![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Claas Challenger 85E med Power Functions |
Besvar
|
| Forfatter | |
Carsten.Thomsen
Liftarm
Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Claas Challenger 85E med Power FunctionsSendt: 31-Marts-2009 kl. 05:10 |
|
Jeg ville skam også gerne male kædehjulene sorte - men desværre vil malingen jo med tiden blive slidt af, sådan at den gule farve på et tidspunkt vil skinne igennem, og det ville sikkert nok skæmme endnu mere. Desuden måtte kædehjulene da også gerne have været mindst et par tænder større, f.eks. ligesom disse hjemmelavede 16-tands kædehjul. |
|
![]() |
|
Peter.Vingborg
Dæk
Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8669 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 31-Marts-2009 kl. 04:56 |
|
|
|
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
|
![]() |
|
René.Hoffmann
Dæk
Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Marts-2009 kl. 15:16 |
|
Hey, Vingborg - jeg har for LÆNGE siden krævet ham til KF - så det må ske først... Bag i køen... ![]() Gårdmand Thomsen - den er som sædvanlig fed - men så meget, som du maler og borer og hakker - hvorfor er driv-hjulene så stadig gule? Det skæmmer... ![]() |
|
|
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
|
![]() |
|
Peter.Vingborg
Dæk
Byggebladets redaktør Medlem siden: 29-Februar-2004 Sted: LEGO Fan Land Region: Vestjylland Status: Offline Point: 8669 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Marts-2009 kl. 10:26 |
|
Du har gjort det igen!
Rigtig flot vellignende model!
Carsten! Du skal med til Skærbæk i år!
Ingen undskyldninger godtages, for ikke at ville/kunne deltage!
|
|
|
Redaktør på Byggebladet
Layoutmanager: LEGO dage, Frilandsmuseet Hjerl Hede 2014-? MODUVERSE DANMARK, SFW 2022 og 2023 Byg & Leg, Svendborg Teater 2022-? Klodsfest 2024, Hvalsø Klodsfest 2025, Thisted |
|
![]() |
|
Carsten.Thomsen
Liftarm
Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 30-Marts-2009 kl. 06:01 |
|
Så blev Dieselund Maskinstations nye bæltetraktor endelig færdig. Den har været undervejs i et halvt års tid - lige siden jeg langt om længe fik fingrene i en #8275-Bulldozer, som jeg jo skulle bruge Power Functions delene fra til denne radiostyrede traktor-model.
Fremdrivning i modellen står to XL-motorer for. De driver hvert sit bælte, men er også indbyrdes forbundet via et centerdiffentiale, som driver den 6-cylindrede rækkemotor og PTO'en agterude. PTO'en ind- og udkobles manuelt ved hjælp af det røde håndtag i højre side. Der er desværre ingen trykluft på modellen - det er der desværre ikke plads til. Så det begrænser desværre anvendelsesmulighederne en hel del, eftersom at mange af mine redskaber kræver trykluft. Traktoren ville ellers have været velegnet som trækkraft for et maskinsæt eller kærreploven. Redskabsophænget hæves og sænkes via snekketræk, som drives af en M-motor.
Den noget voluminøse batteriboks fylder godt op under den 6-cylindrede motor, og den kan let tages ud nedenud for batteriskift. Ledningen på den ene IR-modtager kunne desværre knapt nok nå ned til batteriboksen, og da jeg ikke har nogen forlængerledning, så måtte jeg indbygge et afbryder/omskifterhåndtag, hvis fornemste funktion derfor er at agere forlængerledning. Afbryder/omskifterhåndtaget sidder lige til højre for førersædet.
Udover de indbyggede Power Functions, så begrænser de øvrige funktioner sig til at motorhjelmen kan åbnes.
Nedenunder ses forbilledet som trækkraft for et maskinsæt for reduceret jordbehandling:
Med sine brede gummibælter er traktoren også velegnet til at presse luften ud af ensilagestakken i plansiloen - eller som her til at komprimere en dynge jord:
Og som det kan ses nedenunder er en Claas Challenger 85E i bund og grund en Caterpillar Challenger 85E i Claas-forklædning:
Udover Power Functions delene, så indgår der i modellen stort set kun gængse Technic-dimsedutter. Til motorhjelmen manglede jeg dog to Lime-farvede 1x9 liftarms, så der måtte to ridsede og brugte 1x11 liftarms lade livet.
Alle grå dele er nygrå. Totalvægten blev 1148 gram, excl. batterier.
|
|
![]() |
|
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |