Byggepladen Websted Hjemmesiden
Om foreningen
Bestyrelsen
Event Kalender
Statistik om medlemmer
Byggebladet
Download
Links

Forum start Forum start > Åbent område - alle(!) kan læse med her > Se min nyeste skabning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Mercedes-Benz GD 240
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mercedes-Benz GD 240

Besvar Besvar
Forfatter
Besked Sortering i omvendt orden
Asbjørn.Schalburg Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 28-Juni-2012
Sted: Skive, Denmark
Region: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 97
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asbjørn.Schalburg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Mercedes-Benz GD 240
    Sendt: 15-September-2025 kl. 17:14
Her kommer lige en lille opdatering til min Mercedes-Benz GD 240/24. 

Den første af bilerne (59.499) er nu blevet opdateret, og forbedret, så nogle af de fejl jeg havde begået, da den blev designet i Stud.io nu er rettet. Motorhjælmen er desuden blevet hævet med en plade, hvilket gør den en plade højre ift. målestokket på 1:45, tilgengæld ser den, efter min mening, mere naturlig ud ift. forruden. 

59.499 set skråt forfra. Foto: Asbjørn Schalburg.

59.499 set skråt bagfra. Foto: Asbjørn Schalburg.

Udover en opdatering af 59.499 fik jeg også designet min anden GD 240 (58.440) og en HMK 0,5T påhængsvogn. 

58.440 set skråt forfra. Foto: Asbjørn Schalburg. 

58.440 set skråt bagfra. Foto: Asbjørn Schalburg.

58.440 og 65.940 set skråt forfra. Foto: Asbjørn Schalburg.

58.440 og 65.940 set skråt bagfra. Foto: Asbjørn Schalburg.

Fra venstre 59.499, 58.440 og 65.940. Foto: Asbjørn Schalburg.

Her får I også lige et billede af de rigtige køretøjer. 

Fra venstre 65.940, 58.440 og 59.499. Foto: Asbjørn Schalburg.
Asbjørn Theodor Merstrand Schalburg
Til top
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Asbjørn.Schalburg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-September-2025 kl. 19:24
Citat: Christian.W.J Christian.W.J skrev:

Jeg er lige lidt sent til ballet med et inputEmbarrassed

Fedt at man vælger at køre ren skala og så acceptere at der ikke er mulighed for at akkomodere minifigurerne i samme omfang. Det giver lige en øjenåbner for hvor “klodset” minifigurens proportioner faktisk erTongue

Hvis jeg virkelig skal finde på noget at nit-picke så er det et spørgsmål til antennerne. Hvis det er HF-antenner de skal forestille (det tilsiger længden) så skal de enten pege bagud for at sende eller også skal der måske bruges flextubes og så fastgøre dem forsn ved forlygterne… Hvis man nu VIRKELIG vil høre den virkelighedstroWink

Takker. Jeg har som følge af mine toge valgt at låse mig til et bestemt målestok, eller så tæt på det nu kan lade sig gøre ift. LEGO klodserne, og ja. Det et sætter noget i perspektiv ift. minifigurene. 

Antennerne er de lange bredbånds VHF antenner, dem på ca. 3 m, som GD'erne ifm. udsendelse fik monteret i stedet for de oprindelige AM-30 afstemningsenheder (VHF). Dem der sidder på den ene af mine GD'er, den jeg har bygget her, skal antennerne være slået op (lodret), hvis de skal kunne sende ordentligt., men da køretøjet samlede højde derved overstiger 4 m (bliver ca. 5,15 m) skal de bindes ned, så man kommer under de 4 m. Normalt har antennerne ift. lodret her en vinkel på 70 grader, hvor de her har en på 45 grader. 
Desværre er dette element ikke særligt fleksibelt, hvilket gør man mangler lidt kurve på det, men normalt er antennen også stortset lige, og det bare er antennesoklen hvor vinklen laves i. 

Jeg har bestilt klodser til at lave nogle opdateringer, som jeg kort tid efter at have bygget den erkendte skulle ændres, og som jeg ikke var stødt ind i i Stud.io, da jeg designede den. Men inden SFW skulle jeg gerne få lavet min anden GD 240, som køre med AM-30 afstemningsenheden, og min HMK 0,5T påhængsvogn. 
Til top
Christian.W.J Se drop down
Bestyrelse
Bestyrelse
Næstformand

Medlem siden: 02-Maj-2006
Sted: Denmark
Region: Vendsyssel
Point: 5060
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian.W.J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04-September-2025 kl. 17:47
Jeg er lige lidt sent til ballet med et inputEmbarrassed

Fedt at man vælger at køre ren skala og så acceptere at der ikke er mulighed for at akkomodere minifigurerne i samme omfang. Det giver lige en øjenåbner for hvor “klodset” minifigurens proportioner faktisk erTongue

Hvis jeg virkelig skal finde på noget at nit-picke så er det et spørgsmål til antennerne. Hvis det er HF-antenner de skal forestille (det tilsiger længden) så skal de enten pege bagud for at sende eller også skal der måske bruges flextubes og så fastgøre dem forsn ved forlygterne… Hvis man nu VIRKELIG vil høre den virkelighedstroWink
Christian Wendelboe Jensen

http://www.Flickr.com/cwj93

Sine Ira Et Studio

(Destroyer Christian)
Til top
Eigil.Mølvig.Sloth Se drop down
Plade
Plade

Medlem siden: 05-August-2024
Sted: Amager
Region: Hovedstadsområdet
Point: 72
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Eigil.Mølvig.Sloth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28-Juli-2025 kl. 08:42
Skægt 😃 sådan en kørte jeg rundt i for 25 år siden
Eigil Mølvig Sloth
Til top
Plade
Plade

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (5) Tak(5)   Citér Asbjørn.Schalburg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24-Juli-2025 kl. 13:46
GD 240

Siden jeg byggede min Willys MB for godt 12 år siden har jeg gået med tanken om at bygge en GD 240 fra forsvaret. I starten gik jeg efter samme type hjul og opbygning som Jeep'en, hvilket betød GD'en skulle være 7 knobber bred, hvilket er meget fint til en minifigur i bredden, dog ikke ift. højden, og det faktum, at jeg byggede tog i 8 bred på dette tidspunkt. 
Da jeg på nuværende tidspunkt har låst mig til målestokforholdet 1:45, var det jo oplagt at bygge en GD i dette målestok. 

GD 240 set fra højre front med lange bredbåndsantenner. Foto: Asbjørn Schalburg

GD 240 set fra venstre bag med lange bredbåndsantenner. Det gule skal forestille en gasflaske, som sidder i holderen hertil. Foto: Asbjørn Schalburg

GD'en ser lidt lille ud, men holder sig så vidt det er muligt indenfor målene på den rigtige. Farverne kunne nok også være bedre, hvis de var "Olive Green" i stedet for "Dark Green", men da fælgende ikke fåes i "Olive Green" måtte valget jo falde på den klassiske "Dark Green". Derudover er det jo også denne grønne farve, at græsset typisk bliver bygget i. 

GD 240 med "dansk" soldat. Foto: Asbjørn Schalburg

Soldaten er fra Toy Story, med tilføjelse af gule hænder og hoved. Geværet skal forestille GV M/95, og jeg tænker uniformen som M/84, selvom M/58 nok er mere nøjagtig. 

Min spejder minifigur af mig sammen med min GD 240 (59.499). Foto: Asbjørn Schalburg

Da det er min egen GD 240 jeg har bygget, sløringsmønster skulle gerne passe overordnet med denne, så skulle min spejderminifigur af mig selv selvfølgelig også stå ved siden af GD'en. På billedet nedenunder vises min MOC af DSB Litra FF 109, for at give et indtryk af bilens størrelse ift. et lille damplokomotiv. Dette hjælper dog ikke på,at bilen ser lille ud i forvejen, tilgengæld ser lokomotivet meget stort ud ift. 

DSB Litra FF 109 (SFJ No. 9) i baggrunden. Foto: Asbjørn Schalburg
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.04
Copyright ©2001-2021 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret på 0.055 sekunder.