Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Dieselund Totalentreprise
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dieselund Totalentreprise

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Jakob.Hestbæk Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Avatar

Medlem siden: 28-November-2010
Sted: Danmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2817
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakob.Hestbæk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 22:07
Jeg kan så ikke forstå din hovedregning, når du kan bygge asfaltmaskiner i den skala du nu bygger i, så kan du også bygge skinnegående materiel. Jernbaner er ikke bundet tættere til minifigs end andre brancher er.
At du så hellere vil dyrke jernbanen i H0 end i LEGO kan jeg så absolut godt forstå.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-November-2011 kl. 05:52
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Jeg kan så ikke forstå din hovedregning, når du kan bygge asfaltmaskiner i den skala du nu bygger i, så kan du også bygge skinnegående materiel.
Der opstår hurtigt et problem hvad angår spor, sporskifter og hjul med flange i skala 1:20 - og ikke mindst plads.
 
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

Jernbaner er ikke bundet tættere til minifigs end andre brancher er.
I LEGO er tog og jernbane = minifigs, alene på grund af skalaen.
F.eks. er en svellestopper...
 
...eller en bagharpningsvogn...
 
 
...kæmpestore i skala 1:87, og kun endnu større i minifig-skala (ca. 1:40) - og ville være helt enorme i skala 1:20.
Alene i 1:87 vil et komplet skinnebygningstog være mindst ligeså langt som min stue (dvs. over 10 meter).
Ligesom i virkeligheden er skinnegående køretøjer volumenmæssigt og vægtmæssigt en hel del større end vejgående køretøjer, så derfor holder jeg mig til den type køretøjer, som jeg har mulighed for at opbevare i flyttekasser, hvilket overordnet er ensbetydende med køretøjer med gummihjul eller bælter.
 
Citat: Jakob.Hestbæk Jakob.Hestbæk skrev:

At du så hellere vil dyrke jernbanen i H0 end i LEGO kan jeg så absolut godt forstå.
Tak - modeltog er jo også verdens bedste hobby #1! Big smile
 
Og SÅ tilbage til LEGO Technic byggeriet og Dieselund Totalentreprise's kommende leverancer af nyt isenkram, hvilket forhåbentlig vil være inden alt-for-længe.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-December-2011 kl. 20:28
På denne stille nattevagt kan der lige blive tid til at vise, hvad en uge med halsbetændelse og *host* forkølelse i den forgangne uge kan føre til.
Med køkkenrullen og varme drikke indenfor rækkevidde dykkede undertegnede ned i en af projektkasserne og fandt et par projekter frem, som havde ligget som halvfærdige designstudier i et års tid eller mere.
En af disse var denne råjordskompaktor, som således endelig blev klar til at indgå i Dieselund Totalentreprises maskinpark:
 
 
Modellen er inspireret af denne lille kompakte sag, en BOMAG BW 124 DH-3 Single Drum Compactor - er den ikke nuttet ? Big smile .
 
 
modellen blev der lige plads til at klemme en 3-cylindret motor ind i agterenden, og der er Hands-of-God styring via blinket på taget.
Knækstyringen minder om den på Dieselund Maskinstation's Steiger Panther PTA325 og Case IH STX, og heri indgår der ligeledes gummiliftarms, sådan at kjøretøjet kan flexe lidt, hvis (for en råjordskompaktors vedkommende når!) det kommer ud i lidt "bulet" terræn.
 
 
Forbilledet fås også med frontmonteret dozerblad...
 
 
...ligesom disse to...
 
 
...men Dieselund Totalentreprise har jo andre maskiner til at skovle jord med (og får - forhåbentlig snart - også flere af slagsen), og ved at udelade dozerbladet lever modellen bedre op til "keep it simple" princippet - og samtidigt behøvedes der derved ikke Pneumatic.
 
 
Modellen blev rigtigt daaaajligt solid, og der indgår kun én enkelt hjemmesnedkereret dimsedut, nemlig en 15L Technic aksel (til tromlen), som er lavet af en 16L Technic aksel.
 
 
Med denne BOMAG BW 124 DH-3 lignende tingest råder Dieselund Totalentreprise således over to stk. tromler af forskellig beskaffenhed - 1 stk. Ammann AP 240H gummihjulstromle og denne BOMAG BW 124 DH-3 vibrationstromle/råjordskompaktor.
 
I samme omgang blev et andet og noget større stykke maskineri af samme fabrikat (BOMAG) lavet færdig, sådan at den også endelig (efter at den havde spenderet knapt et års tid i projektkassen) er blevet klar til drift hos Dieselund Totalentreprise, fiks&færdig.
Men hvad det er vil jeg vende tilbage til i den kommende uge - her mangler nemlig kun decals til liiige at sætte prikken over i'et med (og de skal desuden lige printes ud først).
 
Alle grå dele er nygrå.


Redigeret af Carsten.Thomsen - 04-December-2011 kl. 18:08
Til top
Matias.Bendtsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 02-September-2011
Sted: danmark
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 654
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 03:49
som sædvanlig er det perfekt.ClapClapClap
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

if you stop getting better, you stop being good.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-December-2011 kl. 21:22
Den anden af sidste uges to "forkølede" frembringelser drejede sig om færdiggørelsen af valsetromlen, som ligeledes (som nævnt her) havde ligget i projektkassen i et års tid eller deromkring - og på denne stille nattevagt kan der lige blive tid til at vise resultatet frem.
 
 
Ligesom for råjordskomprimatorens vedkommende drejer det sig her om en gang gedigen tysk mekanik fra BOMAG, nemlig en BOMAG BW 164 (AC- eller AD-model) tandemtromle.
 
 
Forbilledet findes også som singletromle, enten med gummihjul foran og valsetromle agter, eller vice versa.
Hos Dieselund Totalentreprise var det imidlertid en tandemtromle med to valsetromler, der var behov for.
 
 
Ved bygningen af en sådan model med to valsetromler var det lidt af en udfordring at indbygge træk på "baghjulene".
Som det kan ses ovenfor, blev løsningen en vinkelgearsforbindelse og 2 stk. 3L kardanled, som lige kunne klemmes ind i "hjulophænget" for "baghjulene"...
 
 
...og dette "baghjulstræk" er forbundet til den tværliggende 4-cylindrede motor ved hjælp af noget indre tandhjulsmekanik, så motoren snurrer lystigt rundt, når køretøjet tromler derudad.
 
 
Ligesom forbilledet er modellen også udstyret med en kantformer (eller hvad sådan en skive mon kaldes), her i form af en 5 x 5 Scala Dish.
Ved en kommende revision vil det måske (måske ikke) kunne lade sig gøre at gøre kantformeren højdejusterbar (hvis såfremt ifald at den rigtige idé til en tilstrækkelig simpel løsning på dette dukker op).
 
 
Her ses kantformeren lidt tættere på:
 
 
Modellens Techniske funktioner (udover den 4-cylindrede motor) begrænser sig til knækstyring á la Dieselund Maskinstation's Steiger Panther PTA325 og Case IH STX, og heri indgår der ligeledes gummiliftarms, sådan at tromlen kan flexe lidt på midten. Og that's it.
 
 
Som den første af Dieselund Totalentreprise's køretøjer er valsetromlen blevet udstyret med behørigt ejendomsmærke i det rette "Corporate Design" á la Dieselund Maskinstation's ditto Big smile .
 
 
Dieselund Totalentreprise K/S råder således nu over tre styk tromler til hvert sit formål - gummihjulstromle, valsetromle og vibrationstromle.
Som det ses er de to øvrige tromler også blevet udstyret med behøring mærkning, og råjordskomprimatoren/vibrationstromlen er tilmed blevet revideret lidt.
 
Der findes flere slags tromler end de tre ovennævnte typer, og Dieselund Totalentreprise får måske med tiden nogle eksemplarer af disse også.
På nedenstående oversigt ses nogle af disse herlige stykker maskineri - alle er her fra BOMAG.
 
 
Nu hvor Dieselund Totalentreprise's valsetromle således er klar til drift, så ruller det nu lystigt derudad for asfaltlægningen på sognets veje og gader - eller rettere, nok mest efter at det igangværende byggeri af den kommende asfaltlægger bliver afsluttet.
Asfaltlæggeren er nemlig godt på vej - den er godt og vel ommertrent 70% færdigbygget - og den kan fjernstyres ved hjælp af Power Functions dele.
Men mere om dette spøjse apparat, når det - forhåbentlig inden alt-for-længe - er klar til drift hos Dieselund Totalentreprise.
 
Valsetromlen blev alt ialt rigtig daaaajligt solid.
Og der indgår for en gangs skyld ingen hjemmesnedkererede dimsedutter.
 
Til hver af valsetromlens to tromler er anvendt tre styk #44777-hjul - og selvom det er de største af de massive plastichjul, så ser tromlerne alligevel sån't lige lovligt små ud.
Nogle større hjul af tilsvarende slags, såfremt LEGO engang kunne finde på at lave nogle sådanne, ville uden tvivl forbedre modellens proportioner.
 
Alle grå dele er nygrå.


Redigeret af Carsten.Thomsen - 12-December-2011 kl. 15:55
Til top
Carsten.Svendsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 19-November-2010
Sted: Danmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 748
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Svendsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 04:19
Endnu et flot stykke arbejde fra en yderst dygtig nattevagt Clap
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 06:23
Det ser rigtig godt ud, Mr. Liftarm!
- jeg vidste faktisk ikke, at sådan en fætter havde to rat, men pointen i det er jo nem at se.
Keep it simple - det har du klaret godt

De solide hjul du har brugt (#44777) hvor i alverden støver du lige 6 af dem op? Der er jo kun 2 til salg på BL. (skal finde et par stykker til en marktromle)
- Der er nok dig der har hamstret dem alle.
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 26-Maj-2009
Sted: Denmark
Region: Lolland-Falster
Status: Offline
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-December-2011 kl. 07:20
Imponerende Thomsen, simpelt men alligevel så elegant.
 
Allan Clausen
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 14:32
Tarrrk så mange gange for de pæne ord, drenge Embarrassed
 
Der er - forhåbentlig inden længe - yderligere entreprenør-isenkram på vej til Dieselund Totalentreprise.
I første omgang bl.a. den fjernstyrede asfaltlægger.
For at kunne bygge den færdig mangler der dog:
 
2 stk. af disse:
 
...og nogle stykker af disse
 
Jeg har tænkt på at nominere disse nyttige Technic paneler (og andre ligeså nyttige Technic-dimsedutter) til LUGBOP 5 runden, men med udsigt til levering engang i september eller oktober næste år, så bliver leverandøren af disse indtil videre nok BrickLink (til BrickLink-priser Confused ).
 
Citat: Martin.Technic.Nygaard Martin.Technic.Nygaard skrev:

De solide hjul du har brugt (#44777) hvor i alverden støver du lige 6 af dem op? Der er jo kun 2 til salg på BL. (skal finde et par stykker til en marktromle)
- Der er nok dig der har hamstret dem alle.
Well, mit lager af de massive #44777-hjul er hermed også blevet tømt.
De stammer ganske rigtigt alle fra BrickLink-butikker, så det har jo i tidens løb "kostet" adskillige småordrer hist&her ude i den store verden, for at få skrabet nok sammen - meeen så ryger der jo som regel nogle andre nyttige dimsedutter med i købet, for at retfærdiggøre portoen fra Langtbortistan til DK.
Men kun 2 stk. til salg ?. P.t. er der 12 sælgere, der har de massive #44777-hjul til salg - ialt 24 stk hjul - så mon ikke at det skulle kunne lade sig gøre at samle nok sammen til en marktromle (?).
(Den glæder jeg mig i øvrigt til at se, når den er klar til drift hos Pjaltenborg AgriTech Big smile ).
Til top
Allan.Clausen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 26-Maj-2009
Sted: Denmark
Region: Lolland-Falster
Status: Offline
Point: 349
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan.Clausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 16:55
Så lad os nominere panelerne i grønne også :-) Dem får jeg brug for på et senere tidspunkt.
Allan Clausen
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 26-Januar-2004
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Oktober-2014 kl. 20:26
Som lovet i denne tråd vil jeg i den kommende tid løfte sløret for en række opdaterede og nye Technic-modeller, efter omkring et års pause fra MOC'eriet - og lige knapt 3 år efter Dieselund Totalentreprise's seneste anskaffelse.
 
En af de ovennævnte opdaterede modeller er bl.a. Dieselund Totalentreprise's Mercedes-Benz Unimog U400 i midistørrelse (ca. 1:20) - som jo er en nedskaleret udgave af #8110 Mercedes-Benz Unimog U400, der IMHO er en af de mest cool Technic-modeller, som LEGO nogensinde har lavet.
 
Dieselund Totalentreprise's UniMOC U400 blev første gang vist her, hvor den på grund af mangel på de små orange Technic-paneler (til fronten) endnu ikke var i de rette farver.
(Panelerne fandtes på daværende tidspunkt ikke i orange - de udkom først i denne smukke farve i 2012).
 
 
Ligeledes er ladet nu i rette farver, eftersom at de grå paneler (heldigvis) kom med i LUGBULK-runden for et par år siden.
 
 
 
Her ses begge luftudtagene foran tydeligt - måske får Dieselund Totalentreprise engang noget tilbehør, hvortil disse luftudtag kunne vise sig nyttige.
Agterude er der ligeledes to luftudtag, monteret sammen med trækgaflen, ligesom på Dieselund Maskinstation's traktorer - trækgaflen har samme højde som på Technic-traktorerne, så UniMOC'en vil derfor kunne være trækdyr for nogle af de samme vogne som Technic-traktorerne.
 
 
 
Hvis vi lige "letter lidt på hatten", så kan noget af modellens indre Techniske liv ses.
 
 
 
Ligesom det virkelige forbillede ovenfor, så får "UniMOC'en" i den kommende tid en tavlevogn at slæbe rundt med.
Technic-værkstedet er ommertrent færdig med vognen - der mangler kun et par paneler i rette farve.
 
 
Udover farveskiftet er der ikke sket større ændringer af modellen - den har kun fået et tagskilt med Dieselund Totalentreprise's kontrafej.
Modellens Techniske funktionalitet er således ganske uforandret - og den kan der læses mere om her.
I det store og hele fungerer modellen jo sådan som det var tiltænkt (knopdelene har det dog stadig med at falde af, ligesom på forbilledet - men det er jo så en grundlæggende fejl ved knopdele generelt og ikke ved modellen  Wink Wink Wink ).
 
 
Ligesom på forbilledet (#8110) er alle grå dele nygrå, også på denne opdaterede model.
Vægten er nu 1122 gram (inkl. det nye tagskilt).


Redigeret af Carsten.Thomsen - 24-Oktober-2014 kl. 22:03
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm
Avatar

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 15:15
Smukt. Jeg giver dig ret i, at det er et af de allerbedste Technic sæt udgivet. Pto'en foran og agterud samt luftindtagene giver store muligheder!

Ja må have lavet et rabat-klipper sæt, til at trimme de begroede rabatter og grøfter i diesellund og omegn.

Redigeret af Martin.Nygaard - 25-Oktober-2014 kl. 15:15
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..





Til top
Matias.Bendtsen Se drop down
Tagsten
Tagsten
Avatar

Medlem siden: 02-September-2011
Sted: danmark
Region: Vendsyssel
Status: Offline
Point: 654
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Matias.Bendtsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25-Oktober-2014 kl. 15:22
Den er da fin. :)
Jeg må nok også komme igang og få de projekter jeg har igang lavet færdige. :)
Matias bendtsen
UDEN H

simply building...

if you stop getting better, you stop being good.
Til top
 Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.131 sekunder.