Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Sommer, sol, strand, Skagen og Sandormen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sommer, sol, strand, Skagen og Sandormen

Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Sted: Denmark
Region: Vestjylland
Status: Offline
Point: 3766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Sommer, sol, strand, Skagen og Sandormen
    Sendt: 08-August-2008 kl. 03:46
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Citat: C.Bennedsen C.Bennedsen skrev:

Godt at se at du stadig kan bruge klodser med knopper på

Jep, men jeg skyyyyyynder mig altid tilbage til liftarms'ene igen

Jeg kom til at tænke på, om I ikke skal have lavet jer en Sandorm i LEGOLAND-udgave til Skagens-afsnittet i Miniland ?. Den ville sikkert blive i omtrent samme skala som min (?), dvs. ca. 1:20.

Den kunne måske stå i sandet et sted mellem Skagen by og Den Tilsandede Kirke ?.

Det er samme skala som LL. Næsten alt i LL er 1:20...

Det kunne da være meget sjovt at have den i parken.

Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
Carsten.Thomsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 26-Januar-2004
Region: ikke oplyst
Point: 4842
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 18:55

Citat: C.Bennedsen C.Bennedsen skrev:

Godt at se at du stadig kan bruge klodser med knopper på

Jep, men jeg skyyyyyynder mig altid tilbage til liftarms'ene igen

Jeg kom til at tænke på, om I ikke skal have lavet jer en Sandorm i LEGOLAND-udgave til Skagens-afsnittet i Miniland ?. Den ville sikkert blive i omtrent samme skala som min (?), dvs. ca. 1:20.

Den kunne måske stå i sandet et sted mellem Skagen by og Den Tilsandede Kirke ?.

Til top
C.Bennedsen Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 05-Oktober-2005
Region: Vestjylland
Point: 3766
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C.Bennedsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 18:37

Rigtig godt Carsten! Godt at se at du stadig kan bruge klodser med knopper på

Citat: Martin.Bruun Martin.Bruun skrev:

Så var det da heldigt at vinduesrammerne på Sandormen er blå og ikke grå !!!

http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=704&colorID=9

Jaaa.. Jeg er rig... Jeg har 2 i mit sæt 1651: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=1651-2

Caspar Bennedsen
LEGO Certified Professional
Onsite Event Manager - Skærbæk Fan Weekend
Core team - LEGO Festival of Play
Til top
Mads.Pedersen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 16-Januar-2008
Point: 887
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads.Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2008 kl. 18:49

super flot!

Mads Møller Pedersen
Til top
Lasse.Deleuran Se drop down
Liftarm
Liftarm

Medlem siden: 20-Juni-2007
Region: Sydvestjylland
Point: 3741
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse.Deleuran Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03-August-2008 kl. 14:26
Jeg bliver imponeret hver gang du præsenterer noget nyt til "maskinstationen" Carsten. Jeg har ikke lige haft tid til at se detaljerne igennem (bortset fra Sandormen), så det eneste jeg kan bidrage med, konstruktivt set, er: Bliv ved!

Det er jo helt utroligt!
Se mine byggevejledninger og del dine egne på BrickHub.org
Til top
Martin.Bruun Se drop down
Dæk
Dæk

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 5294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin.Bruun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 07:01
Citat: Carsten.Thomsen Carsten.Thomsen skrev:

Jow - men der kan desværre ikke fås større vinduer end #3761.

Så var det da heldigt at vinduesrammerne på Sandormen er blå og ikke grå !!!

http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=704&colorID=9

Martin Bruun

"A man builds with his brain and not with his hands"

- Brickelangelo
Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 03:46

Citat: Heine.H.Olsen Heine.H.Olsen skrev:

NB! Glæder mig til at høre og se mere til revisionen af din New Holland traktor

Den "nye" New Holland traktor kan ses her.

Citat: René.Hoffmann René.Hoffmann skrev:

Men er der ikke et vindue for meget i den forreste gavl?

Jow - men der kan desværre ikke fås større vinduer end #3761.

Jeg kunne sikkert sagtens have bygget noget op i klodser, men så ville modellen falde fra hinanden ved den mindste berøring. Vinduesrammerne giver derimod en god stabilitet.

Der skulle bruges ialt 22 stk. #3761 vinduer og 7 stk. #2493/#2493a vinduer. Det kostede adskillige småordrer på BrickLink at samle nok vinduer sammen   (og de var heller ikke helt billige...).

På langsiderne er der desuden også 9 vinduer i stedet for forbilledets 8 vinduer. På den måde kom det til at gå op med antallet af bund- og tagplader.

Pladerne i bunden er af 700eD typen, for at vognrammen kan sidde nogenlunde fast. Pladerne på taget er af 700eX typen, for så er de lette at tage af og sætte på.

Jeg kan evt. tage et par interiør-billeder også.

Til top
René.Hoffmann Se drop down
Dæk
Dæk
Facebook kaptajn

Medlem siden: 24-Januar-2004
Region: Hovedstadsområdet
Point: 7680
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér René.Hoffmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 22:07

Den er (som sædvanlig) fin, Carsten... Men er der ikke et vindue for meget i den forreste gavl?

René Hoffmann

LEGO-holic by nature

Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver"
Til top
Heine.H.Olsen Se drop down
Panel
Panel

Medlem siden: 10-Oktober-2005
Point: 1851
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Heine.H.Olsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 18:49

Smuk er Sandormen vel ikke just, men din model af den er ualmindelig vellignende  Du har faktisk fået utrolig mange detaljer med, og selvom der mangler nogle småting rent funktionelt, ligner den da helt fantastisk

NB! Glæder mig til at høre og se mere til revisionen af din New Holland traktor

Til top
Liftarm
Liftarm

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Carsten.Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 18:02

Så blev det sørme sommer - og i dette herlige sommervejr valfarter turisterne i millionvis til Frederikshavn Kommune, Danmarks nordligste kommune.

Mange af turisterne skal givetvis til Skagen - og nogle af dem skal sikkert også ud at køre med en af de traktordrevne busser, Sandormen, som hver sommer kører i pendulfart mellem den yderste del af Grenen og P-pladsen ved Grenen Kunstmuseum.

P-pladsen ved Kunstmuseet har i foråret 2008 fået en ny og ganske nydelig belægning, hvor der nu er særlige områder til busser, personbiler og en vendeplads, som kun er for Sandormen køretøjerne.

I maj måned i år, i det dejligste varme sommervejr, var jeg på en sådan traktortur sammen med min far, for at se bølgerne fra Skagerak støde sammen med bølgerne fra Kattegat ret ud for Grenen, og jeg tog en del billeder, som kan ses her.

En returbillet til Grenens yderste spids koster den svimlende sum af 20 kr, så for en traktor-tosse (og alle andre) er det da en billig fornøjelse.

Ekvipagen kører mest langs vandet, hvor sandet er fast, men den skal igennem et tykt lag løst sand for at komme fra vandkanten over til kørevejen ind til P-pladsen, og her måtte alle 155 HK og de lave gear i brug, og der blev efterladt nogle dybe hjulspor i det løse sand.

Som et sommerligt indslag i Dieselund Maskinstations maskinpark, har jeg efter bedste evne (og med de tilgængelige LEGO-dimsedutter) forsøgt at lave noget "stable-klods-byggeri", som forhåbentlig ligner lidt  .

Min New Holland traktor har i mellemtiden undergået en mindre "forvandling", som forhåbentlig har gjort at den ligner lidt bedre.

Men det vil jeg vende tilbage til senere.

(Edit: Den reviderede udgave kan ses her).

Vognen ligner måske ikke 110%, så den bliver muligvis forbedret lidt med tiden.

Blandt andet mangler tagvinduer og dørtrinene under sidedørene - og vognrammen skal muligvis forstærkes lidt.

Som det ses er virkelighedens MS 15 06 godkendt til 53 passagerer.

Med modellens 8 sæderækker plus forreste bænk, bliver det vist ikke til mere end 37 siddende passagerer.

Det ser faktisk ud til at Technic-figurerne og Belville-figuerne passer nogenlunde i skala.

Der findes p.t. vistnok tre Sandormen-vogne med tilhørende blå traktor.

På denne smukke maj-dag, hvor billederne af forbilledet stammer fra, var der kun MS 15 06 i drift.

Og det er vistnok den nyeste - leveret af HMK Industri A/S i Hjørring.

Så eftersom at det var den, jeg på den måde fik nogle billeder af, så blev det den, jeg byggede en model af.

Der findes vistnok også MS 14 84 og MS 14 91 (?).

Sandormen har sin egen meget flotte hjemmeside, Sandormen.dk.

Alle grå dele er gammelgrå.

Vægten blev ialt 1707 gram.

Link til hele mappen her.

Link til billeder af forbilledet her.

Link til hele køretøjsmappen her.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.086 sekunder.