Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - 8x4Lastbil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

8x4Lastbil

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Asger.Aaen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 02-Marts-2010
Sted: Denmark
Region: ikke oplyst
Status: Offline
Point: 51
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Aaen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 8x4Lastbil
    Sendt: 29-Maj-2011 kl. 12:40
Så fik jeg langt om længe taget mig sammen til at uploade billeder af min lastbil fra KF2011

Det er en imaginær lastbil med bevægeligt(dog ikke uafhængigt) ophæng på alle hjul, styring på de fire forreste og træk på de fire(egentlig otte, da hjulene sidder dobbelt) bageste. 
Lastbilen blev oprindeligt egentlig bare bygget for at have noget min gravemaskine(billeder kommer snarest) kunne tøffe rundt på, men efterhånden som konstruktionen skred fremad udviklede det sig til et meget mere selvstændigt projekt. Der er selvfølgelig PF med fuld fjerstyring. Den drives af to XL-motorer og styres med M-motor. Jeg er ret tilfreds med hvordan den ser ud, men der er dog nogle dimensioner der ikke helt spiller sammen. Men sådan er det, og taget i betragtning af at det er min første lastbil i den skala synes jeg den blev ret fin Wink

Redigeret af Asger.Aaen - 29-Maj-2011 kl. 12:42
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2578
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Maj-2011 kl. 14:45
Den ligner jo sig selv
- den minder faktisk lidt om en såkaldt "TruckTrail"

God bygget, Asger!

Redigeret af Martin.Nygaard - 29-Maj-2011 kl. 14:45
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Asger.Aaen Se drop down
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Aaen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29-Maj-2011 kl. 16:13
Tak skal du ha! Tongue
Til top
Morten.Frandsen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 06-August-2010
Point: 109
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Frandsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 08:11
Det ser godt ud. Men hvis den skal bruges, og ikke bare se pæn ud, skulle du overveje at gå fra to motorer til en. Med mindre du har separat strømforsyning til hver motor, vil to motorer på ét batteri bare give 2x halv effekt. Dertil kommer at man har ekstra gear, ekstra vægt og alt ialt resulterer det i mindre effekt på hjulene.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 08:42
Både og - et batteri kan trække 2 XL-motore eller 4 M-motore ved fuld opladning, uden at tabe noget af effekten. Men selvfølgelig vil batteriet hurtigere blive tømt.

Til top
Asger.Aaen Se drop down
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Aaen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 10:47
Det er nemlig rigtigt hvad Morten siger Smile Hvis effekten(watt/w=v*a) var den samme hele tiden, så ja: lastbilen ville tabe kraft jo flere motorer man sætter på. Men fordi XL-motoren er en el-motor ligesom alle andre el-motorer(sjovt nok) så trækker den kun den strømstyrke den skal bruge. Men heldigvis har PF-batteriet en tilgængelig effekt der overstiger den effekt som en enkelt motor bruger, og når man så kobler en ekstra til, så leverer batteriet den ekstra effekt som skal til. Men hvis man overskrider den grænse for hvor stor en effekt batteriet kan levere(i dette tilfælde: nok til 2*XL) så er det rigtigt at det ikke er en fordel med flere motorer. Ud over det har det en fordel rent varmemæssigt at fordele arbejdet til flere motorer. Og for det helt tredje: Det ser godt ud med to istedet for én Wink
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 11:09
det er også det jeg mener med at en batteriboks godt kan trække 2 XL motore, da boksen har de krævende watt.
På min Case bruger jeg også 2 stk XL til at trække dens vægt på næsten fem kilo, og selvom 2 m-motorer faktisk også kører - kan jeg ikke se forskel på farten, selvom det burde kunne ses.

- og du har fuldstændig ret - 2 ser bedere ud.

Citat: Martin.Nygaard Martin.Nygaard skrev:

Både og - et batteri kan trække 2 XL-motore eller 4 M-motore ved fuld opladning, uden at tabe noget af effekten. Men selvfølgelig vil batteriet hurtigere blive tømt.

Opdagede lige en fejl i overstående: Effekten som jeg omtaler her er trækkraften i motoren - ikke at den er den samme - da det kommer an på så meget, men at en og to motore på samme batteri vil kunne trække lige meget.

Redigeret af Martin.Nygaard - 30-Maj-2011 kl. 11:13

Til top
Asger.Aaen Se drop down
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Aaen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 11:19
Jeg er stadig træt af din Case kunne køre fra min lastbil LOL
Men bare rolig, der er et  projekt i støbeskeen som nok skal slå den, både med fart og terræn(bare ikke størrelse) Wink
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 11:22
Haha - Lasse var også noget træt at vores "traktor-træk"

- haha, det vil jeg glæde mig til at se! (forresten, så kører min kommende næsten fire km/t, så jeg håber din kører hurtigt )

Redigeret af Martin.Nygaard - 30-Maj-2011 kl. 11:23

Til top
Asger.Aaen Se drop down
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asger.Aaen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 11:26
Jeg har også noget til Lasse i hans egen skala, så kan det være det næste traktor-træk bliver mere "fair". Man må jo sige I begge inspirerede til de nye modeller til KF Smile

Redigeret af Asger.Aaen - 30-Maj-2011 kl. 11:27
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.043 sekunder.