Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - PF 6-akslet godstoglokomotiv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PF 6-akslet godstoglokomotiv

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Sted: Denmark
Region: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: PF 6-akslet godstoglokomotiv
    Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:09
Her kommer mit forsøg på at lave et godstog fra DB, trukket af en BR150; et projekt der blev lidt svært grundet den knappe mængde af klodstyper i farven mørkegrøn (og deres anskaffelighed).

Motorvognen er en 6-akslet BR150 (også kaldet BR E50), et tungt godstoglokomotiv (http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_50).

Billede af virkeligheden:  

Da man med LEGO togmotoren kun kan bygge 4 akslede motorvogne, glædede det mig enormt at læse et snedigt forsøg i RailBricks #6 på at lave en 3-akslet bogie, dog uden træk på midterste aksel. Men foruden at være for høj til at kunne anvendes i ret mange typer motorvogne, havde bogien samtidig 2 ærgerlige designfejl der skulle overkommes først.

For det første dublede selve trækakslen som fæstning imellem bogie og chassis; det betyder at for hver tilkoblet godsvogn forøges ikke kun motorvognes slæbemængde men ligeledes friktionen på trækakslen; ikke godt. Dette har jeg løst ved i stedet at bruge en Turntable 4 x 4 x 1 Square Base som fæstning og så lade trækakslen løbe uforstyrret igennem hullet:

Det andet problem var at konstruktionen ikke var rigid nok til at have 3 Technic aksler på række. Da der ikke trækkes på den midterste aksel efterlades hele vægten på denne og de to trækaksler på hver side bøjer op og motorvognen laver hjulspin ...og kører ingen steder. Dette har jeg løst ved at bytte det ikke trækkende midterhjul ud med toghjulet fra 90'erne, hvor hjulet sidder fast på stålpinden, monteret igennem en Technic pin, så den både kan bevæge sig lidt og samtidig holdes på plads:

Bogien kan køre rundt på en buet skinne uden friktion da midterste aksel bliver skubbet til siden:

Motorvognen er praktisk talt bygget på hovedet (ren SNOT) og jeg har ladet mig inspirere af Märklin ved at have et internt chassis der holder motorerne og så en ydre skal der definerer selve vognen. Dette gør det nemt at arbejde på motordelen uden at skulle skille hele lok'et ad.

Hver bogie trækkes af en PF standard motor. Da LEGO PF motorerne er ærgerligt nedgearet er jeg nødt til at opgeare dem. Af samme årsag har jeg droppet fjernbetjeningen da der alligevel bare skal køres med fuld skrue hele tiden.

Et godstog skal have nogle godsvogne:

Lukket godsvogn:

Fladvogn (ja, det er dark red tiles 1x6 og ja, jeg betaler stadig af på dem...Dead):

Kemikalievogn:

Åben godsvogn:

Kom til at bygge lidt flere lukkede godsvogne i andre farver:

Flere billeder af godstoget:

Hvad siger i til godstoget?

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:17
Mangler......ord........ Dead

Jeg skal lige have samlet kæben op fra gulvet.... Det lok og de vogne er møghamrende fede!!! Jeg kan godt lide din løsning med vinduerne på lokomotivet.... Det er godt tænkt.... Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Region: ikke oplyst
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:29
Riktig godt lavet LarsClap Ennå et flott tog byggeri du har lavet av høy klasse!

En liten/lille detalj til forbedring, noe å dekke til toghjulene på lokomotivet (men ser utfordringen ved at den mitterste aksling er bevegelig).

Redigeret af Morten.Dalermoen - 13-Oktober-2011 kl. 17:34
Morten Dalermoen
Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-November-2007
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:32
Som ny tognørd kan jeg kun sige... Super fedt Clap Tør jo snart ikke selv gå igang af frygt for at blive til grin Embarrassed

Jeg vil meget gerne se lidt nærmere på de godsvogne.  Er det plates med tiles på?

Men selve lokomotivet er spot on
Morten Øberg
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2577
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 19:00
jamen det er jo genialt - dine tog er virkelig detaljeret ned til mindste detalje! Vil elske at se dem køre rundt på et by layout!

Er især helt pjattet med alle dine vogne - wauw!
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Henrik.Garder Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 24-Oktober-2008
Region: Himmerland
Point: 567
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Garder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 08:51
der er godt nok tip-top Clap
Henrik Garder

U=I*R
Til top
Gert.Hansen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Februar-2005
Point: 1843
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gert.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 08:58
Lækkert tog og lækre vogne!
Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8629
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 09:56
Shocked Big smile Clap
Til top
Henrik.Hansen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 01-April-2005
Region: Midtsjælland
Point: 2020
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14-Oktober-2011 kl. 14:41
Det ser virkelig godt ud Lars Clap
Virkelig flotte farver på togvognene og lokomotivet, ja hvad kan jeg sige..... det er virkelig
gennemført, det rykker byggekvaliteten virkelig opad i den flotte ende......flot arbejde LarsClap
Henrik Hansen

" Skal den spændetrøje virkelig stramme så meget !! "

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Lone.Pihl Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Bornholm
Point: 1007
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lone.Pihl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 04:30
ClapClapClap
Igen må man stille op i koret, meget flot. Man sidder helt lammet og bare nyder de flotte billeder af dine tog og vogne Wink Forsæt endelig
Jo flere klodser jeg har, jo flere mangler jeg....
Til top
Jørgen.Pedersen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 28-Marts-2006
Point: 3910
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 04:37
Toget ligner til forveksling min Mærklin model og vognene er netopå den type jeg er ude efter . De løfter lige standarden fra normal LEGO til det virkelighedstro. De kommer vel også med på byggemøde så de kan ses med fingrene LOL 
Men når nu du har så godt gang i rigtige godsvogne hvorfor laver du så ikke en rigtig hjælpevogn i brun eller gul til din kran. Det vil jo højne sættet helt op i skyerne. 

DSB_12_EO_400x 266
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:13
Citat: Morten.Dalermoen Morten.Dalermoen skrev:

Riktig godt lavet LarsClap Ennå et flott tog byggeri du har lavet av høy klasse!

En liten/lille detalj til forbedring, noe å dekke til toghjulene på lokomotivet (men ser utfordringen ved at den mitterste aksling er bevegelig).

Takker Embarrassed!

Ellers enig; forsøgte det faktisk tidligt i processen; og netop som du skriver, så rammer man den bevægelige aksel med mindre man placerer det så langt ud fra hjulene at det stikker ud under motorvognen og ser kikset ud (har brugt timer på den bogie Dead).

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:16
Citat: Morten.Øberg Morten.Øberg skrev:

Som ny tognørd kan jeg kun sige... Super fedt Clap Tør jo snart ikke selv gå igang af frygt for at blive til grin Embarrassed

Yes! - endnu en tog-tosse Thumbs Up. Du skal bare se at komme derudaf - glæder mig til at se dine tog Smile.

Citat: Morten.Øberg Morten.Øberg skrev:

Jeg vil meget gerne se lidt nærmere på de godsvogne.  Er det plates med tiles på?

Ja det er tiles på små plates; men når man bygger større end LEGO togstandarden kan det betale sig at tænke i letvægt og derved et lille klodsforbrug; så pladerne med tiles på sidder ikke fast, men blot i spænd imellem stolperne med brug af brackets:

Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:18
Citat: Jørgen.Pedersen Jørgen.Pedersen skrev:

Men når nu du har så godt gang i rigtige godsvogne hvorfor laver du så ikke en rigtig hjælpevogn i brun eller gul til din kran. Det vil jo højne sættet helt op i skyerne. 

DSB_12_EO_400x 266

Hey! - en bestillingsopgave Big smile, sejt! Tænkte på hvorfor opfordrer vi ikke konkurrencemesteren til at lave en byggekonkurrence over netop din viste vognShocked? Erindrer ikke at der har været nogen konkurrence med tog. Har du eventuelt et vogntypenummer fra www.jernbanen.dk?

Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 11:54
Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:

Citat: Jørgen.Pedersen Jørgen.Pedersen skrev:

DSB_12_EO_400x 266

Hey! - en bestillingsopgave Big smile, sejt! Tænkte på hvorfor opfordrer vi ikke konkurrencemesteren til at lave en byggekonkurrence over netop din viste vognShocked? Erindrer ikke at der har været nogen konkurrence med tog. Har du eventuelt et vogntypenummer fra www.jernbanen.dk?

Litt off topic, med veldig god idè!! Konkurranser på de forskjellige tema, så kan det feks løpe fra det ene tema til det neste fra konkurranse til konkurranse...
Morten Dalermoen
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Point: 7435
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 21:58
Lækkert. Det ligner sgu ... øh ... rigtigt modeltog LOL
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 14:39
Jørgen Pedersen

§10 Man skal samvittighedsfuldt overholde de regler, der gælder for ens stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Oktober-2011 kl. 11:56
Den treakslede bogie er verdensklasse! Simpelthen.

Og med samme høje standard for både lokomotiv og vogne som du altid holder, så bliver det et af de bedste godstog jeg har set længe.

Esben
Til top
Panel
Panel

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21-Oktober-2011 kl. 17:25
Har smidt lidt flere billeder her:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=486945

Som kan ses når de bliver godkendt.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Oktober-2011 kl. 01:28
Citat: Lars.Mogensen Lars.Mogensen skrev:

Har smidt lidt flere billeder her:

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=486945

Som kan ses når de bliver godkendt.

Man må ikke holde folk på pinebænken på den måde Thumbs Down
Jørgen Pedersen

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.102 sekunder.