![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Falck Unimog U1250L/U2150L Bjærgningsvogn |
Besvar
|
| Forfatter | ||||
Carsten.Thomsen
Liftarm
Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Falck Unimog U1250L/U2150L BjærgningsvognSendt: 06-August-2009 kl. 18:24 |
|||
Jow, efter samtidens målestok var de vel OK Jeg var dog lidt irriteret over, at frontskovlen og ladet så let faldt fra hinanden på min 8848. Når jeg bygger modeller idag kommer de mere eller mindre "frivilligt" på et eller andet tidspunkt igennem "gulvtesten" - dvs. at skidtet falder på gulvet uden at det var tilsigtet. Liftarmsmodeller skal blot samles op igen, og de fejler sjældent noget - udover at knopdelene (antenner, spejle, lygteglas, tiles, etc.) falder af. Min gamle 8848 (som dog ikke er samlet idag og som heller ikke bliver det) ville nok næsten med garanti ikke overleve sådan en behandling |
||||
![]() |
||||
Martin.Bruun
Dæk
Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 5295 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 05-August-2009 kl. 16:44 |
|||
|
Man burde vel også næsten i denne tråd vise de officielle LEGO Technic Unimogs... ja.. altså.. Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om hvad inspirationen har været til disse to:
Begge fede sæt! .. nok især den første.
|
||||
|
Martin Bruun
"A man builds with his brain and not with his hands" - Brickelangelo |
||||
![]() |
||||
Carsten.Thomsen
Liftarm
Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 05-August-2009 kl. 15:37 |
|||
![]() |
||||
C.Maglekær
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 869 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 05-August-2009 kl. 07:15 |
|||
|
Den ser sådan ud:
|
||||
![]() |
||||
Nikolej.Genefke
Plade
Medlem siden: 16-December-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 52 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 04-August-2009 kl. 16:56 |
|||
|
Til jer der får stramme bukser af Unimog:
http://www.autoblog.com/2005/12/18/brabus-tunes-the-unimog-u 500-black-edition/ Så kan den også nå ned i brugsen i en hvis fart ![]() evt søg brabus unimog, så kommer der en masse sjov. |
||||
![]() |
||||
Jim.Knudsen
Klods
Medlem siden: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 254 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 03-August-2009 kl. 18:32 |
|||
|
||||
![]() |
||||
Kim.Andersen
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Himmerland Status: Offline Point: 1432 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 31-Juli-2009 kl. 09:11 |
|||
Korrekt husket! |
||||
|
Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver." |
||||
![]() |
||||
Bo.Jensen
Panel
Medlem siden: 21-Oktober-2005 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1261 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 31-Juli-2009 kl. 03:58 |
|||
|
TopTopTop
Hilsen Bo
|
||||
![]() |
||||
Peter.Vingborg
Dæk
Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8661 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 31-Juli-2009 kl. 03:02 |
|||
Denne nye Unimog er nu også nuttet på sin helt egen måde.... Dagens tre forskellige design ses her. |
||||
|
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
||||
![]() |
||||
Martin.Bruun
Dæk
Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 5295 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 19:29 |
|||
|
En Unimog er et fedt køretøj.
I min værnepligtstid fik jeg engang en tur i en. Det var den gamle model med den runde snude... for mig er det den "rigtige" Unimog. Den gik bare ubesværet igennem pløre til langt over navene.
Ifølge delingens oversergeant var Unimog'en (dengang ihvertfald) forsvarets mest terrængående hjul-køretøj. Og jeg var tilbøjelig til at tro ham. |
||||
|
Martin Bruun
"A man builds with his brain and not with his hands" - Brickelangelo |
||||
![]() |
||||
Morten.Skov
Panel
Medlem siden: 04-September-2007 Sted: Denmark Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 1990 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 18:30 |
|||
|
[Q
Den mark ser godtnok også lidt bladret ud (blaa'r:t uw, på vendelbomål). Apropos, så så jeg engang en YouTube video, hvor en Claas Lexion med bælter på drivakslen kravlede igennem og udførte vendinger i knæhøjt mudder uden det mindste problem. Måske skulle I overveje at få fat i en bæltetraktor eller også få nogle ekstra brede hjul med lavtryksdæk til traktoren ? [/QUOTE]
Ja ellers må vi håbe at vi ikke får 80mm regn igen inden vi skal tage vores 110 ha op så kan det godt blive en lang sæson |
||||
|
Morten Anker
Jeg er Klodset, men ikke mere end alle de andre i Byggepladen.:-) |
||||
![]() |
||||
Morten.Skov
Panel
Medlem siden: 04-September-2007 Sted: Denmark Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 1990 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 18:27 |
|||
|
|
||||
|
Morten Anker
||||
![]() |
||||
Carsten.Thomsen
Liftarm
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 17:41 |
|||
|
Hehe det kan jeg også Det er bare en skam, at (ikke hvis, men at) LEGO lader Pneumatic udgå Pneumatic skal man derefter finde hos "konkurrenten" FischerTechnik (hvis slanger passer til LEGO Pneumatic) - som endda har formået at kombinere Pneumatic med noget Mindstorms-agtigt robotstyringshalløj. Det kunne LEGO da godt lære noget af - men den diskussion kan evt. føres i en anden tråd
Jeg tegner dem selv ved hjælp af AutoCAD og farvelægger dem i CorelDRAW, hvor jeg også tilføjer eventuelle indskannede billeder/figurer. Jeg har desværre ingen printer selv, så jeg får printet ud på klistermærkeark hos den lokale kontorforsyning, som også er leveringsdygtig i klistermærkeark og alskens andre nyttige ting. Der har været skrevet en del om klistermærker og hvad dertil hører, bl.a. i denne tråd. Men brug evt. søgefunktionen her i forummet. Der ligger nemlig rigtig meget nyttigt info (og spas og ballade) i de forskellige tråde fra de sidste ca. 5 år, bl.a. også om klistermærker.
Konstruktivt kritik er altid velkomment
Den mark ser godtnok også lidt bladret ud (bla:r't uw, på vendelbomål). Apropos, så så jeg engang en YouTube video, hvor en Claas Lexion med bælter på drivakslen kravlede igennem og udførte vendinger i knæhøjt mudder uden det mindste problem. Måske skulle I overveje at få fat i en bæltetraktor eller også få nogle ekstra brede hjul med lavtryksdæk til traktoren ? |
||||
![]() |
||||
Kim.Andersen
Panel
Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Himmerland Status: Offline Point: 1432 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 11:44 |
|||
Lige præcis min første tanke.. |
||||
|
Kim Andersen
"Hvis plan A ikke virker, så husk, at alfabetet har 28 bogstaver." |
||||
![]() |
||||
Morten.Skov
Panel
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 08:53 |
|||
|
Hej Carsten...
Det er ikke altid at en er nok, sidste år så vores maskiner så godt fast i marken at selvom den havde skudt sine spyd ned kunne den ikke klare det |
||||
|
Morten Anker
||||
![]() |
||||
Mads.Pedersen
Panel
Medlem siden: 16-Januar-2008 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 887 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 04:48 |
|||
|
Den er da for fed der skal tilføjes at trækspilende kan trække helt op til 50 ton(!) |
||||
|
Mads Møller Pedersen
|
||||
![]() |
||||
Stefan.Sandbeck
Panel
Medlem siden: 30-Oktober-2008 Sted: Denmark Region: Vestsjælland Status: Offline Point: 1276 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Juli-2009 kl. 02:00 |
|||
|
det ser rigtig godt ud som altid Carsten kun lige en enkelt lille kritik spade kløerne vender de ikke forkert
|
||||
|
Stefan Sandbeck
Den ABS afhængige Autolakere(citat fra Kundby) TC8 |
||||
![]() |
||||
Rasmus.Damgaard
Panel
Medlem siden: 31-Marts-2009 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 1635 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 18:09 |
|||
|
Den ser da super fin ud Carsten, kan rigtig godt lide at du indbygger trykluft i dine modeller.
![]() ![]() Har lige et spørgsmål, de klistermærker du sætter på dine kreationer printer du selv dem ud eller får du dem et andet sted fra?
|
||||
![]() |
||||
Carsten.Thomsen
Liftarm
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Juli-2009 kl. 17:46 |
|||
|
Så blev jeg endelig (nogenlunde) færdig med min Falck Unimog Bjærgningsvogn i skala ca. 1:20. Den har været undervejs i knapt tre år (!), for så vidt jeg husker var den tilmeldt MOC-konkurrencen ved KF06 (?), men hvor jeg desværre ikke kunne deltage. Nu er Unimog'en så blevet hevet op af mølposen igen (som er en flyttekasse fuld af mere eller mindre færdige projekter og delprojekter og "skøre idéer") og har været en tur på Technic-værkstedet igen. Her blev den forsynet med et nyt lad og en ny kran, der (forhåbentlig) ligner forbilledet lidt bedre. Dette krævede dog en total fornyelse af hele bagenden, alt fra lige bagved førerhuset og bagud. Modellen blev samtidig betydeligt enklere, lettere og mere solid.
Førerhuset er genbrug fra den foregående model fra "mølposen", dog med en ny grill, lavet af bl.a. knop-plader og rillede tiles. Som altid er der nemlig gået indtil flere prototyper forud for denne "endelige" model, og tagskiltet er af samme årsag blevet lidt "nusset" i kanterne af den megen håndtering i "værkstedet". Som det kan ses mangler der decals hist og her, så ved førstkommende revision (dvs. når jeg får printet decals ud) får den både advarselsstriber og nummerplader m.m. Og måske burde jeg også overveje at forsyne Unimog'en med et rigtigt trucker-taghorn
Forude gemmer der sig en V6-motor, der er styring via det blå udrykningsblink på taget, og i førerhuset er der en ventil til styring af trykluftudtagene agterude. Agterude er der øverste og nederste trækgaffel, samt føromtalte trykluftudtag, og det følger altsammen "8284-standarden", således at f.eks. landbrugskøretøjer og lastbilsanhængere kan bugseres, også dem der kræver trykluft.
Mellem øverste og nederste trækgaffel ses trækkrogen til spillet. Måske burde jeg ved førstkommende revision overveje at forsyne Unimog'en med ruller under "bugen", så spillets wire kan føres nedenunder, så der også kan trækkes fra forenden.
Når det går løs med trækkeriet, så sænkes spadekløerne, sådan at Unimog'en ikke trækkes baglæns. På virkelighedens Unimog'er er der virkelig power i spillet, så derfor kan både lastbiler samt traktorer med f.eks. gyllevogne hjælpes på ret køl igen, hvis de er kommet i uføre.
Bagved jalousilågen i venstre side kan køretøjets to spil betjenes. Forrest sidder trækspillet og bagest spillet til kranen. Både snoren ("wiren") og gummibåndene er originale LEGO-dele. Jeg ville gerne have lavet spillet sådan at det var drevet af en Power Functions M-motor, men både M-motor, en tilhørende omskifterfunktion (dvs. gear) til at skifte mellem de to spil, samt den enorme batteriboks, ville desværre fylde alt for meget. Så spillet må nøjes med at være drevet af "rugbrødsmotor".
Bagved jalousilågen i højre side gemmer sig lidt håndværktøj. Under ladet ses trykluftpumpen.
Ventilen ved venstre bagskærm er til hævning/sænkning af spadekløerne. Selv uden brug af vægtstangsprincippet, hvilket jeg ellers plejer ved indbygning af trykluftscylindre, så formår de to 48 mm trykluftscylindre så rigeligt at løfte bagenden af Unimog'en, når spaderne sænkes.
Styretøjet og bagakslen er af samme type som på de af mine traktorer, som er bygget efter "8284-opskrift", så akslerne er ligesom resten af modellen daaaajligt solide. Bagakslen er fast, mens forakslen kan vippe om længdeaksen. Dette gør modellen rimeligt terrængående, hvilket naturligvis er en ubetinget fordel, især i det tidlige forår, hvor det gode forårsvejr kan lokke mangen utålmodig og virkelysten landmand til at gøre et forsøg på at betræde de plørede marker med lidt for tunge køretøjer med (måske) lidt for smalle hjul.
Forbilledet er et mix mellem det hjemlige Falck Frederikshavn's ældre Unimog U1300 (ovenfor)...
...og den lidt mere "højbenede" Unimog U2150L, som bl.a. Falck i Ringsted og det danske forsvar har/havde (Falck har nemlig købt nogle af forsvarets bjærgnings-Unimog'er, som de har sat pænt i stand - Falck Ringsted's Unimog kunne godt ligne en af dem).
Her ses tre forskellige Falck Unimog'er fra agterenden. Fra venstre ses en "højbenet" U2150L, i midten en U1250L (vistnok), og yderst til højre den ældre 416'er med de runde former. 416'eren virker på en måde lidt "traktor-agtig" at se på, mens de nyere U1250L/U1300/U1550L og den nyeste U5000 virker mere "lastbil-agtige" at se på.
For yderligere information og inspiration kan køretøjsbillederne på ovenstående www.beredskabsinfo.dk og på www.beredskabsbilleder.dk varmt anbefales. I disse billedgallerier kan også ses nogle køretøjer, som jeg måske engang muligvis og eventuelt vil bygge modeller af - men mere om det til den tid
I nærværende model indgår der (for en gangs skyld) ingen modificerede dimsedutter. Til gengæld indgår bl.a. disse dimsedutter:
Desuden indgår der, som det ses, for en gangs skyld diverse knopdele, men det til trods er modellen ren liftarmsfræs. Technic knop-bjælkerne på ladet indgår blot som en slags "liftarms med knopper på", som ladet kan sættes fast på.
Alle grå dele er nygrå (undtagen værktøjet bag højre jaluosilåge). Totalvægten blev 1192 gram.
|
||||
![]() |
||||
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |