![]() |
Hjemmesiden Om foreningen Bestyrelsen Event Kalender Statistik om medlemmer Byggebladet Download Links |
Redskaber til Technic Traktorer |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | ||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-August-2012 kl. 20:15 |
|||||
Hej Casper ![]() Tusind tak ![]() Tja, virkeligheden er jo nu engang den bedste inspirationskilde, når nu det drejer sig om noget der med lidt god vilje skulle forestille modeller af virkelighedens maskineri. Eftersom at de fleste af maskinhandlerne og mange af maskinstationerne ude i det ganske land reklamerer via nettet, så snubler man jo ind imellem over noget spændende derude i cyberspace. Denne gang var det dog ude i den virkelige virkelighed, endda under endnu en omgang silende sommerregnvejr, og på vejen ned til en forlænget weekend i familiens skød - dvs. nærmest når man mindst venter det.
Enig - der er helt bestemt mere spændende og komplekse ting&sager at bruge sine Technic-dimsedutter til. Tilmed gjorde modellen desværre et godt indhug (cirka 40 stk!) i beholdningen af røde 1 x 11 liftarms, som sikkert kunne have været brugt til mere "begavede" formål. Så nu må vi se, hvor længe apparatet kan få lov til at "leve" i Dieselund Maskinstation's varetægt, og om dimsedutterne eventuelt skal bruges til andet (og bedre) formål en skjønne daw.
Vognen er såmænd ganske solid, da den er lavet nogenlunde efter samme princip som i virkeligheden, og den er "formstabil", især takket være den stive ramme, som hjulene er monteret på, så derfor skræver hjulene ikke mereud end på så mange andre modeller. Desuden - ligesom det gælder for Dieselund Maskinstations øvrige maskineri - så kan den sagtens holde til at blive kastet rundt med og blive stuvet af vejen nederst i en flyttekasse, med en dynge andre redskaber ovenpå sig.
![]() Jep, den lokale landsbysmeds frembringelser kan jo være akkurat ligeså inspirerende som det, der spyttes ud fra et samlebånd hos Claas eller John Deere. Og når nu Dieselund Maskinstation så gerne ville have sådan en simpel kreation til samlingen, så var ønsket jo så meget lettere at opfylde i en ruf ![]() De næste stykker maskineri, der forhåbentlig inden længe er på vej til den stadig ekspanderende maskinstation, er til gengæld noget mere komplicerede og kommer givetvis til at give hovedbrud (så frem med plasteret!). Og jow, vognen er - som mange af de øvrige redskaber - Ferrari-rød, og de grå dele er - som på de fleste af de øvrige redskaber - nygrå (eller bley)
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Jesper.Thuesen ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 29-Maj-2006 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 5515 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jesper Konrad Thuesen
Forum-Moderator "People don't stop playing because they are getting old, they get old because they stop playing!" Oliver Wendell Holmes (1809 - 1894) |
||||||
![]() |
||||||
Casper.Hansen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 16-Januar-2012 Sted: Danmark Region: Nordsjælland Status: Offline Point: 3008 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Det er godt nok godt
![]() Egentlig syntes jeg at det er en lidt kedelig vogn/transportabel indhegning eller hvad den nu hedder, Det er næste spild af technic elementer. ![]() Men okay, lidt sjov er den da, og sikkert også lidt svær at få til at blive bare lidt stabil så hjulene ikke stritter ud til siden når den bliver kørt rundt med.
![]() |
||||||
Casper Hansen
Med 6 2x4 standard klodser kan du lave 915.103.765 kombinationer Helt ærligt, Hvor klodset må man være? ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Idaw har Technic-værkstedet bygget og leveret denne simple vogn til Dieselund Maskinstation, som herved kan byde ind på yderligere opgaver hos sognets dyrehold:
Det er et apparat uden særlige tekniske finesser eller dikkedarer, så byggetiden begrænsede sig til knapt to timer. De mere komplicerede modeller med mange funktioner kan som tidligere anført godt være flere måneder eller mere end et år undervejs - her tilbringer de dog det meste af tiden i en af projektkasserne, afventende den rigtige idé, manglende materialer, eller blot tid, lyst og lejlighed. Inspirationen kom fra denne transportable indhegning/fold (eller hvad sådan en svend mon hedder (?) ), som den 16. august 2012 stod på engen ved den nordligvestlige bred af Lund Fjord, som indgår som en del af Vejlerne mellem Thy og smukke Vendsyssel. Den ligner noget, som den lokale smed har svejset sammen og har forsynet med fornavene + hjul fra en gammel militærlastbil eller Ford Thames eller lignende (?). Indretningen stod sammen med denne lettere vejrbidte dyretransportvogn i "topløs" udgave. En sådan dyretransportvogn - dog i lidt pænere stand - råder Dieselund Maskinstation som bekendt allerede over. I og med at dørene i agterenden kan åbnes, så udgør dette (sammen med støttebenet foran) den eneste Techniske funktion på denne simple vogn. Når trækstangen med støttebenet tages af, så kan vognen lige klemmes ned i en stor flyttekasse (en af de lange flyttekasser af professionel model). Til trods for sin tilsyneladende spinkelhed, så blev det alt ialt en ganske solid vogn. I agterenden er der behøring sklitning og lygteføring, og langs siderne er der sidemarkingslygter, samt hvide markeringslygter på fronten, sådan at kørslen på de snoede sogneveje kan gå lovligt for sig. Idet Dieselund Maskinstation kerer sig om dyrevelfærd, så er denne mobile fold blevet leveret med et (duplo-) drikketrug. Der er - forhåbentlig inden længe - flere nye stykker isenkram på vej til Dieselund Maskinstation, bland andet en roerenser, en vandingsmaskine, en snittevogn af ældre model, samt en ny gyllevogn, hvor der kun mangler at "slangerne" monteres på de tre forskellige nedfældere, som gyllevognen leveres med. Den tid, den (velduftende!) glæde! Alle grå dele er nygrå. Vægten blev 704 gram. Redigeret af Carsten.Thomsen - 23-August-2012 kl. 05:26 |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Tusind mange tak for alle de pæne ord, gutter ![]() Det luner i denne kølige sommertid og motiverer til at fortsætte byggerierne.
Halløjsen Clausen ![]() Jow-jow, efter et travlt semester og en indtil videre travl sommerferie blev der endelig tid til lidt Technic-byggeri igen. Så indenfor den nærmeste fremtid er der derfor yderligere agrikulturelt isenkram på vej fra Technic-værkstedet, både til Dieselund Maskinstation og til Gårdmand Thomsen's egen lille bedrift og maskinsamling.
Tak for det - og siden du sidst så den, har den som nævnt fået indbygget fremdrivning i bunden af kanalen, og som nævnt mangler der nu "kun" nogle baller til at teste den med.
Det lyder som om, at I ikke bruger stråforkorter (?) - det har det jo med at forkorte visse andre "strå" ![]() Efter at have studeret video'en, som du linker til, og især denne video (hvor der vist køres en anelse for hurtigt, med lidt splid til følge, og hvor ballerne virker lidt "løse" i det (presningsgraden kunne sikkert godt øges en anelse)), så tror jeg nok, at en ballesamler nok skulle kunne lade sig gøre at bygge i model, frem for en ballestabler. Dog bliver den uden automatisk styring - styringen bliver i så fald manuel (via to ventiler).
En selvlæssende samlevogn kunne være rigtig spændende at bygge - den kommer med på min to-do-liste. Jeg håber at I har fået høsten i hus i sidste uge, hvor vejret var nogenlunde sommerligt - og fortsat god høstarbejdslyst på Flidsagergaard.
Jow da, det gælder også for Dieselund Maskinstation - med den timepris, som kunderne skal betale for serviceydelserne, så forlanger de jo effektivitet. Så ovennævnte ballesamler er derfor nok et "must", så indsamlingen af ballerne også bliver mere effektiv.
Mon ikke at der skulle blive mulighed for en demo på det næste byggehyggemøde på Pjaltenborg ?. ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Svend.Erik.Saksun ![]() Dæk ![]() Medlem siden: 07-Oktober-2005 Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 10156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hold da op, Carsten. Man bliver imponeret igen og igen, når du "fører" dig frem med dine fantastiske maskiner!
Og selvom detaljer ikke er helt nøjagtige i forhold til originalen, så opfylder de to af mine vigtigste kriterier: Lighed og troværdighed.
|
||||||
![]() |
||||||
Martin.Nygaard ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 10-December-2009 Sted: Denmark Region: Trekantsområdet Status: Offline Point: 2568 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Rigtig rigtig fin presser, som jeg skrev tidligere - ser frem til at se mekanismen spinde som en mis, en dag ved lejlighed!
![]() |
||||||
Martin "Technic" Nygaard Schacht ..
|
||||||
![]() |
||||||
René.Hoffmann ![]() Dæk ![]() ![]() Facebook kaptajn Medlem siden: 24-Januar-2004 Sted: Denmark Region: Hovedstadsområdet Status: Offline Point: 7680 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hold kæft, mand - det dér er godt nok noget smart maskineri!! Man kan ikke andet end være imponeret over, hvad ingeniører kan frembringe idag... Det må være tusindvis af arbejdstimer, en gårdmand kan spare om året med den rette maskinpark! ![]() ....og Gårdmand Thomsen.... Der er jo ikke så meget andet at sige, end - verdensklasse som sædvanligt... ![]() |
||||||
René Hoffmann
LEGO-holic by nature Medlem af "Det Anarkistiske Firkløver" |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Svendsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 19-November-2010 Sted: Danmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 748 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Det er en rigtig fin ballepresser du har fået lavet der. Jeg ved ikke ret meget om høstaggreater, men den der ser bare godt ud!
|
||||||
![]() |
||||||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Halløj Thomsen.
Dejligt at se lidt aktivitet fra det Nørre Jydske igen. ![]() Ja jeg har jo set den før, men klapper igen i mine små hænder over den. ![]() Ballestableren, eller i det mindste en samlevogn: ( http://www.youtube.com/watch?v=TM5KNenh838) er et must, for at den stakkels elev ikke skal køre solen sort for at få samlet alle ballerne. Især i år hvor der, ihvertfald her på egnen, er 5-6 tons hvedehalm pr ha. Det bliver til mange baller kan jeg sige!!! Det næste må være en samlevogn som denne for at lette den stakkels elevs arbejde endnu mere: http://www.agriunik.dk/selvlaessende_ballevogne_walton.php Glade høsthilsner fra den travle maskinstation :-) |
||||||
Allan Clausen
|
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Den akademiske sommerferie lakker mod enden, men på en af sommerens mange "strålende" danske sommerdage, har Technic-grejet for en kort stund været fundet frem fra gemmerne her i Technic-værkstedet, efter at det har været stuvet af vejen siden juleferien.
I den forbindelse kom de sidste detaljer på plads på blandt andet Dieselund Maskinstations nye New Holland BB 960 midiballepresser - og på lidt nyt grej til Dieselund Totalentreprise, men derom senere. Apparatet har ellers været mere eller mindre færdig i knapt et års tid, hvorunder indehaveren af Flidsagergaard Maskinstation, Allan Clausen, beså den under rundvisningen på Dieselund Maskinstation i februar i år. Meeeen nu - endelig, og inden den forestående høstsæson - er "dyret" blevet så nogenlunde klar til drift på Dieselund Maskinstation: Der er ikke så mange rette vinkler i "skroget" på sådan en svend - blandt andet "skyder chassis'et ryg", idet det ommertrent er krumt som en banan. Det har derfor krævet en del grublerier og en del forsøg, for at få liftarmsgeometrien til at "gå op", uden at noget sidder i spænd, og samtidigt også blive solidt nok. Dog er midtersektionen ret (og vandret), og det er den, der bærer vognkassen, og som bogien og pick up'en er monteret på. Tilmed skulle den forreste, nederste del af vognkassen have skrånet opad, men der skal også være grænser for galskaben (kaldes: keep it simple!), så derfor er underkanten på modellens vognkasse vandret. Forkanten af vognkassen kan muligvis bringes til at hælde mere bagover - og derved ligne forbilledet lidt bedre - uden at skulle bruge alt for mange dimsedutter på det - men det må komme med ved en evt. revision engang. Modellen blev rigtig daaajligt solid, og under hele byggeprocessen har "simplicity" - som altid - været ideal (som dog ikke altid er opnåeligt). Der er plads til forbedringer på modellen - og muligvis også et par forsimplinger - så den bliver givetvis underkastet en større eller mindre revision på et tidspunkt. Heriblandt også kassen foran på vognkassen (over trækstangen), og så skal trækstangen ændres, så ballepresseren enten er bugseret (som forbilledet) eller halvbugseret (som modellen p.t. er), og hvis sidstnævnte "vinder", så skal trækstangen opdateres, så den er til trepunktsophæng - som alle Dieselund Maskinstation's traktorer nu er udstyret med. Der mangler ligeledes decals på siderne, så ballepresseren kan få sin rette identitet - de skal tegnes i AutoCAD og farvelægges ved hjælp af CorelDRAW engang ved lejlighed. Bogien er af samme konstruktion som på Dieselund Maskinstations øvrige maskineri med bogier, hvilket derfor gør den rimeligt terrængående. Forbilledet er dog udstyret med tandemaksler, men det ses jo ikke, "når musikken spiller" (op til høstbal!). Som på forbilledet kan modellens sliske agterude klappes op og ned - dog pr. håndkraft - og i topstilling holdes den opklappet ved hjælp af originale LEGO gummibånd. Det er således et lidt primitivt opklap, i forhold til forbilledet - men det virker! Bygning af selve slisken incl. opklap udgjorde en betragtelig del af byggetiden - det var såmænd ikke så ligetil at få geometrien til at "gå op" og samtidig opnå nogenlunde samme funktionalitet som på forbilledet, med hensyn til opklap, hældning og fri passage for ballerne. Men når det er færdigt, så ser alting jo så simpelt ud - men den ligner dog alligevel ikke forbilledets sliske 100%... Ved dette kig ind i "dyrets gab" kan den frem- og tilbagegående stempel ses som "endevæg". Stemplet drives af traktorens PTO... ...og ligeledes fremdrivningen i bunden af "kanalen", som er synkroniseret med stemplets bevægelse. Det vil sige, at når/hvis jeg engang får fremstillet nogle midi-baller, så vil de kunne lægges ned i kanalen gennem (snyde-)åbningen foran... ...hvor (snyde-)"låget" normalt er lukket, og ballerne stødes derved ud i små stød, som er synkroniseret med stemplets bevægelse. Og ligesom på forbilledet bliver den sidste balle sikkert ofte "hængende" på slisken, selvom den - ligesom på forbilledet - er forsynet med ruller. Ligesom på forbilledet er ballepresseren udstyret med målehjul - til gengæld er modellen ikke udstyret med bindeapparater, hvilket heller ikke var tilfældet på Welger AP 630 miniballepresseren. Ligeledes er midiballepresseren heller ikke udstyret med ballestabler, men det kommer muligvis engang. Plejlstang og krumtap, incl. "svinghjul", befinder sig i kassen over trækstangen, og herfra fører en kardanaksel videre ind under "bugen", hen til fremdrivningen i bunden af kanalen. Krumtappens gearing er 1:3 - ved hjælp af et 12 tands tandhjul og et 36 tands tandhjul - og gearingen for fremdrivningen i kanalen er ligeledes 1:3 - ved hjælp af et 8-tands tandhjul og et 24-tands tandhjul - og begge deles bevægelse er som nævnt synkroniseret, så det vil se ud som om, at det er stemplet, der støder ballerne ud - når ellers jeg engang får lavet nogle midiballer til "dyret". Som det ses, så er der på trækstangen også et støtteben, til brug ved parkering af apparatet. I pick up'en indgår der Light Bluish Gray #48723-dimsedutter for en mindre formue, og denne pick up valse snurrer lystigt (den "rigtige" vej rundt - dvs. mod kørselsretningen), når pick up'en er sænket, idet den drives af pick up'ens to hjul. Pick up'en hæves og sænkes ved hjælp af to 32 mm cylindre, hvor der er en slags "led" imellem dem og pick up'en, sådan at pick up'en kan bevæge sig frit op og ned - og derved følge terrænnet - når den er sænket, og så cylindrene samtidigt er beskyttet mod stød og slag. Simpelt og efektivt. Modellens pick up ligner muligvis ikke helt 100% forbilledets pick up, så også den vil sikkert også blive revideret engang. Midiballepresseren var ellers tiltænkt Dieselund Maskinstation's større 4-hjulstrukne traktorer, men ses her hægtet bagpå Dieselund Maskinstation's efterhånden noget ombyggede #8284. Denne traktor er netop blevet udstyret med de nye trykluftudtag i agterenden, hvilket Dieselund Maskinstation's øvrige traktorer også bliver med tiden - Dieselund Maskinstation's efterhånden noget ombyggede #8284 er nemlig altid "forsøgsdyr" ved større eller mindre ændringer, inden de øvrige traktorer ændres, og den bliver også brugt som "reference-traktor" under bygning af redskaber, idet redskabsophænget foran og i agterenden udgør "standarden", som de øvrige traktorer skal følge, uanset om det drejer sig om små eller store traktorer, og derved passer redskaberne til alle traktorer, bortset fra at nogle af traktorerne ikke har trykluft - primært veterantraktorerne. Det fremgår måske ikke så tydeligt af billedet, men midiballepresseren er faktisk lidt større end Dieselund Maskinstation's efterhånden noget ombyggede #8284 - og betydeligt tungere! Faktisk har Dieselund Maskinstation's Massey Ferguson 4900 allerede ved tilblivelsen været tiltænkt rollen som trækdyr foran en midiballepresser eller bigballepresser, men den er p.t. under ombygning / total fornyelse og genopstår som Fugl Føniks som en forhåbentlig mere vellignende Massey Ferguson 4880 engang. Til den tid bliver den så fast trækdyr foran New Holland midiballepresseren - tilsvarende Farmer Service's knækstyrede MF-traktorer, hvoraf en af dem ses ovenfor. (Og så er det måske også snart på tide med en opdatering af listen i denne tråd - men kommer tid, kommer råd (og svamp!) ). Alle grå dele er nygrå.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 10-August-2012 kl. 14:05 |
||||||
![]() |
||||||
Matias.Bendtsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 02-September-2011 Sted: danmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 654 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg gentager: fantastisk, som sædvanlig.
![]() |
||||||
Matias bendtsen
UDEN H simply building... if you stop getting better, you stop being good. |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
For at være forberedt på det nye års kommende høslæt har Dieselund Maskinstation fået leveret denne Pöttinger Jumbo 6600 lignende snittevogn fra Technic-værkstedet:
Vognen blev klar til drift i juleferien, men har dog været længe undervejs, i godt og vel et års tid, især fordi forenden "drillede" lidt - blandt andet var den lidt for "flexy".
Nuværende løsning er ganske holdbar, men hvis jeg finder frem til en bedre løsning, så kommer vognen "under kniven" igen.
Og det samme gælder også bagklappen - men derom senere.
Mekanikken i sådan en svend ser i grove træk således ud.
Som det kan ses, så følger modellens inddeling af fag ikke helt forbilledets ditto, og længden svarer måske mere til en Jumbo 6000 end en 6600, men sådan må der jo desværre "kompromisses" lidt en gang imellem.
De nye Technic paneler er jo et "gefundenes fressen", også (og måske især!) til sådan en gang lettere voluminøst vognbyggeri som dette.
Og især takket være disse paneler blev vognen rigtig daaaajligt solid.
Som det ses, så mangler stigen og døren, som giver adgang til ladrummet fra venstre vognside.
Ved en eventuel kommende revision må (i det mindste) stigen tilføjes, mens det nok kommer til at knibe med at lave en funktionel dør ind til ladrummet.
Og så var der lige det med bagklappen... suk!
Ovenfor ses, hvordan den burde åbne (og læg mærke til, hvor lidt bundkæden fylder i højden)...
...og sådan åbner bagklappen på modellen.
Indtil jeg kommer på en bedre løsning, så må den forblive sådan - men måske kommer det med ved en kommende revision, hvem ved ?.
Hvad angår bundkæde har jeg valgt et tilsvarende kompromis som ved JF ST 12000 staldgødningssprederen, sådan at bunden ikke blev måske op til 4L-5L tyk.
Foran på sådan et apparat befinder pick-up'en ("græsæderen") sig, og heri sidder knivrækken, som Pöttinger-fabrikkens egen Herrn Hansi von der Bauernland her sænker...
...og drejer ud, sådan at de enkelte knive på overskuelig vis kan tilses og evt. skiftes, tilmed fra en nogenlunde bekvem arbejdsstilling.
Det er sgi da smart, ikke ?
![]() Som det ses, så er den viste pick-up blevet udstyret med en rensekam (som er et stykke ekstraudstyr, der kan tilkøbes ved bestillingen).
Med rensekammen renser man mellemrummene mellem knivene for græs, inden man går igang med at kigge "bisserne" efter, ganske enkelt ved at dreje det gule håndtag, som ses til venstre for rensekammen.
![]() Technic-værkstedets eget forkølede og "tandløse" forsøg udi denne sindrige finesse ser således ud.
Måske burde modellens "knive" have været røde (?).
På forbillledet er pick-up'en pendulophængt...
...mens modellen dog må klare sig ganske uden.
Dog er der et led-ophæng, som gør, at pick-up'en frit kan bevæge sig lodret op og ned, når den er sænket.
Derved kan pick-up'en følge landskabets "buler", og så får de to små cylindre, der hæver og sænker pick-up'en, ikke så mange tæsk, når det går der udad over stok og sten, eller rettere, når det går derudad ud over de sammenrevne strenge på engen.
I "maskinrummet" foran findes de tre ventiler, der styrer cylindrene for henholdsvis (fra venstre mod højre) bagklappen, trækstang og pick-up.
Endvidere er der også fordelingsgear, som fordeler inputtet ud til henholdsvis (i venstre side) fordelervalserne og (i højre side) bundkæden.
Begge dele kan uafhængigt af hinanden ind- og udkobles, ved hjælp af de gule håndtag på henholdsvis venstre og højre side af trækstangen.
(Her referes til, hvad der er højre og venstre på billedet, ikke på vognen).
Fordelervalserne trækkes (ligesom på forbilledet) af den aksel, der ligger på højre yderside af vognkassen.
I denne aksel indgår blandt andet to styks af det herlige, gode gamle røde kardanled fra Technic'ens allerspædeste barndom.
Jow-jow, old-school Technic er jo ikke sådan at foragte
![]() Og så har <ta-da-daa> Mr. Liftarm med venstre hånds ti tommelfingre og højre hånds femten ditto været igang med at sy et dækken til agterenden, med en dertil indrettet maskine.
Det må absolut være maskinens skyld, at syningerne blev lidt skæve - eller også må det skyldes manglende evner og rutine
![]() ![]() Dækkenet er lavet af en rest af det samme stykke stof, som taget til kreaturvognen blev lavet af, og i samme omgang og af samme rest lykkedes det også at fremtrylle en presenning til det korntætte lad til dlg-foderbussen (som står overfor en større revision snart). Til dette korntætte lad mangler "kun" en kornblæser og noget slangehalløj, så også dette kan være klar til indsats i den kommende høstsæson.
Den hvide elastiksnor er købt i den samme lokale stofforretning, hvor stoffet er købt, og det ligner til forveksling LEGO's egen elastiksnor.
Pöttinger snittevognen er udstyret med samme type bogie som Dieselund Maskinstation's øvrige bogievogne (dog lettere modificeret), sådan at vognen er nogenlunde terræn-fähig...
...også når ensilagestakken i plansiloen skal forceres.
Under den manøvre hæves forenden så meget som muligt, ved hjælp af cylinderen på trækstangen.
Som nævnt her er der mere agrikulturelt isenkram på vej til Dieselund Maskinstation - blandt andet en ligeså velvoksen snittevogn, dog af lidt ældre model, og dertil en midiballepresser og en ny gyllevogn med tre forskellige nedfældere.
Også dette "tilbehør" vil blive præsenteret i denne tråd, når de engang er klar til drift - og når tiden tillader det, her midt i eksamenslæsningen.
På den kommende snittevogn og på ballepresseren mangler der kun decals, og på gyllevognen mangler der at blive trukket "slange" - her har jeg endelig langt om længe fundet en løsning, nemlig 4 mm fintvævet nylon-tovværk, købt i den lokale skibsprovianteringsforretning - dvs. tovværk af den slags, som anvendes på lystbåde og kuttere.
Så måske når gyllevognen at blive klar til det tidlige forår, hvor sognets landmænd skal have tømt deres (over-)fyldte gyllebeholdere.
Alle decals er hjemmegjorte (ved hjælp af AutoCAD og CorelDRAW), og som det ses, så er den gule farve ikke helt let at ramme - eftersom at der i fleste farveprintere benyttes CMYK-farver, og der i CorelDRAW filen er anvendt RGB-farver, så ændres tonerne og farvemætningen en del, når de printes ud.
Så det er vist noget, som der skal eksperimenteres lidt mere med.
Når og og hvis at apparatet udsættes for revision og slig behandling engang, så lægger jeg nye billeder af resultatet af anstrengelserne ud på Brickshelf.
Alle grå dele er nygrå.
Snittevognens vægt blev 1964 gram.
Redigeret af Carsten.Thomsen - 18-Januar-2012 kl. 05:49 |
||||||
![]() |
||||||
Matias.Bendtsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 02-September-2011 Sted: danmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 654 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
![]() ![]() Redigeret af Matias.Bendtsen - 04-Januar-2012 kl. 10:28 |
||||||
Matias bendtsen
UDEN H simply building... if you stop getting better, you stop being good. |
||||||
![]() |
||||||
Asger.Lindeblad ![]() Panel ![]() Medlem siden: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Region: Midtsjælland Status: Offline Point: 1774 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Redigeret af Asger.Lindeblad - 09-December-2024 kl. 23:31 |
||||||
![]() |
||||||
Matias.Bendtsen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 02-September-2011 Sted: danmark Region: Vendsyssel Status: Offline Point: 654 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Som sædvanlig, perfekt hr. Thomsen
![]() |
||||||
Matias bendtsen
UDEN H simply building... if you stop getting better, you stop being good. |
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
I den netop overståede jule- og nytårsferie var Technic-værkstedet på overarbejde, og et af resultaterne heraf var en ny knopfri kreaturvogn, som hermed erstatter den hidtidige beknoppede kreaturvogn (som nu er død&borte):
Med denne vogn kan Dieselund Maskinstation tilbyde blandt andet Gårdmand Thomsen at transportere hans kvier rundt i sognet, når de skal på "arbejde" ude på overdrevene, hvor de med deres afgræsning står for en super økologisk naturpleje og derved yder deres bidrag til biologisk mangfoldighed.
Vognen ses her på slæb efter Dieselund Maskinstation's Mercedes MB Trac 700, som i mellemtiden har fået nyt 3-punkts redskabsophæng agterude, hvilket Dieselund Maskinstation's øvrige traktorer også vil få ved lejlighed.
På denne nye kreaturvogn er eneste genbrug fra den hidtidige beknoppede kreaturvogn hjulene, de to pneumatic-cylindre - samt stoftaget, idet det var så heldigt, at målene passede 100%, ved at lade forreste sektion udgøre af sidedøre.
Herved kunne undgås atter engang at skulle i sving med stof, symaskine og tråd, selvom øvelse - som antydet her - jo som bekendt gør mester.
På forbilledet er sidedøre en ekstra option ("ekstraudstyr"), der kan tilkøbes ved bestillingen - dette blev således, på grund af genbrug af stoftaget, en nødvendighed på denne nye vogn.
Forbilledet er den korteste udgave, som ses ovenfor.
Stenderup kreaturvognen fås i 5.10 meter, 6.35 meter og 7.60 meters længde.
Indrømmet, så er sidedørene noget smallere på modellen end på forbilledet, så Gårdmand Thomsen's kvier kan nok kun lempes ud den vej, såfremt de endnu ikke har ædt sig fuldfede i kløver og græs ude på overdrevene.
Sidedørene har forbillede i ovenstående transportvogn fra MI, som til forveksling ligner en Stenderup.
Som noget nyt, i forhold til den beknoppede forgænger, er noget afspærrings-stakajværk agterude, som kan bruges til at guide kvæget på vej under læsning af vognen.
Udfoldet ser dette stakajværk således ud:
Som det kan ses, så "mavelander" vognen, når hjulophænget er helt oppe.
Herved er der kun et lille "dørtrin", som kreaturerne skal træde op over, når de entrerer vognen.
Der er knapt så mange skarpe hjørner og kanter i denne nye knopfri vogn, sammenlignet med den beknoppede forgænger - så myndighederne er formodentligt lidt mere tilfredse denne gang, hvad angår dyrenes velfærd under transporten.
De to cylindre formår mageligt (via vægtstangsprincippet) at hæve og sænke vognen:
...og som nævnt "mavelander" vognen, når hjulophænget er helt oppe:
Af øvrigt udkomme af Technic-værkstedets overarbejde i den netop overståede jule- og nytårsferie var også yderligere nye redskaber til Dieselund Maskinstation - blandt andet en midiballepresser, to snittevogne, gyllevogn med tre forskellige nedfældere, og dertil blev nogle af de allerede eksisterende redskaber revideret lidt, blandt andet de to Kongskilde redskaber, som dog stadig er beknoppede.
Nogle af disse nye redskaber mangler endnu decals, men de vil blive præsenteret i denne tråd, når de er klar til drift - og når tiden tillader det, her midt i eksamenslæsningen.
Kreaturvognens stjert er nok lige lovligt kort, så den bliver med tiden muligvis forlænget lidt.
Alle grå dele er nygrå.
Kreaturvognens vægt blev 839 gram.
|
||||||
![]() |
||||||
Carsten.Thomsen ![]() Liftarm ![]() ![]() Medlem siden: 26-Januar-2004 Sted: Denmark Region: ikke oplyst Status: Offline Point: 4842 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Tak for de pæne ord, gutter
![]()
Hehe, det ville da være en yderst velkommen indtægt for en fattig studerende (hvilket minder mig om, at dette er min sidste ferieuge
![]()
Jeg har i mellemtiden forstærket rammen ved at tilføjet en række liftarms under den egentlige ramme, og det hjalp gevaldigt (men det gjorde såmaskinen en anelse tungere - og den var sådan set rigeligt tung i forvejen).
Jep, og måske bygger jeg den om til en SE-model på et tidspunkt.
Den sparede vægt ved derved at undlade S-modellens markører bliver sikkert brugt på SE-modellens elmotorer, så vægtmæssigt går det sikkert lige op, godt og vel.
Og en moderne maskinstation, der er helt fremme i (træ-)skoene (og/eller gummistøvlerne) bør jo naturligvis satse på det sidste nye ISOBUS-kompatible grej.
Forstærkningen af såmaskinens ramme er ommertrent "usynlig", men kan muligvis anes på de nedenstående billeder:
Selv når såmaskinen er ophængt i ophænget og er løftet op, så er nedbøjningen nu betydeligt mindre.
Det ekstra "lag" af liftarms kan anes under rammen.
Monteret med transportudstyr hidrører det meste af nedbøjningen nu (dvs. stadigvæk) fra trækstangen.
Også her kan de ekstra liftarms under rammen ses.
Vægten blev nu 688 gram (mod før 661 gram).
Og vægten med transportudstyr blev nu 812 gram (mod før 785 gram).
Ved en eventuel næste revision gælder det som nævnt ombygning til SE-model - og måske yderligere forstærkning, forhåbentlig uden yderligere mervægt. Og så venter der yderligere et par nye stykker landbrugsisenkram til Dieselund Maskinstation inden for de nærmeste par dage, her inden den akademiske sommerferie (som er på næsten 2½ måned
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Peter.Aasholm ![]() Panel ![]() Medlem siden: 05-September-2007 Sted: Denmark Region: Himmerland Status: Offline Point: 771 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Får du støtte fra statens kunstfond Thomsen? Fordi det burde du med alt den fine kunst du producerer
![]() Og med hensyn til øjet, så kneb jeg en lille tåre da jeg så billedet af den gamle Britains møgspreder. Det vækker sgu barndomsminder!
|
||||||
Peter Aasholm
|
||||||
![]() |
||||||
Allan.Clausen ![]() Tagsten ![]() ![]() Medlem siden: 26-Maj-2009 Sted: Denmark Region: Lolland-Falster Status: Offline Point: 349 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hej Thomsen
Se nu bliver en roekuleklapper som mig jo helt vild i varmen, når du præsenterer sådant et stykke mekanik. Du har ramt den lige i skabet! Mht rammens stivhed, kunne du jo med fordel udskifte den forreste række med knopbjælker, for at øge stivheden. En flise på toppen ville give samme finish, som dine fine såkasser. Og firkant rammen, som den jo er bygget over i virkeligheden, ville træde i karakter og give den ønskede funktion. Og så kunne det måske endda give mulighed for en 18-rækker, som her på Sydhavs-(S-)øerne er ved at blive den nye standard for roesåmaskiner. 12 rækker er ved at blive for deltidslandmanden, så 6-rækker vil være et skridt tilbage i historien ;-) Nu kan jeg se at du har valgt S modellen, men kan nævne at SE modellen, som har elektriske motorer på hvert såhjul, kan kobles til traktorens isobus system, som via GPS kan styre hver så kasse, når man når til forageren, så der ikke bliver overlap der. Desuden kan systemet "synkronisere" udsåningen af frøene, så det er muligt at radrense afgrøderne på tværs af kørselsretningen. og så ville markørerne heller ikke være nødvendige længere, da GPS klarer den opgave. Men jeg syntes du har fået lavet markørerne lige præcist som de virker i virkeligheden! En fin fin model thumbs up :-) |
||||||
Allan Clausen
|
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |