Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - DTU T860
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTU T860

Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: DTU T860
    Sendt: 23-Marts-2010 kl. 02:11
Sådan (!) - jeg glæder mig til st se dine plane blive ført ud i livet. det
lyder virkelig spændende.
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: ikke oplyst
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22-Marts-2010 kl. 18:05

Citat: Martin.Nygaard Martin.Nygaard skrev:

Skal du så også have lavet et lad, en tank eller andet bag på din DTU, eller bare sådan her?

Jeg er igang med at skrabe dele nok sammen til en Inuma bugseret (kærre-)marksprøjte med tilhørende ekstra tanke til montering på DTU'en.

Inuma marksprøjten ser nogenlunde sådan her ud:

Traktoren til venstre er prototypen, mens traktoren til højre er en "serieudgave".

"Serien" kom vist kun op på en halv snes styk, inden Deutz tog over.

På modellen bliver tankene lavet af knopdele (blandt andet fly-skrog dele), og så skal jeg finde ud af hvordan sprederbommene kan laves, uden at de bliver alt for tunge.

Ellers er der nok andre opgaver på Dieselund Maskinstation til en traktor af denne størrelse.

Med tiden anskaffer Dieselund sig sikkert noget isenkram til udretning af marker, i stil med dette:

Og ellers er det vel ingen sag at slæbe afsted med selv en nok så velvoksen gylletankvogn:

...eller et større maskinsæt til reduceret jordbehandling ved kun én overkørsel (f.eks. ved bl.a. økologisk dyrkning), hvilket godt kan kræve et par hypheste eller tre...

Til top
Ivan.Graff Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 03-Marts-2009
Point: 1048
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ivan.Graff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 11:06

Her skal man vist ha' mange og klodser at flytte med  for at kunne lave sådan en VOLDSOM Moc, men igen den er super fed og extrem flot

Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 08:27
Virkelig flot, Carsten !
Skal du så også have lavet et lad, en tank eller andet bag
på din DTU, eller bare sådan her?
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Peter.Vingborg Se drop down
Dæk
Dæk
Byggebladets redaktør

Medlem siden: 29-Februar-2004
Sted: LEGO Fan Land
Region: Vestjylland
Point: 8417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.Vingborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-Marts-2010 kl. 02:44

Du har gjort det - igen!

Smukt Gårdmand Thomsen!

Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager:
LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-?
MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023
Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-?
Klodsfest 2024, Hvalsø
Klodsfest 2025, Thisted
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19-Marts-2010 kl. 23:14

I denne sene natte(vagts-)time kan der vist lige blive tid til at vise den første MOC i sådan cirka et halvt års tid frem, nemlig Dieselund Maskinstation's nye stortraktor, en Deutsche Traktoren Union (DTU) T860.

Modellen var næsten klar inden turen til Skærbæk i september sidste år, men er først blevet lavet helt færdig idag, eftersom at jeg i den mellemliggende tid har lavet køkken - det køkken, som jeg havde med hjem fra Skærbæk-turen. (Billederne er desuden også taget i mit nye køkken  ).

Jeg fik desværre ikke ryddet mit byggebord inde i mit hjemmekontorbyggehyggerum for de åbentstående sortimentkasser med Technic-dimsedutter i, inden jeg gik igang med at lave køkken, og flere af mine halvfærdige projekter stod desuden også fremme, altsammen med det resultat, at alt blev indhyllet i murstøv fra køkkenet, på trods af at alle døre var lukket.

Så i de sidste par uger har jeg vasket et par millarder tons Technic-dimsedutter eller fem - det føles i hvert fald sådan! Og det tog sin tid

Her ses støvet på prototypen. Sådan så alle modellerne og alle dimsedutter, som stod fremme, ud bagefter:

På grund af støvet måtte jeg igang med at bygge en ny DTU-traktor (med de nødvendige rettelser) af rene dele, og derefter skille prototypen ad i atomer, som nu er kommet til "storvask".

Den støvede (og lettere afpillede) prototype (th) ses her side om side med den "endelige" udgave (tv):

Nu hvor rettelserne er tilføjet, så kan den "endelige" udgave vel betragtes som mere eller mindre "færdig".

Dog er jeg ikke helt tilfreds med taget - så det bliver nok revideret lidt engang.

Selv om den er europæisk bygget, så overgår DTU-traktoren mange af de amerikanske stortraktorer i størrelse og ydelse.

De mange kW'er - 441 stk. af slagsen - kommer fra en 15.9 liters Deutz V8 turbodiesel, og de langsgående "svingarme"/hjulophæng er af samme type som på skovmaskiner - vistnok af de mere velvoksne af slagsen.

Udover V8-motor, så har modellen knækstyring, der kan flexe, idet der indgår 1x2 "gummi-liftarms" deri, der er Hands-of-God styring via blinket på taget, der er PTO og luftudtag agterude, og træk på alle 8 hjul.

Centerdifferentialet trækker både PTO'en (som kan ind- og udkobles) og motoren (som ikke kan udkobles).

Den højre "skorsten" består af en sort Pneumatic-pumpe, men da disse er ret dyre, så udgøres den venstre "skorsten" blot af en klods-attrap, som ligner (lidt).

Redskabsophænget agterude følger naturligvis "8284-standard" og er et 3-punkts, ligesom alle mine øvrige traktorer nu også har fået.

Derudover kan motorhjelmen åbnes:

Svingarmene/hjulophænget for og agter er af samme type som på min 6-hjulede Valmet 1502 traktor, dog forlænget lidt, for at gøre plads til større hjul.

Bagpå er der en aftagelig ramme, som der kan monteres f.eks. et lad eller vægtklodser på - eller en tank, så DTU'en kan bruges i forbindelse med en bugseret marksprøjte:

Selvom DTU T860 blev lanceret sidste forår, så har motorleverandøren Deutz allerede taget over og viderefører nu modellen som Deutz AgroXXL 1630.

I den forbindelse har DTU'en bl.a. fået ny motorhjelm og er blevet malet Deutz-grøn.

Den nye "snude" er muligvis mindre elegant end originalen - så derfor ser Deutz-udgaven muligvis bedst ud sådan her:

Igen-igen manglede jeg denne dimsedut:

...så her måtte 2 stk. ridsede og brugte sorte 1 x 9 (7 - 3) liftarms lade livet.

Desuden mangler der decals - de skal liíiige tegnes i AutoCAD og CorelDRAW først  .

Modellen blev daaaaaaaaaajligt solid, og totalvægten blev gedigne 1835 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.125 sekunder.