Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Claas Lexion 420
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Claas Lexion 420

Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Sted: Denmark
Region: Trekantsområdet
Status: Offline
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Claas Lexion 420
    Sendt: 20-September-2010 kl. 17:07
Citat: Morten.Frandsen Morten.Frandsen skrev:

Nu behøver jeg jo ikke at bygge sådan en, når der er lavet en, der er stort set spot on.

Ja, ham Carsten kommer før alle os andre .. Jeg har slet ingen idéer omkring hvad jeg skal bygge .. Det hele er bygget i forvejen ..
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Morten.Frandsen Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 06-August-2010
Region: ikke oplyst
Point: 109
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten.Frandsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20-September-2010 kl. 16:01
Fed tærsker. Jeg ville gerne have set lidt af indmaden.
Nå - nu behøver jeg jo ikke at bygge sådan en, når der er lavet en, der er stort set spot on.
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2010 kl. 14:48
Citat: C.Maglekær C.Maglekær skrev:

Carsten, du burde kontakte ham der vil eje en.
God idé, Christian.
Så må vi se, om han vil betale hvad sådan en hjemmesnedkereret svend koster LOL
Handlen skal jo helst gå gennem mit lille enmands-firma, når det sådan skal gå rigtigt til - og det bliver tingene jo desværre ikke billigere af. Embarrassed

Citat: Svend.E.Saksun Svend.E.Saksun skrev:

Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Sad lige og googlede lidt efter de nye 2011 Technic-modeller, men uden at finde noget.  
Der er da ellers rygter nok på internettet...
Her er et af dem:

Es geht weiter mit 5 Technic-Sets im Januar und einem Technic-Set im März.
Januar:
8069 Baggerlader 49,99€
8068 Rettungshubschrauber 29,99€
8067 Mobiler Mini-Kran 19,99
8065 Mini Kipplaster 9,99€
8066 Geländewagen 14,99€

Link til hele oversigten over nyheder "Frühjahr 2011":

Citat: Svend.E.Saksun Svend.E.Saksun skrev:

Så lige i en anden tråd, Carsten, at du selv havde været på 1000steine...
Her er så et andet link:
Ja, godmorgen/eftermiddag/aften, Svend E - der havde jeg såmænd også været forbi i går Wink
Jeg ledte med andre ord efter nogle billeder ude på nettet - men som nævnt uden at finde noget.
Men måske burde jeg hellere tjekke WikiLeaks ud ved lejlighed LOL

Citat: Martin.Nygaard Martin.Nygaard skrev:

Jeg har selv oprettet en tråd her på forum igår omkringe de nye 2011 modeller.

Link
Jepper, så lad os hellere dele rygterne med hinanden dér Big smile

Til top
Martin.Nygaard Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 10-December-2009
Region: Trekantsområdet
Point: 2568
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Nygaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2010 kl. 10:25
Jeg har selv oprettet en tråd her på forum igår omkringe de nye 2011 modeller.

Link
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..

Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2010 kl. 09:10
Så lige i en anden tråd, Carsten, at du selv havde været på 1000steine...
Her er så et andet link:
Til top
Svend.Erik.Saksun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 07-Oktober-2005
Point: 10156
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svend.Erik.Saksun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2010 kl. 09:02
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Sad lige og googlede lidt efter de nye 2011 Technic-modeller, men uden at finde noget.  
Der er da ellers rygter nok på internettet...
Her er et af dem:

Es geht weiter mit 5 Technic-Sets im Januar und einem Technic-Set im März.
Januar:
8069 Baggerlader 49,99€
8068 Rettungshubschrauber 29,99€
8067 Mobiler Mini-Kran 19,99
8065 Mini Kipplaster 9,99€
8066 Geländewagen 14,99€

Link til hele oversigten over nyheder "Frühjahr 2011":
Til top
C.Maglekær Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 20-Juni-2007
Point: 869
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Maglekær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17-September-2010 kl. 07:54
Carsten, du burde kontakte ham der vil eje en.
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16-September-2010 kl. 20:46
Til gengæld fandt jeg derved tilfældigvis denne side - og der omtales sørme min Claas Lexion Embarrassed

Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09-Maj-2009 kl. 04:33

den er virkelig gennemført.

men det eneste jeg kunne være bedre er bagenden. jeg synes den er lidt for luftig

Mads Møller Pedersen
Til top
Jesper.Thuesen Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 29-Maj-2006
Point: 5515
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper.Thuesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2009 kl. 18:45

Du er - og bliver - den bedste landbrugs-maskine-LEGO Technic-designer/bygger ever seen!!!

Den er simpelthen så gennemført!! - og du får en dreng, der er vokset op på landet til at knibe en tåre af og til, med dine kreationer - men denne er dog den lækreste (OK - hvis DU bruger to år på den, så må den også være gennemtænkt )

- den får  ud af 5 herfra.

Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator

"People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!"
Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894)

Til top
Michael.Poulsen Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Østjylland
Point: 300
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael.Poulsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2009 kl. 18:06
Den er SÅ gennemført....!!!
Hilsen Michael Poulsen
Til top
Martin.Alsø Se drop down
Tagsten
Tagsten

Medlem siden: 07-September-2005
Region: Hovedstadsområdet
Point: 461
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Alsø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08-Maj-2009 kl. 17:12

Du er for vild - Det er bare så meget i orden.

Flot - 5 Stjerner fra mig *****

Martin Alsø - The Chokomann

Der er ingenting, der er så godt, at det ikke kan laves bedre. GKC
Til top
Rasmus.Damgaard Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 31-Marts-2009
Point: 1635
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus.Damgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-Maj-2009 kl. 09:12
Wow, det ser virkelig godt ud Carsten!
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 15:55

det er bare "Top dollar" det der

Mads Møller Pedersen
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 15:28

Så fik Dieselund Maskinstation laaaaaaaaaangt om længe sin mejetærsker - den har "kun" været undervejs i knapt to (!) år (er blandt andet omtalt her).

Mejetærskeren er behørigt udstyret med brandslukker, og i dens indre gemmer sig en V6-motor og en tryklufttank, og trykluftpumpen har jeg forsøgt at skjule så godt som muligt i højre side.

Desuden er der indføringselevator, accelerator, tærskecylinder og dertil tærskebro, samt undersold, halmrystere og agterude en halmsnitter.

Alt dette "indre liv" drives af drivakslen (dvs. forakslen) og snurrer og ryster så vældig lystigt, når maskinen kører - og det kan ind- og udkobles ved hjælp af de røde håndtag ved siden af førersædet.

V6-motoren kan (og skal) til gengæld ikke ind- og udkobles.

Korntanken er uden forhøjning, for det kunne jeg ikke finde ud af at lave.

Med en forhøjning udvides korntankens kapacitet, ganske enkelt ved at skotterne klappes op - og så de stadig er korntætte.

Hvis jeg finder en løsning på det, så bliver mejetærskeren naturligvis udstyret med forhøjning.

Modellen er den fjerde udgave, og af hensyn til proportionerne (og fordi den længste liftarm, 1x15, igen satte en begrænsing) så er den desværre 2L kortere end den 3. prototype (som nu er død&borte - men som kan ses her).

3. prototype havde svingende halmgafler over halmrysterne, men det er der desværre ikke plads til i denne "endelige" udgave.

Men hvis det lykkes at "skohorne" nogle halmgafler ind alligevel, så skal modellen naturligvis udstyres med sådan nogle.

De svingende halmgafler (og de andre roterende og pendulerende herligheder i sådan en svend) kan ses i denne lille animation:

Der er Hands-of-God styring via de to rotorblink, og skærebordet hæves og sænkes ved hjælp af to trykluftcylindre, via vægtstangsprincippet.

Kornsneglen hæves og sænkes også ved hjælp af trykluft, og "trappen" op til førerhuset kan drejes ind og ud, ligesom i virkeligheden.

Som det sikkert kan ses, så passer den størrelsesmæssigt til Technic traktorerne (dvs. ca. skala 1:20) - modsat LEGO's egen "krympede" #8274.

Agterude er der trækgaffel og trykluftudtag, som følger "8284-standarden", sådan at mejetærskeren kan trække en skærebordsvogn, når turen går ad de snoede sogneveje til og fra marken.

Der er ialt tre ventiler - to i førerkabinen til at hæve/sænke skærebordet og til trykluftudtagene agterude, og en ventil indeni mejetærskerens indre til at hæve/sænke kornsneglen. Sidstnævnte ventil var der desværre ikke plads til i førerkabinen.

En stige, der kan skydes op/ned, giver adgang til motoren - og til luftfilteret, som består af 3 stk. 6 x 6 Webbed Dishes).

Skærebordet kører på egne hjul, der trækker indføringssneglen og kamvinden, som derfor snurrer lystigt rundt, når maskinen kører (og skærebordet er sænket).

Som nævnt her og her, så passer skærebordene på kryds og tværs mellem min skårlægger, min finsnitter og min mejetærsker.

Således kan mejetærskeren f.eks. sammen med Pick-Up'en opsamle skårlagte frøafgrøder, der skal tærskes.

Her ses en 420'er med et skærebord svarende til modellen (som dog er en C-model):

Og en 420'er i aktion på marken med et opklappeligt skærebord:

Skærebordsvognen er yderst simpel:

...så det gælder naturligvis også for modellen:

Igen-igen-igen manglede jeg diverse dimsedutter i forbindelse med byggeriet, blandt andet en hvid...

... samt Lime og hvide 1x13 liftarms, en hvid 1x2 liftarm, samt Lime 1x9 liftarms.

Så her måtte saven i sving, så nogle ridsede&brugte liftarms kunne "omdannes".

I byggeriet af maskineriet er der indgået diverse "underlige" dimsedutter, blandt andet:

Hvor jeg som nævnt i denne tråd altid er på udkig efter flere af den sidstnævnte dimsedut ().

Dækkene på styreakslen (dvs. bagakslen) er de nye 61480-dæk.

Der mangler at blive trukket trykluftslange (jeg har nemlig ikke mere på lager).

Til den tid vil jeg uploade nye billeder, så kornsneglens funktion kan demonstreres.

Slangen på kornsneglens afgangsrør er en stump af en meget tynd cykelslange af den slags, der bruges til racercykler.

Alligevel er det lidt vel stift i det, så når jeg finder på en bedre løsning dér, så bliver den skiftet ud. (Måske kan et stykke Krymp-o-Flex bruges).

Der mangler desuden et par decals hist og her - de kommer på hurtigst muligt.

Mejetærskeren vejer indtil videre 1685 gram.

Skærebordet vejer 399 gram.

Pick-Up'en vejer 210 gram.

Skærebordsvognen vejer 163 gram.

Alle grå dele er nygrå.

Link til hele mappen her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.094 sekunder.