![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
DSB Litra SE |
Besvar
|
Side 12> |
| Forfatter | ||
Daniel.B.Pagh
Plade
Medlem siden: 07-Februar-2023 Sted: Ballerup Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 66 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: DSB Litra SESendt: 08-August-2023 kl. 00:03 |
|
Helt enig at fronten kan bruge et makeover på et tidspunkt, Nok når jeg prøver igen på en SA Model i fremtiden ^^
Mange tak! Det lyder interesandt må jeg godt sige, så jeg kommer gerne med til September :) for at se om det er noget for mig eller ej ;) |
||
|
Daniel Bror Edelbo Kold Pagh
|
||
![]() |
||
Lars.Mogensen
Panel
Medlem siden: 05-Januar-2010 Sted: Denmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 1518 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 07-August-2023 kl. 12:36 |
|
|
Flot bygget Daniel!
Jeg tænkte på, om ikke du skulle kikke forbi Togklodsens næste udstilling på Teknisk Museum i Helsingør, den 9-10 september? Vi har både en Litra SE og en Litra MM (S-tog generation 2) kørende rundt på vores anlæg. * * * Togklodsen er Danmarks eneste modeljernbaneklub der stiller op med togmodeller og anlæg udelukkende bygget i LEGO. Og så er vi i øvrigt alle sammen medlemmer af Byggepladen :-). Her et par videoer fra vores seneste udstillinger: Redigeret af Lars.Mogensen - 07-August-2023 kl. 12:39 |
||
![]() |
||
Anders.R.Kristensen
Tagsten
Medlem siden: 25-Januar-2021 Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 688 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 06-August-2023 kl. 19:28 |
|
|
Rigtigt flot!
|
||
|
Anders Ringgaard Kristensen
|
||
![]() |
||
Lars.Kristensen
Liftarm
Medlem siden: 10-Januar-2006 Sted: Denmark Region: Østjylland Status: Offline Point: 2171 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 06-August-2023 kl. 18:26 |
|
|
Ikke tosset af et første byg, synes du rammer især siderne rigtig godt, hvor fronten sikkert godt kan klare en makeover på et tidspunkt.
|
||
|
Lars Kristensen
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Medlem siden: 07-Februar-2023 Sted: Ballerup Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 66 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 06-August-2023 kl. 16:32 |
|
|
DSB Litra SE
Så lykkedes det. Mit første forsøg på en "Litra SE" Fra DSB, også kendt som S-Toget i Hovedstads området. "Litra SE" Består af 4 vogne, istedet for de kendte 8 vogne, som kaldes for "Litra SA" Der er 2 motorer, cirka 1550 klodser brugt, og kan bruges på lego's Officiele bane dele. Da dette er mit førstte forsøg, er der områder jeg kan helt sikkert forbedre mig til et fremtidigt forsøg nr 2. Kendte problemer: Ikke nok kontakt på hjul til skinner, Skal sættes samlet, Siderne er lidt for løse. Men for nu, er jeg glad for min færdige model, og ser frem til fremtidige udfordringer. ![]() ![]() ![]() Redigeret af Daniel.B.Pagh - 06-August-2023 kl. 16:32 |
||
|
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 23-Juli-2023 kl. 19:41 |
|
|
Det kunne godt tænkes, at det er den vej man skulle gå, i forhold til hjulene i midten. Det må komme til den næste version, jeg nok tænker kommer på et eller andet tidspunkt ^^ Med de brikker jeg bruger, skal jeg nok ombygge den hele for at få plads til det. men det er en god ide! Tak Esben :)
|
||
|
|
||
![]() |
||
Esben.K
Liftarm
Medlem siden: 09-Februar-2006 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 2097 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 23-Juli-2023 kl. 19:33 |
|
Jeg har jo også bygget en version af S-toget for længe siden, så jeg kender lidt til problematikken. Hvis ikke du har mod på at lave tætte koblinger med elastikker, så vil jeg anbefale at koble vognene med technic liftarms så overgangen får to i stedet for et rotationspunkt (også foreslået tidligere i tråden). Det skulle gerne sørge for at vognene har tilstrækkeligt frirum så hjulene ikke presses mod skinnerne i svingene. Esben
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 21-Juli-2023 kl. 13:57 |
|
|
Så er jeg tilbage igen. med opdateringer galore!
Det lykkedes at bygge toget, eller, halvejs i det mindste, og skulle til at teste på skinner da.... tja, den kommer ikke til at ske på Lego's skarpe sving. de 2 hjul i midten a toget, presser mod hinanden for at presse den ene ud. Det skaber nok modstand til, at motorne ikke kan skubbe den igemmen. Så er lidt på spanden i det tilfælde. ![]() ![]() Hvis nogen har et forslag, vil jeg gerne læse dem... For nu, vil jeg nok prøve istedet for en 4 vogns model, istedet for 8 vogns. Burde kunne lade sig gøre ^^ |
||
|
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Marts-2023 kl. 13:18 |
|
|
Jeg vil tro at der er nok distance fra skinnen til siderne... nok lige til 1 plade tykkelse. Hvis det ikke virker, kan jeg nok godt ombygge den lidt så den får 2 pladers tykkelse til siderne.
|
||
|
|
||
![]() |
||
Benny.Larsen
Panel
Medlem siden: 10-Januar-2018 Sted: Skive Region: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1921 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Marts-2023 kl. 13:05 |
|
|
Hvor meget frigang er der over skinnen i forhold til tandhjul og skørter ...
|
||
|
Hilsen / Regards
Benny Larsen |
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29-Marts-2023 kl. 12:17 |
|
|
Lidt stille på denne front, men arbejder stadig godt igang til denne model til at blive klar til sommer. Pt er igang med at se, om jeg kan få motoren under gulvet, så den ikke kan ses. en sværere opgave end jeg egentlig havde regnet med
![]() Er selv ikke engang sikker på, at disse gears vil passse sammen eller ej
|
||
|
|
||
![]() |
||
Ulrik.Hansen
Dæk
Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7437 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11-Marts-2023 kl. 01:12 |
|
|
||
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 08-Marts-2023 kl. 22:48 |
|
|
Altid sjovt at høre flere har prøvet at lave S-toget, og håber du også finder lige så gode løsninger som du siger jeg har
|
||
|
|
||
![]() |
||
Frederik.Rabøl
Panel
Medlem siden: 21-Marts-2017 Sted: Odense SØ Region: Fyn Status: Offline Point: 1064 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 08-Marts-2023 kl. 20:15 |
|
|
Super fedt!
Jeg har selv været i gang med at designe et Stog, og det er en god løsning du har fundet ud med siderne der!
|
||
|
Instagram, Facebook, YouTube — @BrickyPlace
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(3)
Citér Svar
Sendt: 24-Februar-2023 kl. 23:09 |
|
|
Howsa, min hånd slippede lige...
blev inspireret af tanken om interiør og kunne ikke lige stoppe mig selv. desværre kun plads til 4 sæder pr side istedet for 8, men mere kan man nok ikke forlange i denne størrelse vil jeg sige ^^ ![]() |
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:08 |
|
|
Mange tak for dejlige ord...
Jeg har på nuværende ikke nogen planer om interiør. ingen plads i front til lokotiv chauffør lige pt. Der kan arbejdes, men kræver en del før det sker, så lige nu forkusere jeg bare på kørsel på skinner og formen~ ^^ |
||
|
|
||
![]() |
||
Ulrik.Hansen
Dæk
Medlem siden: 04-Marts-2008 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7437 |
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 22-Februar-2023 kl. 11:43 |
|
|
Godt gået, virkelig lækkert byg. De ny grå døre ... yesss
Hvordan med interiør? Hvor meget vil du gøre ved det? |
||
|
Ulrik Hansen | Flickr-galleri
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 19-Februar-2023 kl. 02:05 |
|
|
Det er lidt noget tid siden jeg lavede en opdatering her :P Så her er progress af hvad jeg har haft igang med.
I starten, bare at forstærke rammen så det holdes sammen. Bagefter, var det koplingerne. For at få toget til at gå igemmen de skarpe skinner lego har, prøvede jeg i starten med at mindske længden med 2 klodser pr vogn. Den kunne dreje skarpere ja, men det så desværre ud til, at den ville løbe i problemer med bare 4 vogne, så i sidste ende, blev jeg nød til at forlænge koplingerne, så der er 3 klodsers mellemrum. Det tillod at få den til at dreje Meget skarpere og kan helt sikkert klare de skarpe swing, men nu var hullet imellem for stort til at det så grimt ud, så og sige. Dog, kom jeg i tanke om bare at sætte brikker imellem så det så tættere ud. I sidste ende, kom jeg til dette resultalt, og er ret glad for, hvordan det ser ud nu ![]() |
||
|
|
||
![]() |
||
Nikolai.O.M.Nissen
Tagsten
Medlem siden: 07-Juni-2017 Sted: Herning Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 434 |
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 11-Februar-2023 kl. 19:59 |
|
|
Kombinationen af de brede vogne og LEGOs skarpe kurver, gør det naturligvis svært at lave en kobling der både holder vognene tæt siddende sammen og faktisk kan give sig svarende til LEGOs radius. Jeg tror du har ret i at ud skal ud i noget elastik-værk hvis du vil bibeholde den korte afstand på lige strækninger. Alternativt kan en kort Technic liftarm hjælpe da du kan lave to punkter hvor koblingen giver sig frem for den ene som din nuværende løsning har. Så leg endelig videre!
|
||
![]() |
||
Daniel.B.Pagh
Plade
Indlæg funktioner
Tak(1)
Citér Svar
Sendt: 10-Februar-2023 kl. 01:38 |
|
|
Mange tak Nikolai~
Tog lang tid for at få størrelsen rigtig, men der er stadig nogle områder jeg håber at kunne forbedre, så tager lige lidt længere ;) planlægger Juni for IRL version... og tja, jeg er ikke ny ny, men har ikke rørt lego i godt 1,5 år tror jeg.
Jeg er også selv glad for, at jeg fik det bygget ind så glat som i den virkelige version! ^^ Fleste kigger nok ikke ned på toppen af s-toget, og heller ikke mange billeder af sådan nogle heller. Jeg har dog IKKE løst koplingerne imellem vognene. jeg troede jeg havde et godt bud, men den kommer ikke til at dreje skarpt nok, så skal tænke på noget nyt... [billede nedenunder] Nok Elastikker og teknic beams |
||
|
|
||
![]() |
||
Besvar
|
Side 12> |
| Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |