Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Intercitytog med automatiske døre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intercitytog med automatiske døre

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Sted: Denmark
Region: Hovedstadsområdet
Status: Offline
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Intercitytog med automatiske døre
    Sendt: 10-April-2011 kl. 09:24
Hej,

Mens der er stille på forum og mange er til Klodsfest (jeg håber I har haft en fantastisk weekend i Vejle), vil jeg præsentere min seneste MOC.

Toget er det tredje i rækken med automatiske døre. De to tidligere tog kan ses her og her. Toget benytter samme basale åbningsmekanisk som det forrige, men er simplificeret kraftigt og udvidet til tre vogne.

Youtube videoen viser det hele, inklusiv billeder af åbningsmekanismen:

Alle billeder kan ses på Brickshelf (efter moderation)

Toget består af fire vogne. Den forreste (36 knopper) indeholder al PF funktionalitet, de to næste er identiske (28 knopper) og den sidste er en kortere version af den første med fuldt interiør (32 knopper).

Fronten har automatisk kørelys og lys inde i førerkabinen:

De automatiske døre fylder næsten ingenting, så der er plads til interiør:

Hvordan fungerer det så? Det letteste er at se videoen ovenfor. Men her følger et par billeder:

Hvad siger I til toget?

God søndag,

Esben

Redigeret af Esben.K - 10-April-2011 kl. 09:25
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 09:30
Du mangler bare nogle automatiske passagerer til at stige af og på. Wink

Det er som sædvanligt høj klasse. Er meget imponeret! Thumbs Up
Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Chris.Paton Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 02-Juni-2004
Sted: Greenland
Region: ikke oplyst
Point: 1321
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris.Paton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 09:38
Som en af dem der ikke er til Klodsfest har jeg æren til at være den første at sige ...

intet ...

Jeg er målløs! Big smile

Det er bare imponerende. En fantastisk blanding at Technic og klodser og ikke mindst RC toget. Dør mekanisme, med eller uden automatikken, er meget smart og det vil jeg gerne brug i min næste helikopter projekt! Med strøm, og faktum at samtlige dør åbne samtidig er genialt! Det blive noget som alle sikkert vil gerne kopier til deres tog layout - det giver mere liv!

Du må helle få et "patent" på designen og hurtigt! LOL
Til top
Marcus.Jørgensen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 06-August-2010
Sted: Danmark
Point: 183
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Marcus.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 12:45
Godt desigen og funktionalitet!
 DET er WIN6772
Til top
NielsOttoHansen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 23-Oktober-2008
Region: Midtjylland
Point: 151
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsOttoHansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 14:38
ClapClapClap  Imponerende  -- imponerende--  ja -jeg tror vi er et helt "klappekor"   ClapClapClap
                Virkelig  fremragende.
Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2577
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 15:05
Hold da liiige kegle, man! Sådan skal det virkelig gøres, Esben! Jeg er fuldstændig tabt i dine toge - de er så vilde - og det her er set fra den tekniske side det fedeste du har lavet, da den udover åben/luk dørene har så meget plads, at der er almindeligt interiør. Bravo, bravo!
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Morten.Øberg Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-November-2007
Point: 904
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Øberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 16:28
Det er jo helt utroligt hvor genialt det er Clap Star Thumbs Up

Både hvor småt det er, og det er alle 3 vogne.

Jeg skal også snart igang med tog mocs, og kommer nok til at stjæle ideer fra dine geniale designs. Embarrassed
Morten Øberg
Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 16:33
Sådan skal det gøres Esben! Det er virkelig genialt!Clap Åbningsmekanismen er simpelthen fantastisk godt fundet på!Wink

At du har lavet mekanismen, så den fylder næsten intet, og der derfor bliver plads til interiør, er rigtig fedt lavet.Smile

Nu vænter vi så i spænding på, hvilken sjov mekanisme du finder på til dit næste tog.Big smile
Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 16:42

Hvis man nu lige legede med tanken... Tænk, hvis man kunne lave et LEGO Dream Team.... Dig, Gaasedal, Lasse og Jamie - og gav jer frie hænder... I fire tilsammen kunne revolutionere og omskrive hele fremtiden for Lego... Clap
René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Jan.Sørensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 807
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan.Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 18:04
Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Hvis man nu lige legede med tanken... Tænk, hvis man kunne lave et LEGO Dream Team.... Dig, Gaasedal, Lasse og Jamie - og gav jer frie hænder... I fire tilsammen kunne revolutionere og omskrive hele fremtiden for Lego... Clap

Sidder så lige og tænker på hvilket produkt, der ville komme ud af det Wink Ville det være en sportsforretning i Cafecorner-stil, hvor fodboldene flyver omkring ørerne på en i bedste GBC-stil mens butikkens dører automatisk åbner og lukker og et eller andet sindrigt Technic-system sørger for at minifig-kunderne flyttes gennem hele bygningen.

Ud over det vil jeg blot sige, at det er flot og gennemført og hvis det var mig, der havde lavet det, så ville jeg ærgre mig en lille smule over jeg ikke havde haft det med til Klodsfest. Mon ikke der havde været garanti for en præmie.

---
Jan

Redigeret af Jan.Sørensen - 10-April-2011 kl. 18:05
Til top
Morten.Dalermoen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: Norge
Point: 1658
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Dalermoen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 18:21
Imponerende Clap Riktig godt lavet!
Morten Dalermoen
Til top
Lars.Mogensen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 05-Januar-2010
Region: Nordsjælland
Point: 1518
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars.Mogensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10-April-2011 kl. 19:22
Meget inspirerende! Foruden al det tekniske er det faktisk også et rigtig flot tog at se på Clap.
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 03:42
Synd den er "leaket" - ellers ville det have været et fantastisk officielt LEGO sæt Wink

Du ka' bare det dér, Esben ClapClapClap
Til top
A.Flyndersøe Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 22-September-2009
Region: Østjylland
Point: 1993
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér A.Flyndersøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 03:59
super fedt tog, kan også se at nyheden er leaket til brothers-brick
Anders Thykjær Flyndersøe
Til top
Ole.Nordby Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 21-August-2010
Sted: Norge
Point: 357
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole.Nordby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 05:18
Knall fedt =)

143
Ole Christian Nordby

Byggepladen & Brikkelauget
Til top
Chris.Paton Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 02-Juni-2004
Sted: Greenland
Point: 1321
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris.Paton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 07:13
Citat: A.Flyndersøe A.Flyndersøe skrev:

super fedt tog, kan også se at nyheden er leaket til brothers-brick

Oops. My bad! Embarrassed
Til top
Ulrik.Hansen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 04-Marts-2008
Point: 7435
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrik.Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 08:00
Det er virkelig lækkert, det der! Og din åbenheden omkring funktionaliteten er episk. Det bliver sgu dødsstødet til min 8275 Bulldozer, som jeg mest af alt købte for at få en mængde technic at eksperimentere med Big smile (hvad mangler jeg så ellers af vigtige elementer?)
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
Til top
C.Behrens Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-April-2008
Region: Trekantsområdet
Point: 5809
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Behrens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 08:28
Hvor er din kunnen bare imponerende Esben.
Der skal godt nok flyttes rundt med nogle "brikker" for at få sådanne funktioner til at virke. Mest imponerende er det dog at det lykkedes dig gang på gang at gøre det, uden at det ødelægger det endelige design og uden at en eller anden "klumpet" technik klods kommer i vejen.
Du har min RESPEKT!  Clap    -Tillykke med BB!

-Nu spørger jeg ligesom alle andre uden anelse! Hvor lang tid tager det at lave en sådan kunst kreation?
Til top
Esben.K Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 09-Februar-2006
Point: 2097
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Esben.K Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 14:25
Hej allesammen,

Mange tak for jeres kommentarer, det er jo helt overvældende.

Citat: C.Behrens C.Behrens skrev:

Nu spørger jeg ligesom alle andre uden anelse! Hvor lang tid tager det at lave en sådan kunst kreation?

Det kunne tænkes at andre ville finde det spændende at høre lidt om vejen fra idé til færdig model, så her kommer historien bag:

Til LEGO World 2011 lod jeg børnene køre rundt med mit forrige tog med automatiske døre (som nu er skilt ad, jeg skulle bruge klodserne til denne model). Flere bemærkede (med et glimt i øjet) at det var for dårligt at der kun var ét sæt døre der kunne åbnes. Hvad med de øvrige vogne? Sådan en bemærkning kunne jeg naturligvis ikke have siddende på mig!

Jeg havde egentlig besluttet at LW skulle være sæsonens sidste begivenhed og byggeri, men nu blev jeg nødt til at føre mine idéer ud i livet. Og så var det også en fin gulerod at hænge op den weekend jeg brugte på at adskille og sortere de to 80 liters kasser med resterne af Flintholm Station som blev flået fra hinanden på stedet efter LW: Først det sure, så det sjove Smile

Funktionaliteten var sådan set allerede designet i mit hoved inden jeg overhovedet gik i gang. Tankerækken var omtrent:

• Automatiske døre i flere vogne. To er ikke nok, mindst tre!
  • Genbrug det basale døråbningsprincip, det fungerede.
  • Men kun én motor. Alt PF udstyr i den forreste vogn.
  • Og der skal være fuldt interiør i vognene.
  • Hmm... hvordan får jeg så kraft ledt frem til dørene?
  • Under vognene? Så skal der aksler gennem boogierne... nej, det bliver noget rod
  • I taget? Så skal der føres en aksel ned til bunden, det ødelægger jo interiøret lidt... men ok, det må være løsningen.
  • Hey, så kan jeg jo bruge snekke-tandhjulet til overførsel fra længdeakslen i taget
  • Hvad så med overgangen mellem vognene? Det må blive delte boogier og så skal akslens pivot punkt være lige over vognens.
  • Så må motoren være forrest i toget. Og der skal være lys. Hey, så kan jeg jo få brugt den gamle idé med det store 4 x 6 vindue med lygterne inde bag ved.
  • Og taget skal kunne tages af som på almindelige passagervogne. Men de hænger jo sammen pga. længdeakslen? Så må man tage det hele af på én gang.
Der gik et par aftner med at bygge en prototype helt i hvidt af én af centervognene for at få funktionaliteten på plads. Især taget som er næsten ren SNOT var lidt en udfordring, jeg havde ikke lige tænkt over at længdeakslen skulle forskydes ½ knop for at matche det lille tandhjul.

Næste skridt var at indbygge M motoren i den forreste vogn og finde den rette gearing. Med det på plads byggede jeg en kopi af prototypevognen for at teste mekanikken med to vogne.

Så var det tid til design. Det rundede tag var allerede på plads men hvilke vinduer skulle bruges til hhv. ruder og døre, hvilket farveskema skulle bruges osv. Her var processen markant anderledes end når man bygger efter et forbillede. Grundfarven måtte være hvid (den eneste farve hvor jeg har tilstrækkelige mængder af specialklodser). Jeg eksperimenterede med nogle af de nye farver til vinduespartiet (flesh rød, mørk grøn) men da jeg kun har de farver i 1 x X ville det blive for begrænsende. Så det endte med et klassisk look med sorte vinduespartier og to blå linjer (grønne linjer blev også prøvet og fravalgt).
Lysegrå skørter (så kunne jeg bruge de lysegrå toghjul) og mørkegråt tag for at få lidt forskellige farver.

Jeg ville lave en klassisk rundet front og med det store vindue som begrænsende faktor byggede resten af fronten stort set sig selv. Jeg har en kasse med alle mine "SNOT-klodser", den er guld værd når man eksperimenterer med rundinger.

Med lokomotivet færdigt (det er bøvlet at presse de lange, rigide PF ledninger ned på meget lidt plads!) blev prototypevognene bygget forfra i det rigtige design + en kopi af lokomotivet med interiør som endevogn. Det tog vel en aftens tid.

Endelig lidt standard interiør og en hurtig perron så der kunne blive taget nogle fine billeder og video.

Alt i alt er modellen bygget på en fem-seks aftener og en weekend over en måneds tid.

Jeg håber at der er nogen der synes beskrivelsen ovenfor var interessant :-)

Esben
Til top
Jesper.Madsen Se drop down
Klods
Klods

Medlem siden: 30-Juli-2010
Sted: DK
Point: 131
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 14:48
Jeg synes det var meget interessant med et indblik i din arbejdsproces.
Du har sq efterhånden bygget mange ting hvor jeg har tabt underkæben når du har vist dem frem herinde.
Det er virkelig flot, og meget inspirerende! nu mangler vi bare byggevejledningen ;) muahaha
Jesper Madsen
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.063 sekunder.