![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Cirkusmateriel |
Besvar
|
| Forfatter | |
Anders.R.Kristensen
Tagsten
Medlem siden: 25-Januar-2021 Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 688 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: CirkusmaterielSendt: 19-April-2025 kl. 10:11 |
|
Tak, Lars!
Ja, jeg kender godt den pågældende pdf og har studeret den nøje. Tegningen af det lange tog er også blevet nærstuderet, men det er svært at vurdere, hvor meget der er fri fantasi. Specielt lokomotivet har interesseret mig, for der skal et kraftigt et af slagsen til at trække et så langt tog. Hvis det på tegningen er inspireret af virkeligheden, er det en H-maskine, hvilket giver god mening, da det var det stærkeste godslokomotiv, DSB havde (i hvert fald før krigen). H-maskinen har dog aldrig kørt på Thybanen, så jeg har til mit cirkustog valgt litra PR, der er det største damplokomotiv, der har kørt i Thy.
|
|
|
Anders Ringgaard Kristensen
|
|
![]() |
|
Lars.Kristensen
Liftarm
Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2170 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 18-April-2025 kl. 18:27 |
|
Så har du bygge inspiration til de næste mange år ;-)
Du kender sikkert godt denne pdf, men der er et fint billede/streg tegning af et langt tog: http://nordjyskemuseer.dk/wp-content/uploads/2018/06/CirkusAvis_lille.pdf Der er dog ikke vist problematikken med giraffen.
Redigeret af Lars.Kristensen - 18-April-2025 kl. 18:29 |
|
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
Anders.R.Kristensen
Tagsten
Medlem siden: 25-Januar-2021 Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 688 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 18-April-2025 kl. 16:46 |
|
Cirkus Miehes dyr (heste, elefanter, lamaer, zebraer, bisonokse, flodhest(!)) blev transporteret i DSBs standard lukkede godsvogne af litra Q. De havde også en giraf, men hvordan den blev transporteret er en gåde for mig. Kan nogen hjælpe? Løver og tigre blev formentligt transporteret i specialvogne.
Jeg kan ikke svare på, hvor mange beboelses- og materielvogne Cirkus Miehe rådede over, men det fremgår af kilderne at et helt cirkustog med Cirkus Miehes dyr og materiel (måske også personale) bestod af 20-30 jernbanevogne, så det var ikke småting. I storhedstiden var cirkusteltet så stort, at der var to maneger i det.
|
|
|
|
|
![]() |
|
Lars.Kristensen
Liftarm
Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2170 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 18-April-2025 kl. 14:45 |
|
Fantastisk at se, hvor mange vogne ville der være i alt hvis hele cirkus skulle genskabes? Der må jo være til dyr og ikke mindst teltet.
|
|
|
Lars Kristensen
|
|
![]() |
|
Anders.R.Kristensen
Tagsten
Indlæg funktioner
Tak(4)
Citér Svar
Sendt: 18-April-2025 kl. 11:17 |
|
Som tidligere beskrevet forbereder jeg et større layout til Klodsfesten i Thisted. Temaet, der er en hyldest til Cirkus Miehe og Thybanen, har som hovedfortælling, at Cirkus Miehe drager på sommerturné fra Ydby station. Charles Nielsen, der var opvokset i Ydby, fortalte i en artikel i Sydthy Årbog fra 1989, at det var en stor dag for Ydbys børn, når Cirkus Miehe over et par dage bragte deres tungtlastede vogne til stationen. Det er lige præcist disse scener, jeg agter at genskabe i Lego.
Det kræver naturligvis, at der bygges en pæn mængde materiel, der kan transporteres til stationen for at blive læsset op på jernbanevognene. Det er nu ved at være klart, og jeg vil præsentere det i dette indlæg. Et væsentligt element i materiellet er beboelsesvogne, som Cirkus Miehe havde i et stort antal i mange forskellige størrelser. Et eksempel på en sådan vogn kan ses på dette billede, der er et af de få, jeg har kunnet finde i farver. Der findes også billeder i Enevigs Samling (Det Kongelige Bibliotek), der viser beboelsesvognene læsset på jernbanevogne. Vognene er genskabt i flere størrelser og ses her under, hvor de køres hen ad den smalle grusvej i Ydby ud for Cirkusgården: ![]() ![]() ![]() ![]() Til sidst ses hele rækken af beboelsesvogne her: ![]() Næste billede viser en transportvogn (som jeg har bygget to af) til materiel: ![]() Cirkus Miehe havde en transportabel billetvogn. Originalen kan ses på dette billede, og min model ses her: ![]() Også en karakteristisk campingvong havde Cirkus Miehe: ![]() På den tid måtte et omrejsende cirkus have en generator, der passedes af elektrikeren "Gnist". Min model ses her: ![]() Til sidst skal vi se kanonkongen Ernst Leinert og hans kanon, som jeg selv har gengivet den: ![]() Redigeret af Anders.R.Kristensen - 18-April-2025 kl. 11:22 |
|
|
|
|
![]() |
|
Besvar
|
|
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |