Smile Thumbs Up

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 14:48
Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:

Det var ikke uden ærefrygt at jeg kastede mig over et damplokomotiv, fordi søger man på BrickShelf,  kan man finde mange ualmindeligt flotte udgaver af disse gamle dampspyende kæmper.

Jeg synes, du bygger lige op med nogle af verdens bedste fra Brickshelf... Star

Jeg har ikke forsøgt at modellere et specifikt lokomotiv men er dog kraftigt inspireret at Deutche Bundesbahn BR01.

Inspirationen ses tydeligt... BR01 er kongen af damp! Tongue

Hvad siger i til damplokomotivet?

Spitzen!! Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lars.Fink.Hansen Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Kasserer

Medlem siden: 03-Oktober-2010
Region: Sønderjylland
Point: 3695
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Fink.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 16:46
Suverænt flot - og der er kræset for detajlerne også inde i vognene og i selve lokomotivet - godt lavet så den kan tage de urealistiske skarpe sving og selve lokomotivet er som de andre siger suverænt udført - med sådan en høj standard ville det ikke overraske at der også kom røg fra skorstenen næste gang Wink 
Just kidding - det er super super
Lars Fink Hansen
Til top
Lars.Kristensen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-Januar-2006
Region: Østjylland
Point: 2172
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 17:36
Flot tog og vognstamme! Hvad er klods og tidsforbruget for at skabe dette værk?
Lars Kristensen
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Januar-2012 kl. 19:10
jeg leder stadig efter min redningsvest i panik, da stuen er fyldt af glædestårer over at se din flotte model Wink
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
C.Straaberg Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 6120
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Straaberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Januar-2012 kl. 03:39
Nøj, hvor flot. Vognene er bare lige i øjet (når nu alle andre har rost lokomotivet) - det er godt set at bruge skovle som tag. Det fungerer!
Carsten.

Til top
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Januar-2012 kl. 18:57
Takker for de pæne ord! Smile

Citat: Lars.Kristensen Lars.Kristensen skrev:

Hvad er klods og tidsforbruget for at skabe dette værk?

Uha, det har været undervejs i et stykke tid, og faktisk ligget i mølpose i et års tid; men nu skulle det være og jeg fik taget mig sammen og lavet det færdigt.

Det har taget lidt tid og samle de nødvendige klodser; for eksempel er særligt grabberne på vogntagene ikke sjældne i sig selv, men de er sjældne i store antal, så jeg har akkumuleret dem over længere tid når jeg har handlet på BrickLink.

Og så skulle jeg lige samle mig mod til at købe de sorte togvinduer fra sæt 7750 der efterhånden er oppe i adskillige bondegårde Dead.

Redigeret af Lars.Mogensen - 30-Januar-2012 kl. 18:58
Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 04:04
Meget flott damplokomotiv Lars Thumbs Up som holder den høye standard som du har på dine togbyggerier..det inspirererSmile
Morten Dalermoen
Til top
Sandra.Almeida Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-September-2009
Region: Vestjylland
Point: 2318
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandra.Almeida Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31-Januar-2012 kl. 14:36
Hold da op, hvor er den bare flot!
AKA: Cassiebsg

- "There are those who believe that life here began out there..."

- "The Future? He can barely function in the present!"
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.137 sekunder.